[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
813009AA-843D-4CC6-8C0D-FBB300C40978.jpeg

ECED4209-F945-4F2E-86D3-BEEB87324C3F.jpeg

Trevlig att köra, synd att den är så ful bara.

Det köper jag inte!

Då blir bilen billigare normalt sett. NIO ES9 kostar 160 000 NOK mindre om du hyr batteriet.

De inriktar sig på de som vill "åka och tanka" och betala lite extra eftersom de satsar hårt på batteribytesstationer. Inser givetvis varför, trevligt att både kunna ta batterihyra och dessutom ta betalt för bytet. Undrar vad det kostar.

Det där med att elbilar är komplicerade och svåra.. En Model S-motor kostar 30 000 kr på Vimmerby Bildemontering som skrotar de flesta Teslorna. Är mycket enkel att byta jämfört med en förbränningsmotor.

Tycker en här bilden var lite kul. Notera att den nedersta bilden inte är korrekt - det är faktiskt både motor, inverter och hela transmissionen inkl diff. Så det saknas en hel del på BMW-bilden men det verkar å andra sidan vara hela subframe med hjulupphängningar osv. Ser moderna förbränningsmotorer verkligen så där jäkliga ut? Jag har ingen aning.

Visa bilaga 529391

Den här farbrorn är rätt skön. Bra genomgång av ID4 ur ett produktionsperspektiv. Finns några jämförelser med Teslas koncept också.

Senast ändrad:
Visa bilaga 529401
Visa bilaga 529402
Trevlig att köra, synd att den är så ful bara.
Med risk för att gå OT :giggle:
Kan någon förklara för mig varför det är olagligt att använda sin mobiltelefon, eller annan kommunikationsutrustning, samtidigt som man håller den i handen, medan många av dagens nyare bilmodeller kommer med förhållandevis stora skärmar för tex navigering?
Om något måste det väl vara distraherande att navigera mha den skärmen samtidigt som man ska hålla uppsyn på trafiken?

Eller är det så att det också är olagligt?
För på trafikverkets hemsida https://www.trafikverket.se/resa-oc...-sakerhet-pa-vagen/Mobiltelefoner-i-trafiken/ står det ju Som förare är du alltid skyldig att köra på ett trafiksäkert och tryggt sätt, därför får du inte använda utrustning som påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt.

I så fall, är det inte märkligt att många nya bilar har den funktionen?

Speciellt i stadstrafik tycker jag ofta att bilister har fokus på skärmen inne i bilen i stället för på trafiken runt om.
Slut OT.

Med risk för att gå OT :giggle:
Kan någon förklara för mig varför det är olagligt att använda sin mobiltelefon, eller annan kommunikationsutrustning, samtidigt som man håller den i handen, medan många av dagens nyare bilmodeller kommer med förhållandevis stora skärmar för tex navigering?
Om något måste det väl vara distraherande att navigera mha den skärmen samtidigt som man ska hålla uppsyn på trafiken?

Eller är det så att det också är olagligt?
För på trafikverkets hemsida https://www.trafikverket.se/resa-oc...-sakerhet-pa-vagen/Mobiltelefoner-i-trafiken/ står det ju Som förare är du alltid skyldig att köra på ett trafiksäkert och tryggt sätt, därför får du inte använda utrustning som påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt.

I så fall, är det inte märkligt att många nya bilar har den funktionen?

Speciellt i stadstrafik tycker jag ofta att bilister har fokus på skärmen inne i bilen i stället för på trafiken runt om.
Slut OT.
Framförallt pekskärmar i bilar är ett j-a otyg. Faktiskt lite konstigt att det anses ok.

Framförallt pekskärmar i bilar är ett j-a otyg. Faktiskt lite konstigt att det anses ok.
Ja, uttryckte mig kanske lite luddigt, det är de stora pekskärmarna jag tänker på.
Sen att de är stora borde ju göra de lite trafiksäkrare än om de skulle vara små, mtp synligheten från förarplats.

På transportstyrelsens hemsida https://www.transportstyrelsen.se/s...nsutrustning/Fragor-och-svar/?q=159326#159326 hittar vi följande:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här är några exempel på saker som kan vara farliga att göra när du kör:

- skicka sms
-ägna dig åt sociala medier som Facebook, Instagram eller Twitter
-titta på film
-knappa på GPS-navigatorn
-spela spel på mobilen
-söka låtar eller leta efter en podd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Varför är en ren elbil då dyrare än en Hybrid som har både och?
Det enklaste svaret är nog att man tar ut det marknaden kan bära..
Många tar ut den som förmånsbil och är då förmånsvärdet lågt spelar det verkliga inköpspriset mindre roll...

På transportstyrelsens hemsida https://www.transportstyrelsen.se/s...nsutrustning/Fragor-och-svar/?q=159326#159326 hittar vi följande:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här är några exempel på saker som kan vara farliga att göra när du kör:

- skicka sms
-ägna dig åt sociala medier som Facebook, Instagram eller Twitter
-titta på film
-knappa på GPS-navigatorn
-spela spel på mobilen
-söka låtar eller leta efter en podd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har inte kört tillräckligt mycket Tesla eller andra nya elbilar för att uttala mig om hur det fungerar. Men Android Auto spärrar ju touch-skärmen för vissa funktioner under körning, t ex går det inte att skriva in en adress med tangentbordet medan man kör. Spotify spärras också efter 5-10 tryckningar. Tanken där är väl att man ska använda rösten men det funkar ju sådär..

Jag har inte kört tillräckligt mycket Tesla eller andra nya elbilar för att uttala mig om hur det fungerar. Men Android Auto spärrar ju touch-skärmen för vissa funktioner under körning, t ex går det inte att skriva in en adress med tangentbordet medan man kör. Spotify spärras också efter 5-10 tryckningar. Tanken där är väl att man ska använda rösten men det funkar ju sådär..

Ja det är bra störigt att man inte kan svänga åt sidan och kolla i google maps. Tur man oftast har två telefoner. Visst finns det i displayen med men det är väldigt mycket långsammare att hantera.

En sak som är skönt störig med Skodan är att man inte kan stanna och gå ur tre sekunder för att hoppa in och köra vidare. Man får köra hela resan med att lägga i P och starta om varje gång.

Men är mellanskillnaden mot ett hybridbatteri högre än hela fossilsidan med motor/växellåda och bränslesystem mm? Även tidsmässigt i fabrik blir ju enorm.
Men fabriken är nog avamorterad så för gammelbilen är kostnaderna material + energi + arbete. För elbilen får du plussa på amortering ovanpå högre priser på material och högre energikostnader. Det du sparar i arbetskostnad täcker inte mellanskillnaden så därför är elbilen än så länge dyrare

Jag vet inte hur man skriver av fabriker men har ej noterat prissänkningar efter tex 5 år.

Förövrigt gissar jag att man tillämpar marknadspris.

Men är mellanskillnaden mot ett hybridbatteri högre än hela fossilsidan med motor/växellåda och bränslesystem mm? Även tidsmässigt i fabrik blir ju enorm.
Säkert, men förhoppningsvis är priserna på väg neråt

Tiden totalt blir längre, batteriet tar lång tid att tillverka.

Jag vet inte hur man skriver av fabriker men har ej noterat prissänkningar efter tex 5 år.

Förövrigt gissar jag att man tillämpar marknadspris.
Byggnader är normalt 50 år, däremot elektronisk utrustning som hmi etc är ju hopplöst omoderna efter bara 5-10 år och går knappt att få tag på reservdelar eller uppdateringar. Kan tänka mig att robotar etc. bör höra dit, vi har 15 års avskrivningstid på det.

Byggnader är normalt 50 år, däremot elektronisk utrustning som hmi etc är ju hopplöst omoderna efter bara 5-10 år och går knappt att få tag på reservdelar eller uppdateringar. Kan tänka mig att robotar etc. bör höra dit, vi har 15 års avskrivningstid på det.
Ja, jag kom på att det nog är nåt sådant. Jag jobbar med projekt med betydligt kortare horisont så är van vid 5 år

Priserna kommer inte gå ner, dom är satta nu. Vi får istället större batterier och mer onödigt hög prestanda till ungefär samma prislapp. Precis som telefoner och datorer.

Men det kommer så klart billigare lågbudgetbiler som typ små Lupo-klass utan någon som helst vardagslyx och usel komfort, dom kommer vara lägre prissatta.

Det köper jag inte!
Vad är det du inte köper? Ett batteripack är uppbyggt av battericeller. I början använde sig Tesla av 18650 men jag tror att dom har frångått den standarden nu och kör med platta celler. Men varje cell kostar pengar som drar upp priset på batteripacket.

Priserna är vad marknaden kan bära, inget annat. Just nu har i princip alla superlånga leveranstider (Q4 2022 om du beställer en ny Audi Q4 t.ex), det gör ju att incitamenten att sänka priserna är väldigt små.

Beställer du en Model Y (ej Performance) så kommer en dock i februari-mars - men just nu levereras en del bilar utan USB-uttag och trådlös laddare, eftermonteras senare. Märkliga saker att ha brist på kan tyckas.

Men det kommer billiga bilar från Kina som pressar ner priserna, var så säkra.

Vad är det du inte köper? Ett batteripack är uppbyggt av battericeller. I början använde sig Tesla av 18650 men jag tror att dom har frångått den standarden nu och kör med platta celler. Men varje cell kostar pengar som drar upp priset på batteripacket.

Nej, de kör fortfarande cylindriska celler men annat format. Snart ska de byta till ett tredje.. fortfarande cylindriska.

En av världens mest rationaliserade industrier har spenderat ca 100 år med att göra drivpaketet för bilar billigt och lyckats, motor/växellåda-paketet är billigare än man kan tro att tillverka. Har läst artiklar om det där, hittar ingen nu...

Ändå verkar Elon lyckas rationalisera tillverkningen ännu mer. Läste nånstans att Model 3 tar 1/3 av tiden att tillverka jämfört med ID3. Hittade faktiskt en källa till och med :-)

Ändå verkar Elon lyckas rationalisera tillverkningen ännu mer. Läste nånstans att Model 3 tar 1/3 av tiden att tillverka jämfört med ID3. Hittade faktiskt en källa till och med :-)

Kanske lite hallelujavarning på den texten... :-)

Priserna kommer inte gå ner, dom är satta nu. Vi får istället större batterier och mer onödigt hög prestanda till ungefär samma prislapp. Precis som telefoner och datorer.

Men det kommer så klart billigare lågbudgetbiler som typ små Lupo-klass utan någon som helst vardagslyx och usel komfort, dom kommer vara lägre prissatta.
Hoppas att du inte har rätt även om jag innerst inne anar att du har rätt....

Skulle Biltema sluta med sin fula blåa färg och logo kunde man ju handla mer där...

Hoppas att du inte har rätt även om jag innerst inne anar att du har rätt....
Jag fattar inte hur ni tänker här? Sveriges mest sålda bil just nu är en Kia CEEd för strax över 200'. Jag killgissar att en majoritet av bilar som säljs kostar under 300'. Varför skulle tillverkarna bara skita i den största köpgruppen?

Jag fattar inte hur ni tänker här? Sveriges mest sålda bil just nu är en Kia CEEd för strax över 200'. Jag killgissar att en majoritet av bilar som säljs kostar under 300'. Varför skulle tillverkarna bara skita i den största köpgruppen?
Nja, efter Kia kommer en bunt volvos som nog kostar en slant, nästa bil under 300 är Niro som måste vara rätt naken för att klara den gränsen. Sen en ganska bra blandning av billigt och dyrt med övervikt åt dyrt skulle jag säga. Min gissning är att snittpriset för en bil är över 300 och jag tror att det finns avsevärt bättre marginal i dyr-segmentet.

1640170590552.png

Den finns väl inte som elbil, bara pluginhybrid och börjar på 340.

Jag fattar inte hur ni tänker här? Sveriges mest sålda bil just nu är en Kia CEEd för strax över 200'. Jag killgissar att en majoritet av bilar som säljs kostar under 300'.
Volvo har senaste 15 åren lyft sig upp mot premiumsegmentet med argumentet att vinst per bil blir högre så

Och det är väl ingen som ifrågasätter att SUV'ar för 600'+ har bra marginaler för tillverkarna och att det är därför det är den händer saker just nu men kalla mig gärna naiv när jag påstår att de som köper en Kia CEED idag i framtiden kommer kunna köpa en motsvarande eldriven bil i golf-klassen och den kommer vara bra?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp