Absolut och okej Weidon jag hör dig, men det blir konstigt att översätta en elbils förbrukning till en godtycklig fossilbils just på grund av hur oeffektiva fossilbilar är. Som att mäta ekonomi i pizzor, men på ett barn som lämnar mer än halva pizzan på talriken. Framförallt eftersom olika barn lämnar olika mycket på talriken.. snurrigt
Man skall inte jämföra elbil med förbränningsmotorbil. Man skall bara jämföra förbrukningssiffrorna mellan elbil och elbil.
Förbrukning och skatt är två parametrar som väger in när jag valde bil. Skulle jag jämföra två till utseendet lika bilar och det står 0,4 l/mil på den ena och 1,2 l/mil på den andra, så vet jag vilken bil som jag skulle kika närmre på.
Går man sedan till elbil, så ser man tydligt att en elbil med förbrukningen 1.7 kWh/mil är bättre jämfört med en som drar 2.8 kWh/mil. Men om man kan översätta det till det gamla sättet att mäta, i en övergångsperiod, att få det till att folk reagera mer på en förbrukningen och välja den som översatt drar 0,4 l/mil i stället för 1,2/mil.
Nu har elpriserna varit på tapeten under vintern, så förbrukningstänket kanske kommit in i valet redan.
Innan det pratades om ett pris på en kWh på upp mot 8 SEK, så kanske inte skillnaden mellan 1.7 kWh och 2.8 kWh kändes speciellt stor.
Översätta knop till kilometer i timmen.
Inte att jämföra Golf TDI mot e-Golf (om det finns någon sådan).