Shimano kompatibilitet Hyperglide

Tarkaz

Aktiv medlem
HejHej!

Jag vill byta framdrev på min Ibis Ripmo v2. Det sitter xtr (2021) prylar på den 10-45 bak och 34 fram samt xtr kedja.
Problemet är att framdrevet är lite för stort så att det skrapat bort lite färg från ramen samt att 34-45 är för hög utväxling när jag ska upp för dom brantaste backarna.
Min fråga är hur är det med kompatibiliteten med framdrev från andra tillverkare samt xt och slx?
Har googlat runt lite och läser om hyperglide dit och hyperglide dit, läste någonstans att xtr drevet är utformad annorlunda så att den ska passa bra med xtr kedjan. Samt massa annat svammel.
Allt jag vill är att få dit ett 30 eller 28 drev som fungerar med övriga komponenter.
Så kan någon guida min genom denna djungel av akronymer och marknadsföring?

Mina delar idag:

Vevarmar​

SHIMANO XTR HOLLOWTECH II MTB Crankset 171 mm Q-Factor 1x12-speed​

FC-M9130-1​

kedja

CN-M9100​

XTR - 12-Speed - HYPERGLIDE+ - SIL-TEC - MTB Chain

kasset

CS-M9101-12​

XTR - 12-Speed - HYPERGLIDE+ - MTB Cassette Sprocket

Så länge framdrevet inte skall växla så är det okinkigt vad du har för framdrev. Dock har jag märkt att just Race Face N/W kan få för sig att låta med KMC kedjor - det är relaterat till kedjelåset. Det fungerar, men ett tråkigt ljud.

Fast nu inser jag att du talar om 12-delat och där har jag ingen aning. Min värld är 1-11 delad.

Har läst att 12 xtr hyperglide blabla ka kedjan ska vara smalare och därför inte passa så bra med dom vanliga N/W dreven.

Jag har inte heller testat själv men det är väl någon kombo som blir skit? Kör man annan kedja ska det gå att kombinera det mesta.

The Shimano XTR, XT, and SLX 12spd Hyperglide+ chain works differently than other products on the market so Wolf Tooth engineers developed a completely new tooth profile to provide optimal chain retention and durability when using this new chain technology.

• The new HG+ chain interacts with the chainring much differently than a traditional wide/narrow design. Wolf Tooth engineers spent the time to understand how the system works and design a new tooth profile that is optimized for this system.​

• Engineered proprietary tooth profile maintains the quiet and smooth performance of the HG+ drivetrain with legendary Wolf Tooth chain retention.​

• Prevents premature ring and chain wear that can come from non-optimized profiles.​

Såhär står det på wolftooth sida.​

AB drevet satte jag på med redan använd kedja och drevet släppte kedjan lite trögt första milen annars inga problem. Växlar fortfarande precis så gött som hg+ alltid gör.

Tillbaka
Topp