Köpa komponentgrupp som lirar med post mount?

Foss

Aktiv medlem
Har googlat och googlat men utan att hitta på någon grupp eller reglage/ok-kombo som passar på min gamla omoderna PM-ram. Finns det? Finns lösning?

Du får nog förklara mer, för det låter inte som några problem tycker jag.
Sti-reglage med hydrauliska bromsar är väl egentligen vad jag är ute efter och det lyckas jag inte hitta med ”omoderna” fästen. Dvs. PM. Alla grupper jag hittar är för DM eller vad det heter.

Sti-reglage med hydrauliska bromsar är väl egentligen vad jag är ute efter och det lyckas jag inte hitta med ”omoderna” fästen. Dvs. PM. Alla grupper jag hittar är för DM eller vad det heter.
Sram har reglage tillsammans med PM-ok. Eller så byter du bara ok till valfri grupp.
Gjorde så på ett cykelbygge, bytte bara ok istället för att leta adaptrar.

Sram har reglage tillsammans med PM-ok. Eller så byter du bara ok till valfri grupp.
Gjorde så på ett cykelbygge, bytte bara ok istället för att leta adaptrar.
Inbillar mig att det är olika infästningar för slangen i nya och gamla? Vad heter en 2x10/11-grupp motsvarande tiagra från Sram?

Som @moros skriver. Köp den grupp du vill ha, komplettera med ett par mtb-ok. Förslagsvis är MT500 ganska fina. Enda viktiga är alltså att oken inte har banjo-fäste (SLX och uppåt tror jag).

Köp till ny oliv och pin så att du kan installera slangarna i oket. Observera att oliven är samma på både BH59- och BH90-slangen men att pinnen (pin i plural?) är specifik till respektive slang. Anledningen till olika slangar är att den "nya" BH90 har klenare innerdiameter för att ge snabbare ingrepp till främst bakbromsen, vilket tydligen skulle ha varit ett litet problem tidigare. Ytterdiametern är alltså samma på båda.

Jag har gjort ovanstående operation några gånger helt utan bekymmer. På köp & sälj kommer det ganska ofta ut landsvägsok i par till flatmount, vilket förmodligen beror på att detta är en någorlunda vanlig operation.

SRAM ska tydligen, som nämns ovan, ha färdiga grupper med bromsok för PM. Enda bekymret är väl att man måste köra SRAM om man tillämpar den lösningen. ? #shimanofanboyforlife?

Tänkte skriva att det beror på att man inte kan köpa eller pressa fast banjo-kopplingen på slangen, men det måste ju såklart gå att köpa en slang med färdig banjo och kapa i andra änden bara. Eller...??

Ny värld av fin-ok öppnade precis upp sig!

Ja, jag tycker det. Om det inte finns någon mer komplicerad sanning. Slangen bör vara samma i andra infästningen oavsett SS eller SB

Självklart funkar det med banjo som sagt om man köper nya slangar. Men det blir ju ytterligare en merkostnad och lite mer jobb om man nu kollar på färdiga plug and play kit från Shimano

Jag har inte Newtons positiva erfarenhet. På mitt framok hade skruven som håller beläggen på plats ärgat fast och jag behövde byta belägg.
Men när jag hade bytt ok så rörde sig inte kolvarna tillräckligt för att ge bra bromsverkan om de inte låg emot hela tiden.
Jag lyckades få loss skruven på det gamla oket när det var demonterat, rengjorde oket/kolvarna och satte tillbaks det med nya belägg och då funkade det bra igen.
Så olika ok *kan* ha olika kolv-areor eller så var det nåt annat spökeri.

Kan väl påtala att jag provat med ett gäng olika kombinationer av reglage och ok, men det kan såklart kanske finnas kombinationer som jag inte känner till eller provat.

Det jag hört är att BH90-slangen kom till för att ge bättre bromsverkan på landsvägsreglage. Körde du med 59- eller 90-slang när du bytte ok @Der Kaiser? Vet inte om det har så stor effekt, men skulle kunna bidra om du körde landsvägsreglage med mtb-ok eventuellt.

Kan väl påtala att jag provat med ett gäng olika kombinationer av reglage och ok, men det kan såklart kanske finnas kombinationer som jag inte känner till eller provat.

Det jag hört är att BH90-slangen kom till för att ge bättre bromsverkan på landsvägsreglage. Körde du med 59- eller 90-slang när du bytte ok @Der Kaiser? Vet inte om det har så stor effekt, men skulle kunna bidra om du körde landsvägsreglage med mtb-ok eventuellt.
Jag bytte inte slang utan lät den från 2015 sitta, så det kan säkert påverkat, det var ett mtb-ok jag bytte till. Tack vare att jag fick loss skruven när oket var avmonterat så slapp jag felsöka vidare.

Tillbaka
Topp