Radiellt glapp vevparti..

jensclaudius

Aktiv medlem
Har nu bråkat en halv evighet med olika lösningar och bli snart galen. Vevpartiet i fråga är ett sram x01 DUB och jag kör med srams dub vevlager (byttes för ca 5mil sen). Har justerat spännringen och har inget axiellt glapp men radiellt däremot. Det är inget glappande ljud utan med som att vevpartiet sviktar och låter så klart illa när man tar i när man cyklar.

Någon som kan ha någon som helst aning om vad det skulle kunna vara / lösning på det hela förutom en ny cykel...

Har tyvärr inte kört dub (däremot gxp). I vilket fall - cykla inget innan du har löst problemet. Du kommer att förstöra något snabbt om du tar i.

På gxp behövs oftast mycket fett och lite knackande för att få i vevpartiet ordentligt. Annars räcker inte åtdrahningsmomentet till för att pressa ihop vevpartiet och det blir glapp. Dub kanske har en smartare lösning?

Har tyvärr inte kört dub (däremot gxp). I vilket fall - cykla inget innan du har löst problemet. Du kommer att förstöra något snabbt om du tar i.

På gxp behövs oftast mycket fett och lite knackande för att få i vevpartiet ordentligt. Annars räcker inte åtdrahningsmomentet till för att pressa ihop vevpartiet och det blir glapp. Dub kanske har en smartare lösning?
SRAM:s tekniska lösningar på vevlager/vevpartiområdet är inte de bästa. Jsg har förvisso kört med gxp-vev på min första cx i 6 år utan problem (HawkRacing vevlager förvisso), så det är inte per definition alltid dåligt.

Men sök på Hambini+dub och Hambini+gxp så får man en genomgång av de ingenjörsmässiga delarna av dessa koncept.

SRAM:s tekniska lösningar på vevlager/vevpartiområdet är inte de bästa. Jsg har förvisso kört med gxp-vev på min första cx i 6 år utan problem (HawkRacing vevlager förvisso), så det är inte per definition alltid dåligt.

Men sök på Hambini+dub och Hambini+gxp så får man en genomgång av de ingenjörsmässiga delarna av dessa koncept.
Ja, och om man är på en 3-årings nivå så kanske man köper all skit han hasplar ur sig.
Gxp är inte världens mest genomtänkta konstruktion men den funkar 100% på cykel.

Har kört gxp, bb30, dub mm mm och skruvat cykel och byggt cyklar ett bra tag men aldrig haft dessa problem. Dub har precis som bb30 en spännring (riktig skitlösning) men den är spänd och jag har som sagt inget axiellt glapp utan endast radiellt. Det känns inte som ett glapp brukar heller utan mer som ett sviktande. Typ som om lagerkopparna ruckades vilket de inte heller gör.

Har inga problem alls med de andra två med dub.

Tillbaka
Topp