Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

Kan den nya Bolt med färgskärm presentera nåt liknande denna rullande graf över puls under aktivitet?

123AAA91-9F1B-4205-A1A2-5417C9EF4ED5.jpeg

På väg utför ett berg på förvisso dålig asfalt gick fästet till min Roam tvärt av. Såg inte när det hände men lyckades hitta både dator och halva fästet igen när jag asade mig och cykel uppför igen nån kilometer.
20211008_134554.jpg

Nån mer som råkat ut för självskadande wahoofästen?

Det var problem när dom var helt nya.

Tack.
Får prata med vem-det-nu-är när jag är hemma igen.
Löser det under tiden med lilla styrstamsfästet som kommer flygandes med lilla dottern imorgon.

Min Bolt klarar inte riktigt av när jag sätter mig på dumtrainern. Den visar ingen vettig data i Strava, tros att det ser ok ut i Element-appen. Den får bara tid och pulsdata att redovisa.
Någon som har löst visningen i Strava?

Jag har en störande feature där ritade rutter ofta inte visas i Bolten som breadcrums när jag laddar in och startar dem. Igår pep den när vi körde fel men visade inget på skärmen. Testade att ladda om rundan med samma resultat. Rundan var ritad i Strava.

Min Bolt klarar inte riktigt av när jag sätter mig på dumtrainern. Den visar ingen vettig data i Strava, tros att det ser ok ut i Element-appen. Den får bara tid och pulsdata att redovisa.
Någon som har löst visningen i Strava?
Vad mer vill du se? Har du effektmätare?
Jag har en störande feature där ritade rutter ofta inte visas i Bolten som breadcrums när jag laddar in och startar dem. Igår pep den när vi körde fel men visade inget på skärmen. Testade att ladda om rundan med samma resultat. Rundan var ritad i Strava.
Inte varit med om detta. Kör förvisso Roam, men ritar alltid i Strava. Kanske återställa Bolten till fabriksinställningar och "börja om" kan fungera.

Vad mer vill du se? Har du effektmätare?

Inte varit med om detta. Kör förvisso Roam, men ritar alltid i Strava. Kanske återställa Bolten till fabriksinställningar och "börja om" kan fungera.
Jag får upp pulsen i Strava när jag sätter Bolten i Indoor-läge. Fungerande effektmätare saknas.

Det har hänt mig ett par gånger nu, med uppdatering av firmware mellan. Första gången löstes det med att ladda in rundan igen från mobilen. Försökte det en gång igår utan effekt.

Jag får upp pulsen i Strava när jag sätter Bolten i Indoor-läge. Fungerande effektmätare saknas.

Det har hänt mig ett par gånger nu, med uppdatering av firmware mellan. Första gången löstes det med att ladda in rundan igen från mobilen. Försökte det en gång igår utan effekt.
Menar du Strava eller menar du Zwift...? Vill du inte ha med pulsen till Strava? Om du kör på dumtrainer med pulsband är det ju bara puls och tid du rimligen kan få in i Strava. Låter som att du får förklara problembilden för mig som om jag vore ett barn!?

Var ute och cyklade idag då min Wahoo Elemnt Bolt frös fast varpå jag försökte återstarta den. Väl återstartad så fick den för sig för att installera något. Därefter återskapades turen och allt flöt på som vanligt.

När jag kom hem däremot så laddades inte turen upp till appen. Jag kan se turen med all data på cykeldatorn men jag lyckas inte få den att synka mot appen, strava eller annat.

Någon som har råkat ut för samma och som har svar?

Var ute och cyklade idag då min Wahoo Elemnt Bolt frös fast varpå jag försökte återstarta den. Väl återstartad så fick den för sig för att installera något. Därefter återskapades turen och allt flöt på som vanligt.

När jag kom hem däremot så laddades inte turen upp till appen. Jag kan se turen med all data på cykeldatorn men jag lyckas inte få den att synka mot appen, strava eller annat.

Låter som vanligt synk-problem bara. Jag brukar göra någon form av omstart av både gps och app, varpå turen laddar upp. Nu kan det såklart vara något annat som är vajsing, men börja med att testa lite omstart åtminstone. I perioder tycker jag nog att synkningen inte fungerar helt hundra med Wahoo, och då kan jag ibland i någon vecka i stöten behöva gå in i Wahoo-appen och synka med Strava manuellt. Sen fungerar det helt automatiskt i långa perioder också. En aning godtyckligt, men har aldrig varit med om att en tur inte till slut kan synkas.

Menar du Strava eller menar du Zwift...? Vill du inte ha med pulsen till Strava? Om du kör på dumtrainer med pulsband är det ju bara puls och tid du rimligen kan få in i Strava. Låter som att du får förklara problembilden för mig som om jag vore ett barn!?
Problemet löses mha att sätta Bolten i Indoor-läge på trainern. Då visas puls över tid snyggt i Strava. Puls och vald växel med kontrollerad kadens funkar utmärkt att styra passen med.

Du behöver kanske para den med telefonen igen.
Sedan tycker jag att det ofta är problem med någon funktion efter en uppdatering. Brukar lösa sig med nästa uppdatering som kommer efter någon dag när snillena på Wahoo kom på att det inte funkade som det var tänkt.

Tack @n3wton och @Pfaff. Testade samtliga tips men dessvärre funkade det inte.
Däremot lyckades manuellt ladda över filen från wahoon till datorn med USB-kabel och därefter ladda upp på Strava. Det underliga är att aktiviteter som startades och avslutades efter verkade synka perfekt, kanske det var kombinationen av uppdatering och dött batteri som var boven.
Tack igen för ni tog er tid att hjälpa :)

Vet någon var man kan få tag på ett styrfäste till en gammal Wahoo Elemnt (inte Bolt)? Ett sådant här alltså:

Jag körde sönder mitt i en vurpa och nu hittar jag inget ställe som säljer dem...

Styrstammen på cykeln är för kort för att ett styrstamsfäste ska funka. Och fästen för Bolt eller Roam funkar väl inte för Elemnt? Vad finns det för andra lösningar? Garmin-fäste plus adapter?

Vet någon var man kan få tag på ett styrfäste till en gammal Wahoo Elemnt (inte Bolt)? Ett sådant här alltså:

Jag körde sönder mitt i en vurpa och nu hittar jag inget ställe som säljer dem...

Styrstammen på cykeln är för kort för att ett styrstamsfäste ska funka. Och fästen för Bolt eller Roam funkar väl inte för Elemnt? Vad finns det för andra lösningar? Garmin-fäste plus adapter?

Jag har köpt ett fäste till min Wahoo Element Bolt hos Cykel City för något halvår sedan ungefär.

Edit: Ser nu att du skriver "gammal" Wahoo Element, kanske inte är samma, vet tyvärr inte men kanske värt att slå dem en signal, de har toppen personal.

K-edge. Skulle tro att det billigaste Sport passar, det funkar även för Roam.
De går dessutom inte av….

K-edge. Skulle tro att det billigaste Sport passar, det funkar även för Roam.
De går dessutom inte av….
Beställde en sån här (från Bikester):

Är det samma fäste till bolt v2, som för bolt ?
Infästningen är samma men formen i övrigt är det inte. Enligt mitt ögonmått är avståndet från infästningen till den främre kanten ett par millimeter längre på v2. Aero-fästen för v2 passar därmed inte alls v1, medan tvärtom bör gå men med en glipa mellan fästet och datorns främre kant. Runda fästen som inte är gjorda för att matcha aero-mässigt passar lika bra/dåligt till bägge versionerna.

IMG_0672.jpeg

Infästningen är samma men formen i övrigt är det inte. Enligt mitt ögonmått är avståndet från infästningen till den främre kanten ett par millimeter längre på v2. Aero-fästen för v2 passar därmed inte alls v1, medan tvärtom bör gå men med en glipa mellan fästet och datorns främre kant. Runda fästen som inte är gjorda för att matcha aero-mässigt passar lika bra/dåligt till bägge versionerna.

Visa bilaga 553927

Ok, tack! hm, har ett raceware fäste på racern för orginal bolt, mest det jag var orolig för.
Inget strul med din v2 ?

Senast ändrad:
Inget strul med din v2 ?
Inte varit ute något i år ännu (skäms lite) men när jag häromveckan pillade lite med uppdatering av firmware, inställningar och sådant verkade det fortfarande som att antingen batteriförbrukningen är väl hög eller att rapportering av laddningen är tveksam. Förra säsongen var temperaturmätningen off med typ +3 C jämfört med alla andra datorer som körde samma rundor, vet inte om de lyckats fixa det än. Annars har den fungerat väl.

Strul med gps drop och strava live dog på ett 7km segment efter typ 1km, wahoo support tycker man ska köra med hastighets givare, ska testa det nu.
tycker den borde komma igång när den får tillbaks gps signalen.
har inbyggd speed sensor på racern, så testar den ett tag får vi se.

Sen igår dog strava live på ett långt 17km segment, när jag passerade ett annan segment efter 3km, har precis felanmält detta till wahoo.
har även hänt om jag kör ett segment och passerar ett annat i närheten fast jag inte kör detta..är väl samma bugg då.

På senaste tiden har jag också haft en del strul med min Wahoo speciellt med rutter och kartan. Vid ett tillfälle försvann kartan helt efter att wahoon fick för sig att rutten skulle ta slut efter 35 km istället för 180.

När jag laddar in rutter verkar den piper den numera till två gånger istället för en, Rutten ser då ut att börja någonstans i Centraleuropa istället för Sverige.

Det har även hänt att jag i appen får upp någon annans tur (i Polen) vilket är smått oroväckande. Ska höra av mig till supporten men är det någon som varit med om liknande? Allt har funkat bra tills den nya Bolt släpptes.

Det här är lite rörigt tycker jag med Wahoo:

Visst kan man inte importera en Garmin rutt rakt av till sin Wahoo Bolt? Man behöver i så fall exportera den som gpx eller tcx först men då tappar man tex waypoints och dylik information? Det blir väl även fel om man försöker göra en duplicate i Strava från en rutt skapad av Garmin användare, dvs även i detta fall behöver man exportera till gpx eller tcx först?

Om man vill lägga till tex waypoints och sådant till en befintlig rutt för vidare import till sin Wahoo Bolt så är det betalversioner av tex RideWithGPS eller Komoot som gäller eller vad finns det för alternativ?

Detta kanske borde stå i en mer generell GPX-navigeringstråd
Visst kan man inte importera en Garmin rutt rakt av till sin Wahoo Bolt? Man behöver i så fall exportera den som gpx eller tcx först men då tappar man tex waypoints och dylik information?
Detta kanske är ngt specifikt för Wahoo, men det går att ha åtminstone waypoints i GPX-filer, TCX var det så pass länge sedan jag använda att jag inte kommer ihåg längre.

Om man vill lägga till tex waypoints och sådant till en befintlig rutt för vidare import till sin Wahoo Bolt så är det betalversioner av tex RideWithGPS eller Komoot som gäller eller vad finns det för alternativ?
Det finns GPX-editorer där detta går att lägga till
Jag använder oftast gamla Garmin Mapsource, mest för att jag redan har den installerad
Men ngt modernare och kanske även bättre är nog bara en googling bort.

Detta kanske borde stå i en mer generell GPX-navigeringstråd

Detta kanske är ngt specifikt för Wahoo, men det går att ha åtminstone waypoints i GPX-filer, TCX var det så pass länge sedan jag använda att jag inte kommer ihåg längre.

Det finns GPX-editorer där detta går att lägga till
Jag använder oftast gamla Garmin Mapsource, mest för att jag redan har den installerad
Men ngt modernare och kanske även bättre är nog bara en googling bort.

Wahoo godkänner bara RWGPS och Komoot för waypoints, turn-by-turn och annan ruttmeta.

Wahoo godkänner bara RWGPS och Komoot för waypoints, turn-by-turn och annan ruttmeta.
OK, trist begränsning
Men vadi består begränsningen?
Är det speciella taggar i filen? Både GPX och TCX är väl i grund och botten SGML?
För i så fall borde det väl gå att redigera in dem.
Åtminstone för den tillräckligt intresserade och nördige SGML-redigeraren som samtidigt äger en Wahoo. Kanske även svaret på det finns endast en googling bort?

Tror jag biter i det sura gräset och testar någon månad med RWGPS även om det är en grov miss av Wahoo att det ska vara så förbannat krångligt/omständigt att först importera och sedan editera en rutt för att lägga till poi, waypoints eller vad nu det kallas, något fräckt kan man tycka att det krävs abonnemang (tredjeparts produkt).

Att ta rutter från en Garmin har jag dålig erfarenhet (blir åtminstone åt h-vete med Stravas duplicate funktion) så det vågar jag nog inte göra igen *LoL* I fallet med Strava tror jag att man (om det kommer från Garmin) bör exportera som en gpx först och sedan vidare in i Bolt även om man då förlorar eventuella waypoints etc. Sällan jag bryr mig om waypoints, poi etc men sporadiskt händer det.

Är säker på att det finns lite mera inofficiella verktyg/vägar att gå också men vet inte riktigt om jag pallar strula.

Här verkar vi ha en tydlig nackdel med Wahoo vs Garmin trots allt.

Jag bara ruttar i Strava (har betalversionen), synkar med min Bolt då laddas den ner. Väljer rutten och startar. Funkar fint alltid.

Hej!

Har Wahoo åtgärdat de buggar som verkade finnas vid lanseringen av Element Bolt v2? Många youtubers rapporterade om buggar i alla fall. Jag är så satans trött på min garmin 810 och har i princip bestämt mig för att gå över till wahoo bolt.

// Anders

Både bröd och sväng-notifieringar. Vet inte om alltid? Har inte upplevt något problem vart fall.

Hmmm, fungerar det för dig i Strava att lägga till poi (point of interest)/waypoint till en befintlig rutt och sedan synka till Wahoo Bolt? För min egen del är det enbart det som jag strular med just nu. (Det här kan tex vara bra när man vill lägga till rastplatser etc till en rutt och få navigering till dem.)

Hmmm, fungerar det för dig i Strava att lägga till poi (point of interest)/waypoint till en befintlig rutt och sedan synka till Wahoo Bolt? För min egen del är det enbart det som jag strular med just nu. (Det här kan tex vara bra när man vill lägga till rastplatser etc till en rutt och få navigering till dem.)
Nej det har jag inte fått till däremot. Verkar ju var en dum begränsning i Stravas ruttverktyg. Funkar inte att lägga nya tidigare pois i en ny rutt heller. Måste lägga in dem i i sekvens när man gör rutten.

Nej det har jag inte fått till däremot. Verkar ju var en dum begränsning i Stravas ruttverktyg. Funkar inte att lägg nya tidigare pois i en ny rutt heller. Måste lägga in dem i i sekvens när man gör rutten.

Exakt, här har vi det störande problemet och det här är betal abonnemang av Komoot eller RWGPS kommer in i bilden...

Tror det är så jäkligt att man kan heller inte få över en rutt med waypoints/poi etc från en Garmin till en Wahoo Bolt. ?

Visst kan det finnas andra sajter/trix (inofficiella vägar) men jag orkar inte pula nu, testar någon månad på RWGPS men att som @Fjärdebrunn skriver att själv ha koll på distanserna fungerar också.

Jag har testat i omgångar att rutta i Strava (premium) för navigation i Bolt (V1). Får breadcrum spår och varning för ofcourse. Inget mer, någonsin.

Gör jag rutt i Elementappen fylls fönstret med navigationshjälp. Varje, och nästa sväng, räknas ner mm. Den ruttritaren suger dock.

8CB34083-8FE2-4071-9D6B-6FD7145B7D8F.png

En POI är en punkt lite varsom helst på kartan för att markera något, den följer aldrig med GPX-filen. Inte på Garmin heller, vad jag kan minnas.

Waypoint är det som i Garmins värld heter course point, dom finns i inlagda i spåret, RWGPS säger custom cues. Används för att t.ex. lägga in markeringar för vatten, mat, broar, tunnlar, eller nåt annat intressant man vill ha med. Wahoo använder dom för sin fusknavigering (Bolt gen 1) genom att lägga in navigations pilar/texter.

Bara så det blir rätt när ni försöker förklara vad ni vill göra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp