Är det att man driver det i ett företag, eller är det att det är ett stort arrangemang som gör att du ser det som en konsumentprodukt?
Skulle det vara ok att hänvisa till ”ideellt” om föreningarna själva drev precis samma arrangemang? Då blir det ju ingen skillnad öht mot Avkrokens IF lopp, annat än storleken på loppet. Om det fortfarande är en skillnad, var går gränsen?
Jag försöker bara förstå ditt resonemang. F.ö. så tror jag det är väldigt få verksamheter som sitter med sådana buffertar att de klarar 1-2 år helt utan intäkter.
Jag förstår att man kan tycka olika om detta, så detta är inte ett försök att övertyga, men att förklara hur jag ser det. Det handlar precis som med politik om en värdering i slutänden.
Upplevelseprodukten att få delta i ett lopp man säljer till motionären gäller även för Avkrokens IF. Om Avkrokens IF inte erbjuder att betala tillbaka för ett arrangemang de ställer in så blir folk sura då också. Jag skulle aldrig drömma om att göra en sån grej i de föreningar jag sitter i. Lidingöloppet MTB gör helt rätt, betalar tillbaka fulla beloppet om man önskar.
Så det finns ingen gräns egentligen, det är bara det att ju större en förening blir och ju mer professionellt den drivs och mer pengar den hanterar desto mindre förståelse kommer folk i allmänhet ha om man behandlar saker amatörmässigt, och referenser till den ideella tanken kommer inte falla i lika god jord. Men principiellt är det ingen skillnad.
Ironman Sweden AB, inte en förening, höll ju på krångla med att inte vilja betala tillbaka anmälningsavgifter (jag vet inte hur det blev i slutänden). "Allmänna reklamationsnämnden menar att även om pandemin var orsaken till att man ställde in Iron Man 2020 så ska bolaget fullgära sina plikter grentemot kund." Jag håller helt med ARN som ansåg att de ska betala tillbaka till de som vill ha pengarna tillbaka. Och jag tycker att beslutet ska vara precis samma om det hade varit en ideell förening som ägt Ironman Sweden, eller om det drivits på torsdagskvällar av obetalda pensionärer i Avkrokens IF.
Kan sägas att min värdering i viss del bottnar i att jag inte tycker att ideella föreningar eller idrottsrörelsen ska ha undantagsregler om det inte verkligen behövs. Så likaså när det varit snack om konkurrensmål där idrottsrörelsen velat ha monopol på en viss idrottsform så sympatiserar jag inte heller med det, och där har man också spelat ut ideella kortet på ett sätt jag inte tycker är bra.
Angående buffertar är tycker jag att det inte alls är orimligt att ha tillräckligt med buffert för att kunna dra ned en viss verksamhet, lägga det i malpåse, och ändå ha kvar tillräckligt mycket pengar för att ha råd att starta upp igen. Det finns verksamheter som är betydligt svårare att lägga i malpåse än lopp. Företag jobbar med det hela tiden, folk sägs upp i dåliga tider, hela avdelningar kanske får läggas ned. Det finns förstås även de som inte har buffert av olika anledningar, och jag tror du har rätt i att det är nog mer vanligt, och det som händer då är att bolaget försätts i konkurs.