Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du rädd att bli förklarad som nörd eller något liknande. Om du börjar så lovar jag att fylla på.Whops, vågar inte ens skriva ut vad jag kör med.
Eh? Men då kommer jag aldrig få byta ut Dualen mot en LP12'a. Vi måste väl ändå ha plats för dyr esoterisk skit även i denna tråd så länge ingen påstår att del låter speciellt mycket bättre?Man skulle kunna splitta upp?
System över 20k: https://happyride.se/forum/threads/...-av-folk-med-oevernaturliga-foermagor.758899/
System under 20k denna tråd.
För att man slipper förstärkare och kablar. Jag har mina aktiva B&O-högtalare inkopplade till Airport Express resp Apple-TV. Kör även vinyl den vägen.Varför det?
HIFI&Musik har under hösten testat stativare från hela (väst)världen för under 10 tkr, totalt ca 25-30 olika. De har mätt och lyssnat och efterhand sållat ut en finalheat som presenterades i #10-2021. Om du är intresserad av hela sammanställningen så kan du köpa tidningen digitalt för 49 kr här, nöjer du dig med vem som vann (i deras öron) kan jag se om jag hittar det numret hemma i kväll.Har insett att det kanske är dags att pensionera de billiga tonårshögtalarna med dubbla 10"-are. Idag känns det som att deras främsta egenskap att de är så pass stora att man kan pynta vardagsrummet med lampor, blomvaser och annat ovanpå dom. Jag börjar också med råge ha passerat åldern då det mesta gick ut på att väcka grannarna på efterfester.
Är alltså på jakt efter ett par "vanliga" högtalare, vad ska man sikta på om man helst vill hålla sig under femsiffriga belopp? Kommer först och främst spela tv/film, men också vinyl och streamat ljud via en Sonyförstärkare i 5000kr-klassen.
Är det samma husmorstips som när det gäller cyklar, dvs ge sig ut på begagnatmarknaden för att få mest pang för pengarna?
Finns de vanliga el-kedjorna och Hifi-Klubben här i Umeå.
OKFör att man slipper förstärkare och kablar.
Det går det ju att göra med många aktiva högtalare, det är ju inget det krävs aktiva B&O-högtalare för.Jag har mina aktiva B&O-högtalare inkopplade till Airport Express resp Apple-TV.
Bra kopplat! Men inte heller det är ju något som unikt för aktiva B&O-högtalareKör även vinyl den vägen.
TV/film så tänker jag nog golvare, de tar inte mer fysisk plats än stativare på stativ.Har insett att det kanske är dags att pensionera de billiga tonårshögtalarna med dubbla 10"-are. Idag känns det som att deras främsta egenskap att de är så pass stora att man kan pynta vardagsrummet med lampor, blomvaser och annat ovanpå dom. Jag börjar också med råge ha passerat åldern då det mesta gick ut på att väcka grannarna på efterfester.
Är alltså på jakt efter ett par "vanliga" högtalare, vad ska man sikta på om man helst vill hålla sig under femsiffriga belopp? Kommer först och främst spela tv/film, men också vinyl och streamat ljud via en Sonyförstärkare i 5000kr-klassen.
Är det samma husmorstips som när det gäller cyklar, dvs ge sig ut på begagnatmarknaden för att få mest pang för pengarna?
Finns de vanliga el-kedjorna och Hifi-Klubben här i Umeå.
Med tanke på att deras förstärkare inte rekommenderas under 6.5 Ohm, så borde högtalaren vara snäll mot förstärkaren så att säga.Ett tips för billiga högtalare om man är beredd att bygga själv är Valutronic SQ-50L.
Har ett par till tvn själv och tycker de fungerar kanon. Dock såg jag att de har bytt ut diskanten sen jag byggde så hur den nya låter vågar jag inte svara på.
Tackar för utförlig info, även om jag är långt från så pass insatt i att jag hänger med på allt om impedanskurvor osv. :)TV/film så tänker jag nog golvare, de tar inte mer fysisk plats än stativare på stativ.
Visuellt blir det lättare, men golvytan är samma.
Så, tv film, golvare.
Du kan hitta finfina högtalare begagnat för 10 kakor, men är osäker på vad din förstärkare tycker om det. Det är inte helt ovanligt att lite dyrare högtalare kan vara en elak last vid låga frekvenser.
Golvare, är också mer lättdrivna än stativare, nackdelen är att de kan ha lite mer elak impedanskurva vid lägre frekvenser vilket din förstärkare antagligen inte gillar.
Så, din förstäkare bestämmer nog vilka högtalare som passar.
Den lär inte ha någon rejäl drivning vid låga impedanser, gissar jag på med tanke på vad du skriver.
Jag har ett par högtalare som käkade upp mitt välrenommerade slutsteg 2 ggr, sen reparerade jag den en 3 gång, och sålde den. Men den påstod tillverkaren var stabil ner till 0.5 ohm, jag kanske bara hade otur. Nu driver dem en kompis dynaudio, och det går hur fint som helst.
Men en 50 kgs best ersatte den, och trots skapligt hög känslighet blev det rejält mycket bättre. Nu kostar den förvisso rejält mycket mer.
Så, kombinationen kan spela stor roll.
Nu behöver man inte gräva sitt kaninhål så djupt, det kan gå fint att bara köra på också. ;)
Om du kan hitta ett par ino audio pip så är det ett säkert kort eller ett par PK i basreflex versionen ochså ett säkert kort PK gräver djupare i basen än vad pip gör men pip går lite högre i diskanten mot PK gör båda högtalarna är riktigt bra för att vara 2 vägs som skall stå på stativ och din förstärkare har inga problem med att driva dom.Tackar för utförlig info, även om jag är långt från så pass insatt i att jag hänger med på allt om impedanskurvor osv. :)
Förstärkaren i fråga är denna, finns inga större planer på att byta i närtid. Dagens högtalare några Genexxa som köptes för säkert 25 år sen på nån högtalaroutlet på internet för en spottstyver. Men ja, det var ju skitcoolt med 2x10" just då, och man kunde spela Prodigy så det fladdrade i byxbenen.
Jag är kanske mest och fiskar efter att kliva upp några steg från dagens Yosemite-nivå, så jag gissar att det mesta kommer vara ett lyft från dagens högtalare.
Jag återkommer säkert med fler dumma frågor efter att ha varit runt hos handlarna i stan och sett vad dom har att erbjuda.
Med tanke på att deras förstärkare inte rekommenderas under 6.5 Ohm, så borde högtalaren vara snäll mot förstärkaren så att säga.
Känsligheten är nog ok också, hur de låter har jag ingen aning om.
+1 för Pip.Om du kan hitta ett par ino audio pip så är det ett säkert kort eller ett par PK i basreflex versionen ochså ett säkert kort PK gräver djupare i basen än vad pip gör men pip går lite högre i diskanten mot PK gör båda högtalarna är riktigt bra för att vara 2 vägs som skall stå på stativ och din förstärkare har inga problem med att driva dom.
Citera någonstans där jag påstått det du ägnar din halmgubbar åt.OK
Men varför just B&Os aktiva högtalare?
Aktiva högtalare har ju funnits sedan (åtminstone) 70-talet och många går att köpa för mindre än vad typiska aktiva B&O-högtalare kostar.
Även sådana som ger bättre ljud.
Det går det ju att göra med många aktiva högtalare, det är ju inget det krävs aktiva B&O-högtalare för.
Bra kopplat! Men inte heller det är ju något som unikt för aktiva B&O-högtalare
Tråden har väckt mitt intresse för Yamaha musiccast. Ska kolla upp det nu när min fru vill skaffa skivspelare
Stämmer säkert eftersom piP är framtagna för att användas som kontrollhögtalare (monitorer) vid inspelning.Jämfört med piP så är de inte lika ärliga och korrekta
+1pi60 hade förstås varit att föredra men då blir kostnaden en annan.
App, app!+1 för Pip.
Pinsamt.Stämmer säkert eftersom piP är framtagna för att användas som kontrollhögtalare (monitorer) vid inspelning.
+1
Dessutom krävs det väl ett källarbesök för att få köpa pi60 (åtminstone nya/byggsats)
App, app!
Skall tydligen skrivas: piP och uttalas pipee!
![]()
Läs mer om piP + fler: Wänner af Ino
Ja, jag vet inte hur det ser ut med källarbesöken i dessa tider men har varit där ett par gånger tidigare och pi60 låter ju fantastiskt bra där (och såklart även övriga högtalare). Och stämmer nog att det är krav för köp.Stämmer säkert eftersom piP är framtagna för att användas som kontrollhögtalare (monitorer) vid inspelning.
+1
Dessutom krävs det väl ett källarbesök för att få köpa pi60 (åtminstone nya/byggsats)
Jag kan säga att jag är inte så nöjd med mina Yamaha. Nästan ständigt massa strul. Kan inte rekommendera.Tråden har väckt mitt intresse för Yamaha musiccast. Ska kolla upp det nu när min fru vill skaffa skivspelare
Var ligger problemet du skriver bara att du är missnöjd .Jag kan säga att jag är inte så nöjd med mina Yamaha. Nästan ständigt massa strul. Kan inte rekommendera.
Stalle
Akta dig så du inte får freddag på dig!App, app!
Skall tydligen skrivas: piP och uttalas pipee!
Har en gammal Yamaha AX-570 stärkare på jobbet. Den överlevde att få en kopp kaffe över sig. Slet ur sladden snabbt som satan när det hände. Torkade ur och lät den stå ett dygn med hårtork över sig. När man sätter på den nu tar det ungefär en kvart tills en rätt angenäm kaffedoft börjar sprida sig på kontoret.Jag kan säga att jag är inte så nöjd med mina Yamaha. Nästan ständigt massa strul. Kan inte rekommendera.
Stalle
Ja, jag vet inte hur det ser ut med källarbesöken i dessa tider men har varit där ett par gånger tidigare och pi60 låter ju fantastiskt bra där (och såklart även övriga högtalare).
Mysko har inget problem med min MusicCast.Problemet är inte Yamaha (som jag tycker är bra) utan deras MusicCast som funkar dåligt. Parkopplingen funkar inte, sreamingen stannar eller pausar, enheterna dyker inte upp i spelarna, enheterna hittas inte av musiccast-appen. Osv osv....
Dåligt ljud i högtalaren i ena enheten är det åxå.
Köp gärna Yamaha men rumssystemet MusicCast bör nog undvikas. Som rumssystem betraktat iaf.
Stalle
Hade sonos i en reciver det funkade jätte bra inte stendöd som en sill.Det känns som att sonos regerar multiroom marknaden. De verkar fungera! Bara en sån sak.
Sonos i en receiver? Ja förstår inte riktigt.Hade sonos i en reciver det funkade jätte bra inte stendöd som en sill.
Nej då, man kan ha Sonor receiver eller Sonos Connect med. Så kör jag, en Connect kopplad till en BeO aktiv pryl, och sen en Connect som tar IN ljudet från min vinylsvarv ut i systemet.Sonos i en receiver? Ja förstår inte riktigt.
Ska man ha sonos får man nog gå all in. Wifi bryggan och sen bara deras högtalare (och ikea)
Förklarar dock inte riktigt varför sdx bara hade sonos i sin receiver, som inte var en död sill. Var det sillen som var aktiv?Nej då, man kan ha Sonor receiver eller Sonos Connect med. Så kör jag, en Connect kopplad till en BeO aktiv pryl, och sen en Connect som tar IN ljudet från min vinylsvarv ut i systemet.
Nej sant... hängde inte ritkigt med på vart sillen kom in... men Sonos rockar rätt fett - oftast. INTE just nu dock när det är lite meck vilka prylar som lirar med Sonos "1" och "2". T.ex. så kan inte IKEA's tavelram snacka med gamla högtalare, men deras lampa kan det...Förklarar dock inte riktigt varför sdx bara hade sonos i sin receiver, som inte var en död sill. Var det sillen som var aktiv?
Sånt är ju alltid drygt. Saker måste vara kompatibelt.Nej sant... hängde inte ritkigt med på vart sillen kom in... men Sonos rockar rätt fett - oftast. INTE just nu dock när det är lite meck vilka prylar som lirar med Sonos "1" och "2". T.ex. så kan inte IKEA's tavelram snacka med gamla högtalare, men deras lampa kan det...
Sånt är ju alltid drygt. Saker måste vara kompatibelt.
Personligen tycker jag Chromecast är överlägset Sonos, på alla sätt. Både i pris och användarvänlighet. Synd att dom slutade sälja Chromecast Audio, men jag har ett par st hemma så jag klarar mig. Dessutom har Argon en ny pryl med Chromecast i som kostar hälften av en Sonos Port. Har man dessutom några Nest-enheter så blir det ännu bättre.Ja, jag bet I det sura äpplet och har ställt av min äldsta sonos-högtalare för att köra de två kvarvarande I nya sonos appen. Den gamla funkade dåligt med Spotify connect.
Jag skulle vilja köpa några fler komponenter, tex Ikeas, men det som gör att jag tvekar är att jag skulle vilja integrera min "riktiga" ljudanläggning med Sonos, men Sonos Port (som connect heter nuförtiden) kostar så inihelvete 4799, och inte kan strömma från en Android med tex chromecast. (airplay funkar)
Får man in ljud smidigt i något mer än Sonos? Spelar mycket vinylskivor för plockandets skull och uppskattar att skicka det ljudet synkat till resterande rum också, har nog inte tittat på så mycket annat under de 10+ år jag haft Sonos i lägenheten.Personligen tycker jag Chromecast är överlägset Sonos, på alla sätt. Både i pris och användarvänlighet. Synd att dom slutade sälja Chromecast Audio, men jag har ett par st hemma så jag klarar mig. Dessutom har Argon en ny pryl med Chromecast i som kostar hälften av en Sonos Port. Har man dessutom några Nest-enheter så blir det ännu bättre.
Ja, jag bet I det sura äpplet och har ställt av min äldsta sonos-högtalare för att köra de två kvarvarande I nya sonos appen. Den gamla funkade dåligt med Spotify connect.
Jag skulle vilja köpa några fler komponenter, tex Ikeas, men det som gör att jag tvekar är att jag skulle vilja integrera min "riktiga" ljudanläggning med Sonos, men Sonos Port (som connect heter nuförtiden) kostar så inihelvete 4799, och inte kan strömma från en Android med tex chromecast. (airplay funkar)