Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

11nov2.jpg

11 November II

Idag började det knastra och klonka ngt för jävligt från framhjulet. Navet troligen helt slut. Skall se om det går att öppna och fetta om men tvivlar. Ngt slags Formula dussin-nav.
Men jösses människa, gör något! Man blir ju alldeles nervös.
Har du skivbroms? Annars har jag ett fint irwing-framhjul du kan få köpa. Sprillans. Fälgbroms.

Körde också sen hempendling ikväll. Motigt och trögt, men ingen halka iallafall. Blev lite sur på en diplomatbil som genade via cykelbana och trottoar. Jag tror inte föraren uppfattade vare sig mina nedsättande muntliga omdömen, eller mitt relativt omogna teckenspråk…
Galning! Synd att polisen inte såg idioten.

+4, mest fuktigt men även torrt på en hel del ställen.
Lyckades dock hitta några 100m svartis som jag testade att åka på mage på. Funkade utmärkt. Nästa gång föredrar jag nog att välja det själv dock.
Klarade mig med lite blodvite på armbågen.
Ta det lungt där ute, det är jävligt halt trots att det är ganska varmt idag :)

Samma här, ca +4, och fuktigt på en del ställen och lite småseg blåst, men själv slapp jag marksyning.

Däremot har jag noterat att yrkeschaufförer och då speciellt taxiförare måste vara stans mest lättkränkta yrkesfolk. Inte mindre än två gånger den här veckan har jag blivit tutad på för att jag cyklar på vägen där jag tycker det är lämpligt.
Ena gången södergående förbi Slottet då det var en taxi som var tvungen att tuta upprepade gånger och så satt föraren å gestikulerade något oklart. Andra gången var Nybroplan norrgående innan Strandvägen där vägarbete gör det lite småmeckigt om man ska rakt fram varpå jag försökte snyggt smita in i den rullande kön. Det skulle jag tydligen inte har gjort?
Annars upplever jag att det är just taxichaufförer som beter sig sämst i trafiken: trängs, gör farliga manövrar och är allmänt egoistiska mot andra trafikanter. Jo och det finns undantag då man blir positivt överraskad när en taxi stannar och släpper fram en.

Men jösses människa, gör något! Man blir ju alldeles nervös.
Har du skivbroms? Annars har jag ett fint irwing-framhjul du kan få köpa. Sprillans. Fälgbroms.
Ja det lät inte bra alls. Har såklart moderna skivbromshjul men tack ändå :-) Blev faktiskt lite nervös för det var svårt att lokalisera oljudet när jag satt på cykeln. Var det vevlagret, var det baknavet. Kink! klonk! Skraaaap.

Det var nav som gick att serva men vem i hela friden har TVÅ st 17 mm såna där tunna fasta nycklar. SKANDAL. Så jag fick ful-mecka och lossa både spänn och låsmutter i ett stycke. Blir ju såklart inge bra men tryckte på så mkt fett jag kunde. Och lagerspänningen blir ju därefter...håller det en vecka är jag nöjd.

Är det fortfarande Actionsports.de som gäller för custom hållbara pendlarhjul? Tänkte matcha det Hope Pro 4 jag har i bakhjulet nämligen.

Samma här, ca +4, och fuktigt på en del ställen och lite småseg blåst, men själv slapp jag marksyning.

Däremot har jag noterat att yrkeschaufförer och då speciellt taxiförare måste vara stans mest lättkränkta yrkesfolk. Inte mindre än två gånger den här veckan har jag blivit tutad på för att jag cyklar på vägen där jag tycker det är lämpligt.
Ena gången södergående förbi Slottet då det var en taxi som var tvungen att tuta upprepade gånger och så satt föraren å gestikulerade något oklart. Andra gången var Nybroplan norrgående innan Strandvägen där vägarbete gör det lite småmeckigt om man ska rakt fram varpå jag försökte snyggt smita in i den rullande kön. Det skulle jag tydligen inte har gjort?
Annars upplever jag att det är just taxichaufförer som beter sig sämst i trafiken: trängs, gör farliga manövrar och är allmänt egoistiska mot andra trafikanter. Jo och det finns undantag då man blir positivt överraskad när en taxi stannar och släpper fram en.
Du måste hålla dig undan så han kan mobilvingla utan att köra på någon?

Mailade Norrköpings kommun igår för att höra efter om dom tagit sitt förnuft till fånga och tänkt sopsalta cykelvägarna i år, dom gjorde det vintern 2019/2020 men snålade in på det förra vintern. Fick svaret att besparingsbeslutet förra året tydligen gäller för all framtid så även den här vintern blir det att halka runt i snöslask.

Uppmanar alla Norrköpings-cyklister att höra av sig till kommunen och visa sitt missnöje, dom behöver få veta att vi är fler som är missnöjda :)

Annars tycker jag Norrköpings kommun sköter sig hyfsat bra, alla löv har dom sopat bort iallafall. Det största problemet med cykelpendling tycker jag nästan är alla andra cyklister, det är exempelvis förvånansvärt många som inte verkar fattar att vi har högertrafik utan ligger mitt i eller på vänster sida på cykelvägarna. Jag undviker helst att köra om andra på höger sida, kan dom inte ens skilja på höger och vänster litar jag inte på att dom ligger still utan räknar med att dom när som helst kan byta sida och råkar preja mig.

Mailade Norrköpings kommun igår för att höra efter om dom tagit sitt förnuft till fånga och tänkt sopsalta cykelvägarna i år, dom gjorde det vintern 2019/2020 men snålade in på det förra vintern. Fick svaret att besparingsbeslutet förra året tydligen gäller för all framtid så även den här vintern blir det att halka runt i snöslask.

Uppmanar alla Norrköpings-cyklister att höra av sig till kommunen och visa sitt missnöje, dom behöver få veta att vi är fler som är missnöjda :)

Annars tycker jag Norrköpings kommun sköter sig hyfsat bra, alla löv har dom sopat bort iallafall. Det största problemet med cykelpendling tycker jag nästan är alla andra cyklister, det är exempelvis förvånansvärt många som inte verkar fattar att vi har högertrafik utan ligger mitt i eller på vänster sida på cykelvägarna. Jag undviker helst att köra om andra på höger sida, kan dom inte ens skilja på höger och vänster litar jag inte på att dom ligger still utan räknar med att dom när som helst kan byta sida och råkar preja mig.
Om kommunen hade börjat sopsalta cykelvägarna, då hade jag valt andra vägar. Får högt blodtryck av vägsalt.

Lämnade hemmet efter 8 och det var sol ute och flera plusgrader så antog att det skulle vara lugnt utan dubbar. Det var det också. Lagom lite trafikanter också när man kommer efter rusningen. Ska bli spännade att se om det gå bra på hemvägen också, prognosen säger 1 grad plus.

Blev upphunnen av en rätt bastant elcykel med regplåt vid Slussen. Är inte det en klass-2-moppe som egentligen, som inte får gå på cykelbanan?

Lämnade hemmet efter 8 och det var sol ute och flera plusgrader så antog att det skulle vara lugnt utan dubbar. Det var det också. Lagom lite trafikanter också när man kommer efter rusningen. Ska bli spännade att se om det gå bra på hemvägen också, prognosen säger 1 grad plus.

Blev upphunnen av en rätt bastant elcykel med regplåt vid Slussen. Är inte det en klass-2-moppe som egentligen, som inte får gå på cykelbanan?
Klass 1 i sådana fall. Den mopedklassen har krav på regplåt och får ej färdas på cykelbana. Kanske en sådan du såg.

Right, kommer aldrig ihåg om det är klass 1 eller 2 som är den snabba varianten. Men var förvånad att av att den fanns i cykelversion. Spontant har jag inget emot dem på cykelbanan, så länge han inte kör 45 där.

Eftersom den såg ut som en cykel så lär väl taxichaffisarna tuta på honom om han kör på vägen ?

Right, kommer aldrig ihåg om det är klass 1 eller 2 som är den snabba varianten. Men var förvånad att av att den fanns i cykelversion. Spontant har jag inget emot dem på cykelbanan, så länge han inte kör 45 där.

Eftersom den såg ut som en cykel så lär väl taxichaffisarna tuta på honom om han kör på vägen ?
Verkade den färdas i 45 knyck på cykelbanan?

Då känns det spontant rätt okej ändå om det är en moped klass 1 som kör på cykelbanan men kör som en vanlig elcykel. Är väl bara ägaren som kan få böter om polisen vill sätta stopp för det. Liten risk för det kanske.
Kanske blir bekymmer för ägaren också om det skulle ske en olycka på cykelbanan med fordonet.

Jag ger nu officiellt upp min jakt på blow-out snytande cyklister i den täta Stockholmstrafiken så här under Corona tider. ;-)

Konfronterade en person igår vid ett rödljus efter två st blow-out snytningar, mycket möjligt någon trevlig snubbe härifrån forumet (en snabb/stark rackare i fullt Gore ställ), han vägrade erkänna att han gjort fel, "han har rätt, jag har helt fel attityd", samma sak i dag, killen (samma person) gör en blow-out snytning någon meter framför mig, kände mig därför tvungen att cykla om honom på toppen av Tranebergsbron som sedan blåste om mig en stund senare. ;-)

Vad ska man säga, ibland får man helt enkelt acceptera att man har två olika åsikter, jag personligen gillar det hur som helst inte i Stockholmspendlingen i rusningstrafik så här i Coronatider, tycker det är onödigt.

Senast ändrad:
+4, mest fuktigt men även torrt på en hel del ställen.
Lyckades dock hitta några 100m svartis som jag testade att åka på mage på. Funkade utmärkt. Nästa gång föredrar jag nog att välja det själv dock.
Klarade mig med lite blodvite på armbågen.
Ta det lungt där ute, det är jävligt halt trots att det är ganska varmt idag :)
Stämmer inte det man lärde sig i skolan, att vatten fryser vid noll? +4 för mig med när jag lämnade hemmet, men åtskilliga partier med is. Kollade temperatur.nu på flera mätstationer mellan hemmet och stan och lägsta temperatur under natten någonstans var +2:unsure:

Stämmer inte det man lärde sig i skolan, att vatten fryser vid noll? +4 för mig med när jag lämnade hemmet, men åtskilliga partier med is. Kollade temperatur.nu på flera mätstationer mellan hemmet och stan och lägsta temperatur under natten någonstans var +2:unsure:
Svartis vid plusgrader är inte ovanligt. Värmestrålning kyler ner asfalten.

Vägen kan t.ex. en klar natt tappa värme genom utstrålning snabbare än luften, dvs. hinna bli under nollan innan luften blivit det.

Haha jo det om att fryspunkten är noll för vatten kan du vara säker på att det stämmer (med vissa små undantag). Men temperaturen på vägen är inte nödvändigtvis samma som i luften. Den har ju också rätt många små lokala variationer i sänkor odyl.

Undantag finns för förhållanden där vatten kan frysa även när det (lite) över noll grader. Tex vid avdunstning (dimma) kan vattnet frysa om temperaturen är lite högre än 0.

Senast ändrad:
Strålningskyla vid klar himmel. Hoppas nån kan förklara om det är nåt som finns...

Strålningskyla vid klar himmel. Hoppas nån kan förklara om det är nåt som finns...
Det finns. Rymden är kall, jorden varm. Så försvinner värmen ut, från ytor vända mot rymden. Stefan boltzmans konstant helt enkelt ?
Hoppas jag inte rörde till det.

Men f.ö.
...nästa vecka återupptas pendlandet och dubbdäcken kommer vara på ! Jag tog bilen idag, det var skönt men tråkigt.

Trevlig helg!

Jag köper helt och hållet förklaringen ovan vad gäller svartis vid positiv lufttemperatur.
Men hur är det med vind? Det som brukar kallas upplevd temperatur. Påverkar det också fysikaliska processer eller är det bara något vi människor drabbas av?

Jag köper helt och hållet förklaringen ovan vad gäller svartis vid positiv lufttemperatur.
Men hur är det med vind? Det som brukar kallas upplevd temperatur. Påverkar det också fysikaliska processer eller är det bara något vi människor drabbas av?
Vind, eller turbulent strömning, ökar värmeöverföringskonduktiviteten – dvs luftens förmåga att överföra värme.

Pendlarcykeln kändes lite svajig när tog mig hem igår. Tänkte att jag måste kanske kolla att ekarna var ordentligt spända. Kan det vara något annat fel? Förstår inte att jag faktiskt cyklade hem på det hjulet.

Bilagor

• 20211113_144214.jpg
    20211113_144214.jpg
    1.1 MB · Besök: 107
  • 20211113_143952.jpg
    20211113_143952.jpg
    1.1 MB · Besök: 106
Dubb eller inte dubb, DET är frågan.

Inte varit på kontoret på två veckor pga höstlov +ANNAT. Så min mentala förberedelse för att sätta på dubben fanns inte igår kväll. Så för mig var det egentligen inget val.

Verkade lugnt idag, men vetifan hur jag gör resten av veckan. Det är ju inge kul att ta det försiktigt i varje kurva som nu…

Mulet +5 grader vid start. En hel del cyklister ute, och de stora flertalet skötte sig helt ok.
Svårt att klä sig rätt då det lätt blir lite för varmt på slutet. Försöker köra lager på lager så det går att öppna eller skala av sig på vägen.
Dubb eller inte.....? tror jag väntar till kommande helgen och prognosen för nästa vecka innan jag bestämmer mig.

Tillbaka
Topp