[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Har insett att det kanske är dags att pensionera de billiga tonårshögtalarna med dubbla 10"-are. Idag känns det som att deras främsta egenskap att de är så pass stora att man kan pynta vardagsrummet med lampor, blomvaser och annat ovanpå dom. Jag börjar också med råge ha passerat åldern då det mesta gick ut på att väcka grannarna på efterfester.

Är alltså på jakt efter ett par "vanliga" högtalare, vad ska man sikta på om man helst vill hålla sig under femsiffriga belopp? Kommer först och främst spela tv/film, men också vinyl och streamat ljud via en Sonyförstärkare i 5000kr-klassen.
Är det samma husmorstips som när det gäller cyklar, dvs ge sig ut på begagnatmarknaden för att få mest pang för pengarna?

Finns de vanliga el-kedjorna och Hifi-Klubben här i Umeå.

Har insett att det kanske är dags att pensionera de billiga tonårshögtalarna med dubbla 10"-are. Idag känns det som att deras främsta egenskap att de är så pass stora att man kan pynta vardagsrummet med lampor, blomvaser och annat ovanpå dom. Jag börjar också med råge ha passerat åldern då det mesta gick ut på att väcka grannarna på efterfester.

Är alltså på jakt efter ett par "vanliga" högtalare, vad ska man sikta på om man helst vill hålla sig under femsiffriga belopp? Kommer först och främst spela tv/film, men också vinyl och streamat ljud via en Sonyförstärkare i 5000kr-klassen.
Är det samma husmorstips som när det gäller cyklar, dvs ge sig ut på begagnatmarknaden för att få mest pang för pengarna?

HIFI&Musik har under hösten testat stativare från hela (väst)världen för under 10 tkr, totalt ca 25-30 olika. De har mätt och lyssnat och efterhand sållat ut en finalheat som presenterades i #10-2021. Om du är intresserad av hela sammanställningen så kan du köpa tidningen digitalt för 49 kr här, nöjer du dig med vem som vann (i deras öron) kan jag se om jag hittar det numret hemma i kväll.

För att man slipper förstärkare och kablar.
OK
Men varför just B&Os aktiva högtalare?
Aktiva högtalare har ju funnits sedan (åtminstone) 70-talet och många går att köpa för mindre än vad typiska aktiva B&O-högtalare kostar.
Även sådana som ger bättre ljud.

Jag har mina aktiva B&O-högtalare inkopplade till Airport Express resp Apple-TV.
Det går det ju att göra med många aktiva högtalare, det är ju inget det krävs aktiva B&O-högtalare för.

Bra kopplat! Men inte heller det är ju något som unikt för aktiva B&O-högtalare

lagrave tycker väl B&O högtalare är snygga? "Snyggt" är väl den bästa anledningen att köpa dyra hifi-prylar. Vi har ju konstaterat att bryr vi oss om ljudet är det rummet vi ska satsa på

TV/film så tänker jag nog golvare, de tar inte mer fysisk plats än stativare på stativ.
Visuellt blir det lättare, men golvytan är samma.

Så, tv film, golvare.

Du kan hitta finfina högtalare begagnat för 10 kakor, men är osäker på vad din förstärkare tycker om det. Det är inte helt ovanligt att lite dyrare högtalare kan vara en elak last vid låga frekvenser.

Golvare, är också mer lättdrivna än stativare, nackdelen är att de kan ha lite mer elak impedanskurva vid lägre frekvenser vilket din förstärkare antagligen inte gillar.

Så, din förstäkare bestämmer nog vilka högtalare som passar.

Den lär inte ha någon rejäl drivning vid låga impedanser, gissar jag på med tanke på vad du skriver.

Jag har ett par högtalare som käkade upp mitt välrenommerade slutsteg 2 ggr, sen reparerade jag den en 3 gång, och sålde den. Men den påstod tillverkaren var stabil ner till 0.5 ohm, jag kanske bara hade otur. Nu driver dem en kompis dynaudio, och det går hur fint som helst.
Men en 50 kgs best ersatte den, och trots skapligt hög känslighet blev det rejält mycket bättre. Nu kostar den förvisso rejält mycket mer.

Så, kombinationen kan spela stor roll.

Nu behöver man inte gräva sitt kaninhål så djupt, det kan gå fint att bara köra på också. ;)

Ett tips för billiga högtalare om man är beredd att bygga själv är Valutronic SQ-50L.
Har ett par till tvn själv och tycker de fungerar kanon. Dock såg jag att de har bytt ut diskanten sen jag byggde så hur den nya låter vågar jag inte svara på.

Ett tips för billiga högtalare om man är beredd att bygga själv är Valutronic SQ-50L.
Har ett par till tvn själv och tycker de fungerar kanon. Dock såg jag att de har bytt ut diskanten sen jag byggde så hur den nya låter vågar jag inte svara på.
Med tanke på att deras förstärkare inte rekommenderas under 6.5 Ohm, så borde högtalaren vara snäll mot förstärkaren så att säga.
Känsligheten är nog ok också, hur de låter har jag ingen aning om.

TV/film så tänker jag nog golvare, de tar inte mer fysisk plats än stativare på stativ.
Visuellt blir det lättare, men golvytan är samma.

Så, tv film, golvare.

Du kan hitta finfina högtalare begagnat för 10 kakor, men är osäker på vad din förstärkare tycker om det. Det är inte helt ovanligt att lite dyrare högtalare kan vara en elak last vid låga frekvenser.

Golvare, är också mer lättdrivna än stativare, nackdelen är att de kan ha lite mer elak impedanskurva vid lägre frekvenser vilket din förstärkare antagligen inte gillar.

Så, din förstäkare bestämmer nog vilka högtalare som passar.

Den lär inte ha någon rejäl drivning vid låga impedanser, gissar jag på med tanke på vad du skriver.

Jag har ett par högtalare som käkade upp mitt välrenommerade slutsteg 2 ggr, sen reparerade jag den en 3 gång, och sålde den. Men den påstod tillverkaren var stabil ner till 0.5 ohm, jag kanske bara hade otur. Nu driver dem en kompis dynaudio, och det går hur fint som helst.
Men en 50 kgs best ersatte den, och trots skapligt hög känslighet blev det rejält mycket bättre. Nu kostar den förvisso rejält mycket mer.

Så, kombinationen kan spela stor roll.

Nu behöver man inte gräva sitt kaninhål så djupt, det kan gå fint att bara köra på också. ;)
Tackar för utförlig info, även om jag är långt från så pass insatt i att jag hänger med på allt om impedanskurvor osv. :)

Förstärkaren i fråga är denna, finns inga större planer på att byta i närtid. Dagens högtalare några Genexxa som köptes för säkert 25 år sen på nån högtalaroutlet på internet för en spottstyver. Men ja, det var ju skitcoolt med 2x10" just då, och man kunde spela Prodigy så det fladdrade i byxbenen.

Jag är kanske mest och fiskar efter att kliva upp några steg från dagens Yosemite-nivå, så jag gissar att det mesta kommer vara ett lyft från dagens högtalare.
Jag återkommer säkert med fler dumma frågor efter att ha varit runt hos handlarna i stan och sett vad dom har att erbjuda.

Tackar för utförlig info, även om jag är långt från så pass insatt i att jag hänger med på allt om impedanskurvor osv. :)

Förstärkaren i fråga är denna, finns inga större planer på att byta i närtid. Dagens högtalare några Genexxa som köptes för säkert 25 år sen på nån högtalaroutlet på internet för en spottstyver. Men ja, det var ju skitcoolt med 2x10" just då, och man kunde spela Prodigy så det fladdrade i byxbenen.

Jag är kanske mest och fiskar efter att kliva upp några steg från dagens Yosemite-nivå, så jag gissar att det mesta kommer vara ett lyft från dagens högtalare.
Jag återkommer säkert med fler dumma frågor efter att ha varit runt hos handlarna i stan och sett vad dom har att erbjuda.
Om du kan hitta ett par ino audio pip så är det ett säkert kort eller ett par PK i basreflex versionen ochså ett säkert kort PK gräver djupare i basen än vad pip gör men pip går lite högre i diskanten mot PK gör båda högtalarna är riktigt bra för att vara 2 vägs som skall stå på stativ och din förstärkare har inga problem med att driva dom.

Med tanke på att deras förstärkare inte rekommenderas under 6.5 Ohm, så borde högtalaren vara snäll mot förstärkaren så att säga.
Känsligheten är nog ok också, hur de låter har jag ingen aning om.

Nej har aldrig upplevt dem som svårdrivna, snarare tvärtom. Har kört på små förstärkare från rotel, Nad, denon och nån billig kina-variant.

Och hade innan jag bytte till dessa just genexxa 2x10" och vilket lyft på alla plan. Stereobild, djup, separation och tom basen blev betydligt bättre trots 1x6,5" istället för 2x10". Kanske inte bättre i rent ljudtryck men på alla andra sätt skulle jag säga.

Jämfört med piP så är de inte lika ärliga och korrekta men just till tv-ljud kan jag leva med det utan problem. Men det är ju smak och tycke. pi60 hade förstås varit att föredra men då blir kostnaden en annan.

Om du kan hitta ett par ino audio pip så är det ett säkert kort eller ett par PK i basreflex versionen ochså ett säkert kort PK gräver djupare i basen än vad pip gör men pip går lite högre i diskanten mot PK gör båda högtalarna är riktigt bra för att vara 2 vägs som skall stå på stativ och din förstärkare har inga problem med att driva dom.
+1 för Pip.

/Martin

OK
Men varför just B&Os aktiva högtalare?
Aktiva högtalare har ju funnits sedan (åtminstone) 70-talet och många går att köpa för mindre än vad typiska aktiva B&O-högtalare kostar.
Även sådana som ger bättre ljud.

Det går det ju att göra med många aktiva högtalare, det är ju inget det krävs aktiva B&O-högtalare för.

Bra kopplat! Men inte heller det är ju något som unikt för aktiva B&O-högtalare
Citera någonstans där jag påstått det du ägnar din halmgubbar åt.

Jämfört med piP så är de inte lika ärliga och korrekta
Stämmer säkert eftersom piP är framtagna för att användas som kontrollhögtalare (monitorer) vid inspelning.
pi60 hade förstås varit att föredra men då blir kostnaden en annan.
+1
Dessutom krävs det väl ett källarbesök för att få köpa pi60 (åtminstone nya/byggsats)

App, app!
Skall tydligen skrivas: piP och uttalas pipee!
13500.jpg

Läs mer om piP + fler: Wänner af Ino

Stämmer säkert eftersom piP är framtagna för att användas som kontrollhögtalare (monitorer) vid inspelning.

+1
Dessutom krävs det väl ett källarbesök för att få köpa pi60 (åtminstone nya/byggsats)

App, app!
Skall tydligen skrivas: piP och uttalas pipee!
13500.jpg

Läs mer om piP + fler: Wänner af Ino
Pinsamt.
Snickeriet som bygger lådorna kallar dem visst för fågelholkar.

/Martin

+1
Ja, jag vet inte hur det ser ut med källarbesöken i dessa tider men har varit där ett par gånger tidigare och pi60 låter ju fantastiskt bra där (och såklart även övriga högtalare). Och stämmer nog att det är krav för köp.

Har förresten för mig att det stora P:et i piP står för plutt.

Jag kan säga att jag är inte så nöjd med mina Yamaha. Nästan ständigt massa strul. Kan inte rekommendera.

Stalle
Har en gammal Yamaha AX-570 stärkare på jobbet. Den överlevde att få en kopp kaffe över sig. Slet ur sladden snabbt som satan när det hände. Torkade ur och lät den stå ett dygn med hårtork över sig. När man sätter på den nu tar det ungefär en kvart tills en rätt angenäm kaffedoft börjar sprida sig på kontoret.

Problemet är inte Yamaha (som jag tycker är bra) utan deras MusicCast som funkar dåligt. Parkopplingen funkar inte, sreamingen stannar eller pausar, enheterna dyker inte upp i spelarna, enheterna hittas inte av musiccast-appen. Osv osv....
Dåligt ljud i högtalaren i ena enheten är det åxå.

Köp gärna Yamaha men rumssystemet MusicCast bör nog undvikas. Som rumssystem betraktat iaf.

Stalle

Problemet är inte Yamaha (som jag tycker är bra) utan deras MusicCast som funkar dåligt. Parkopplingen funkar inte, sreamingen stannar eller pausar, enheterna dyker inte upp i spelarna, enheterna hittas inte av musiccast-appen. Osv osv....
Dåligt ljud i högtalaren i ena enheten är det åxå.

Köp gärna Yamaha men rumssystemet MusicCast bör nog undvikas. Som rumssystem betraktat iaf.

Stalle
Mysko har inget problem med min MusicCast.

Sonos i en receiver? Ja förstår inte riktigt.

Ska man ha sonos får man nog gå all in. Wifi bryggan och sen bara deras högtalare (och ikea)
Nej då, man kan ha Sonor receiver eller Sonos Connect med. Så kör jag, en Connect kopplad till en BeO aktiv pryl, och sen en Connect som tar IN ljudet från min vinylsvarv ut i systemet.

Nej då, man kan ha Sonor receiver eller Sonos Connect med. Så kör jag, en Connect kopplad till en BeO aktiv pryl, och sen en Connect som tar IN ljudet från min vinylsvarv ut i systemet.
Förklarar dock inte riktigt varför sdx bara hade sonos i sin receiver, som inte var en död sill. Var det sillen som var aktiv?

Förklarar dock inte riktigt varför sdx bara hade sonos i sin receiver, som inte var en död sill. Var det sillen som var aktiv?
Nej sant... hängde inte ritkigt med på vart sillen kom in... men Sonos rockar rätt fett - oftast. INTE just nu dock när det är lite meck vilka prylar som lirar med Sonos "1" och "2". T.ex. så kan inte IKEA's tavelram snacka med gamla högtalare, men deras lampa kan det...

Nej sant... hängde inte ritkigt med på vart sillen kom in... men Sonos rockar rätt fett - oftast. INTE just nu dock när det är lite meck vilka prylar som lirar med Sonos "1" och "2". T.ex. så kan inte IKEA's tavelram snacka med gamla högtalare, men deras lampa kan det...
Sånt är ju alltid drygt. Saker måste vara kompatibelt.

Sånt är ju alltid drygt. Saker måste vara kompatibelt.

Ja, jag bet I det sura äpplet och har ställt av min äldsta sonos-högtalare för att köra de två kvarvarande I nya sonos appen. Den gamla funkade dåligt med Spotify connect.

Jag skulle vilja köpa några fler komponenter, tex Ikeas, men det som gör att jag tvekar är att jag skulle vilja integrera min "riktiga" ljudanläggning med Sonos, men Sonos Port (som connect heter nuförtiden) kostar så inihelvete 4799, och inte kan strömma från en Android med tex chromecast. (airplay funkar)

Sonos connect är värt pengarna tycker iaf jag. Har haft en länge till vanliga anläggningen.

Edit, lite orimligt dyr i jämförelse med de enklare högtalarna som har ungefär lika mycket elektronik och program?

Ja, jag bet I det sura äpplet och har ställt av min äldsta sonos-högtalare för att köra de två kvarvarande I nya sonos appen. Den gamla funkade dåligt med Spotify connect.

Jag skulle vilja köpa några fler komponenter, tex Ikeas, men det som gör att jag tvekar är att jag skulle vilja integrera min "riktiga" ljudanläggning med Sonos, men Sonos Port (som connect heter nuförtiden) kostar så inihelvete 4799, och inte kan strömma från en Android med tex chromecast. (airplay funkar)
Personligen tycker jag Chromecast är överlägset Sonos, på alla sätt. Både i pris och användarvänlighet. Synd att dom slutade sälja Chromecast Audio, men jag har ett par st hemma så jag klarar mig. Dessutom har Argon en ny pryl med Chromecast i som kostar hälften av en Sonos Port. Har man dessutom några Nest-enheter så blir det ännu bättre.

Om man vill ha en skivspelare, vad köper man runtomkring för att det ska låta hyfsat? Kommer från Arcam-stärkare och NHT-högtalare men det är 10 år sedan. Är hemmabio en grej ff eller borde jag fokusera på stereo eftersom musik är prio?

Personligen tycker jag Chromecast är överlägset Sonos, på alla sätt. Både i pris och användarvänlighet. Synd att dom slutade sälja Chromecast Audio, men jag har ett par st hemma så jag klarar mig. Dessutom har Argon en ny pryl med Chromecast i som kostar hälften av en Sonos Port. Har man dessutom några Nest-enheter så blir det ännu bättre.
Får man in ljud smidigt i något mer än Sonos? Spelar mycket vinylskivor för plockandets skull och uppskattar att skicka det ljudet synkat till resterande rum också, har nog inte tittat på så mycket annat under de 10+ år jag haft Sonos i lägenheten.
Antar man lätt blir hemmablind med vad man är van vid.

Råden beror ju uppenbarligen på användningsfallet. Att spela från samma källa i flera eller annat rum styr valmöjligheterna rätt hårt. Orkar inte med sådant, fastän jag är IT-person. Jag har valt att nyligen köpa ett par aktiva Genelec som kökshögtalare och koppla till mobilen med sladd. I vardagsrummet har jag ullmatta, tjock soffa och små absorbenter bakom ett par passiva stativhögtalare och en klassisk stereostapel kompletterad med en blåtandsbrygga, gömd bakom frostat glas i TV-bänken. Mest CD och ibland Spotify via blåtand.

Nu har dock CD-spelaren börjar hacka igen, trots byte av drivverk, så det är dags att uppgradera elektroniken, som hängt med sedan studenttiden. Det blir först en ny CD-spelare, men sedan troligen även en integrerad förstärkare från samma tillverkare (samma fjärrkontroll är bekvämt). Tänker även se till att få en digitalomvandlare i samma veva inbyggd i någon av dessa för att ta ljud optiskt ut från TV:n utan risk för jordslinga. Sedan är den stora frågan om jag kan nöja mig med kaskadkodad Spotify trådlöst från mobilen eller om det blir antingen Spotify via avlagd mobil inkopplad analogt eller rentav dator inkopplad via USB till förstärkaren. Det sista drar jag mig för av praktiska skäl.

Även med aktiva högtalare blir det sladdar, fast om en vill ha höga ljudnivåer så kan det sannolikt spara utrymme (men inte pengar) eftersom ett kapabelt slutsteg kräver mer utrymme än nätverksspelare/försteg. Stativhögtalare bör ju som namnet antyder gärna stå på stativ och då sparar de inte utrymme jämfört med golvhögtalare.

Prismässigt är det väl rimligt att betala tiotusen för högtalarna och lika mycket för elektroniken (beroende på antal delar) för mid-end hi-fi (upper low-end?). Tyvärr har stereoutrustning blivit dyrare i takt med att marknaden har krympt. Min budget för elektronikuppgraderingen blir faktiskt uppåt tjugotusen. Studentprylarna kostade åttatusen 2005. Dock håller grejerna länge, jämfört de mobiltelefoner folk (inklusive mig) numera betalar dyra pengar för. Högtalarna ska följa mig eller barnen genom livet. (Ja, det är ett par piP ... Annars hade jag kollat på Monitor Audio, Elac, Amphion etc )

Senast ändrad:

Hmm, vad har jag startat nu????

Läste på lite om Sonos Port. Jag har ju en Ipad, så Airplay funkar ju... Den har RCA in (behöver en RIAA förstärkare om jag ska ansluta skivspelare) digital Koax ut, känns lite daterat, men min receiver som den ska ansluta till är också daterad, och har tre lediga digitala koax in. (jag köpte nya högtalare 5.1 Dali Oberon för ett tag sedan och köpte en ny receiver till det. Den nya receivern fick gå i retur eftersom min 12 år gamla Denon lät mycket bättre).
Jag kom även på att den avställda Play5 gen1 ska kunna ge mig 30% rabatt i deras upgrade program. Men av någon anledning dyker deninte upp som giltig (jag installerade den igen i S1-appen).
Jag får kontakta Sonos i morgon. Får jag 30% på en Port, så blir det nog så...
usch...

Tillbaka
Topp