[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag hittar inte länken, men jag har läst om någon som installerade en vanlig motorvärmare till batteriets kylsystem. Genom att förvärma batteriet på vintern förlängde han räckvidden, så att den liknade den på sommaren.
Han hade en lapp på sladden att det enbart var värmning, inte laddning när han stod på jobbet.

Kanske något för ID4?

Klart det ska debatteras väder i allt-om-ingenting-tråden? Jag vill vara med!

Här kan ni hitta mini och maxi temperatur månads- eller årsvis. Jag tittade på två mätstationer runt Åre (Storlien, Höglekardalen) senaste 10 åren och visst händer det att det sjunker under 30 men det är inte speciellt ofta. Ungefär häften av de senaste 10 åren hände det inte alls.

Personligen har jag trots årliga resor i januari (v4) främst till Åre och Trysil aldrig prickat in -30 på skidsemester. Dock i lumpen men det slipper ni läsa om ?

Vad är poängen? Om man vet vad temperaturerna kommer att vara i förväg så kan man placera bilen i den del av fjällen där det för stunden inte är -30?
Det är inte alltid -30 nej. Det är inte heller alltid halt så att lägga pengar på vinterdäck baserat på anekdotiska bevis är självklart vansinne.

Klart det ska debatteras väder i allt-om-ingenting-tråden? Jag vill vara med!

Här kan ni hitta mini och maxi temperatur månads- eller årsvis. Jag tittade på två mätstationer runt Åre (Storlien, Höglekardalen) senaste 10 åren och visst händer det att det sjunker under 30 men det är inte speciellt ofta. Ungefär häften av de senaste 10 åren hände det inte alls.

Personligen har jag trots årliga resor i januari (v4) främst till Åre och Trysil aldrig prickat in -30 på skidsemester. Dock i lumpen men det slipper ni läsa om ?

Om vi bortser från sannolikheten att Sörlänningen som åker på semester en gång per vinter ska pricka -30 så kan det ju vara relevant för folk som faktiskt bor norr om Dalälven. Jag har upplevt -30 eller lägre i Hälsingland, Jämtland/Härjedalen och Västerbotten och hade inte köpt en bil som inte garantin gäller på i den temperaturen.

Vi har ju redan haft lägre temp än -30 norrut denna vinter, vi hade -20 vid kusten i Hälsingland och sannolikt närmare -25 inåt landet bara förra veckan. Så det är ju inget overkligt även om det inte är så vanligt.

Men nu var det ju en rekommendation för att vårda batteriet och inget som påverkade garantin så det är ju inget verkligt problem i slutändan.

Om vi bortser från sannolikheten att Sörlänningen som åker på semester en gång per vinter ska pricka -30 så kan det ju vara relevant för folk som faktiskt bor norr om Dalälven. Jag har upplevt -30 eller lägre i Hälsingland, Jämtland/Härjedalen och Västerbotten och hade inte köpt en bil som inte garantin gäller på i den temperaturen.

Vi har ju redan haft lägre temp än -30 norrut denna vinter, vi hade -20 vid kusten i Hälsingland och sannolikt närmare -25 inåt landet bara förra veckan. Så det är ju inget overkligt även om det inte är så vanligt.

Men nu var det ju en rekommendation för att vårda batteriet och inget som påverkade garantin så det är ju inget verkligt problem i slutändan.
Problemet är väl igen då hur räckvidden påverkas av tempen. Jag håller med om att i ett vidare perspektiv så spelar det ingen roll om bilen inte fungerar enligt planen enstaka ggr om året - men det kan spela roll när den enskilde väljer vilken bil hen ska köpa.

Senast ändrad:
Problemet är väl igen då hur räckvidden påverkas av tempen. Jag håller med om att i ett vidare perspektiv så spelar det ingen roll om bilen inte fungerar enligt planen enstaka ggr om året - men det kan spela roll när den enskilde väljer vilken bil hen ska köpa.
Precis, vem skulle riskera att en bil för 600tkr blir utan garanti (speciellt en VW) för att det blir en kall vinter.

Här är nästa brandfackla. Tesla Y får lasta 315 kg så med 4 passagerare som väger 80 kg så blir tillåten last i skuffen... 0 kg. Och om man ska in med 7 pers i bilen så vill det till att snittvikten på folket är max 55 kg. Och 0 last förstås. Liknande läger för 3:an. https://www.vibilagare.se/nyheter/ynklig-maxlast-i-tesla-model-y-varning-fjallsemestern

Ja den är ju ett riktigt hål i huvudet, men åker du MOY så har du råd med en bot för överlast antar jag dom tänkte.

Batteripacket väger ett halvt ton så det äter nog upp en del av normal lastvikt.

Eller så tar man det säkra före det osäkra och väljer en bil som inte har tveksamma skötselråd.

Har de andra regler i USA och helt enkelt missat detta? (Det blev vad det blev)
Känns ju bisarrt att det skulle vara en medveten avvägning.

Skärmavbild 2021-12-15 kl. 09.22.22.png

• Gilla
Reactions: H.
Här är nästa brandfackla. Tesla Y får lasta 315 kg så med 4 passagerare som väger 80 kg så blir tillåten last i skuffen... 0 kg. Och om man ska in med 7 pers i bilen så vill det till att snittvikten på folket är max 55 kg. Och 0 last förstås. Liknande läger för 3:an. https://www.vibilagare.se/nyheter/ynklig-maxlast-i-tesla-model-y-varning-fjallsemestern
Man undrar hur lång tid det dröjer innan elbilarna mognat så pass att de kan användas till det som vilken normal bil som helst idag klarar. Det dyker ju ständigt upp såna här saker när nån gräver lite under ytan…

Nu var det ett tag sen jag var i USA men jag minns familjer som absolut inte skulle kunna färdas i en Tesla... Polestar 2 tar ca 400 kg, en gammal Avensis närmare 500...

Man undrar hur lång tid det dröjer innan elbilarna mognat så pass att de kan användas till det som vilken normal bil som helst idag klarar. Det dyker ju ständigt upp såna här saker när nån gräver lite under ytan…
Orsaken är naturligtvis en hemlig sammansvärjning mellan för viktbestämmelsen ansvarig myndighet och folkhälsomyndigheten för att säkerställa att elbilsälskarna ska hålla sig smärta och smala och framstå som föredömen framför gamla sura lönnfeta gubbar som puttrar runt i sina bensin- och dieselmonster.

Orsaken är naturligtvis en hemlig sammansvärjning mellan för viktbestämmelsen ansvarig myndighet och folkhälsomyndigheten för att säkerställa att elbilsälskarna ska hålla sig smärta och smala och framstå som föredömen framför gamla sura lönnfeta gubbar som puttrar runt i sina bensin- och dieselmonster.
Så måste det vara!
Fast en skribent på Vi Bilägare skrev för ett tag sedan att elbilsägare blir feta. För vad skulle man göra medan man laddar om inte äta snabbmat och må gott?

Så måste det vara!
Fast en skribent på Vi Bilägare skrev för ett tag sedan att elbilsägare blir feta. För vad skulle man göra medan man laddar om inte äta snabbmat och må gott?
Så egentligen är det McDonalds som ligger bakom den hemliga sammansvärjningen?

Potatislekplatsen låter helt klart som det är värt ett besök!

Batteripacket väger ett halvt ton så det äter nog upp en del av normal lastvikt.

Ändå väger inte Model Y mer än en XC60, strax under 2 ton. Tror inte det är osaken till den låga maxlasten.

ID4 och de andra MEB-bilarna väger runt 2.2 ton. e-Tron 55 över 2.5 ton.

Lastvikten på Model Y är mycket märklig helt klart. Den presterar mkt bra i "älgtester" och liknande, bättre än typ alla andra motsvarande bilar. Chansen är att det ligger något annat bakom, typ att WLTP-certifieringar görs med andel av maxlast? Jag har ingen aning, men lastvikten verkar inte ha någon bäring på vad bilen klarar. Det ryktas att den ska höjas på 2022 års modell men som vanligt med Tesla är det bara rykten. 7-sitsiga som säljs i USA har högre lastvikt.

I det stora landet tar man sin pickup när det ska flyttas runt på stora saker.

• Gilla
Reactions: H.
Så måste det vara!
Inte en helt orimlig riskbedömning. Borde laddstationer kombineras med naturslingor istället för burgarställen kanske...

Så måste det vara!
Går ut och joggar en sväng så att man kan svänga in på Ica på hemvägen och köpa en liter mjölk utan att spräcka lastviktsgränsen?

Inte en helt orimlig riskbedömning. Borde laddstationer kombineras med naturslingor istället för burgarställen kanske...
Jag föreslog ju laddstationer på natursköna rastplatser för ett par veckor sedan, men det var ju tydligen helt uppåt väggarna enligt vissa här. De såg väl sina McDonaldsbesök hotade..,

Du får lasta mer i en Renault Kangoo jämfört med Dodge Ram 1500.

Mkt intressant, var kollar jag upp detta?

Vi har just en Dodge Ram 1500 här i närheten vilken ägaren låtit besmycka med dekalen "Det är okej. Jag jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar". Jag funderar nu på att applicera en dekal precis i anslutning till denna med texten "Fast du hade fått lasta mer i en Renault Kangoo".

Kolla maxlasten på resp regnummer på biluppgifter.se t.ex, finns under "tekniska data".

Mkt intressant, var kollar jag upp detta?

Vi har just en Dodge Ram 1500 här i närheten vilken ägaren låtit besmycka med dekalen "Det är okej. Jag jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar". Jag funderar nu på att applicera en dekal precis i anslutning till denna med texten "Fast du hade fått lasta mer i en Renault Kangoo".
Skärmavbild 2021-12-15 kl. 10.35.56.png
Skärmavbild 2021-12-15 kl. 10.36.38.png

Tog själv näst första!
Får sätta en sådan dekal om stora stenar på en sådan Kangoo.
Kollade just på renault kangoo, en elektrisk variant vore faktiskt en praktisk bil, det roliga(nåja..) var att såklart dyker det upp Renaultreklam på sidan nu överallt! :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp