GoranS
Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag tycker ärligt denna fantastiska fascination över att tillfredsställa alla upptåg media kan hitta på har gått till överdrift. Jag har inget emot att åkare, ledare och tränare uttalar sig men det krav som numera mer eller mindre verkar finnas på att t.ex. åkare alltid ska prata med media direkt efter ett lopp eller att en skyttetränare ska kommentera vartenda skytte i en skidskyttetävling tycker jag är att gå till överdrift.Jag tycker faktiskt att det framgår redan av mitt första inlägg i frågan att det är hans sätt att uttala sig som jag kritiserar. Vidare, är man landslagstränare så ingår det givetvis att man ska tala med media, precis som det ingår för landslagsskidskyttar att göra det. Hur mycket och hur ofta man ska prata med media kanske kan diskuteras, men bättre svar än så där bör man kunna ge, annars kan man ta ett annat jobb.
Vi har nog helt enkelt olika åsikter här.
(Edit: uppskattar förtydligandet i parentesen!)
En åkares jobb är i grunden att träna och åka på ett sätt som ger så bra placeringar som möjligt. En tränares roll är primärt att stödja åkarna så att de kan träna på ett så bra sätt som möjligt. Om de gör fel i detta, t.ex. att en tränare trots vetenskapliga belägg för att en träningsmetod är dålig använder den och resultaten blir dåliga, ja, då har jag inga problem med att tränaren får kicken. Eller om hen uppträder på ett olämpligt sätt mot de aktiva.
Om man däremot tittar på "sidouppdrag", vilket jag anser att prata med media är, och personen gör en mindre lyckad insats så känns det som att skjuta mygg med kanon, och sannolikt också att skjuta myggen med kanon när de sitter på den egna foten, om man sätter igång och sparkar personen. Vore en annan sak om JMC skulle dragit grovt olämpliga skämt, t.ex. rasistiska.
Det som han nu sa tycker jag är på nivån att chefen möjligen kan ta en diskussion med JMC om efteråt och i lugn och ro komma fram till att det kanske inte var så lyckat och något att hålla sig borta från i framtiden.
Sen tycker jag att klassificerandet av resultaten som "förvånande" inte är något att uppröras över alls. Om de har skjutit bra på träning, förhållandena på vallen är goda, de tidigare presterat bra i premiärer (tänk fjolåret) och denna tävling går dåligt skyttemässigt (Mona och i viss mån Stina borträknat) så tycker jag "förvånande" inte är att ta till överord. Jag tolkar det som han yttrar det som betydandes "sämre än väntat" snarare än "det borde inte gå". Omvändningen vore ju att säga att resultaten inte var förvånande. Hade han sagt det hade jag blivit mer brydd får jag erkänna. Då hade jag tolkat det som att han tyckt att skyttet varit ungefär som förväntat.