Lidingöloppet MTB slutas arrangeras

Tengil84

Medlem
Enligt mejl till anmälda deltagare 2022 från Lidingöloppet MTB. Så kommer man inte längre arrangera loppet. Avgift betalas tillbaka om man önskar.

Extremt tråkigt tycker jag. Är det en början på åtstramningar och avslutande av fler motionsevenemang efter Corona?

Någon mer som tänkt köra och känner lika?

Som arrangör av lopp sedan år 2000 kan jag nämna att det finns många orsaker till att man inte arrangerar ett lopp, som tidigare arrangerats.
Lite nyfiken.. vilka är dessa orsaker. Finns det inte ett uppdämt behov nu.. efter allt elände? Eller varför väljer man att lägga ned nu när det känns som det borde finnas en rejäl uppsida?

Jag misstänker att det, rent generellt talat, inte är helt ovanligt att det finns en eller några personer som är väldigt drivande i arrangerandet av ett lopp. Om den eller de personerna tröttnar eller av annan anledning inte längre orkar/vill ta jobbet så kan det vara svårt att hitta ersättare.

I fallet med LL MTB har jag ingen aning om detta har med saken att göra alls. Troligen kanske så inte är fallet då LL känns lite mer kommersiellt än en hel del mindre lopp.

Jag tror det fortfarande råder stor tveksamhet kring att anmäla sig till evenemang (syns bl.a. på att en del evenemang som tidigare fylldes väldigt snabbt, men där nu anmälan varit öppen ett tag inte alls fylls lika snabbt). Det gör nog att arrangörer väljer att satsa på sina säkra kort, och avvaktar med andra tills läget stabiliserats mer. De sitter antagligen lite pyrt till ekonomiskt efter de senaste två åren, då vill man inte riskera att ett evenemang går back pga få anmälda.

"För att fortsatt kunna vara den motor inom motions-Sverige som vi varit i 57 år samt för att kunna bibehålla den höga kvalitet och säkerhet under våra evenemang som vi önskar så har vi valt att hädanefter fokusera på vår kärnverksamhet – löpning i terräng."

Just denna bana är ju lite speciell då den går till väldigt stor del på cykelvägar, motionsspår och i villakvarter där det rör sig en del folk. Jag tolkar citatet ovan som att de inte längre kan genomföra MTB loppet på ett säkert sätt.

Om jag har fattat saken rätt har de tidigare haft problem att få tillstånd att köra i Långängen-Elfviks naturreservat. Se denna tråd:

Min gissning är att det har något med det att göra.

Jag misstänker att det, rent generellt talat, inte är helt ovanligt att det finns en eller några personer som är väldigt drivande i arrangerandet av ett lopp. Om den eller de personerna tröttnar eller av annan anledning inte längre orkar/vill ta jobbet så kan det vara svårt att hitta ersättare.
Ja, det är svårt att hitta ersättare till organisatörer och funktionärer till lopp. Vi är 8 i kommittén och behöver 100 funktionärer för att genomföra vårat lopp. Inte helt lätt att hitta volontärer. Har man 400-800 deltagare, så är det rätt mycket jobb för lite ull.

Trist hursomhelst. Gillade det loppet. Cyklade det 3 ggr och hade kul varje gång.. najs att komma in på själva idrottsplatsen för defilering. Det är väl en kombo av anledningar som ni påtalat- gissar att tillståndsdelen väger tungt - verkar bli besvärligare o besvärligare att få tillstånd. Till sist ruttnar man väl som arrangör på myndigheterna och ger upp.

Alltså, behöver jag ens nämna personliga skäl, att man tröttnat...eller annat?
Jag utgår från att Lidingöloppet drivs så professionellt/kommersiellt att lopp inte läggs ned av de typiska ideella orsakerna. Stora kommersiella lopp använder sig av ideell arbetskraft en hel del, men de leds av företag med anställda. Jag gissar att detta bolag har med Lidingöloppet att göra:

Något som ibland irriterar mig som jobbar med ett flertal lopp som drivs 100% ideellt är hur kommersiella lopp försöker framstå som mer ideella än de är, vilket varit extra tydligt under tiden med coronarestriktioner. Har man drivit ett kommersiellt lopp i tiotals år och får ekonomiska problem direkt det blir ett kasst år då känns det som om ledningen inte förvaltat bolaget särskilt väl. Ett tag var det ju flera lopp som inte ville betala tillbaka trots inställda lopp, helt sjukt.

Nu ägs ju de flesta ”kommersiella” lopp av ideella föreningar, så ev överskott går ju till deras verksamheter. Lidingöloppet ägs av IFK Lidingö, Vasaloppet av IFK Mora och Sälens IF, Vätternrundan av Motala AIF, etc.

Nu ägs ju de flesta ”kommersiella” lopp av ideella föreningar, så ev överskott går ju till deras verksamheter. Lidingöloppet ägs av IFK Lidingö, Vasaloppet av IFK Mora och Sälens IF, Vätternrundan av Motala AIF, etc.
Och det är ju vanligtvis ett arrangemang för att ta bort risken att en idrottsklubb går i konkurs pga ett eller ett par mindre bra år.

Oavsett ägare är det ett företag som levererar en produkt till konsumenter och ska betraktas som sådant. Om man hela tiden tömmer bolaget på pengar så kan man inte räkna med att folk ska tycka synd om en när man får problem. Plockar man ut "överskott" ska det ju inte hota verksamhetens stabilitet, då är det inte överskott.

Det finns förvisso flera exempel på ideella föreningar vars ekonomi inte förvaltas väl, man biter helt enkelt över för mycket, men det ger inte sympatipoäng i min bok.

Man kan förstås inte dra alla över en kam utan att veta vad som faktiskt hänt (vilket kan vara svårt, då transparens ofta saknas), men jag tycker att ibland är man lite lat och drar "ideella kortet" schablonmässigt och väntar sig sympati.

Ett problem med Lidingöloppet MTB är samma som med Lidingöloppet, man blockerar de största båtklubbarna när det pågår. Dessutom pågår loppen när båtarna ska avrustas och åka upp. De flesta tycker att tappa en helg är ok och Lidingöloppet är inarbetat. Men att tappa fler helger när man som båtägare bäst behöver komma åt båten kan nog skapa säkerhetsincidenter.

Oavsett ägare är det ett företag som levererar en produkt till konsumenter och ska betraktas som sådant. Om man hela tiden tömmer bolaget på pengar så kan man inte räkna med att folk ska tycka synd om en när man får problem. Plockar man ut "överskott" ska det ju inte hota verksamhetens stabilitet, då är det inte överskott.

Det finns förvisso flera exempel på ideella föreningar vars ekonomi inte förvaltas väl, man biter helt enkelt över för mycket, men det ger inte sympatipoäng i min bok.

Man kan förstås inte dra alla över en kam utan att veta vad som faktiskt hänt (vilket kan vara svårt, då transparens ofta saknas), men jag tycker att ibland är man lite lat och drar "ideella kortet" schablonmässigt och väntar sig sympati.
Jag kan ju tycka att det är ingen eller marginell skillnad om ett lopp drivs direkt av en ideell förening, eller ett bolag helägt av samma förening. Det är ju som Peth säger primärt ett sätt att skydda föreningen från de ekonomiska risker som kommer med att arrangemanget växer. Riskerna är ju en aning högre med ett arrangemang med 15-20 000 deltagare än om Avkrokens IF arrangerar ett lopp med 50 deltagare. Det är ju inte så att det sitter nån hemlig kapitalist i bakgrunden som mjölkar bolagen på pengar, utan det överskott som uppstår delas ut till ägarna, dvs föreningarna bakom.

Sedan kan man ju såklart ifrågasätta om verksamheten är ideell, självklart förväntar de sig ett överskott (vem vill rodda ett arrangemang med 15-20 000 deltagare ”för skojs skull”?), utan syftet är såklart att få intäkter till föreningarnas verksamhet. Och det är väl också det de säger, att överskottet går till föreningslivet, t.ex. ungdomsverksamhet.

Jag skulle ju mer köpa ditt resonemang om loppen drevs av renodlade företag helt frikopplade från föreningslivet, och vars enda syfte vore att berika ägarna. Nu är det inte så, utan överskotten stannar ändå i föreningarna (i många fall ideella), och därmed idrotts-Sverige, vilket jag tycker är bra. Sedan om det sker genom att föreningen själv är arrangör, eller att det arrangeras av ett av föreningen ägt bolag, tycker jag spelar mindre roll.

Ja visst är det bra att stora idrottsföreningar kan driva företag med anställda och dra in pengar till ungdomsverksamheter och elitsatsningar mm. Det är ju precis som du säger bara en större skala av vad små föreningar gör. Håller med.

Det jag försöker säga är att driver man ett arrangemang professionellt i ett stort kommersiellt kontext så måste man förvänta sig att det ställs samma förväntningar som på andra företag oavsett var man stoppar vinstpengarna.

Vidare tycker jag inte det är seriöst att årligen tömma bolagen som driver arrangemangen på pengar så de ständigt ligger på konkursens brant så att när det tjorvar ett år måste man be kunderna ge bort sina pengar för en produkt man inte kommer leverera, och jag fick liksom känslan där ett tag att många av de stora hade gjort precis det fast de haft tiotals år på sig ibland mer att bygga upp en rimlig buffert. Jag tycker inte det är seriöst att ha kundernas plånböcker som buffert.

När sådant uppstår och det kommer upp en minsta antydning om att man vill ha särbehandling för att man är kopplad till en idrottsförening då blir jag lite less... måhända kanske mer less än jag borde bli.

Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB har föga med MTB att göra, jag kommer inte sakna det. Men däremot kanske det skulle kunna leda till att ett riktigt MTB lopp arrangeras på Lidingö i framtiden - fina stigar finns det gott om.

Ja visst är det bra att stora idrottsföreningar kan driva företag med anställda och dra in pengar till ungdomsverksamheter och elitsatsningar mm. Det är ju precis som du säger bara en större skala av vad små föreningar gör. Håller med.

Det jag försöker säga är att driver man ett arrangemang professionellt i ett stort kommersiellt kontext så måste man förvänta sig att det ställs samma förväntningar som på andra företag oavsett var man stoppar vinstpengarna.

Vidare tycker jag inte det är seriöst att årligen tömma bolagen som driver arrangemangen på pengar så de ständigt ligger på konkursens brant så att när det tjorvar ett år måste man be kunderna ge bort sina pengar för en produkt man inte kommer leverera, och jag fick liksom känslan där ett tag att många av de stora hade gjort precis det fast de haft tiotals år på sig ibland mer att bygga upp en rimlig buffert. Jag tycker inte det är seriöst att ha kundernas plånböcker som buffert.

När sådant uppstår och det kommer upp en minsta antydning om att man vill ha särbehandling för att man är kopplad till en idrottsförening då blir jag lite less... måhända kanske mer less än jag borde bli.
Är det att man driver det i ett företag, eller är det att det är ett stort arrangemang som gör att du ser det som en konsumentprodukt?
Skulle det vara ok att hänvisa till ”ideellt” om föreningarna själva drev precis samma arrangemang? Då blir det ju ingen skillnad öht mot Avkrokens IF lopp, annat än storleken på loppet. Om det fortfarande är en skillnad, var går gränsen?
Jag försöker bara förstå ditt resonemang. F.ö. så tror jag det är väldigt få verksamheter som sitter med sådana buffertar att de klarar 1-2 år helt utan intäkter.

Är det att man driver det i ett företag, eller är det att det är ett stort arrangemang som gör att du ser det som en konsumentprodukt?
Skulle det vara ok att hänvisa till ”ideellt” om föreningarna själva drev precis samma arrangemang? Då blir det ju ingen skillnad öht mot Avkrokens IF lopp, annat än storleken på loppet. Om det fortfarande är en skillnad, var går gränsen?
Jag försöker bara förstå ditt resonemang. F.ö. så tror jag det är väldigt få verksamheter som sitter med sådana buffertar att de klarar 1-2 år helt utan intäkter.

Jag förstår att man kan tycka olika om detta, så detta är inte ett försök att övertyga, men att förklara hur jag ser det. Det handlar precis som med politik om en värdering i slutänden.

Upplevelseprodukten att få delta i ett lopp man säljer till motionären gäller även för Avkrokens IF. Om Avkrokens IF inte erbjuder att betala tillbaka för ett arrangemang de ställer in så blir folk sura då också. Jag skulle aldrig drömma om att göra en sån grej i de föreningar jag sitter i. Lidingöloppet MTB gör helt rätt, betalar tillbaka fulla beloppet om man önskar.

Så det finns ingen gräns egentligen, det är bara det att ju större en förening blir och ju mer professionellt den drivs och mer pengar den hanterar desto mindre förståelse kommer folk i allmänhet ha om man behandlar saker amatörmässigt, och referenser till den ideella tanken kommer inte falla i lika god jord. Men principiellt är det ingen skillnad.

Ironman Sweden AB, inte en förening, höll ju på krångla med att inte vilja betala tillbaka anmälningsavgifter (jag vet inte hur det blev i slutänden). "Allmänna reklamationsnämnden menar att även om pandemin var orsaken till att man ställde in Iron Man 2020 så ska bolaget fullgära sina plikter grentemot kund." Jag håller helt med ARN som ansåg att de ska betala tillbaka till de som vill ha pengarna tillbaka. Och jag tycker att beslutet ska vara precis samma om det hade varit en ideell förening som ägt Ironman Sweden, eller om det drivits på torsdagskvällar av obetalda pensionärer i Avkrokens IF.

Kan sägas att min värdering i viss del bottnar i att jag inte tycker att ideella föreningar eller idrottsrörelsen ska ha undantagsregler om det inte verkligen behövs. Så likaså när det varit snack om konkurrensmål där idrottsrörelsen velat ha monopol på en viss idrottsform så sympatiserar jag inte heller med det, och där har man också spelat ut ideella kortet på ett sätt jag inte tycker är bra.

Angående buffertar är tycker jag att det inte alls är orimligt att ha tillräckligt med buffert för att kunna dra ned en viss verksamhet, lägga det i malpåse, och ändå ha kvar tillräckligt mycket pengar för att ha råd att starta upp igen. Det finns verksamheter som är betydligt svårare att lägga i malpåse än lopp. Företag jobbar med det hela tiden, folk sägs upp i dåliga tider, hela avdelningar kanske får läggas ned. Det finns förstås även de som inte har buffert av olika anledningar, och jag tror du har rätt i att det är nog mer vanligt, och det som händer då är att bolaget försätts i konkurs.

Ok, jag förstår ju att detta handlar om inställda lopp under pandemin. Det var ju ett j-a liv om det, och en massa anmälningar till ARN. Nu vet jag inte vilka villkor Ironman hade, men ARN:s beslut generellt var väl att arrangörerna skulle leva upp till de anmälningsvillkor man godkänner när man anmäler sig, vilket jag tycker är fullt rimligt (det fanns ju deltagare som tyckte de skulle ha tillbaka allt, trots att de godkänt att de bara skulle få tillbaks hälften, ex.vis).
Om arrangören struntade i att uppfylla sina egna villkor är det ju förstås illa. Det enda lopp jag var anmäld till följde sina villkor, men där fanns också möjligheten att efterskänka det man hade rätt att få tillbaka. Jag såg inga problem med denna vädjan, just för att jag vet att pengarna går till en bra sak. Det skulle jag väl dock inte tycka om det gällde en vara jag köpt i ett ”vanligt” företag. Så ja, man verkar kunna tycka olika om detta.

Ja det blev förstås extra synligt under pandemin, inte bara i hur vissa gjorde utan hur många verkade tänka och kommunicera. Möjlighet att efterskänka tycker jag är ok även om ett företag driver, men man får förstås räkna med att ju mer kommers man har i sitt arrangemang och mindre transparens var pengarna faktiskt går och vilka omkostnader man har skaffat sig desto mindre villiga kommer folk vara att efterskänka. Jag är betydligt mer benägen att efterskänka till Avkrokens IF än till Mellansveriges jätteförening med stort lopp sen 20 år och har helt enkelt skitit i att bygga stabilitet. Dessutom brukar avgiften till Avkrokens IF vara en femtedel av ett stort lopp, vilket förstås också spelar in i hur benägna folk är att efterskänka.

Anmälningsvillkor där loppet utnyttjar sin mångåriga popularitet för att trycka över all risk på kunderna, och sen snackar en massa om fasta kostnader som tillsynes omöjliga att hantera gör att jag tappar respekten för de som arrangerar. Ideellt är för mig inte automatiskt respektabelt. Ett företag kan bete sig mer respektabelt än en ideell förening. (Vissa fotbollsklubbars och hockeyklubbars ekonomiska hantering ska vi inte ens börja prata om...)

De stora loppen har växt och växt och de små loppen har krympt och krympt, sponsorer är mindre villiga att sponsra Avkrokens IF, man vill synas hos de stora idrottsföreningarna, det är trenden sen många år. Även det gör mig mer benägen att efterskänka till de små, jag vet att det är tuffare för många av dem att få in pengar än tidigare. Det är däremot inte direkt svårt att tjäna pengar på lopp om man redan är stor. Det är klart att det finns stora utmaningar med att driva stora kända lopp (det är därför de drivs professionellt med anställda), men att få deltagare ett normalt år är inte en av dem.

Tillbaka
Topp