[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast jag håller med muffin. Iaf för egen del. Går farten ner för mycket blir körningen så urbota tråkig så fokus försvinner och tankarna (och blicken) vandrar iväg. När det går lite snabbare ligger fokus på körningen och blicken långt fram.

Jag gissar att det finns någon ideal balans mellan dessa två och att det är det man delvis styr med hastighetsgränserna. Sen att det råkar vara samma gränser som gäller i perfekt sommarföre utan trafik som en regnig novembernatt* är en annan sak.

*Ja, jag vet att man ska anpassa fart efter förutsättningar, men jag har då aldrig hört om nån som åkt dit när de hållt hastighetsgränsen.
Jag tror att problemet är att det helt enkelt är ganska tråkigt att transportköra en bil längre sträckor. Och ska man lösa detta tristessproblem genom att trissa upp farten på vägarna så att den överväldigande majoriteten känner att de faktiskt inte vill ägna sig åt rattsurfning så tror jag att man behöver höja hastighetsbegränsningarna så mkt att olyckor som sker kommer att ha betydligt allvarligare konsekvenser.

Jag tror att fartblindheten kommer att göra att en hel del av de som idag tycker det är OK att rattsurfa på 110-väg skulle kunna plocka fram telefonen även om hastighetsgränsen höjdes till 140. Och det även om man idag lägger undan telefonen om man håller 140 på 110-vägen. Att det idag krävs en ökad koncentration att hålla 140 km/h jämfört med 110 km/h på en 110-väg tror jag i relativt stor utsträckning beror på att man håller en högre fart än flertalet, d.v.s. man kommer ikapp andra fordon och detta gör att något händer vilket bryter tristessen. Om hastighetsgränsen höjs till 140 km/h alla ligger och tuffar i 140 km/h gissar jag att tristessen kommer att komma krypande hos en del och telefonen åker fram även om det går 30 km/h än vad det idag gör på vägen då den har 110 km/h som maxfart.

I Sverige kör vi ju fortfarande mycket kombi och inte lika mycket SUV som i andra länder.

Finns det en knivskarp gräns mellan kombi och suv? Någon slags magisk måttgräns?
Tänker att man kanske skulle ha nytta av en kombi med lite högre markfrigång och något högre lastutrymme, men inte såpass mycket högre att det blir en typisk suv.

Ja, praktisk bil, har dock aldrig ägt en törstigare bil, hade en 2,4T automat -01 för många år sen, tog 1,2-1,3 i snitt, obegripligt "osnål"

Ja, praktisk bil, har dock aldrig ägt en törstigare bil, hade en 2,4T automat -01 för många år sen, tog 1,2-1,3 i snitt, obegripligt "osnål"
Ren miljöbil jämfört min gamla 240 med automat.
Tror den drog 1,9 vid jobbpendling 5-6km vid minus 20 grader.

Orginalet till Xc70 är väl annars en Subaru Outback som alltid varit en terrängkombi. Outbacken har annars med åren även den växt på höjden så nu är den högre än de första generationeran subaru suv'ar. Forrestern.

Tänkte först det, men den är väl inte högre än v70 i själva karossen? Det är väl mest lite extra plast och bättre markfrigång, eller?
Nä, det är nog sant, tror inte att själva karossen skiljer mycket, xc70 har väl några centimeter högre markfrigång.

Då borde det väl ha varit något knas med den? Så hemsk borde den väl inte varit? Även 90-tals volvosar drog väl iaf under litern?

Nja, både 2,4Toch 2,5T var erkänt törstiga, speciellt stadskörning.

Nja, både 2,4Toch 2,5T var erkänt törstiga, speciellt stadskörning.
Ja, men 1.2-1.3 i snitt låter för mycket. Det är ju vad stadskörningssiffrorna ligger på enl den länken.
Jag hade en S60 AWD 2002, iofs en lite lättare bil, men med samma drivlina (2.4T på 200hk och fyrhjulsdrift). Den smittade 0.9, på landsväg gick det att få ner den under 0.8, men i stan tog den nog 1.2. Men några 1.2-1.3 i snitt var det långt ifrån. Iofs var min manuell, men så kassa kan inte automatlådorna varit att de lade på 0.3-0.4 l/mil.

Volvo XC70 2.4T AWD 1998 – 2004 200 hk
Stad. Landsv. Blandad.
13.7 8.6 10.9
det är ju fabrikssiffror också, kör man mer stadskörning så blir ju snittet snabbt högre än 1,1

Otroligt intressant att läsa om historiska värden för bensinbilars bränsleåtgång i en tråd om laddbara bilar.

Otroligt intressant att läsa om historiska värden för bensinbilars bränsleåtgång i en tråd om laddbara bilar.
Ungefär lika intressant som att läsa gnäll om att trådar på happy svävar i väg till angränsande eller ibland helt andra ämnen.

• Gilla
Reactions: CCS
Finns det en knivskarp gräns mellan kombi och suv? Någon slags magisk måttgräns?
Tänker att man kanske skulle ha nytta av en kombi med lite högre markfrigång och något högre lastutrymme, men inte såpass mycket högre att det blir en typisk suv.
Ja gränsen kallas CUV (crossover utility vehicle)

Sen kan man ju diskutera betydelsen av "S" i SUV

Nä, det är nog sant, tror inte att själva karossen skiljer mycket, xc70 har väl några centimeter högre markfrigång.

Markfrigången på en XC70 är 210mm enl Volvo.
En XC40 har 205mm.

Så SUV:en har visst lägre frigång än den accepterade kombin.

CUV verkar vara amerikanskt och med deras definition är nog alla eller de flesta suvar i Europa cuvar. Based on car platform.

Ja, en SUV ska tydligen vara byggd på en truck platform. Så egentligen är väl alla Volvos SUV:ar då… ?

Diskussionen har tagit hårt på dig. Andas! Det finns inte rätt och fel. Bara åsikter.

Ingen fara med mej Hasse,
höjden diskuterades på just XC70:n tidigare och då blev
jag nyfiken mot en XC40.

Stycke 2 i mitt tidigare inlägg kunde jag bara inte låta bli. :giggle:

Efter en månad med elbil så känner jag mig helnöjd med bytet från diesel.

Jag behöver ladda oftare än jag tankade, det görs smidigt under tiden jag sitter på jobbet och jäser, känns inte särskilt betungande eller begränsande.

Idag provade jag Super Charger i Löddeköpinge, kom fram med god marginal på mätaren.

B9DCF043-420B-4FFF-825E-F3153CE9F8BC.jpeg

Helt klart verkar förutsättningarna variera. De stackare som bor i hyresrätt hos Uppsalahem får visst betala drygt 1400kr mer i månaden om de vill ha laddplats (849 vs 2263). Det räcker till ca 900 liter diesel på ett år. Det är mer än vad jag gör av med.
3DBD1D35-982D-4365-8551-E5B279620163.png

Helt klart verkar förutsättningarna variera. De stackare som bor i hyresrätt hos Uppsalahem får visst betala drygt 1400kr mer i månaden om de vill ha laddplats (849 vs 2263). Det räcker till ca 900 liter diesel på ett år. Det är mer än vad jag gör av med.
Visa bilaga 530068
Skaffa elbil och kör vart du än skall. Maximera milen så merkostnaden för laddkostnaden går ihop sig.

Om man tycker bil är något man vill lägga pengar på så kan man ju som lägenhetsboende köpa en med överdimensionerat batteri och åka och snabbladda en gång i veckan eller så.

Dom får väl snålladda på diverse gratisladdare som sitter uppsatta lite överallt, när jag var i Uppsala i somras hittade jag på sådana på många ställen. Inga räcerladdare visserligen men borde väl gå att tajma in ändå..

Dom får väl snålladda på diverse gratisladdare som sitter uppsatta lite överallt, när jag var i Uppsala i somras hittade jag på sådana på många ställen. Inga räcerladdare visserligen men borde väl gå att tajma in ändå..
Det går säkert att hanka sig fram, men hela fördelen (för individen) med elbil försvinner ju om du inte kan ladda hemma på ett smidigt och prisvärt sätt. Det här är ändå det kommunägda bostadsbolaget i en kommun som anser sig vara en föregångare inom klimatarbetet.

Vem ska bekosta hans laddare?
Parkeringsgarage i sig är ju närmast att betrakta som lyxkonsumtion.

Det går säkert att hanka sig fram, men hela fördelen (för individen) med elbil försvinner ju om du inte kan ladda hemma på ett smidigt och prisvärt sätt. Det här är ändå det kommunägda bostadsbolaget i en kommun som anser sig vara en föregångare inom klimatarbetet.
Fast samtidigt så är det bra om en hemmaladdare för 1400 sek i månaden lätt räknar hem sig. Då är det ändå rätt person som har köpt en elbil, dvs en som kör en massa tusen mil per år.
Den som fiskör några mil per år kan låta den stora milkonsumenten gå före i ”kön” och köpa elbil före milminimalisten.

Med alla snabbladdare som finns tillgängliga i en såpass stor stad lär det vara ett litet problem i slutändan, vad kostar ett abbonnemang hos BEE typ 400:-/mån? Bor du i lägenhet i en större stad kan du kanske inte räkna med att ha allt tillgängligt. Alla får vi göra avkall på något beroende på var vi väljer att bo.

Jag kan ladda hemma men det finns knappt någon laddare alls i staden om jag inte åkt Tesla då finns det många vid Max.

Fast samtidigt så är det bra om en hemmaladdare för 1400 sek i månaden lätt räknar hem sig. Då är det ändå rätt person som har köpt en elbil, dvs en som kör en massa tusen mil per år.
Den som fiskör några mil per år kan låta den stora milkonsumenten gå före i ”kön” och köpa elbil före milminimalisten.
Visst, är det så, men nu drivs det ju på fr politiskt håll att det stora skiftet måste ske NU, och då blir det ju problematiskt om många inte kan köpa elbil pga sin boendesituation. I många fall finns ju inte ens möjligheten (vi har t.ex. ännu inte installerat några laddare i vår förening), men här är ju problemet att istället för att låta bilägarna betala för den el de faktiskt förbrukar, så drar man till med en schablonavgift som är så hög att det lönar sig endast för ett mycket litet fåtal.

Vem ska bekosta hans laddare?
Parkeringsgarage i sig är ju närmast att betrakta som lyxkonsumtion.
Nu betalas det ju oftast för P-platser och garageplatser av dem som använder dem, till skillnad fr ex.vis grillplatser, trädgårdsmöbler, lekplatser, cykelförråd, etc, som också är saker som finns i flerbostadshus men som nyttjas av långtifrån alla.

Visst kan man köpa elbil utan att kunna ladda "hemma"? Man får "åka och tanka" lite oftare än med en modern förbränninngsmotorbil, eller har ni bensinpumpar vid varje parkeringsplats så ingen åker iväg och tankar? Har en nära släkting som åker iväg och laddar nu efter 30 mils körning (för honom 10-14 dagar) istället för efter 50 mils körning. Kräver ett uns mer planering, men inte direkt ett problem världen faller ihop av vad jag förstår.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp