GoranS
Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Jag tror att problemet är att det helt enkelt är ganska tråkigt att transportköra en bil längre sträckor. Och ska man lösa detta tristessproblem genom att trissa upp farten på vägarna så att den överväldigande majoriteten känner att de faktiskt inte vill ägna sig åt rattsurfning så tror jag att man behöver höja hastighetsbegränsningarna så mkt att olyckor som sker kommer att ha betydligt allvarligare konsekvenser.Fast jag håller med muffin. Iaf för egen del. Går farten ner för mycket blir körningen så urbota tråkig så fokus försvinner och tankarna (och blicken) vandrar iväg. När det går lite snabbare ligger fokus på körningen och blicken långt fram.
Jag gissar att det finns någon ideal balans mellan dessa två och att det är det man delvis styr med hastighetsgränserna. Sen att det råkar vara samma gränser som gäller i perfekt sommarföre utan trafik som en regnig novembernatt* är en annan sak.
*Ja, jag vet att man ska anpassa fart efter förutsättningar, men jag har då aldrig hört om nån som åkt dit när de hållt hastighetsgränsen.
Jag tror att fartblindheten kommer att göra att en hel del av de som idag tycker det är OK att rattsurfa på 110-väg skulle kunna plocka fram telefonen även om hastighetsgränsen höjdes till 140. Och det även om man idag lägger undan telefonen om man håller 140 på 110-vägen. Att det idag krävs en ökad koncentration att hålla 140 km/h jämfört med 110 km/h på en 110-väg tror jag i relativt stor utsträckning beror på att man håller en högre fart än flertalet, d.v.s. man kommer ikapp andra fordon och detta gör att något händer vilket bryter tristessen. Om hastighetsgränsen höjs till 140 km/h alla ligger och tuffar i 140 km/h gissar jag att tristessen kommer att komma krypande hos en del och telefonen åker fram även om det går 30 km/h än vad det idag gör på vägen då den har 110 km/h som maxfart.