[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett litet förtydligande angående SUV. Det är inte rakt av mina åsikter utan snarare det som ganska omgående kommer upp i nätdiskussioner. Jag har ju kört skåpbil med diesel i +30000 mil. Där satt man högt, hade bra överblick och skymde alla andras sikt. Ganska svårparkerad också. Inte att parkera men att få plats och komma in och ut ur.

Ett litet förtydligande angående SUV. Det är inte rakt av mina åsikter utan snarare det som ganska omgående kommer upp i nätdiskussioner. Jag har ju kört skåpbil med diesel i +30000 mil. Där satt man högt, hade bra överblick och skymde alla andras sikt. Ganska svårparkerad också. Inte att parkera men att få plats och komma in och ut ur.

Jag tror nog att det har framgått nu att du inte gillar SUV:ar :sneaky:

Min svåger var idag och hämtade sin första (XC40) och var lyrisk.
Hade en V60 förut.

Åsiktskombinationen fort, stort och säkert i bil, samtidigt som man gillar att cykla är lite udda kan jag tycka. Farligare sysselsättning än cykel i trafiken är få.

Jag tycker farten är irrelevant, det är inte problemet. T ex beteendet med avstånd fram och åt sidorna är betydligt större. Sveriges vägnät hade klarat en generell höjning med 30 km/h, då hade vi hamnat rimligt.

När jag cyklade Sverigetempot blev vi omkörda väldigt många gånger.
Två misstänkte jag var fyllehundar och de kan vi inte skylta bort tyvärr. Av alla de andra incidenterna där obehag uppstod så var inga fartberoende, jag blir hellre omkörd av någon som håller ut i 120 än av någon som slickar mig i 70.

Det är inte konstigt att många rattsurfar med den kombinationen av bilar och fartbegränsningar vi har idag.

Jag tror nog att det har framgått nu att du inte gillar SUV:ar :sneaky:

Min svåger var idag och hämtade sin första (XC40) och var lyrisk.
Hade en V60 förut.
Men vad är det som är bra att man blir lyrisk? Jag har åkt XC90, X5, X3, GLB, Tiguan, mfl och jag förstår inte vad poängen är…?

Men vad är det som är bra att man blir lyrisk? Jag har åkt XC90, X5, X3, GLB, Tiguan, mfl och jag förstår inte vad poängen är…?

Nån sorts pensionärsbil för lättare rörelsehämmade såklart. Man kan gå rakt in.
Att de är tyngre, sämre aerodynamik och högre energiförbrukning verkar inte avskräcka någon i dessa tider.

Att de är tyngre, sämre aerodynamik och högre energiförbrukning verkar inte avskräcka någon i dessa tider.
I dessa tider av padelhysteri och gymkultur trodde jag inte att det var en fråga. Inte heller på ett idrottsinriktat forum…

Dessutom; klart mindre säkra, både för åkande och medtrafikanter. Men fakta brukar väl sällan stå i vägen för de som gått på marknadsföringen och ”känner” sig säkrare.

Du glömmer korta tjejer som gillar sitta lite högre…

Visst är det synd att alla inte tycker lika, det är ju nackdelen med att bo i ett fritt land..?

Är energiförbrukningen bara beroende på om det är en SUV eller en "vanlig" bil?
Jag tror att högerfoten betyder mer!
Men det verkar OK här på cykelforumet. Bara SUV:ar skall det spys på!

Dessutom; klart mindre säkra, både för åkande och medtrafikanter. Men fakta brukar väl sällan stå i vägen för de som gått på marknadsföringen och ”känner” sig säkrare.

Marknadsföringen?
Trots ett helt liv inom bilindustrin har jag nog aldrig sett en specifik marknadsföring
på SUV:ar.
Men jag kan ha fel, nån gång skall ju vara den första ? ?

Är energiförbrukningen bara beroende på om det är en SUV eller en "vanlig" bil?
Jag tror att högerfoten betyder mer!
Men det verkar OK här på cykelforumet. Bara SUV:ar skall det spys på!

Måste det skäras ut i papp? En suv som baseras på samma bottenplatta som sedan-syskonet drar mer energi pga vikt och form. Är det svårt att förstå?

Så SUV hjälper på något sätt korta tjejer i baksätet? Ser dom inte ut så beror det väl på hur högt upp fönstret är relativt sätet inte höjden över marken?

Om det finns någon hemlig plan att se över andra bilar så ska det nog till en monster truck. Planen är avslöjad och det finns redan en massa SUV som skymmer sikten...

Så SUV hjälper på något sätt korta tjejer i baksätet? Ser dom inte ut så beror det väl på hur högt upp fönstret är relativt sätet inte höjden över marken?

Om det finns någon hemlig plan att se över andra bilar så ska det nog till en monster truck. Planen är avslöjad och det finns redan en massa SUV som skymmer sikten...
Tänkte mest för att kunna se över låga och slimmade cykelbilar och flakmoppar i filen intill.

Marknadsföringen?
Trots ett helt liv inom bilindustrin har jag nog aldrig sett en specifik marknadsföring

Det verkar vara ett långt liv där bakom se neddragna gardinerna. Om du öppnat en dagstidning eller råkat titta på en kommersiell tv-kanal nångång borde du sett att de bilar som förekommer på bild är just suvar. Osmakligt nog förekommer de dessutom som reklam dom nån sorts frihetsmaskiner att erbjuda hissnande alpvägar eller snötäckta viddar. De brukas nog i verkligheten till större delen på potthåliga stadsgator som de till nöd och näppe klarar av att forcera.

Måste det skäras ut i papp? En suv som baseras på samma bottenplatta som sedan-syskonet drar mer energi pga vikt och form. Är det svårt att förstå?

Absolut inte!
Men olika förare kör olika!
En Kalle Blyfot i en V60 drar mer än en farbror Lars
i en XC40!
Det är det jag motreagerar på i denna tråd.
Bara SUV:en skall man spy på, men aldrig på Kalle!

Jag försöker förstå varför? Vad är grejen som gör köparna lyriska?

Jag älskar bekvämligheten med i o urstigningen bl.a.
Jag tycker om att sitta högt o ha bra översikt när jag kör.
Kör och blir omkörd av många "vanliga" bilar så min förbrukning
är lägre, försöker igen, högerfoten betyder mer!
(många kommatecken blev det) :giggle:

Min svåger som jag beskrev som "lyrisk" är 70+ o min syster
är 68 med knäoperationer osv.
Himmelsk skillnad att kliva ur mot en V60.

Tack! Då förstår jag, även om inget av argumenten är relevanta för egen del.

Högerfotsargumentet är jag inte med på vad det betyder. Två fel gör inte ett rätt, eller något sånt.

• Gilla
Reactions: H.
Det verkar vara ett långt liv där bakom se neddragna gardinerna. Om du öppnat en dagstidning eller råkat titta på en kommersiell tv-kanal nångång borde du sett att de bilar som förekommer på bild är just suvar. Osmakligt nog förekommer de dessutom som reklam dom nån sorts frihetsmaskiner att erbjuda hissnande alpvägar eller snötäckta viddar. De brukas nog i verkligheten till större delen på potthåliga stadsgator som de till nöd och näppe klarar av att forcera.

Måste jag missat,
får kolla lite mer noggrant.
Tycker mest det handlar om dessa "tysta" elbilar.

Är Kalle och Lars bröder, kan dom inte samåka isf?

4 fakta:
En tyngre bil drar mer bränsle.
En tyngre bil är farligare för andra i trafiken.
En SUV väger mer.
Vissa hävdar att en SUV är onödig för de flesta.

1 slutsats
Vissa ifrågasätter varför andra väljer att sätta sina medmänniskor i fara (olyckor och miljö) i onödan.

4 fakta:
En SUV väger mer.

1 slutsats
Vissa ifrågasätter varför andra väljer att sätta sina medmänniskor i fara (olyckor och miljö) i onödan.
Då skall man inte gilla elbilar heller?
De är i alla fall inte fjäderlätta.

4 fakta:
En SUV väger mer.

1 slutsats

Men varje bil bil drar bränsle.
Även en lätt bil är farlig för andra.
En putteliten bil väger också.
Vissa hävdar att ALLA bilar är onödiga för de flesta.

Din slutsats ovan får du gärna kommentera efter mitt svar.

Då skall man inte gilla elbilar heller?
De är i alla fall inte fjäderlätta.
Den diskussionen har tråden haft uppe ett par gånger. Tyngden på elbilar är ett problem. Jag gillar inte elbilar. Heller. Men av två onda val så kan jag se vissa fördelar med elbilar som väger över till deras fördel jämfört med förbränningsmotorbilar.

Nu så vill jag ha fakta!
Vilka mått är det som man skall gå efter?
Så man vet när man skall börja hata. Vill som inte sprida mitt hat i onödan.
Finns det någon enkel mätsticka som man kan ha med sig? Kanske en portabel våg som man kan använda? Räcker kanske bilregistrets viktuppgifter? Vad händer om man är utomlands och ser en bil som man är lite osäker på? Inte lika vanligt med ett öppet bilregister som vi har här i Sverige.

Enklare med cab tycker jag. Inget tak? Troligen onödig!

Jag tycker farten är irrelevant, det är inte problemet. T ex beteendet med avstånd fram och åt sidorna är betydligt större. Sveriges vägnät hade klarat en generell höjning med 30 km/h, då hade vi hamnat rimligt.

När jag cyklade Sverigetempot blev vi omkörda väldigt många gånger.
Två misstänkte jag var fyllehundar och de kan vi inte skylta bort tyvärr. Av alla de andra incidenterna där obehag uppstod så var inga fartberoende, jag blir hellre omkörd av någon som håller ut i 120 än av någon som slickar mig i 70.

Det är inte konstigt att många rattsurfar med den kombinationen av bilar och fartbegränsningar vi har idag.
Jag gissar att många av de som rattsurfar idag skulle göra det även om de höjde hastighetsbegränsningarna med 30 km/h. Har svårt att tro att de skulle ha gjort en ordentlig analys av situationen och kommit fram till att, jo, som jag kör är det säkert med rattsurfning på den här 90-vägen men om de höjer till 120 km/h så blir det osäkert och då låter jag telefonen vara. Kanske första veckan, men sen har de vant sig och telefonen åker fram igen.

Med tanke på hur dålig människan i tester visat sig vara på multitasking gör man nog bäst i att hålla sig från surfning när man framför ett något/några ton tungt fordon i trafik, både för sin egen och ffa för andras skull.

Jag gissar att många av de som rattsurfar idag skulle göra det även om de höjde hastighetsbegränsningarna med 30 km/h. Har svårt att tro att de skulle ha gjort en ordentlig analys av situationen och kommit fram till att, jo, som jag kör är det säkert med rattsurfning på den här 90-vägen men om de höjer till 120 km/h så blir det osäkert och då låter jag telefonen vara. Kanske första veckan, men sen har de vant sig och telefonen åker fram igen.

Med tanke på hur dålig människan i tester visat sig vara på multitasking gör man nog bäst i att hålla sig från surfning när man framför ett något/några ton tungt fordon i trafik, både för sin egen och ffa för andras skull.
Fast jag håller med muffin. Iaf för egen del. Går farten ner för mycket blir körningen så urbota tråkig så fokus försvinner och tankarna (och blicken) vandrar iväg. När det går lite snabbare ligger fokus på körningen och blicken långt fram.

Jag gissar att det finns någon ideal balans mellan dessa två och att det är det man delvis styr med hastighetsgränserna. Sen att det råkar vara samma gränser som gäller i perfekt sommarföre utan trafik som en regnig novembernatt* är en annan sak.

*Ja, jag vet att man ska anpassa fart efter förutsättningar, men jag har då aldrig hört om nån som åkt dit när de hållt hastighetsgränsen.

Marknadsföringen?
Produktplacering i diverse filmer och serier kan du ju inte ha missat? Tex finns det ju inte på kartan att en riktig Fredrik Schiller i solsidan åkt sosse-suv eller ID4 ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp