[OT] Ny Kaffebryggare, vilken?

Har en drygt 15 år gammal Saeco Aroma Inox espressomaskin. Har ingen kvarn utan köper färdigmalt i mindre mängder. Köper italiensk rostning av mild typ, Lavazza Rosa, men tycker mig få en lite bitter eftersmak.

Vad göra?
- Skaffa tredjeparts filter utan fjäderplatta och mala själv för rädd grad? Dyrt men...
- Köpa annat kaffe?
Köp en billig instegskvarn, Rancilio Rocky hittar du för en tusing på blocket. Eller MM203/205 som oftast är brandade i ngt annat namn, typ Monteriva osv.
Bitter eftersmak kan betyda på tre saker, antingen att maskinen inte levererar rätt temperatur vilket är vanligt på billiga maskiner, taskigt kaffe eller att du har massa härskna kaffeoljor i brygghuset eller filtret.
För att avkalka så är det enklaste att blanda 10g citronsyra med 1 liter vatten och köra igenom maskinen. Kör sedan igenom 1 liter rent vatten.

Vad bör jag försöka med istället?

Något med lägre andel robusta. :-) Robusta innehåller betydligt mer koffein än arabica, och koffein smakar (som jag förstått det) bittert.

Sen finns det såklart andra orsaker till att det smakar bättre hos Sosta, t.ex. att kaffet är nymalet, av högre kvalitet, annan kaffeblandning, bättre prylar, hantverkskunnande o.s.v.

Jag tog bort droppstoppet på vår Moccamaster med automatiskt droppstopp, gjorde man fler än typ fyra koppar så svämmade det över ibland. Har alltid en tuss papper att hålla under filtret när jag tar bort kannan, dropp på värmeplattan som stänker överallt är inte kul. Ena plastflärpen som håller locket till kannan har gått sönder också men det är nog handhavandefel snarare än något annat.

Funderar på att köpa en med termoskanna istället, nån som har en sån? Funkar det bra?

Fler som haft problem med automatiska droppstoppet?

Edit: Ser annars att en ny kanna kostar drygt 300 kr..

Jag har också pajat plastflärp vilket gör att locket inte sitter kvar men funktionen på locket är ju typ oförändrad. Så orka köpa nytt liksom. (Kass konstruktion kan man ju säga iaf. Jääääättetunn plast i den delen.

Edit: enda gången det droppar från vårt autodroppstopp är när jag är superpeppad på kaffe så jag tycker bort kannan innan det har hunnit rinna klart.

Jo, egentligen funkar det ju som det är. Känns bara surt typ varje gång man kokar kaffe att ha det där locket som flaxar :-)

Jag har också pajat plastflärp vilket gör att locket inte sitter kvar men funktionen på locket är ju typ oförändrad. Så orka köpa nytt liksom. (Kass konstruktion kan man ju säga iaf. Jääääättetunn plast i den delen.

Edit: enda gången det droppar från vårt autodroppstopp är när jag är superpeppad på kaffe så jag tycker bort kannan innan det har hunnit rinna klart.
Är det inte det som är själva vitsen med automatiskt droppstop, att kunna ta en kopp innan bryggningen är klar? Om man ändå måste vänta så kan man ju lika gärna ta utan den funktionen. Utan dropstop droppar inte heller när kaffet runnit igenom.

Är det inte det som är själva vitsen med automatiskt droppstop, att kunna ta en kopp innan bryggningen är klar? Om man ändå måste vänta så kan man ju lika gärna ta utan den funktionen. Utan dropstop droppar inte heller när kaffet runnit igenom.

Man får vara, ska man säga, försiktig när man drar ut kaffepannan. Drar man ut den direkt kommer det ett par droppar (till skillnad från en strid ström om man saknar droppstopp, så en förbättring är det helt klart), så man får dra ut den tills droppstoppet aktiveras, vänta ett par sekunder, sen dra ut den. Då slipper man droppar.

Ser att autokorrekt eller felstavningsdjävulen var framme i min post. Det ska så klart stå "rycker" istället för "tycker".

Om vi nu skall vända det till diss av Moccamaster så vänder jag kappan och hakar på. Håller med om automatiska droppstoppet. Man måste ha lite finess, man kan inte bara dra ut kannan, då får man några droppar på plattan. Men ett av egentligen bara två minimala designfel som jag har märkt efter mer än 10 år.

Det andra är, i alla fall på de "raka" kannorna som används till nämnda maskin. Det är att man inte kan hålla hur aggressivt som helst ur kannan, efter en viss vinkel så rinner det brett och överallt. Har fortfarande inte riktigt lärt mig var gränsen går från att det rinner fint längs pipen, eller över hela diskbänken.

Sålde mina 2 Moccamaster efter att jag skaffat en chemex och en aeropress då smaken (med malda bönor såklart ) slår Moccamaster med hästlänger.

Nä kommer nog aldrig gå tillbaka till kaffebryggare.

Sålde mina 2 Moccamaster efter att jag skaffat en chemex och en aeropress då smaken (med malda bönor såklart ) slår Moccamaster med hästlänger.

Nä kommer nog aldrig gå tillbaka till kaffebryggare.
Jag är inte bevandrad i detta, men undrar hur du använder dessa ihop? Chemex är en typ kaffekanna för manuell bryggning (?) och en aeropress är väl en lyxig version av en gammal hederlig presso (?)
Pressar du med aeropressen ner i chemex-kannan?

Jag är inte bevandrad i detta, men undrar hur du använder dessa ihop? Chemex är en typ kaffekanna för manuell bryggning (?) och en aeropress är väl en lyxig version av en gammal hederlig presso (?)
Pressar du med aeropressen ner i chemex-kannan?

sry om jag var otydlig men såklart använder jag inte båda ihop utan seperat, jag kör oftast bara med chemexen om jag får besök och behöver brygga flera koppar och sen använder jag aeropressen när jag bara gör kaffe till mig själv.

Ok, vilken av alla Moccamaster rekommendera ni då? Finns ju ett uppsjö olika modellnamn, vilken är mest pang för pengarna?

Ok, vilken av alla Moccamaster rekommendera ni då? Finns ju ett uppsjö olika modellnamn, vilken är mest pang för pengarna?
Är det inte gott kaffe du ska ha?
Du pratar som att beställa en fultysk. Läs igenom tråden så framkommer många skillnader, och dör tycker alla olika med tanke på droppstopp osv.

Är det inte gott kaffe du ska ha?
Du pratar som att beställa en fultysk. Läs igenom tråden så framkommer många skillnader, och dör tycker alla olika med tanke på droppstopp osv.
:) Moccamaster låter aningen fultyskt när jag tänker efter. Jag omformulerar mig; jag vill ha gott kaffe och vill köpa en MM, vilken ger mest valuta för pengarna? Brygger oftast inte hela kannor så att kunna ställa genomrinningen beroende på koppstorlek är enda kravet.

Senast ändrad:
Tillhör sällskapet som hyllar moccamasterns resultat men förfasar mig varje gång den används över den bedrövliga funktionsdesignen. Däremot har jag först nu tänk skaffa en kvarn. Min fundering är vad det är som gör en kaffekvarn värd upp mot 9-10 kkr jämfört med det jag tolkar som det happykorrekta valet wilfa för under tusenlappe?

Jag slår ett slag för Wilfa WSP-2A.
Hade först en WSP-1A som hade ett sisådär droppstopp, bågen som leder upp vattnet sprack och den lät som ett åbäke. Så jag klagade och Wilfa skickade en 2A utan tjafs då deras bryggare har 5års garanti.
2A brygger tyst, snabbt, tömmer tanken och har ett bra stopp, dessutom aluskal som känns väldigt mycket kvalitet. Grymt snygg med och jag kör som "alla" med Wilfas kvarn. ?. Går den nånsin sönder blir det en likadan till. MM är kanonbra men jag kan inte leva med designen/funktionen. ?

Tillhör sällskapet som hyllar moccamasterns resultat men förfasar mig varje gång den används över den bedrövliga funktionsdesignen. Däremot har jag först nu tänk skaffa en kvarn. Min fundering är vad det är som gör en kaffekvarn värd upp mot 9-10 kkr jämfört med det jag tolkar som det happykorrekta valet wilfa för under tusenlappe?
Till brygg behöver man inte någon 10kkr kvarn om man inte driver ett cafe. Det är främst när du ska mala finare och det är fullständigt avgörande att du får en jämn malningsgrad som en dyrare kvarn är motiverad för en privatperson. Typ till espresso - där är wilfan alldeles oduglig, ja rent av skitdålig och helt värdelös. Men till brygg funkar den bra.

Dyrare kvarnar har större malverk, oftast rätt rejäla platta malskivor som är lätta att ta ut och rengöra eller byta. Precisionen är väsentligt högre och de maler oftast snabbare. Du får en jämn malningsgrad och kaffet värms inte upp medan det mals. Dessutom brukar den allmänna kvaliten och fit-&-finish vara långt högre på dyra kvarnar. Det är grejer som är byggda för att hålla livet ut om man tar hand om dem. Där är inte wilfan.

Dags att diskutera Moccamasters värdelösa design igen.
Jag har bryggare med kanna enligt bild till vänster. Men kannan är enligt mig helt värdelös, och numer även halvtrasig. Sölar när man ska fylla vatten i behållaren, och oskön/ostabil att hålla i vid servering. Kannan till höger ser bättre ut, då den påminner om klassisk design, nästan lite coffee queens traditionell kanna.

Det ser ut som att kannan tillhöger inte fungerar med droppstopp. Någon som har erfarenhet/kunskap/vilda idéer? Är det svårt att demontera droppstoppet?

1641415703641.png

Håller dock med om att kannan är rätt kass. För oss har plastsmäcket som ska hålla locket på plats i kannan gått sönder, så man får liksom hålla koll när man ska hälla.

Jag har bryggare med kanna enligt bild till vänster. Men kannan är enligt mig helt värdelös, och numer även halvtrasig. Sölar när man ska fylla vatten i behållaren, och oskön/ostabil att hålla i vid servering. Kannan till höger ser bättre ut, då den påminner om klassisk design, nästan lite coffee queens traditionell kanna.

Det ser ut som att kannan tillhöger inte fungerar med droppstopp. Någon som har erfarenhet/kunskap/vilda idéer? Är det svårt att demontera droppstoppet?

Visa bilaga 531664

Kannan till höger har manuellt dropstop i filterhållaren om det skulle vara möjligt att byta till den filterhållaren. Eller är den fast i bryggaren?

Har en dubbel sådan moccamaster i källaren i färgen champagne, drar jag igång båda bryggarna samtidigt så flimrar ljuset i huset ?

Men vänta här nu. Du häller väl inte vatten med kaffekannan? Då kommer det ju kaffegunk i mekanismen…
Varför inte? Så har jag gjort i 20 år med vår som är likadan som den till höger. Sköljer naturligtvis ur kannan efter varje användning och diskar i maskin ibland.
Manuella droppstoppet används nästan aldrig, eftersom bryggaren är så snabb.

Varför inte? Så har jag gjort i 20 år med vår som är likadan som den till höger. Sköljer naturligtvis ur kannan efter varje användning och diskar i maskin ibland.
Manuella droppstoppet används nästan aldrig, eftersom bryggaren är så snabb.
Gör likadant med nuvarande bryggare av samma modell som du i fem år, och det verkar som om världen inte gått under ännu så…håll tummarna.

Vet inte riktigt vilka som vann i tråden, vi som gillar MoccaMaster, vi som ogillar MoccaMaster eller vi som ogillar kaffebryggare rent allmänt.

Men vill slå ett slag för perkolator. Har haft en MM senaste åren, väldigt nöjd. Men den lämnade in och jag köpte en ny MM. Ganska dyr, 2,2K, tyckte det var värt det då. Någon vecka efter det plockade jag fram min gamla perkolator, mest för skojs skull. Men det visade sig att det blev godare. Så nu står min 2,2K-bryggare och samlar damm.
Ganska smidigt med perkolator, tar liten plats.

Vad gäller kvarn så är jag rätt sugen på en Mahlkönig x54, men den är rätt dyr tyvärr.
Står lite om den i andra tråden:

Har plockat fram min Moccamaster och Wilfa kaffekvarn igen. Doftar ljuvligt med nymalda kaffebönor. Har precis beställt 3 olika sorter kaffebönor att prova på vad som faller mig i smaken.

Har kört med en Nespresso Vertuo kaffekapslar ett längre tag nu. Smidigt och mycket olika sorter kapslar att välja på.

Men, doften av nymalda kaffebönor kan den inte ge ?
IMG_20220101_202538_793.jpg
IMG_20220101_202538_801.jpg

I stan: deLonghi Dedica EC680 espressomaskin med Wilfas kvarn för bönorna. Prisvärd och platseffektiv liten espressobryggare. Gott kaffe gör den också.

På landet: 2 st Vev Vigano mokabryggare (vespress nero 6-koppars och carioca nero 3-koppars) i rostfritt med E&B Labs "Competition Filter". Det filtret höjer verkligen nivån på mokakaffet. https://www.eb-lab.coffee/moka/competition-moka-filter

I skogen:
En rostfri kaffepanna gärna med några bitar torkat renkött eller kaffeost i kåsan.
20210930_173926.jpg20210930_175130.jpg

Senast ändrad:
Men vänta här nu. Du häller väl inte vatten med kaffekannan? Då kommer det ju kaffegunk i mekanismen…
Tja, har inte varit ngt problem sedan jag började brygga och dricka kaffe för sisådär 35 år sedan…. Sedan går det ju naturligtvis att skölja ur kannan, krävs inga dunderskills för det momentet. Själv tömmer jag alltid kannan, slänger i en slatt vatten som jag sköljer ur när det är dags att brygga igen.

Senast ändrad:

Visa bilaga 531664
Enligt mig är det ju tvärtom, vi har båda och den vänstra funkar ju kannan bra på till skillnad mot den högra. Och du har rätt i att droppstoppet inte funkar på den högra.

Moccamaster blir uppdaterad med en ny modell nu snart. Vi fick en ny i jul och det var infon från butiken varför det inte fanns så många färger att välja på.

Vi har två sv den vänstra, en hemma och en på landet. Den vi har hemma är en nyare modell med 40 minuter timeout. Den funkar mycket bra och droppar inte när jag häller. Den på landet har 90 minuter timeout och är kanske 10 år, den kan få en irriterande droppe på locket ibland.

Jag har tabbat mig lite.
Hur ska bläcket sitta på det manuella droppstoppet på filterhållaren på en Moccamaster? Orkar nån ta en bild och lägga upp?

Tillbaka
Topp