[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Nya eltråden tar form...?
Om vi ska lösa överföringsproblemet så lär vi behöva rejäla kablar. Inte trådar ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nya eltråden tar form...?
Jag tyckte bara jag såg "till den som har ska varda givet" scenario. Den fattige får väl ta bussen och sänka värmen.Är väl till stor del Tyskland och Europa som driver priserna nu.
Sen ett gäng avvecklade reaktorer som hade gett oss ett överskott så priset hade blivit mycket lägre men det är ju en annan historia....
Fattig eller rik, är väl ganska egoistiskt göra annorlunda?Jag tyckte bara jag såg "till den som har ska varda givet" scenario. Den fattige får väl ta bussen och sänka värmen.
Ja, men det avlastar lite dåligt under kalla vinternätter. Hade varit kul med powerwall men vad jag förstår så är det alltför förmånligt att sälja överskottet. (Inte säker bara googlade lite snabbt)Att sätta upp egna solpaneler och sälja till ett ganska lågt pris avlastar ju systemet och kommer alla tillgodo med möjlighet till lägre priser. Men det krävs ju att man bestämmer hur man skall hantera nov-feb.
Äntligen börjar vi snacka laddbara bilar i tråden, hittills har det ju mest varit laddbara transportmedel ?Mercedes GLE350d ersätts av en BMW I4 M50.
Jag funderar lite över fjärrvärme. Går det inte att hålla det varmt med jättemånga solelanvändare och sen köra fliset för värme vintertid? Kanske kvitta solel mot flis och göra el av flis på vintern? Kanske maxa nivån i en befintlig damm med solel och tömma till en rejält låg nivå vintertid. Jag gissar lite för att få med eller motkommentarer.
Jag funderar lite över fjärrvärme. Går det inte att hålla det varmt med jättemånga solelanvändare och sen köra fliset för värme vintertid? Kanske kvitta solel mot flis och göra el av flis på vintern? Kanske maxa nivån i en befintlig damm med solel och tömma till en rejält låg nivå vintertid. Jag gissar lite för att få med eller motkommentarer.
:-) Absolut. Leverans prel maj/juni. Komponentbristen ställer tydligen till det, ska man prompt ha eljusterbart sidostöd i passagerarstolen får man vänta längre tydligen. Märkligt alltsammans.Äntligen börjar vi snacka laddbara bilar i tråden, hittills har det ju mest varit laddbara transportmedel ?
Den har ju fått mycket bra kritik, återkoppla gärna när du kört den ett tag (lär väl iofs vara rätt lång leveranstid nu).
Jag vet inte. Är det verkligen bra att elda flis? Pumpa vatten känns intuitivt ungefär lika smart som ett "jättestort batteri". Eller lite smartare kanske...Jag funderar lite över fjärrvärme. Går det inte att hålla det varmt med jättemånga solelanvändare och sen köra fliset för värme vintertid? Kanske kvitta solel mot flis och göra el av flis på vintern? Kanske maxa nivån i en befintlig damm med solel och tömma till en rejält låg nivå vintertid. Jag gissar lite för att få med eller motkommentarer.
Jag vet inte. Är det verkligen bra att elda flis? Pumpa vatten känns intuitivt ungefär lika smart som ett "jättestort batteri". Eller lite smartare kanske...
Jag vet inte. Är det verkligen bra att elda flis? Pumpa vatten känns intuitivt ungefär lika smart som ett "jättestort batteri". Eller lite smartare kanske...
Ja, det kanske går. Vätgas ska ha 50% verkningsgrad läste jag nånstans. Tvivlar på att pumpen har det men den exploderar kanske inte i alla fall. Roligare med vätgas men vi kan nog inte gå enbart på vad jag tycker är roligt.Ekonomiskt är pumpkraftverk genialt, pumpa när elen är billig och sälj när den är dyr.
Här har man tätat ett bergrum som tidigare var oljeförvaring och har som buffert för fjärrvärmen.
Jag tänkte på CO2. Smälter inte isarna om vi eldar flis?Flis eldar vi för att vi ändå har flis som restprodukt. Oftast eldar vi det med olja som katalysator.
Ja, det kanske går. Vätgas ska ha 50% verkningsgrad läste jag nånstans. Tvivlar på att pumpen har det men den exploderar kanske inte i alla fall. Roligare med vätgas men vi kan nog inte gå enbart på vad jag tycker är roligt.
Jag tänkte på CO2. Smälter inte isarna om vi eldar flis?
energiteknik.net
Klart det går, även om Sverige inte har många pumpkraftverk så har vi ett gäng.Ja, det kanske går. Vätgas ska ha 50% verkningsgrad läste jag nånstans. Tvivlar på att pumpen har det men den exploderar kanske inte i alla fall. Roligare med vätgas men vi kan nog inte gå enbart på vad jag tycker är roligt.
Fast det verkar bygga på att man bara frigör den kol som bundits i trädet. Den biten borde gälla även för ved så som vanligt är det nog mer komplicerat än populärversionen. (Ved är väl fortfarande miljöfarligt?)Fliseldning - LT Energiteknik
energiteknik.net
Partikelmässigt obra.Fast det verkar bygga på att man bara frigör den kol som bundits i trädet. Den biten borde gälla även för ved så som vanligt är det nog mer komplicerat än populärversionen. (Ved är väl fortfarande miljöfarligt?)
Där ska dom ju pumpa ner all co2 så det får väl inte plats? Står i länken att man kan göda åkrarna med askanDet förbränns väldigt bra. Askan lastar vi sen i lastbilar och kör till Norge för slutförvaring i ett stort hål i ett berg.
Där ska dom ju pumpa ner all co2 så det får väl inte plats? Står i länken att man kan göda åkrarna med askan
Slutförvaringen av CO2 har vi ju glömt! Problem solved. Tråden kan stängas.
Strömförande väggar verkar opraktiskt, men säkert spännande att sätta upp tavlor på.Ok, men nästa år får vi ha en solcell & powerwall tråd
Om oljan köptes april 2020 så var det skapligt pris.Snaert vevas karlshamnsverket igång om det inte redan har kickat igång
Billigt att bränna 140000 lit olja per timme nu?
För att hålla sig till trådens ämne då.. Har polestar bra verklig räckvidd? Är det inte den som fått mycket pisk i Norge för att den inte håller vad den lovat?Jag har valt att ersätta min V60 med en Polestar 2 Long Range Single Motor. Jag har provkört Tesla 3 och Y, Kia eNiro, Skoda Enyaq IV 80, Hyundai Ioniq 5, VW ID3 och 4, Polestar 2. Alla modeller har fördelar och nackdelar ur mitt perspektiv. Ett grundkrav har varit att en cykel ska kunna lastas in utan större problem med fällda baksäten, dragkrok, teoretisk räckvidd > 500 km, en förarmiljö jag gillar. För mig blev Polestar 2 LR SM den modell som klarade sig bäst.
Edit: Hyggligt kort leveranstid var också viktigt. Ioniq 5 föll bort pga leverans kvartal 2 2022.
För att hålla sig till trådens ämne då.. Har polestar bra verklig räckvidd? Är det inte den som fått mycket pisk i Norge för att den inte håller vad den lovat?
Var väl gamla/första modellen.
Kanske är så, den är ju rimligt prissatt ändå, inte mycket dyrare än min GTE så borde ju ge ett rimligt TCO. Kollade förmånsvärde och med dragkrok och vinterdäck hamnade det på 3570:-, än finns det hopp om liv!
Edit: Eller rimligt och rimligt, som förmånsbil rimligt. Där är ju inte priset egentligen så avgörande utan främst värdeminskningen och lågt förmånsvärde, driftkostnad.
Det är väldigt förmånligt att äga en bil bekymmerslöst för 3570 hur man än vrider och vänder på det... IAF om den är ny! Misstänker att det är pengar man bara skattar för också.Kanske är så, den är ju rimligt prissatt ändå, inte mycket dyrare än min GTE så borde ju ge ett rimligt TCO. Kollade förmånsvärde och med dragkrok och vinterdäck hamnade det på 3570:-, än finns det hopp om liv!
Edit: Eller rimligt och rimligt, som förmånsbil rimligt. Där är ju inte priset egentligen så avgörande utan främst värdeminskningen och lågt förmånsvärde, driftkostnad.
Värdeminskningen behöver väl inte du bry dig om? Eller vad kör ni för modell?
Det är väldigt förmånligt att äga en bil bekymmerslöst för 3570 hur man än vrider och vänder på det... IAF om den är ny! Misstänker att det är pengar man bara skattar för också.
I skattade pengar gissar jag samma siffra är över 5000 kronor av dina skattade pengar.
Såg iaf nu att ve ska sätta in någon "threshold" på förvärmning av batteriet äntligen. Känns ju sjukt orimligt att värma allt i onödan för tex min pendling till jobbet (oftast får jag ju cykla men....).
![]()
Fisker Ocean lanseras i Sverige
Den ska vara världens mest miljövänliga bil och nu lanseras den eldrivan suven i Sverige. Fisker Ocean startar på 450 000 kronor.teknikensvarld.se
Är de bara bra konstruerade så slår de säkerligen vilken lågprisledramp som helst.Det som slår mig med många elbilar är ju de grymt små lysena, helljuset måste ju vara sämre än på en gammal Saab 900, oavsett Led-teknik.
Det finns inga bilar som bländar så mycket på halvljuset som Tesla. När jag möter en bil (pendlar nästan 15 mil om dagen, mest motorväg så det blir många bilar) som bländar riktigt illa men det uppenbart inte är helljusen som är på är 7/10 Tesla, 2/10 nya Volvo och resten blandat enligt min ganska omfattande statistik som givetvis inte är vetenskaplig på något sätt.Det som slår mig med många elbilar är ju de grymt små lysena, helljuset måste ju vara sämre än på en gammal Saab 900, oavsett Led-teknik.
Är de bara bra konstruerade så slår de säkerligen vilken lågprisledramp som helst.