Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det satt en såna skyltar sist jag var där iallafall.Ganska säker på att sitter skyltar där som säger typ förbud mot fotgängare men jag kan ha fel….
Då kanske jag inte är en idiot iallafall?Det satt en såna skyltar sist jag var där iallafall.
Men jösses människa, gör något! Man blir ju alldeles nervös.Idag började det knastra och klonka ngt för jävligt från framhjulet. Navet troligen helt slut. Skall se om det går att öppna och fetta om men tvivlar. Ngt slags Formula dussin-nav.
Galning! Synd att polisen inte såg idioten.Körde också sen hempendling ikväll. Motigt och trögt, men ingen halka iallafall. Blev lite sur på en diplomatbil som genade via cykelbana och trottoar. Jag tror inte föraren uppfattade vare sig mina nedsättande muntliga omdömen, eller mitt relativt omogna teckenspråk…
Ja det lät inte bra alls. Har såklart moderna skivbromshjul men tack ändå :-) Blev faktiskt lite nervös för det var svårt att lokalisera oljudet när jag satt på cykeln. Var det vevlagret, var det baknavet. Kink! klonk! Skraaaap.Men jösses människa, gör något! Man blir ju alldeles nervös.
Har du skivbroms? Annars har jag ett fint irwing-framhjul du kan få köpa. Sprillans. Fälgbroms.
Du måste hålla dig undan så han kan mobilvingla utan att köra på någon?Samma här, ca +4, och fuktigt på en del ställen och lite småseg blåst, men själv slapp jag marksyning.
Däremot har jag noterat att yrkeschaufförer och då speciellt taxiförare måste vara stans mest lättkränkta yrkesfolk. Inte mindre än två gånger den här veckan har jag blivit tutad på för att jag cyklar på vägen där jag tycker det är lämpligt.
Ena gången södergående förbi Slottet då det var en taxi som var tvungen att tuta upprepade gånger och så satt föraren å gestikulerade något oklart. Andra gången var Nybroplan norrgående innan Strandvägen där vägarbete gör det lite småmeckigt om man ska rakt fram varpå jag försökte snyggt smita in i den rullande kön. Det skulle jag tydligen inte har gjort?
Annars upplever jag att det är just taxichaufförer som beter sig sämst i trafiken: trängs, gör farliga manövrar och är allmänt egoistiska mot andra trafikanter. Jo och det finns undantag då man blir positivt överraskad när en taxi stannar och släpper fram en.
Om kommunen hade börjat sopsalta cykelvägarna, då hade jag valt andra vägar. Får högt blodtryck av vägsalt.Mailade Norrköpings kommun igår för att höra efter om dom tagit sitt förnuft till fånga och tänkt sopsalta cykelvägarna i år, dom gjorde det vintern 2019/2020 men snålade in på det förra vintern. Fick svaret att besparingsbeslutet förra året tydligen gäller för all framtid så även den här vintern blir det att halka runt i snöslask.
Uppmanar alla Norrköpings-cyklister att höra av sig till kommunen och visa sitt missnöje, dom behöver få veta att vi är fler som är missnöjda :)
Annars tycker jag Norrköpings kommun sköter sig hyfsat bra, alla löv har dom sopat bort iallafall. Det största problemet med cykelpendling tycker jag nästan är alla andra cyklister, det är exempelvis förvånansvärt många som inte verkar fattar att vi har högertrafik utan ligger mitt i eller på vänster sida på cykelvägarna. Jag undviker helst att köra om andra på höger sida, kan dom inte ens skilja på höger och vänster litar jag inte på att dom ligger still utan räknar med att dom när som helst kan byta sida och råkar preja mig.
Klass 1 i sådana fall. Den mopedklassen har krav på regplåt och får ej färdas på cykelbana. Kanske en sådan du såg.Lämnade hemmet efter 8 och det var sol ute och flera plusgrader så antog att det skulle vara lugnt utan dubbar. Det var det också. Lagom lite trafikanter också när man kommer efter rusningen. Ska bli spännade att se om det gå bra på hemvägen också, prognosen säger 1 grad plus.
Blev upphunnen av en rätt bastant elcykel med regplåt vid Slussen. Är inte det en klass-2-moppe som egentligen, som inte får gå på cykelbanan?
Verkade den färdas i 45 knyck på cykelbanan?Right, kommer aldrig ihåg om det är klass 1 eller 2 som är den snabba varianten. Men var förvånad att av att den fanns i cykelversion. Spontant har jag inget emot dem på cykelbanan, så länge han inte kör 45 där.
Eftersom den såg ut som en cykel så lär väl taxichaffisarna tuta på honom om han kör på vägen ?
Inte vad jag såg.Verkade den färdas i 45 knyck på cykelbanan?
Då känns det spontant rätt okej ändå om det är en moped klass 1 som kör på cykelbanan men kör som en vanlig elcykel. Är väl bara ägaren som kan få böter om polisen vill sätta stopp för det. Liten risk för det kanske.Inte vad jag såg.
Stämmer inte det man lärde sig i skolan, att vatten fryser vid noll? +4 för mig med när jag lämnade hemmet, men åtskilliga partier med is. Kollade temperatur.nu på flera mätstationer mellan hemmet och stan och lägsta temperatur under natten någonstans var +2+4, mest fuktigt men även torrt på en hel del ställen.
Lyckades dock hitta några 100m svartis som jag testade att åka på mage på. Funkade utmärkt. Nästa gång föredrar jag nog att välja det själv dock.
Klarade mig med lite blodvite på armbågen.
Ta det lungt där ute, det är jävligt halt trots att det är ganska varmt idag :)
man ska inte slicka i sig saltet. prova att INTE göra det så kanske blodtrycket håller sig på en bra nivåOm kommunen hade börjat sopsalta cykelvägarna, då hade jag valt andra vägar. Får högt blodtryck av vägsalt.
Svartis vid plusgrader är inte ovanligt. Värmestrålning kyler ner asfalten.Stämmer inte det man lärde sig i skolan, att vatten fryser vid noll? +4 för mig med när jag lämnade hemmet, men åtskilliga partier med is. Kollade temperatur.nu på flera mätstationer mellan hemmet och stan och lägsta temperatur under natten någonstans var +2![]()
Sugs upp via fotsulorna.man ska inte slicka i sig saltet. prova att INTE göra det så kanske blodtrycket håller sig på en bra nivå
Haha jo det om att fryspunkten är noll för vatten kan du vara säker på att det stämmer (med vissa små undantag). Men temperaturen på vägen är inte nödvändigtvis samma som i luften. Den har ju också rätt många små lokala variationer i sänkor odyl.Stämmer inte det man lärde sig i skolan, att vatten fryser vid noll? +4 för mig med när jag lämnade hemmet, men åtskilliga partier med is. Kollade temperatur.nu på flera mätstationer mellan hemmet och stan och lägsta temperatur under natten någonstans var +2![]()
Strålningskyla vid klar himmel. Hoppas nån kan förklara om det är nåt som finns...Stämmer inte det man lärde sig i skolan, att vatten fryser vid noll? +4 för mig med när jag lämnade hemmet, men åtskilliga partier med is. Kollade temperatur.nu på flera mätstationer mellan hemmet och stan och lägsta temperatur under natten någonstans var +2![]()
Det finns. Rymden är kall, jorden varm. Så försvinner värmen ut, från ytor vända mot rymden. Stefan boltzmans konstant helt enkelt ?Strålningskyla vid klar himmel. Hoppas nån kan förklara om det är nåt som finns...
Den där *** Stefan boltzman alltsåDet finns. Rymden är kall, jorden varm. Så försvinner värmen ut, från ytor vända mot rymden. Stefan boltzmans konstant helt enkelt ?
Vind, eller turbulent strömning, ökar värmeöverföringskonduktiviteten – dvs luftens förmåga att överföra värme.Jag köper helt och hållet förklaringen ovan vad gäller svartis vid positiv lufttemperatur.
Men hur är det med vind? Det som brukar kallas upplevd temperatur. Påverkar det också fysikaliska processer eller är det bara något vi människor drabbas av?
en bättre aw som gjorde att du kanske inte märkte?Pendlarcykeln kändes lite svajig när tog mig hem igår. Tänkte att jag måste kanske kolla att ekarna var ordentligt spända. Kan det vara något annat fel? Förstår inte att jag faktiskt cyklade hem på det hjulet.
Äsch, det var ju fredag. ?en bättre aw som gjorde att du kanske inte märkte?![]()