Earlslick
Aktiv medlem
Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift
Låga watts, kan inte vara knackaren. ?Såg träskallen, låtsas att han är tysk.Visa bilaga 525171
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Låga watts, kan inte vara knackaren. ?Såg träskallen, låtsas att han är tysk.Visa bilaga 525171
Jag har visserligen inte det problemet då ja sällan trycker mycket mer än 1000w, och då står kickr core still på parketten. Men jag beställde denna, kan återkomma när den är testad. Den hade många bra recensioner hos decathlon uk.Hepp!
Kör inte Swift men har ett relaterat trainerproblem.
Den fina Whaoo-mattan jag köpte ligger på parketten men gör INTE jobbet i intervallerna. Då matar trainern fram matta som korvar sig under cykeln iom att framhjulet står still.
Jag vill kunna köra z5-intervaller och då tar jag i så jag inte är alldeles still på cykeln.
Vilken är bästa mattan? / Hur få trainern att stå still när man tar i?
Tack för svaren. Jag landar i samma slutsats, att låta Kickr mäta och styra för Zwift (och skicka data till Strava).För min del som motionär är det viktigaste att watteffekten i Zwift är konsekvent så att man kan mäta progression över tid. Samt att erg-motståndet på träningspassen inte varierar. Ser Zwift på trainern och utecykling som helt skilda aktiviteter.
Har testat mattan nu, dock bara med mina watt. Men jag har svårt att tro att den skulle röra sig.Hepp!
Kör inte Swift men har ett relaterat trainerproblem.
Den fina Whaoo-mattan jag köpte ligger på parketten men gör INTE jobbet i intervallerna. Då matar trainern fram matta som korvar sig under cykeln iom att framhjulet står still.
Jag vill kunna köra z5-intervaller och då tar jag i så jag inte är alldeles still på cykeln.
Vilken är bästa mattan? / Hur få trainern att stå still när man tar i?
Har märkt en viss skillnad på olika bibs, har ett par som blir riktigt tunga av svett, men det beror nog mer på att de av någon anledning kan hålla mer vätska.Har någon testat typ le cols trainerbibs?
Eftersom jag bara kör på lämpligt ställe i lägenheten (resten av familjen avgör i vilket rum det för tillfället är) så blir det inte mycket kyla och bara fläktblåst = extremt mycket svett. Jag är därför lite sugen på att testa inomhusspecifika bibshorts och se om de kan göra åtminstone en liten skillnad. De ja använder på trainern just nu känns som att de ändå transporterar fukten okej….förutom från paden![]()
Kör nu Zwift på vintern och det är väl bra men hur ska jag lägga upp det?
Ska resa med polare till varmare breddgrader i april och tänkte bara ge mig själv chansen att vara lite tränad iaf.
Ska jag satsa på vo2max nu och FTP framåt våren eller tvärtom? Tänkte köra 2-3 Zwift-pass i veckan samt varva lite löpintervaller på löpband för variationens skull.
Man kan ju såklart träna ftp och vo2max på flera olika sätt men etape du tour är inte ett av dom.Stort tack alla för input! Jag ska kolla närmre på L'Etape du Tour och satsa mer på FTP med inslag av vo2max.
Just nu bara för att få lite i benen har jag signat upp påde här "Tour of..." på Zwift bla Neokyo. Det blir ju lite tävling och man får kräma ur benen även om gårdagens 10km var i kortaste laget.
Ride on!
Jag skulle träna på att generera den effekt som behövs sittande, du ska inte behöva stå upp för att ligga mellan 300-400 W (säger inte att det är lätt för mig eller att jag orkar särskilt länge).
Edit: Kanske missuppfattade, tänkte att det var en lite längre backe och då blir det iaf inte enklare för mig att orka genom att stå upp. För kortare krön kanske det kan vara en poäng att stå upp under en kortare period.
Vet du om att backen är på väg är det klokt att öka effekten strax innan då blir smällen inte lika hård. Sen är det svårt (i alla fall för mig) att veta hur stor del av gruppen man vågar släppa förbi.
För övrigt tycker jag att även "group rides" på zwift kräver betydligt högre effekt i backar än på platten.
Precis samma som race utomhus. Det är uppför och vid igångdrag som det går att ställa av konkurrenterna. Inget konstigt med det. För egen del, så drar jag på mig massor med mjölksyra vid stående cykling. Kör därför mest sittande. Det är dock väldigt individuellt hur man tål stående cykling.Jag verkar ha lite problem att hänga med uppför i Zwift racen, en trend och klart störande.
Precis samma som race utomhus. Det är uppför och vid igångdrag som det går att ställa av konkurrenterna. Inget konstigt med det. För egen del, så drar jag på mig massor med mjölksyra vid stående cykling. Kör därför mest sittande. Det är dock väldigt individuellt hur man tål stående cykling.
Du får tokträna och höja din ftp och pvo2max. Hamnar du på för mycket anaerobt arbete i uppförsbackarna jämfört med övriga så är det nog kört.
www.trainerroad.com
Du lägger dig på den kadens du vill ha och trainern justerar motståndet för att ge rätt effekt. Rör inte växlarna och undvik snabba förändringar i kadens om du inte vill ha spikar eller dippar i effekten.Ok, nu behöver jag en pedagogisk förklaring av er. Har kört väldigt, väldigt lite ERG mode hittills med min Kickr Core men nu har jag äntligen börjat förstå att det här kan vara ett sjukt bra verktyg. Bara ett sådant simpelt pass som att man kan ställa in sin ftp och sedan försöker man hålla det så lång tid man kan med hjälp av ERG mode, minst sagt effektiva pass.
Däremot så är jag lite förvirrad över kadensen under ERG mode. För visst sjutton kan man påverka vilken kadens trainern (ERG mode) lägger sig på för att man ska hålla sin angivna watt?
Läste inte din citerade text men:
Du bestämmer kadensen genom att trampa. Trainern ställer in motståndet så att (skapligt) rätt effekt fås. Det finns ett visst insvängningsförlopp så om du ändrar kadens fort eller mest hela tiden så kommer effekten att svaja en hel del.
Pucktvåa...
En rolig bieffekt är att när man inte orkar hålla effekten och ofrivilligt sänker kadensen så höjs motståndet ännu mer och man tvärdör.
Vad hände när du sänkte kadensen menar du, justerade den inte in mot samma effekt igen? Du ska kunna köra på valfri kadens, det är du som bestämmer själv, men som d_anders skriver så tar det ett par sekunder för trainern att justera in så det blir oftast en liten spik när man ökar eller en dipp när man sänker kadensen.Den verkar lagt sig på att jag behövde pinna på i ca 92-93 rpm i i går för att jag skulle hålla min ftp vilket gav en dubbel tuff träningseffekt. ? Detta är nämligen lite högre kadens jag brukar cykla på i vanliga fall. Hoppas jag lär mig det här med kadensen efter några pass.
Motståndsregleringen är stegvis så vill du sänka kadensen så kan du ibland behöva hoppa ner några rpm för att trainern ska vilja ändra motståndet.
Man brukar känna när man är på väg in i väggen, så det kan ha varit anslutningsproblem.
Vad hände när du sänkte kadensen menar du, justerade den inte in mot samma effekt igen? Du ska kunna köra på valfri kadens, det är du som bestämmer själv, men som d_anders skriver så tar det ett par sekunder för trainern att justera in så det blir oftast en liten spik när man ökar eller en dipp när man sänker kadensen.
www.trainerroad.com
I ERG ska man strunta helt i vilken effekt som visas, du ska fokusera på att hålla jämn kadens.
På ett sånt pass kan du snart titta på något helt annat och bara gå på känsla så blir kadens och effekt bra ändå. Försök strunta i att själv göra småjusteringar hela tiden.
Zwiftpass med korta intervaller där både effekt och kadens ska ändras snabbt är orealistiska om mätningen sker med en effektmätare och inte beräknad effekt via trainern.
Prova att köra ERG mode på en lite lägre effekt (t ex 80% av ftp) så kan du lättare laborera med kadensen och se om effektkurvan rör sig (vilket den i princip inte ska göra alls i ERG mode om du har val 3 sec smoothing) 3 sec smoothing kan du även ställa in direkt under Inställningar i Zwift.Bra förtydligande, jag gör nog ett nytt försök i morgon eller på torsdag, får jag se hur länge jag kan hålla min "Zwift ftp" då. ? Ska försöka stabilisera mig på en för mig mer "human" kadens då, runt 85 och bara köra på, låta ERG mode göra sitt.
Lyckades iofs hålla mitt snitt nästan exakt i ca en halvtimme innan jag lyckades hamna i spiral of death. ? Det var en "suspekt" upplevelse som sagt, jag som droppade kadens eller bluetooth dropouts, vet ej ännu. ? Fattar nog bara jag får lite mer rutin på ERG mode.Att inte droppa mer än 5 watt är trams. Momentant är det förstås fullständigt orimligt i och med att effekten varierar rejält under pedalvarvet. Kör man med en extern effektmätare inställd på att visa ögonblickseffekt så ser man att det blir taggigare än så. De flesta trainers uppskattar effekten utgående från inställt motstånd och hastighet på svänghjulet. Då medelvärdesbildar de automatiskt bort en massa små variationer och det kan vara möjligt att hålla sig inom 5w. Dock kan det vara så att det är enklare/svårare/omöjligt givet en viss uppsättning av önskad effekt och kadens.