[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur skulle man mäta elförbrukning i bensinliter?
Vad är det för fel med att mäta kW/km eller kW/10km?
Det är inget fel i det. Tänkte om man skulle hjälpa till i en omställning att använda ett mått som folk använt hyfsat länge nu.
Kanske ett sätt att få folk att välja snålare elbilar. Att välja en som "drar" 0,6 l/mil i stället för den som drar 0,9 l/mil (översatt).
Man kan t.ex. räkna om kWh till mängd diesel och dela på mil.
Gröna Bilister har något liknande i sina kriterier för att bedöma en bil och utse till "Årets Miljöbil":
Energieffektivitet
Energiförbrukningen vid körning av en personbil med upp till 5 sittplatser (4 sittplatser utöver föraren) ska vara högst 60 kWh/100 km. Detta motsvarar en förbrukning per 100 km på cirka 6,9 l bensin, 9,4 l E85 eller 4,3 kg metangas. För fordon med fler än 5 sittplatser för vuxna sätts den övre gränsen till 75 kWh/100 km. Alla dessa värden antas uppmätta enligt testcykeln WLTP.

Senast ändrad:
"Resurseffektivitet
Våra naturresurser är ändliga, och att processa dem till fordon kräver energi och påverkar klimat och miljö även om en del av råvarorna återvinns. Vi kan tala om en resurseffektivitet som grovt räknat är omvänt proportionell mot bilens vikt.

Tjänstevikten för en nominerad bilmodell med upp till 5 sittplatser (4 sittplatser utöver föraren) får vara högst 2 000 kg. För bilmodeller med fler än fem sittplatser för vuxna finns ingen övre viktgräns."

Sedan att "Miljöbästa Bil 2021" har en tjänstevikt på 2002 kg är en annan sak.

Hur skulle man mäta elförbrukning i bensinliter?
Vad är det för fel med att mäta kW/km eller kW/10km?
Den enklaste jämförelsen är att om min elektriska Fiat 500e skulle vara en bensinare hade jag kommit 20 km/l ungefär. Nu när den är el istället kommer jag 60 km/liter på ett ungefär om man räknar att en liter bensin innehåller ca 9 kWh. Båda fordonen kan komma lite längre än så men jag lägger mig någorlunda rättvist mitt i. Att det spelar roll för totalt energiuttag globalt och att förbränningsmotorn har usel verkningsgrad råder det ingen tvekan om.

Då räknar man så klart med faktisk verkningsgrad och inte el från egna solceller? (Barnarbete är som bekant extremt energismart)

Om vi nu antar att det är vindkraft som gäller så bör man räkna med lagring i vätgas, pumpning eller vad det nu blir i verkningsgraden. Vätgas har tydligen 50% vilket jag tycker låter helt ok om det produceras av överkapacitet.

Att det spelar roll för totalt energiuttag globalt och att förbränningsmotorn har usel verkningsgrad råder det ingen tvekan om.
Absolut och okej Weidon jag hör dig, men det blir konstigt att översätta en elbils förbrukning till en godtycklig fossilbils just på grund av hur oeffektiva fossilbilar är. Som att mäta ekonomi i pizzor, men på ett barn som lämnar mer än halva pizzan på talriken. Framförallt eftersom olika barn lämnar olika mycket på talriken.. snurrigt

Absolut och okej Weidon jag hör dig, men det blir konstigt att översätta en elbils förbrukning till en godtycklig fossilbils just på grund av hur oeffektiva fossilbilar är. Som att mäta ekonomi i pizzor, men på ett barn som lämnar mer än halva pizzan på talriken. Framförallt eftersom olika barn lämnar olika mycket på talriken.. snurrigt
Man skall inte jämföra elbil med förbränningsmotorbil. Man skall bara jämföra förbrukningssiffrorna mellan elbil och elbil.
Förbrukning och skatt är två parametrar som väger in när jag valde bil. Skulle jag jämföra två till utseendet lika bilar och det står 0,4 l/mil på den ena och 1,2 l/mil på den andra, så vet jag vilken bil som jag skulle kika närmre på.
Går man sedan till elbil, så ser man tydligt att en elbil med förbrukningen 1.7 kWh/mil är bättre jämfört med en som drar 2.8 kWh/mil. Men om man kan översätta det till det gamla sättet att mäta, i en övergångsperiod, att få det till att folk reagera mer på en förbrukningen och välja den som översatt drar 0,4 l/mil i stället för 1,2/mil.

Nu har elpriserna varit på tapeten under vintern, så förbrukningstänket kanske kommit in i valet redan.
Innan det pratades om ett pris på en kWh på upp mot 8 SEK, så kanske inte skillnaden mellan 1.7 kWh och 2.8 kWh kändes speciellt stor.

Översätta knop till kilometer i timmen.

Inte att jämföra Golf TDI mot e-Golf (om det finns någon sådan).

Var du nöjd med mitt svar? Vad det gäller solceller och batterier så går det ju att styra upp tillverkningsmetoden och få något som i solcellernas fall lämnar solenergi i trettio år utan mer påverkan, batterierna har ju en alternativ funktion som energilagring och sedan full återvinning. Olja och kol är betydligt mer problematiskt på så många olika sätt.

SUV-trenden har väl ganska lite med elbilarnas intåg att göra? Den började långt innan elbilarna och är ju minst lika populär bland ice-bilar som elbilar?

Var du nöjd med mitt svar? Vad det gäller solceller och batterier så går det ju att styra upp tillverkningsmetoden och få något som i solcellernas fall lämnar solenergi i trettio år utan mer påverkan, batterierna har ju en alternativ funktion som energilagring och sedan full återvinning. Olja och kol är betydligt mer problematiskt på så många olika sätt.
Jag håller med dig i stort ja, absolut. Elbilen utklassar i effektivitet och det vore bra att kommunicera det.

Har fortsatt lite svårt att ”översätta” mellan elförbrukning och mängder raffinerade fossila bränslen men det är nog bara någon gammal naturvetenskaplig reflex; man delar inte med noll, det är inte bara att gå in i Mordor, och man översätter inte SI-enheter hur som helst. Strunt samma det blir väl alltid lite rörigt när världen förändras? och alla försök att få så många människor som möjligt att förstå sig på sin omvärld är av godo.

SUV-trenden har väl ganska lite med elbilarnas intåg att göra? Den började långt innan elbilarna och är ju minst lika populär bland ice-bilar som elbilar?
SUV är enligt min mening en ren egoboost. Vi bortser från fåtalet med reellt behov och de som inte kunde få tag på något annat pga pandemi mm. Vanliga argument är, ser bättre än andra, kan köra snabbare över farthinder, vid krock skall inte jag och min familj skadas. Sen utstrålar de ofta ett mått av att ägaren verkar vara framgångsrik och att pengar inte är ett problem. Utöver det, störst kör först principen. Ser ingen skillnad mellan fossilt och el här utom möjligen pandemibegränsningen. Bara för att jag skriver så här slutar det väl med att jag själv har en SUV......

SUV är enligt min mening en ren egoboost. Vi bortser från fåtalet med reellt behov och de som inte kunde få tag på något annat pga pandemi mm. Vanliga argument är, ser bättre än andra, kan köra snabbare över farthinder, vid krock skall inte jag och min familj skadas. Sen utstrålar de ofta ett mått av att ägaren verkar vara framgångsrik och att pengar inte är ett problem. Utöver det, störst kör först principen. Ser ingen skillnad mellan fossilt och el här utom möjligen pandemibegränsningen. Bara för att jag skriver så här slutar det väl med att jag själv har en SUV......

Jag gillar inte direkt suvar.. men det är my key snack om "behov" hit och dit. Vem bestämmer egentligen vad andra har för "behov"?

Snabbare över farthinder tror säkert en del suv-köpare att de kan köra men den är direkt fel. Håll koll på det när ni är ute och kör, suvar kryper ofta över farthinder. Det är helt logiskt, högbyggda bilar måste ha lite hårdare, obekvämare fjädring jmf en motsvarande normal bil för att få acceptabla egenskaper vid tex. undanmanöver.

Jag tror ni har missuppfattat meningen med farthinder litegrann?

Apropå onödiga bilar, finns det någon elbils-cab?
Tesla roadstern har väl targa tak? Sen har du glömt den onödigaste av alla onödiga el-bilar. Golfbilen. Att golf och allt därikring suger är väl en av de få saker vi kan säga här utan att det börjar tjaffsas?

Tesla roadstern har väl targa tak? Sen har du glömt den onödigaste av alla onödiga el-bilar. Golfbilen. Att golf och allt därikring suger är väl en av de få saker vi kan säga här utan att det börjar tjaffsas?

Sa du precis g-ordet?

Sånt skämtar man inte om. Jag vill ha en! (Eller en R4 laban -ev)

När kommer Isettan som e-Isetta tro?

DC4CF5BB-B083-4363-AF24-3485593025AD.jpeg

Jag har funderat en del på det där. Det finns ju några gamla 30-talsbilar med extremt lågt luftmotstånd och iom. att de är så gamla har de inte så mycket tung säkerhetsutrustning. Dessutom inbillar jag mig att man skulle kunna få in en hel del batterier i en body-on-frame-bil om man ersätter chassit med ett elbilschassi. Mao. Skulle man få en relativt effektiv elbil jämfört med om man konverterar moderna bilar.

Hade man haft mer tid, kunskap och pengar hade det varit kul :) drömmen vore ju en elektrisk duett men de är inte så aero förstås.

Jag gillar inte direkt suvar.. men det är my key snack om "behov" hit och dit. Vem bestämmer egentligen vad andra har för "behov"?
Ja, ska man börja diskutera andra människors ”behov” har man öppnat en stor burk. Vi kan ju ex.vis diskutera behov av boende? Hur många har egentligen ”behov” av att bo i eget hus, med den ökade markanvändningen och ineffektiviteter det leder till?
Bara för att ta ett exempel varför man nog ska vara försiktig med att uttala sig om andra människors ”behov”.
Med det sagt så upprepar jag min spaning när det gäller SUV:ar: många äldre verkar föredra att ha en lite högre bil pga lättare komma i/ur, och i övrigt verkar det vara medelålders kvinnor som starkt driver SUV-trenden.

För att få till en lättviktsflotta med fordon som flyttar en eller två rumpor med minsta möjliga energi krävs minst två saker.

1. Separerade trafikslag så att alla är lika "farliga".

2. Äkta hastighetsbegränsing och efterlevnad av den.

Jag skulle säga att 40 km/h i tätort och 80 km/h annars är rimliga gränser ur säkerhets och framförallt energiförbrukningsperspektiv.

• Gilla
Reactions: BJS

Din åsikt,
dock inte mer värd än min som gillar SUV.
Mycket trams i detta inlägg!

För att få till en lättviktsflotta med fordon som flyttar en eller två rumpor med minsta möjliga energi krävs minst två saker.

1. Separerade trafikslag så att alla är lika "farliga".

2. Äkta hastighetsbegränsing och efterlevnad av den.

Jag skulle säga att 40 km/h i tätort och 80 km/h annars är rimliga gränser ur säkerhets och framförallt energiförbrukningsperspektiv.
Sänk hastigheten på tyngre fordon. Det fanns ett förslag att sätta 90 km/h på alla fordon med tjänstevikt på över 2000 kg.

Din åsikt,
dock inte mer värd än min som gillar SUV.
Mycket trams i detta inlägg!
Att gilla problematiska saker betyder inte att man har rätt....

Finns de som gillar knark, köra bil full, mörda politiker, våldta folk, elda spillolja, råna tanter - det gör inte det till passande åsikter....

Jag tror ni har missuppfattat meningen med farthinder litegrann?
Löses enkelt om de tar hit lite mexikanska farthindersbyggare. Åtminstone om deras farthinder fortfarande ser ut som i mitten på 90-talet. Där hade man behövt en monstertruck för att våga köra över i mer än gångfart.

Kanske vore bra, så höga farthinder att man måste ha en SUV för att öht ta sig över, skulle tydligen reta många! ?

Apropå onödiga bilar, finns det någon elbils-cab?
Hm, Fiat 500 elvarianten finns också med tygtak a la franskt stuk. Inte en renodlad cab, men taklöst om man vill. Tror den heter 500C e ICON cabrolet eller liknande

Åsiktskombinationen fort, stort och säkert i bil, samtidigt som man gillar att cykla är lite udda kan jag tycka. Farligare sysselsättning än cykel i trafiken är få.

Löses enkelt om de tar hit lite mexikanska farthindersbyggare. Åtminstone om deras farthinder fortfarande ser ut som i mitten på 90-talet. Där hade man behövt en monstertruck för att våga köra över i mer än gångfart.

För nåt år sedan fick vi hinder här hemma vid övergångsställena som funkar lite som ramper. När de var nya så tog det dessutom ett tag innan de vita rutorna målades på. Inte snällt. Såg en V70 med båda framhjulen en decimeter ovan mark och det var gott om repor i asfalten från oljetråg...

gupp.JPG

Åsiktskombinationen fort, stort och säkert i bil, samtidigt som man gillar att cykla är lite udda kan jag tycka. Farligare sysselsättning än cykel i trafiken är få.
Själv tycker jag det går bra att både köra bil och cykla i trafiken, även om jag ofta när jag kör bil här i stan får korrigera för cyklisters bristande trafikbeteende.

• Gilla
Reactions: CCS
För nåt år sedan fick vi hinder här hemma vid övergångsställena som funkar lite som ramper. När de var nya så tog det dessutom ett tag innan de vita rutorna målades på. Inte snällt. Såg en V70 med båda framhjulen en decimeter ovan mark och det var gott om repor i asfalten från oljetråg...

Visa bilaga 529732
Min fd svåger missade ett nybyggt farthinder och tog det i en så fart med sin fars bil, så bakrutan lossnade.

Min fd svåger missade ett nybyggt farthinder och tog det i en så fart med sin fars bil, så bakrutan lossnade.
Jag körde loss ett framlyse på en Golf II jag lånade av svärfar vid ett besök i storstaden (där det fanns sådan nymodigheter som farthinder).

För övrigt älskar jag de nya falluckorna. Både av rent praktiska skäl, men även för känslorna de ger upphov till i diverse kommentarsfält…

Apropå att köra för fort över fartgupp. Körde granntantens gamla Volvo 240 på en städdag för hon ville slippa själv. Missbedömde kvalisorten på dämparna och lyckades skaka loss regplåten i ett fartgupp (körde för modern bil helt normal hastighet). Den for i sin tur in i hjulhuset på mötande bil och följde med ett halvt varv runt.
Tog ett tag innan vi fattade vad som hänt.

Fast vad räknar ni som SUV? Alla bilar som är lite högre än en standard V90? Älskar högre insteg, avskydde vår V40 som krävde uppvärmning för min 40-åriga gubbkropp. För mig är en SUV en Q7, XC90 eller motsvarande. Förvånansvärt vad mycket åsikter man kan ha om andras livsval. Jag är betydligt mer orolig för en rattonykter förare än att möta en XC90 i ev krock. Finns mycket större faror såväl i livet som trafiken än vad era medtrafikanter kör?

OnT: Sprängt 2 huvudsäkringar med Easee laddbox på 16A vs mina 20A huvudsäkringar. Men bra app och riktigt fint med Easee Equaliser som lastbalansering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp