[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)
Ja, bara hört det på mässor och det betyder inte så mycket, men där lät det bra. :)Lyngdorf ska tydligen låta ganska bra, inte lyssnat på någon själv dock.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, bara hört det på mässor och det betyder inte så mycket, men där lät det bra. :)Lyngdorf ska tydligen låta ganska bra, inte lyssnat på någon själv dock.
Jösses vilka dåliga mätvärden på den gamla Sonyn. Altså, den låter säkert bra i verkligheten men har du kört den mot något modernt som tex en TPA3116 eller ngt annat modernt?
Och vad har det för betydelse i en stereo apparat. Det finns säkert någon bra avhandling som tar upp hur energin färdas som inte kommer i från ljugtube när an hänvisar dit så tar jag det med en nypa salt.Suck, det har jag gjort, jag har mätt spänningar upp till 40 kV och strömmar upp till 6.6 kA, jobbat mycket med oscilloskop.
Mitt inlägg motsäger INTE ditt inlägg, utan förklar hur energin transporteras. Det är ingen som säger att du inte mäta spänning? Så, kolla igenom videon istället, om du är intresserad.
Mäta spänning är INTE poängen.
Skall vi inte lägga till lite kvantfysik med.Den där länken är vetenskap. Energin färdas utanför alla sladdar, högtalarkabel, signalkabel, nätkabeln.
Det är inte lögn det här, det här är vetenskap, den behövs för att förstå att LCR räcker inte för att mäta allt.
...
Men, slutsatserna av maxwell är vetenskapligt accepterade sen slutet av 1800-talet.
150-200 kr på ali. Du bör lägga minst det dubbla på strömförsörjningen så runt 500 kanske?Jag lyssnar mest, mäter inte så mycket.
Om du var seriös med dåliga mätvärden:
På vilket sätt dåliga? Kan du omsätta det i hur det påverkar ljudet?
Var hittar du mätvärdena?
Vad kostar en enligt dig bra förstärkare?
Skämtar du eller snobbar du bara?150-200 kr på ali. Du bör lägga minst det dubbla på strömförsörjningen så runt 500 kanske?
Den Sonyn du postade bilder på har ett S/N värde på runt 90 db vilket betyder att du alltid har en ganska hög jämn nivå av mysbrus i musiken. Nu verkar du gilla den och du verkar bo i lgh så spela roll. Det är en fin förstärkare att titta på och lite knaster här och där hör väl till charmen?
Man får vad man betalar för.Ljud är väl inget att skämta om men hur att lovorda produkter för några hundralappar är snobberi fattar jag inte riktigt?
Har du ngn direktlänk?150-200 kr på ali. Du bör lägga minst det dubbla på strömförsörjningen så runt 500 kanske?
Någon av de små röda här:Har du ngn direktlänk?
För en sådan skulle kunna vara intressant, tillsammans med den här i tråden framlyfta Yamaha WXC-50, den kompletta WXA-50 är 1.000 - 1.500 SEK dyrare och för den användning jag har tänkt mig är den lite mkt (inte enbart prisstyrt).
Jag har tänkt att ha den på landet, mest för TV-ljud (endast 2-kanal) och lite streaming + uppspelning från plattor + telefoner.
Lite udda att tipsa om ett förstärkarkort som ersättare till en receiver… låter säkert bra men hur många bygger sin egen stereo?150-200 kr på ali. Du bör lägga minst det dubbla på strömförsörjningen så runt 500 kanske?
Den Sonyn du postade bilder på har ett S/N värde på runt 90 db vilket betyder att du alltid har en ganska hög jämn nivå av mysbrus i musiken. Nu verkar du gilla den och du verkar bo i lgh så spela roll. Det är en fin förstärkare att titta på och lite knaster här och där hör väl till charmen?
Jo, lite utanför min horisont, uandts tips till sa mig ingenting utan länk, tog för givet att det var någon förstärkare. Och då lät 200 kr mest som ett dåligt skämt.Lite udda att tipsa om ett förstärkarkort som ersättare till en receiver… låter säkert bra men hur många bygger sin egen stereo?
Det är svårt att tipsa om stereoprylar då smak, budget och användningsområde är så olika. Personligen hade jag köpt en begagnad 20kg Class A koloss och sen kopplat in en separat streamer. Men va fan vet jag ?
TackNågon av de små röda här:
De bhevöer som sagt et nätagg som kan leverera minst 5 A
Tack men bra InEar-lurar har jag redan.Handlar du på Amazon så passa på att köpa de här:
Den för tilfället mest hifiga prylen jag äger. Ljudmässigt alltså. Jag har en massa snygg dyr skit också som inte låter riktigt lika bra...
Typ nåt sånt här…Jo, lite utanför min horisont, uandts tips till sa mig ingenting utan länk, tog för givet att det var någon förstärkare. Och då lät 200 kr mest som ett dåligt skämt.
Är faktiskt lite inne på att renovera min gamla förstärkare. Kanske t.o.m. göra det själv. Tycker den är bra nog, och kan vara ett roligt projekt.Typ nåt sånt här…
Men det faller inte alla i smaken givetvis…![]()
Om inget är direkt glapp kommer man långt på att byta alla kondensatorer och det kan de flesta som är lite flinka med lödkolven göra. Gamla kondensatorer börjar leda ström. Se bara till att välja rätt sorts kondensatorer! Alla passar inte i hifi-anläggningar. Mr Carlson på YT har en utmärkt genomgång av lämpliga sorter.Är faktiskt lite inne på att renovera min gamla förstärkare. Kanske t.o.m. göra det själv. Tycker den är bra nog, och kan vara ett roligt projekt.
Gammla stärkare kan vara svårt att få tag i vissa komponenter.Är faktiskt lite inne på att renovera min gamla förstärkare. Kanske t.o.m. göra det själv. Tycker den är bra nog, och kan vara ett roligt projekt.
Tänkte isf börja med kondensatorerna, sedan tar min kompetens slut, har för mig att andra komponenter kan bli "trötta"? Vad jag vet så är det bara knaster och dålig kontakt i reglagen, men det återstår att se.Om inget är direkt glapp kommer man långt på att byta alla kondensatorer och det kan de flesta som är lite flinka med lödkolven göra. Gamla kondensatorer börjar leda ström. Se bara till att välja rätt sorts kondensatorer! Alla passar inte i hifi-anläggningar. Mr Carlson på YT har en utmärkt genomgång av lämpliga sorter.
Men det kanske är allmängods?
Jo, förmodligen. Men t.ex. till min gamla Sony-skivspelare inköpt -77 så kunde jag köpa lager till axeln till skivtallriken så sent som 2010. Vad jag sett så är Sonys gamla grejor hyfsat populära bland oldboys så man kan alltid hoppas.Gammla stärkare kan vara svårt att få tag i vissa komponenter.
Mekaniska kontakter kan må bra av en dusch med avoxiderande spray. Det kan också vara värt att kolla om alla termiska sänkor har bra kontakt mot heta krafttransistorer. Men en ”recapping” är en mycket bra början. Kolla på Mr Carlson på YT för fler tips.Tänkte isf börja med kondensatorerna, sedan tar min kompetens slut, har för mig att andra komponenter kan bli "trötta"? Vad jag vet så är det bara knaster och dålig kontakt i reglagen, men det återstår att se.
Ja, dom är en av dom främsta om inte den främsta i kategorin. Vill man komma över dirac live är väl enklaste sättet att köpa från miniDSP. Man kan göra mkt med digital signalbehandling idag, men det är en del i ekvationen.Det finns ett uppsalaföretag som slagit mynt av det där, att signalbehandla bort ett ”dåligt” rums negativa inverkan på ljudet. Vet att t.ex. BMW och Volvo använder deras teknik i sina high-end ljudanläggningar.
![]()
Dirac - Digital sound improvement that transforms your HiFi experience
Use Dirac to transform your listening experience. Our patented audio technology makes any sound system sound better.www.dirac.com
Nya högtalare är på plats, ett par fina golvhögtaöare.Tackar för utförlig info, även om jag är långt från så pass insatt i att jag hänger med på allt om impedanskurvor osv. :)
Förstärkaren i fråga är denna, finns inga större planer på att byta i närtid. Dagens högtalare några Genexxa som köptes för säkert 25 år sen på nån högtalaroutlet på internet för en spottstyver. Men ja, det var ju skitcoolt med 2x10" just då, och man kunde spela Prodigy så det fladdrade i byxbenen.
Jag är kanske mest och fiskar efter att kliva upp några steg från dagens Yosemite-nivå, så jag gissar att det mesta kommer vara ett lyft från dagens högtalare.
Jag återkommer säkert med fler dumma frågor efter att ha varit runt hos handlarna i stan och sett vad dom har att erbjuda.
Om du har en kalibrerad mätmikrofon så visst. Då kan man få ganska stora förbättringar med en parametrisk EQ genom att sänka där du har stående vågor.Har börjat titta REW för att kunna optimera min nya subba för rummet. Men efter att ha läst introduktionen i manualen inser jag att det inte är helt lätt.
Någon som har provat, blir skillnaden stor? Köpte nyligen en SVS SB 1000 pro. Det går att ställa frekvensgången (eller vad det heter) via appen.
Låter som en riktig skitförstärkare.Med tanke på att deras förstärkare inte rekommenderas under 6.5 Ohm, så borde högtalaren vara snäll mot förstärkaren så att säga.
Känsligheten är nog ok också, hur de låter har jag ingen aning om.
Föredrar dessa som inte är så ohyggligt fula:Stämmer säkert eftersom piP är framtagna för att användas som kontrollhögtalare (monitorer) vid inspelning.
+1
Dessutom krävs det väl ett källarbesök för att få köpa pi60 (åtminstone nya/byggsats)
App, app!
Skall tydligen skrivas: piP och uttalas pipee!
![]()
Läs mer om piP + fler: Wänner af Ino
Jag såg den där för några dagar sen. Är ett srort fan av kanalen, men tycker faktiskt att han gör många en otjänst genom att säga att modellen med kedjan är fel. Jag vill hävda att den har bäring. Bägge synsätten är rätt. Risken är stor att bara ytterligare förvirra folk som har en väldigt basic förståelse, för när allt kommer till kritan så sker energiomvandlingen genom partikelkollitioner förenligt med Ohms lag.Det är faktiskt så att att den elektriska energin inte är strömmen, och den är ett fält runt ledare, och kablar.
Det är bevisat både fyskiskt och teoretiskt med maxwells ekvationer.
En förklarande video:
Vad är det för några då?Föredrar dessa som inte är så ohyggligt fula:
Dirac är ingen helbragd görare om man nu tror på det det finns mycket för dom att fixa i den mjukvaran .Ja, dom är en av dom främsta om inte den främsta i kategorin. Vill man komma över dirac live är väl enklaste sättet att köpa från miniDSP. Man kan göra mkt med digital signalbehandling idag, men det är en del i ekvationen.
Guru.Vad är det för några då?
Mekaniska kontakter kan må bra av en dusch med avoxiderande spray. Det kan också vara värt att kolla om alla termiska sänkor har bra kontakt mot heta krafttransistorer. Men en ”recapping” är en mycket bra början. Kolla på Mr Carlson på YT för fler tips.
”Recapping” - byta kondensatorer (ifall du söker på engelska, till exempel på YT).Har sprayat några gånger genom åren. Blev väl lite bättre, kanske från 1 till 2 på en 10-gradig skala där 10 är bra.
"termiska sänkor"? "recapping"?
Om man bortser från det med kylning, kan transistorerna bli "slitna", eller antingen funkar dom eller ej?”Recapping” - byta kondensatorer (ifall du söker på engelska, till exempel på YT).
Transistorerna blir riktigt varma så de sitter oftast monterade mot kylflänsar eller ett metallblock med stor termisk tröghet. Om de inte har bra kontakt, helst med kylpasta om de är designade för det, blir de för varma. Strömmen (oavsett om det är kollektor eller emitter beroende på förstärkardesign) som transistorn levererar beror på temperaturen så en transistor som går varmare än planerat påverkar ljudet.
Har de varit väldigt varma väldigt länge kan dopatomer migrera (koncentrationsgradient + ökad mobilitet = diffusion) och gradvis påverka funktionen, men det är nästan aldrig ett problem jämfört med alla andra sätt de slutar fungera på som sabbar dem helt.Om man bortser från det med kylning, kan transistorerna bli "slitna", eller antingen funkar dom eller ej?
Har inte använt det själv. Min uppfattning var att mjukvaran visar plots och korrigeringar som gjorts och att du manuellt kan gå in och ändra? Har bara kört med audyssey. Det blir lite vasst tycker jag men är väl ok.Dirac är ingen helbragd görare om på det det finns mycket för dom att fixa i den mjukvaran .
Mät före med REW och mät efter med REW så ser man vad som händer med Dirac och vad den gör det går inte att ljudkalibrera en betong bunker och tro att det blir bra med något av dom system som finns på marknaden.
Jag har haft dom flesta av dom och om man tar vanlig lyssning så blir i regel ljudet ganska dämpat men tur att det finns en avstängnings funktion i dom flesta apparater i dag så man kan stänga av det .
Gjorde en mätning på en Avm 60 och det är inga roliga kurvor som man får framHar inte använt det själv. Min uppfattning var att mjukvaran visar plots och korrigeringar som gjorts och att du manuellt kan gå in och ändra? Har bara kört med audyssey. Det blir lite vasst tycker jag men är väl ok.
Har svårt att tolka både vad du skriver nu och graferna. En y-axel uppdelad med 10dB max hade varit att föredra, och kanske en vattenfallsgraf.Gjorde en mätning på en Avm 60 och det är inga roliga kurvor som man får fram
Gul kurva ARC avstängd
Ceris kurva ARC och det är den uppmäta rums korigeringen i ett rum som är korrigerat
spectogram mätningen avslöjar store brister i den interna filter hanteringen vilket är dåligt
Ganska små högtalare med en 5 tumlare som bas/mid sen är det mätade med några watt endast så man ser Skillnad mellan en påverkad kurva och en opåverkad kurva och hur dåligt en rumskurva blir.Har svårt att tolka både vad du skriver nu och graferna. En y-axel uppdelad med 10dB max hade varit att föredra, och kanske en vattenfallsgraf.
Edit: men dom ser rätt magra ut i basen om det är rumskurvor?
Kändes bara lite konstigt, typ alla rum har några problemfrekvenser i basområdet med stående vågor. Om din förekurva du är van vid är den som har en kurva som pekar upp när vi följer frekvensaxeln så förstår jag att du tycker det låter dämpat med korrigering.men vanligtvis brukar man vilja ha en negativ lutning.Ganska små högtalare med en 5 tumlare som bas/mid sen är det mätade med några watt endast så man ser Skillnad mellan en påverkad kurva och en opåverkad kurva och hur dåligt en rumskurva blir.
En rumskurva upplevs oftast som subjektivt neutral om den uppvisar ett lyft vid låga frekvenser samt att höga frekvenser tiltar nedåt.Kändes bara lite konstigt, typ alla rum har några problemfrekvenser i basområdet med stående vågor. Om din förekurva du är van vid är den som har en kurva som pekar upp när vi följer frekvensaxeln så förstår jag att du tycker det låter dämpat med korrigering.men vanligtvis brukar man vilja ha en negativ lutning.
Jag tror att vi skulle tycka olika här om vad som är roligt och inte. Bilden jag hänvisade till visar subjektivt föredragen rumskurva hos ett stort antal testsubjekt och framtagen genom seriös forskning. Därav lyfter jag lite på ögonbrynen när någon föredrar helt tvärtom, men det är givetvis tillåtet att göra det. Men man kanske kan fundera på om det har att göra med vad man är van vid, en palettrensare kanske är på sin plats... iaf som experiment.En rumskurva upplevs oftast som subjektivt neutral om den uppvisar ett lyft vid låga frekvenser samt att höga frekvenser tiltar nedåt.
Men dom låter tråkigt.
Mätningen jag vissade är endast juterad upp till 800Hz därefter så finns det ingen justering av rumskorrektionen och där går den helt rakt.
Hade jag låtit den gå upp till 20.000Hz då hade den huskurvan kommit med tilltad axel men ljudet blir platt och tråkigt.
Så var det när man mätte in Arcamen med Dirac och det var ingen rolig lyssning.
Sen finns det andra aspekter med dom olika rumskorrigerings sytemen och det är deras delningsfilter som är inbyggda som man endast kan välja vilken frekvens som man vill ha delning på bara där får man fasfel då det blir filter på filter.