[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är väl till stor del Tyskland och Europa som driver priserna nu.

Sen ett gäng avvecklade reaktorer som hade gett oss ett överskott så priset hade blivit mycket lägre men det är ju en annan historia....
Jag tyckte bara jag såg "till den som har ska varda givet" scenario. Den fattige får väl ta bussen och sänka värmen.

Att sätta upp egna solpaneler och sälja till ett ganska lågt pris avlastar ju systemet och kommer alla tillgodo med möjlighet till lägre priser. Men det krävs ju att man bestämmer hur man skall hantera nov-feb.

Att sätta upp egna solpaneler och sälja till ett ganska lågt pris avlastar ju systemet och kommer alla tillgodo med möjlighet till lägre priser. Men det krävs ju att man bestämmer hur man skall hantera nov-feb.
Ja, men det avlastar lite dåligt under kalla vinternätter. Hade varit kul med powerwall men vad jag förstår så är det alltför förmånligt att sälja överskottet. (Inte säker bara googlade lite snabbt)

Nej det stämmer, det finns inga ekonomiska incitament för eget batteri idag för ett normalt hushåll.

Mercedes GLE350d ersätts av en BMW I4 M50.
Äntligen börjar vi snacka laddbara bilar i tråden, hittills har det ju mest varit laddbara transportmedel ?
Den har ju fått mycket bra kritik, återkoppla gärna när du kört den ett tag (lär väl iofs vara rätt lång leveranstid nu).

Jag funderar lite över fjärrvärme. Går det inte att hålla det varmt med jättemånga solelanvändare och sen köra fliset för värme vintertid? Kanske kvitta solel mot flis och göra el av flis på vintern? Kanske maxa nivån i en befintlig damm med solel och tömma till en rejält låg nivå vintertid. Jag gissar lite för att få med eller motkommentarer.

En granne har beställt en iX. Det var 6-12 månader till leverans tyckte jag han sa..

Jag funderar lite över fjärrvärme. Går det inte att hålla det varmt med jättemånga solelanvändare och sen köra fliset för värme vintertid? Kanske kvitta solel mot flis och göra el av flis på vintern? Kanske maxa nivån i en befintlig damm med solel och tömma till en rejält låg nivå vintertid. Jag gissar lite för att få med eller motkommentarer.

Du menar som vi gör med vattenkraften ?

-solel

Det är inte riktigt ekonomiskt att även göra el när man gör fjärrvärme, pga inte helt insatt men ska fråga kollegorna.
Sen gör vi det i se4 ändå på ett par ställe för annars klarar vi inte oss lokalt just nu.
Oklart vem som tar smällen egentligen.

Äntligen börjar vi snacka laddbara bilar i tråden, hittills har det ju mest varit laddbara transportmedel ?
Den har ju fått mycket bra kritik, återkoppla gärna när du kört den ett tag (lär väl iofs vara rätt lång leveranstid nu).
:-) Absolut. Leverans prel maj/juni. Komponentbristen ställer tydligen till det, ska man prompt ha eljusterbart sidostöd i passagerarstolen får man vänta längre tydligen. Märkligt alltsammans.

Jag vet inte. Är det verkligen bra att elda flis? Pumpa vatten känns intuitivt ungefär lika smart som ett "jättestort batteri". Eller lite smartare kanske...

Jag vet inte. Är det verkligen bra att elda flis? Pumpa vatten känns intuitivt ungefär lika smart som ett "jättestort batteri". Eller lite smartare kanske...

Ekonomiskt är pumpkraftverk genialt, pumpa när elen är billig och sälj när den är dyr.

Här har man tätat ett bergrum som tidigare var oljeförvaring och har som buffert för fjärrvärmen.

Ekonomiskt är pumpkraftverk genialt, pumpa när elen är billig och sälj när den är dyr.

Här har man tätat ett bergrum som tidigare var oljeförvaring och har som buffert för fjärrvärmen.
Ja, det kanske går. Vätgas ska ha 50% verkningsgrad läste jag nånstans. Tvivlar på att pumpen har det men den exploderar kanske inte i alla fall. Roligare med vätgas men vi kan nog inte gå enbart på vad jag tycker är roligt.
Flis eldar vi för att vi ändå har flis som restprodukt. Oftast eldar vi det med olja som katalysator.
Jag tänkte på CO2. Smälter inte isarna om vi eldar flis?

Ja, det kanske går. Vätgas ska ha 50% verkningsgrad läste jag nånstans. Tvivlar på att pumpen har det men den exploderar kanske inte i alla fall. Roligare med vätgas men vi kan nog inte gå enbart på vad jag tycker är roligt.

Jag tänkte på CO2. Smälter inte isarna om vi eldar flis?
Klart det går, även om Sverige inte har många pumpkraftverk så har vi ett gäng.

Jag har nyss lett en renovering av ett, det är inga tvivel om att det är lönsamt. Byggt på ~60 talet, Pumparna går på el såklart 26 000 hk ?

Det förbränns väldigt bra. Askan lastar vi sen i lastbilar och kör till Norge för slutförvaring i ett stort hål i ett berg.
Där ska dom ju pumpa ner all co2 så det får väl inte plats? Står i länken att man kan göda åkrarna med askan

Slutförvaringen av CO2 har vi ju glömt! Problem solved. Tråden kan stängas.

Där ska dom ju pumpa ner all co2 så det får väl inte plats? Står i länken att man kan göda åkrarna med askan

Slutförvaringen av CO2 har vi ju glömt! Problem solved. Tråden kan stängas.

Man kan säkert göda åkrarna med den, men det som värmt upp Lomma får åka till Norge.

Ni har redan fått en tråd låst. Kan ni inte skita i att lösa sveriges elförsörjning i den här tråden och låta den handla om det tillåtna OT-ämnet bilar?

Jag har valt att ersätta min V60 med en Polestar 2 Long Range Single Motor. Jag har provkört Tesla 3 och Y, Kia eNiro, Skoda Enyaq IV 80, Hyundai Ioniq 5, VW ID3 och 4, Polestar 2. Alla modeller har fördelar och nackdelar ur mitt perspektiv. Ett grundkrav har varit att en cykel ska kunna lastas in utan större problem med fällda baksäten, dragkrok, teoretisk räckvidd > 500 km, en förarmiljö jag gillar. För mig blev Polestar 2 LR SM den modell som klarade sig bäst.

Edit: Hyggligt kort leveranstid var också viktigt. Ioniq 5 föll bort pga leverans kvartal 2 2022.

Senast ändrad:
Jag har valt att ersätta min V60 med en Polestar 2 Long Range Single Motor. Jag har provkört Tesla 3 och Y, Kia eNiro, Skoda Enyaq IV 80, Hyundai Ioniq 5, VW ID3 och 4, Polestar 2. Alla modeller har fördelar och nackdelar ur mitt perspektiv. Ett grundkrav har varit att en cykel ska kunna lastas in utan större problem med fällda baksäten, dragkrok, teoretisk räckvidd > 500 km, en förarmiljö jag gillar. För mig blev Polestar 2 LR SM den modell som klarade sig bäst.

Edit: Hyggligt kort leveranstid var också viktigt. Ioniq 5 föll bort pga leverans kvartal 2 2022.
För att hålla sig till trådens ämne då.. Har polestar bra verklig räckvidd? Är det inte den som fått mycket pisk i Norge för att den inte håller vad den lovat?

Var väl gamla/första modellen.

Kanske är så, den är ju rimligt prissatt ändå, inte mycket dyrare än min GTE så borde ju ge ett rimligt TCO. Kollade förmånsvärde och med dragkrok och vinterdäck hamnade det på 3570:-, än finns det hopp om liv!

Edit: Eller rimligt och rimligt, som förmånsbil rimligt. Där är ju inte priset egentligen så avgörande utan främst värdeminskningen och lågt förmånsvärde, driftkostnad.

Senast ändrad:
Björn fra norge testar polstjärnan nu och dwn verkar inte vara så pjåkig. Har lite grejer som kan irritera men inget allvarligt
Tesla m3 är dock fortfarande i topp vad gäller effektivitet både sommar och vinter

Kanske är så, den är ju rimligt prissatt ändå, inte mycket dyrare än min GTE så borde ju ge ett rimligt TCO. Kollade förmånsvärde och med dragkrok och vinterdäck hamnade det på 3570:-, än finns det hopp om liv!

Edit: Eller rimligt och rimligt, som förmånsbil rimligt. Där är ju inte priset egentligen så avgörande utan främst värdeminskningen och lågt förmånsvärde, driftkostnad.

Värdeminskningen behöver väl inte du bry dig om? Eller vad kör ni för modell?

Det är väldigt förmånligt att äga en bil bekymmerslöst för 3570 hur man än vrider och vänder på det... IAF om den är ny! Misstänker att det är pengar man bara skattar för också.
I skattade pengar gissar jag samma siffra är över 5000 kronor av dina skattade pengar.

Såg iaf nu att ve ska sätta in någon "threshold" på förvärmning av batteriet äntligen. Känns ju sjukt orimligt att värma allt i onödan för tex min pendling till jobbet (oftast får jag ju cykla men....).

Det är väldigt förmånligt att äga en bil bekymmerslöst för 3570 hur man än vrider och vänder på det... IAF om den är ny! Misstänker att det är pengar man bara skattar för också.
I skattade pengar gissar jag samma siffra är över 5000 kronor av dina skattade pengar.

Såg iaf nu att ve ska sätta in någon "threshold" på förvärmning av batteriet äntligen. Känns ju sjukt orimligt att värma allt i onödan för tex min pendling till jobbet (oftast får jag ju cykla men....).

Riktigt så bra avtal har vi inte, vi får en bruttolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet så ett lågt förmånsvärde är ju viktigt. Företaget står för ett TCO på 6000:- sen upp till 8000:- får vi ett nettolöneavdrag, så helst vill man ju inte komma över 6000:-.

En Enyaq vet jag att man får in på 6000:- om man väljer en enklare modell. Sen har vi milersättning på ca 15:- netto och det är samma med elbil så där kan man räkna hem en bil om man kör några hundra mil i månaden, jag får ca 7:-/milen över på min GTE mot vad soppan kostar så jag betalar i slutändan nästan ingenting för den.

Det som slår mig med många elbilar är ju de grymt små lysena, helljuset måste ju vara sämre än på en gammal Saab 900, oavsett Led-teknik.
Är de bara bra konstruerade så slår de säkerligen vilken lågprisledramp som helst.

Senast ändrad:
Det som slår mig med många elbilar är ju de grymt små lysena, helljuset måste ju vara sämre än på en gammal Saab 900, oavsett Led-teknik.
Det finns inga bilar som bländar så mycket på halvljuset som Tesla. När jag möter en bil (pendlar nästan 15 mil om dagen, mest motorväg så det blir många bilar) som bländar riktigt illa men det uppenbart inte är helljusen som är på är 7/10 Tesla, 2/10 nya Volvo och resten blandat enligt min ganska omfattande statistik som givetvis inte är vetenskaplig på något sätt.

Tesla har en ej fungerande automagisk avbländning tydligen. Ska enligt flera ägare vara "värdelös".
Nya Volvo är också lustiga. Vet inte om dom säckar så mycket i röven under körning så lysena inte hänger med, för nog bländar dom ofta.

På min bil var jag tvungen att ställa ned lysena till kanske 5 på 1-10 när den var helt ny pga bländning.

@Hälsingland : du tjänar alltså pengar på att köra bil, det är då inte alla ?

Är de bara bra konstruerade så slår de säkerligen vilken lågprisledramp som helst.

Möjligt jag har inte testat någon än, men på min GTE valde jag till IQ-light för typ 25 tkr och har ett ok helljus men då är det ju stora reflektorer också.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp