[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Cyklarna skall man ha inne i bilen!
Och sen får jycken sitta i en sånhär? Är inte det djuplågeri?
1639663780615.png

Och nu öppnade de visst SuC i Björkliden också. Rasande tempo just nu.

@ooms, tillgång för alla Tesla-bilar. Är de tillräckligt gamla (2017 och äldre) så ingick dessutom all laddning i bilens pris. Nu är det lite differentierat pris men 3-4 kr/kWh. Har inte riktigt förstått om de försöker styra laddning till mindre lastade sajter eller vad de gör med det, priserna är nämligen svåra att hitta och syns såvitt jag vet bara i bilens navigator.

Avdelningen utbyggnad av snabbladdning. Tesla har de senaste 14 dagarna öppnat:

Åsarna, 8 st
Malung, 20 st
Ystad, 16 st

Bygglov utfärdat eller under uppförande:

Strängnäs, 10 st
Björkliden, 3 st
Söderhamn, 12 st
Jönköping, 40 st

Samtliga är 250kW CCS.

Vad gör de andra aktörerna??
Väntar på att Tesla skall öppna upp och lösa deras problem :-)

Snart 600 mil vinterkörning på lite över en månad och måste säga att ID4 är den absolut bäst vinterbilen jag ägt, trots avsaknaden av ett GTX emblem.

Stockholm - Sälen - Funäsdalen - Åre gick galant trots minimalt med tillgängliga laddare och dubbfria "monsterbreda" däck...stackars alla belackare som kallade mig idiot för att välja vägen över Flatruet, och sen grusvägar hela vägen upp till Åre. :-)

Så sjukt nöjd med valet att inte ta en Tiguan som planen var.

Enda nackdelen med elbil på vintern är just när det är smällkall och den får lägga mycket energi på uppvärmingen under stora delar av resorna, förvärmning borträknad.
-12-17 grader (23.4Kwh) vs -2-+5 grader (17.8 kWh) så skiljer det ganska mycket på 40 mils körning.

Snart 600 mil vinterkörning på lite över en månad och måste säga att ID4 är den absolut bäst vinterbilen jag ägt, trots avsaknaden av ett GTX emblem.

Stockholm - Sälen - Funäsdalen - Åre gick galant trots minimalt med tillgängliga laddare och dubbfria "monsterbreda" däck...stackars alla belackare som kallade mig idiot för att välja vägen över Flatruet, och sen grusvägar hela vägen upp till Åre. :-)

Enda nackdelen med elbil på vintern är just när det är smällkall och den får lägga mycket energi på uppvärmingen under stora delar av resorna, förvärmning borträknad.
-12-17 grader (23.4Kwh) vs -2-+5 grader (17.8 kWh) så skiljer det ganska mycket på 40 mils körning.
Flatruet, Börtnan, Galåbodarna, Persåsen, Kusböle, Mårdsundsbodarna, Håckren och sedan lite asfalt ner mot Undersåker och sedan ner mot Såå fram till Vik?

Flatruet, Börtnan, Galåbodarna, Persåsen, Kusböle, Mårdsundsbodarna, Håckren och sedan lite asfalt ner mot Undersåker och sedan ner mot Såå fram till Vik?
Ganska nära rutten :-)

Inklusive en övernattning i Östersund för ett möte.

Kan säga att det skall cyklas lite Gravel i de krokarna under sommaren :censored:

Nog för att han är en skithög som uppför sig på det sättet. Tänker mig att ni gjort ganska klart för honom hur landet ligger.
Låt er inte sjunka till samma nivå även om det kanske är lockande.
Sätt en lapp på bilen med uppmaning att ta med en tillräckligt stor smörgåstårta så lådan kan flyttas.

Man ska tänka sig för innan man gör dumheter av det slaget - en granne blev skitsur när nån parkerat på deras plats och parkerade nogsamt in bilen så att det skulle bli omöjligt att ta sig ut.

Sen visade det sig att hans fru lovat en bekant att stå där medans de var på Gotland..

(Sen är det förstås mäkta korkat att bara koppla in sig på någons uttag)

Man ska tänka sig för innan man gör dumheter av det slaget - en granne blev skitsur när nån parkerat på deras plats och parkerade nogsamt in bilen så att det skulle bli omöjligt att ta sig ut.

Sen visade det sig att hans fru lovat en bekant att stå där medans de var på Gotland..

(Sen är det förstås mäkta korkat att bara koppla in sig på någons uttag)
Hade en kollega med väldigt kort stubin.
Det hade varit en del åldringsrån inte så långt från där kollegan bodde.
Hans närmaste granne var en gammal tant och på kvällen kom det en bil smygande på, vad kollegan tyckte, ett suspekt sätt.
Han blev fly förbannad och var helt säker på att det var brottslingar och kollegan bestämde sig för att ta traktorn och köra skopan ner genom huven på bilen.
Kollegans hustru fick dock honom att lugna ned sig lite och gå dit och kolla läget till fots istället.
Visade sig vara tantens barnbarn som kom på besök och var lite osäkra på var de kunde parkera sin bil.

Kul att läsa! Hade Tiguan GTE laddhybrid som alternativ, men avsaknad av 4x4 och samma kostnad gjorde att den gick bort

Inte lyckats få tummen ur att beställa laddbox än och det verkar faktiskt lite meningslöst.
Min bil kan bara ta emot 1-fas och 3-fas boxarna verkar bara skicka faserna rakt igenom ändå.

Finns det några undantag?
På att ladda enfas bilar snabbare genom att utnyttja två faser? Jo, det finns.

Exempelvis:

Googla "laddbox 2-fas till 1-fas" eller liknande.

Köpte portabel laddare då vi alternerar mellan stan och landet. Sök på din bilmodell så kommer det upp alternativ med "laddboxar" på sladden med b-brytare + annat. Fixa ett uttag på väggen som är uppsäkrat och som tål höga strömmar kontinuerligt bara.

Finns väl test att googla fram som ger 15-20% högre förbrukning med cyklar på taket på elbil.
Jag minns en Honda civic fossilbil I testet. Drar en bil 0,55 så blir det ju ändå "knappt" en dl mer per mil, men det låter värre med procent.
Teoretiskt sett bör alla bilar dra mer med något på taket, men 3% kanske man inte ens märker tex.

Naturligtvis kostar det lika mycket energi att ha hojarna på taket på en förbränningsbil men eftersom den redan slarvar bort ca 70% av energin i bränslet blir procentuella skillnaden i förbrukning inte lika stor som för en elbil.

/johan

Naturligtvis kostar det lika mycket energi att ha hojarna på taket på en förbränningsbil men eftersom den redan slarvar bort ca 70% av energin i bränslet blir procentuella skillnaden i förbrukning inte lika stor som för en elbil.

Bra sätt att förklara det på. En liter bensin innehåller ungefär 9kWh energi.

Vår Model 3 drar på sommaren 1.6-1.7kWh/10km. Ännu mindre om man håller sig borta från motorväg. Det motsvarar inte mycket bensin.. Fossila bränslen är dock trots dagens priser väldigt billiga sett till energiinnehållet!

Bra sätt att förklara det på. En liter bensin innehåller ungefär 9kWh energi.

Vår Model 3 drar på sommaren 1.6-1.7kWh/10km. Ännu mindre om man håller sig borta från motorväg. Det motsvarar inte mycket bensin.. Fossila bränslen är dock trots dagens priser väldigt billiga sett till energiinnehållet!

Med dagens bensinpris kostar väl då 1 kWh bensin ca 1,90 kr. Det är väl ungefär vad el kostar med på en månad kanske med alla avgifter? Man kan ju se det som att el är annu billigare än fossila bränslen eftersom el är mer "förädlat" eller vad man ska säga.

Går energin för att flytta cykel på taket på annan verkningsgrad eller blir den procentuella ökning samma?

Läste samma förklaring på nätet häromdagen och då framställdes det som att spillet till värme var så högt att lite extra motstånd gjorde ingen skillnad. Jag hade gissat att även den extra energi som behövs för cykel på taket genererar ännu mer spill?

Annars borde man kunna bygga platta bilar och ha allt på taket eftersom det magiskt inte gör någon skillnad på en bensinare

Går energin för att flytta cykel på taket på annan verkningsgrad eller blir den procentuella ökning samma?

Läste samma förklaring på nätet häromdagen och då framställdes det som att spillet till värme var så högt att lite extra motstånd gjorde ingen skillnad. Jag hade gissat att även den extra energi som behövs för cykel på taket genererar ännu mer spill?
En effekt som också tillkommer är att fossilbrännare har sin högsta verkningsgrad vid en högre belastning än vad som krävs för jämn fart i 90 km/h. Ökar man belastningen genom cyklar på taket, trörullade däck, feta passagerare eller högre fart så kompenseras det ökade effektbehovet i viss mån av en högre verkningsgrad vid den ny högre belastningen.

En effekt som också tillkommer är att fossilbrännare har sin högsta verkningsgrad vid en högre belastning än vad som krävs för jämn fart i 90 km/h. Ökar man belastningen genom cyklar på taket, trörullade däck, feta passagerare eller högre fart så kompenseras det ökade effektbehovet i viss mån av en högre verkningsgrad vid den ny högre belastningen.

Lustig nog har jag testat alla ovan scenario och det leder till dramatiskt ökad förbrukning på bensin såväl som diesel.

Det är inte så att tesen är lika relevant som rubriken att man bör ha takboxen bak och fram på elbil men det står i texten att samma sak gäller på bensinare?

Jag vill föra fram följande tes: Svennebanan bryr sig mer om range om den är kortare än vad hen ska köra än om den är längre. Detta är mer avgörande än om det är bensin eller el.

Lustig nog har jag testat alla ovan scenario och det leder till dramatiskt ökad förbrukning på bensin såväl som diesel.

Det är inte så att tesen är lika relevant som rubriken att man bör ha takboxen bak och fram på elbil men det står i texten att samma sak gäller på bensinare?
Jo. Självklar ökar förbrukningen, men inte procentuellt lika mycket som för en elbil.

Jag vill föra fram följande tes: Svennebanan bryr sig mer om range om den är kortare än vad hen ska köra än om den är längre. Detta är mer avgörande än om det är bensin eller el.
För många år sedan hade jag en bensinbil som man inte vågade åka 30 mil med mellan tankningarna. Det fungerade det också.

Nu tycker jag att du gör en väldigt obehaglig koppling till praktiskt användande.
Trodde den här tråden handlade om hur icke-användandet skall hanteras, dvs laddningstillfällena.

Jo. Självklar ökar förbrukningen, men inte procentuellt lika mycket som för en elbil.

Ja, intuition är ett dåligt verktyg i fysiska resonomang speciellt om det är icke linjära sammband och om man är lite trög som jag.
Jag anar ändå lite bullshit vilket troligen förstärks av att en del rubriksättare är ännu trögare än jag.

För många år sedan hade jag en bensinbil som man inte vågade åka 30 mil med mellan tankningarna. Det fungerade det också.

Ja, kanske är man då också lite mer vaksam på vad som händer när man lastar skit på taket och bilen stannar efter 28 mil.

Skillnaden är väl tiden det tog för dig, och vid vilka tillfällen, du kunde fylla på med mer räckvidd
Iofs, men åt nog gärna en korv, pissade och sträckte på benen när man väl stannat. Men men, är man resande säljare och åker 100 mil om dagen så är det nog inte okej.

Ja, intuition är ett dåligt verktyg i fysiska resonomang speciellt om det är icke linjära sammband och om man är lite trög som jag.
Jag anar ändå lite bullshit vilket troligen förstärks av att en del rubriksättare är ännu trögare än jag.

Ja, kanske är man då också lite mer vaksam på vad som händer när man lastar skit på taket och bilen stannar efter 28 mil.
Det intressanta tråkiga är att seriehybrider hade kunnat utnyttjat detta väldigt bra. En liten motor som ligger på optimal belastning med hög verkningsgrad, sparar vikt, material, pengar och energi. Tyvärr så begränsas accelerationsprestanda till vad eldrivlinan kan erbjuda och uthållig toppfart till effekten på den lilla ICE motorn. Och det ville inte folk ha för de måste tydligen kunna acca 0-80 på 3 sekunder med släpvagn och kunna köra 80 mil i 180km/h....

Det intressanta tråkiga är att seriehybrider hade kunnat utnyttjat detta väldigt bra. En liten motor som ligger på optimal belastning med hög verkningsgrad, sparar vikt, material, pengar och energi. Tyvärr så begränsas accelerationsprestanda till vad eldrivlinan kan erbjuda och uthållig toppfart till effekten på den lilla ICE motorn. Och det ville inte folk ha för de måste tydligen kunna acca 0-80 på 3 sekunder med släpvagn och kunna köra 80 mil i 180km/h....
Ja, det är det folk bör reflektera över att det tydligen nu är miljövänligt med lyxbilar med extrem prestanda.
Är det miljön som driver detta eller finns det andra krafter?

Ägaren till bilen kom vid 08-tiden och gick ett varv på parkeringen innan han satt sig i bilen ca15 minuter för att sedan gå sin väg. Känns förmodligen inte som roligt att komma in till oss och be någon flytta på lådan framför bilen när man har ful-tankat bilen på våran mark, parkering och i motorvärmaruttag.

Tror personen att han kan vänta ut oss så tror han fel, lådan kommer stå kvar tills han kommer in och förklara sig.

Vårat bevakningsbolag ställde även ut en kontrollavgift(parkerat ett fordon fel) i natt.

Blir dyr laddning det här för ägaren.
Kan också tilläggas att personen som ställde dit lådan har gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande och kommer bli dömd om bilägaren gör en anmälan. Så man ska vara försiktigt med att begå brott för att jävlas med någon som begår brott.

Grejen är ju att prestandan är "gratis" med en elmotor, det kostar marginellt mer. Även en Nissan Leaf eller något annat basic i elbilsvärlden är grymt snabbt från rödljusen.

Ja, det är det folk bör reflektera över att det tydligen nu är miljövänligt med lyxbilar med extrem prestanda.
Är det miljön som driver detta eller finns det andra krafter?
Jag vet ärligt talat inte. Lite konstigt är det nog att många inte begriper att det är hög energi och materialanvändning som är grundproblemet. Olika tekniker ger bara lite olika avkastning. Så en mindre lättare enklare bil är bättre än en tung fet sak med luftmotstånd som vägg oaktat drivmedel. Bäst är dock att låta bli onödiga resor - eftersom alla bilresor i grunden är negativa.

Bättre isolering är bättre än bättre värmepump.

Återanvändning är bättre än återvinning.

Återvinning är bättre än deponi.

Cykla är bäst!

Grejen är ju att prestandan är "gratis" med en elmotor, det kostar marginellt mer. Även en Nissan Leaf eller något annat basic i elbilsvärlden är grymt snabbt från rödljusen.
Inte riktigt sant. Bättre prestandakrav leder till breda höghadtighetsklassade dyra ineffektiva däck med kort livslängd. En effektoptimerad drivlina kommer att vara tyngre, dyrare och möjligen mindre effektiv. Tyngre och mer trögrullade bilar drar mer energi. Högre förbrukning ger ju kortare räckvidd som kompenseras med ännu större batteri och bilen blir ännu tyngre....

• Gilla
Reactions: rln
Den Renault Zoe jag testat var förvånansvärt "trög" när det gällde acceleration, en betydligt tyngre KIA Soul var sjukt mycket "piggare".

Zoe är fullt tillräckligt snabb i relation till hur den känns på motorväg. (enda elbil jag kört)

Inte riktigt sant. Bättre prestandakrav leder till breda höghadtighetsklassade dyra ineffektiva däck med kort livslängd. En effektoptimerad drivlina kommer att vara tyngre, dyrare och möjligen mindre effektiv. Tyngre och mer trögrullade bilar drar mer energi. Högre förbrukning ger ju kortare räckvidd som kompenseras med ännu större batteri och bilen blir ännu tyngre....
Jag undrar vad Tesla skulle kunna åstadkomma om de gjorde en "extreme long range" och begränsade prestanda, satte på riktigt lättrullade däck mm. mm. Den som puttat tex en honda insight vet hur lätt en bil kan rulla, gissar att den hade 175:or. Tror jag postat den här för några hundra inlägg sen, shit vad det kostar med breda högfartsdäck...

• Gilla
Reactions: BJS
Begränsa prestanda verkar inte ge så mycket. Tror att alla versioner utom P-modellerna är rätt optimerade där redan. Samma med aerodynamiken, där är de bäst i klassen.

Men det vore lite kul att slänga på BMW I3-hjul på en Model 3 och se vad som händer. Det kör med 155 mm (lite bredare bak på vissa modeller men inte alla). För att få en stor kontaktyta ändå så är det 19". 155/70R19 känns inte som den vanligaste däcksdimensionen.

Ja, det handlar mest om att vi vant oss att kunna köra 80+ mil mellan tankningarna och att energilagren i batterierna inte nått till samma nivå som en 50-60 literstank med diesel. Och att energieffektiviteten gör att det blir lite spillvärme över till att värma upp kupén.

Jag undrar vad Tesla skulle kunna åstadkomma om de gjorde en "extreme long range" och begränsade prestanda, satte på riktigt lättrullade däck mm. mm. Den som puttat tex en honda insight vet hur lätt en bil kan rulla, gissar att den hade 175:or. Tror jag postat den här för några hundra inlägg sen, shit vad det kostar med breda högfartsdäck...
Dessutom så låter de mer.... nä, okej att det var ballt med lågprofildäck (205mm....) för 30 år sedan när 165 och 175 var det vanliga. Sen dess har utveckligen gått väl långt på ett underligt sätt:

Breda däck:
Fördelar:
Något bättre sidogrepp vid undanmanöver på torr asfalt
Utseende (?)

Nackdelar:
Dyrt
Kort livslängd
Bullrigt
Hög energiförbrukning
Stötig gång
Ökad risk för vattenplaning

Begränsa prestanda verkar inte ge så mycket. Tror att alla versioner utom P-modellerna är rätt optimerade där redan. Samma med aerodynamiken, där är de bäst i klassen.

Men det vore lite kul att slänga på BMW I3-hjul på en Model 3 och se vad som händer. Det kör med 155 mm (lite bredare bak på vissa modeller men inte alla). För att få en stor kontaktyta ändå så är det 19". 155/70R19 känns inte som den vanligaste däcksdimensionen.
Jo precis men tänkte att begränsad prestanda är en förutsättning för att sälja med lättrullade smala hjul. Sen kanske lite täckta bakhjul på gammelfranskt maner, kamerabackspeglar osv...

155/70R19, cykelhjul nästa liksom... :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp