atorger
Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Frågade på ett annat cykleforum jag hänger i ibland, fick detta som svar
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
har du inte märkt att hjulet liksom ramlar åt sidan i lågfart med flackare gaffelvinkel? jag kan absolut köpa att samma sak uppstår på skrå, men har inte tänkt på det.Du tror alltså på fullaste allvar att man infört två i grunden dåliga egenskaper som balanserar ut varandra? Jag vet inte om det är nån idé att försöka bemöta det. Särskilt inte när alla som provat en cykel med flack gaffel i skogen vet att det inte fungerar som du beskriver det.
ja, men tror är i sammanhanget en underdrift.Du tror alltså på fullaste allvar att man infört två i grunden dåliga egenskaper som balanserar ut varandra? Jag vet inte om det är nån idé att försöka bemöta det. Särskilt inte när alla som provat en cykel med flack gaffel i skogen vet att det inte fungerar som du beskriver det.
Äntligen ser jag att det är Blink 182-Tom, satan vad långt in den satt.
men lutar ytan framhjulet löper över åt sidan, kommer det att styra allt hårdare åt sidan ju lägre gaffelvinkeln är. ergo bredare styre igen, denna gång för att hindra att cykeln självstyr åt sidan.
syftet med flack gaffelvinkel är väl inte att själva vinkeln gör styrgeometrin bättre, utan att få fram framhjulet för att minska otb-tendensen? en annan lösning är att flytta fram framhjulet, ha brantare vinkel och ha ett styrlänkage:
jag har hört den där teorin, men jag köper den inte riktigt. jag misstänker starkt att det är en killextrapolering utifrån teorin om bakdämperi som ska röra sig mer "bakåt". jag tycker det borde vara en kortare väg över guppet med brantare gaffelvinkel. men jag kan verkligen ha fel :)Det är både för styrgeometrien och för förhindra otb.
Men det finns en till stor fördel med flackare vinkel på dämpade gafflar: dämpning blir mer effektivt för att rörelse av dämparen blir mer i linjen med kraften som uppstår när man möter ett hinder, framförallt när man kör utför. Den fördel finns dock inte utan dämpning och både bilderna i din inlägg visar odämpade cyklar. Jag kör också lite brantare gaffelvinkel på min helstel MTB och kompenserar med rätt lång reach för att får framhjulet tillräckligt mycket fram (och för att för tillräckligt utrymme till ståcyckling).
jag har hört den där teorin, men jag köper den inte riktigt. jag misstänker starkt att det är en killextrapolering utifrån teorin om bakdämperi som ska röra sig mer "bakåt". jag tycker det borde vara en kortare väg över guppet med brantare gaffelvinkel. men jag kan verkligen ha fel :)
jag tror inte du kan hävda det eftersom jag vågar hävda att du inte testat en cykel med samma hjulbas, brant gaffelvinkel och styrlänkage i hellas.Med typiska hinder i Hellas hjälper en flackare gaffelvinkel märkbart
jag tror inte du kan hävda det eftersom jag vågar hävda att du inte testat en cykel med samma hjulbas, brant gaffelvinkel och styrlänkage i hellas.
tillägg: jag gissar tvärtom att den "väg" över guppet som resulterar i att minst fjädringsväg används är den mest effektiva.
just för att det är komplext behöver du testa och minska variablerna innan du uttalar dig så tvärsäkert som du gör.Hjulbas har ingenting med dämpning att göra. Effektivtet av dämpningen är ett komplex ämne, men är helt oberoende på geometrin, förutom gaffelvinkeln.
eller för den delen att en lång cykel med minskad otb-risk gör att en kan välja en position med mer vikt på framhjulet vilket gör att fjädringen kan anses/upplevas jobba bättre.det finns också effekten att den mindre lasten på framhjulet får det att lättare rulla över hinder. men det är tyngre att stegra det över hindren...