Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Blåser det mycket så täcker jag nyllet.

Senast redigerad av en moderator:
04:50? Jag är mycket imponerad, för mig vore det en nära döden upplevelse (men mysigt att vara helt ensam på vägarna).
Jag brukar också dra vid den tiden. Kan tipsa om att söka sig bort från cykelbanan mellan Blackeberg och Alvik, och i stället cykla över Blackeberg, Ängby och sedan en snutt på Drottningholmsvägen innan man viker av mot Ålsten och Äppelviken. Inte en bil, fina vägar och cykelglädje på riktigt. En sväng runt djurgården och runt stora skuggan tidigt på morgonen är också ren lycka. För att inte tala om att cykla längs vattnet runt Stocksund och Djursholm och vidare upp mot Täby. Och en runda runt Lidingö, med frukost på hamnmacken i Islinge, är aldrig fel. Det finns så mycket fin cykling i Stockholm, bara man kommer iväg före trafiken.

När tycker expertisen att det är läge och täcka näsan med nånting för att motstå kylan? -10?-20?
Det får nog avgöra själv. Är du orolig att förfrysa dig men inte vill täcka fejjan, ta med dig en spegel och håll lite koll.
Själv så täcker jag aldrig ansiktet när jag cyklar. Har förfrusit mig en gång när jag cyklade, men det berodde inte på att jag inte täckte ansiktet. Smet in kalluft på högerörat när det var -33 grader när jag trampade mot jobbet.

Jag har höj/sänkbar buff på från några plusgrader och nedåt. Är det -5°C som det var här igår så täcker den näsa/mun/kinder vid start men har i steg dragits ner till att enbart täcka hals och haka efter en halvtimme.

6-dec_1.jpg

6-dec_2.jpg

6 December

Man kan väl sammanfatta det som att trängsel på cykelbanan var inte en av dagens största utmaningar...

Lustigt nog cyklade jag om en joggare vid backen ner mot Ålkistan som hade tagit av sig överdragströjan och sprang i bara linne i typ -13°, jag hade lite svårt att dela känslan av att det måste varit för varmt för långärmat.

Det finns väl nån nedkylningstrend som mest visar sig genom att väldans många håller på med vinterbadande. Och det är ju en bra trend. Sen är det väl en del som missförstår det där och tänker att det viktiga är att frysa. Äh, jag vet inte. Men underbart med tomma cykelbanor är det ju:) Axelsberg-Täby var helt klart angenämt med nya elsulor à la Kjell & Company.

Det finns väl nån nedkylningstrend som mest visar sig genom att väldans många håller på med vinterbadande. Och det är ju en bra trend.

Hur menar du med att vinterbadande är en bra trend? (jag tycker det verkar fruktansvärt)

Undrar om vinterbadare blir mer triggade/upphetsade ju kallare det är eller finns det en gräns när det vänder och blir ohälsosamt?

"Det är -17 i dag! Älskling, ska vi ta ett dopp efter jobbet?"

Hemresan var faktiskt skön studsade fram på den hårda snön! Slängde av mig buffen pga svag vind. Nya tag imorgon.

Då åker buffen på.

Fin morgon och krispig kväll. Man kunde se små stråk av snöflingor som flög som små stjärnfall i lampljuset på vägen hem.
Testade min buff jag köpte i helgen också, klart bra grej. Frös om händerna, trots dubbla vantar. Annars kände jag mig varm. Gillar mina vinterskor mer och mer också.

Motvinden hade skruvats upp ett par knop sen igår och tillsammans med -1, några förlupna snöflingor och några tiondels bar för lite i däcken gjorde pendlingen för dj*vla tung. Fick peta i lillkakan fram redan efter 3-4 km och resten är historia som man brukar säga. Hoppas hemfärden bjuder på samma fina medvind som igår ????

Motvinden hade skruvats upp ett par knop sen igår och tillsammans med -1, några förlupna snöflingor och några tiondels bar för lite i däcken gjorde pendlingen för dj*vla tung. Fick peta i lillkakan fram redan efter 3-4 km och resten är historia som man brukar säga. Hoppas hemfärden bjuder på samma fina medvind som igår ????
Här på värstkusten har sydväst vinden en viss förmåga att vända till nordväst vinden, så du bränner lika många kalorier på hemvägen som dit vägen. Som tur e så väntar en kall ? i kylen när man kommer hem, så kaloriförfallet återställs :love:

Ruggig morgon (5:30) händerna tog stryk på slutet, känner att jag behöver smörja kedjan.
Behöll du buffen på i morse menar du? ? Jag är hyfsad nöjd med klädsen själv men att jag överlever tackar jag @Manurhin2 för som tipsade mig om en facebook annons på ett par Lake MXZ304 Wide för en tid sedan, de underlättar en hel del. ? Merino liners + Hestra klohandskar fungerar ok men möjligen vore tumhandskar ett litet snäpp varmare, det är dock tummen som är den största utmaningen nu för mig, borde nog valt en storlek större... Att lära sig bemästra vintern är inte superenkelt men det brukar inte vara alltför många dagar som är så här bistra i Stockholm.

Senast ändrad:
Behöll du buffen på i morse menar du? ? Jag är hyfsad nöjd med klädsen själv men att jag överlever tackar jag @Manurhin2 för som tipsade mig om en facebook annons på ett par Lake MXZ304 Wide för en tid sedan, de underlättar en hel del. ? Merino liners + Hestra klohandskar fungerar ok men möjligen vore tumhandskar ett litet snäpp varmare, det är dock tummen som är den största utmaningen nu för mig, möjligen borde jag valt en storlek större...
Buffen på ? Beställde prylar på Cykelkraft i helgen inklusive klohandske ? Min låda med julklappar borde dyka upp imorgon ??

behövde prata lite med vårdcentralen så det vart en senare tilljobbetpendling. långsammast någonsin.
lite kyligt om tårna men resten var ok. Michelinpendling trodde jag hade med däck att döra men nej det innefattar även vinterpendling. inte så illa som det låter men vart lite extra kläder. Biltemas cykelhandskar funkar faktiskt över förväntan. Väldigt vackert idag men jobbtelefonen med bra kameran låg i ryggan så det fick vara. men tänk er lite snö, lite sol, lite rök från vattnet, reflektioner av fiskebåt vid norrmälarstrand,

Tillbaka
Topp