[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Aldrig mött någon så finetlig till förändring, men det är trots allt förändringen som gör att du kan sitta och interneta med en massa andra människor. Kör man med dina knep kan man ju säga "hur tror du elen till din dator utvinns? Hur tror du att du kan sitta på internet året runt, vet du vad som krävs för det?" Köp en fäbodvall och gå off grid kanske är det bästa på många sätt och vis. Fascinerande att ingenting nytt någonsin är bra, men det du har anammat det fungerar ju kanon.
Med tanke på att jag till yrket är expert på energieffektivisering av ICT så har jag koll på det, ja.
Bara för att nåt är nytt så är det inte automatisk bra och miljövänligt, det finns baksidor av det mesta och det är fascinerande hur det kan vara så provocerande för vissa i den här tråden när dessa baksidor påpekas. Att påpeka dessa innebär inte att man är fientlig till förändring, däremot kritisk till den rätt ensidiga bild som oftast målas upp av industri och media utan att beakta dessa baksidor, och som okritiska konsumenter sväljer med hull och hår.

För övrigt så är ju privatleasing ungefär som vilket lån som helst.
Ja, lån och leasing för konsumtion är ungefär lika illa.

Ja, lån och leasing för konsumtion är ungefär lika illa.

Varför? Det där är ett lite trött uttalande som många kör med… Så länge lånet inte är större än värdet på tillgången är det tämligen oproblematiskt.

Varför? Det där är ett lite trött uttalande som många kör med… Så länge lånet inte är större än värdet på tillgången är det tämligen oproblematiskt.
Det finns en liten fördel med leasing rent principiellt då det i många modeller är tillverkaren som blir ansvariga för reparationer och att detta leder till tryck på att förbättra konstruktioner för minskat felutfall och enklare/billigare reparationer. Så om alla leasade bilar av tillverkaren så skulle vi på sikt få bättre, pålitlagera

Det finns en liten fördel med leasing rent principiellt då det i många modeller är tillverkaren som blir ansvariga för reparationer och att detta leder till tryck på att förbättra konstruktioner för minskat felutfall och enklare/billigare reparationer. Så om alla leasade bilar av tillverkaren så skulle vi på sikt få bättre, pålitlagera
Håller i princip med. Men det jag hör på jobbparkeringen är snarare att det sitter en ointresserad mellanhand som har noll intresse av att klämma åt tillverkaren av varan.

Bengt: Absolut, jag lämnade leasing utanför mitt svar, men du har helt rätt. Åtminstone i de fall det är tillverkarens eget finansbolag som står för leasingen. Är det typ en storbank kvittar det nog…

En annan fördel är att privatleasing ofta har garanterat restvärde vilket flyttar en stor del av risken till leasegivaren. Å andra sidan finns ofta en inlåsning i en bindningstid på 2-3 år som kan göra det ekonomiskt kämpigt om man får ändrade förutsättningar.

Det problemet har normalt inte vanliga lån lite beroende på amorteringstakten… att göra sig av med bilen för tidigt kan skapa lite problem i att värdeminskningen då överstiger vad man hunnit amortera + kontantinsats. Men då har man nog också haft otur.
(Gjorde själv det misstaget en gång när jag var yngre och dummare...)

Håller i princip med. Men det jag hör på jobbparkeringen är snarare att det sitter en ointresserad mellanhand som har noll intresse av att klämma åt tillverkaren av varan.
Jag tror att båda varianterna finns, men nu när många biltillverkare själva erbjuder leasing så de har ekonomisk vinst på pålitliga bilar.

Nog skulle det vara fräsigt med ett smr i Värtan istället för att elda upp skogen vi vill hoja i? ?

Nog skulle det vara fräsigt med ett smr i Värtan istället för att elda upp skogen vi vill hoja i? ?

Grovt förenklat:
Sverige styrs av revolutionärer och aktivister, Finland av lätt konservativa pragmatiker. Nu står vi inför en enorm omställning då det gäller energiproduktion och transporter. Vilket förhållningssätt kommer att vara vinnande i längden?

Utan Sverige hade nog Finland frusit ihjäl för länge sen..?

• Gilla
Reactions: BJS
Helt rakt fram går det väl inte. Under tiden har naturgas blivit miljövänligt och jag såg att vätgas lyftes igen för någon vecka sen.
Edit. Just det, det skulle byggas stationer för tankning av vätgas
Appropå gas, såg att de ska börja tillverkas vätgas i gamla gruvbyggnader i Grängesberg: https://www.dt.se/2022-01-06/familj...id-nedlagda-gruvan--kan-ge-flera-tiotals-jobb

Hoppas det håller längre än pengabidragen! Lagringen verkar problematisk men det finns ju gott om underjordiska utrymmen! :)

Får de dessutom till tillräckligt med solceller så kan man ju producera när det finns gott om "gratis" el?

Utan Sverige hade nog Finland frusit ihjäl för länge sen..?
Screenshot_20220107-190958_Chrome.jpg

Kallt och snabbstoppad reaktor. Pilen går åt höger ändå.

Visa bilaga 531966
Kallt och snabbstoppad reaktor. Pilen går åt höger ändå.
Än så länge, ja. Om nån månad har finnarna 1600 MW ytterligare egen effekt, stabil baskraft som kommer att leverera i 40-60 år framåt helt oavsett väder.

Än så länge, ja. Om nån månad har finnarna 1600 MW ytterligare egen effekt, stabil baskraft som kommer att leverera i 40-60 år framåt helt oavsett väder.

Bra för finnarna att reaktorn äntligen har startat.

Har någon sett vad kalkylpriset per kilowattimme är för den nya reaktorn? Jag gissar att det är rejält högt i o m fördyringar och -seningar.

Aha, nä - adrennalinet spar jag till cyklingen. Iofs cyklar jag inte så mycket i skogen längre, men ibland får man ju påslag även på landsvägen när någon dåre tror att allmänna vägar är racerbanor....

Vilka är dårarna?
Bilisterna med bäst trafikvett…
Är de som kör:
Volvo 13 %
Toyota 5 %
Kia 3 %
Saab 3 %
Volkswagen 3 %
Skoda 2 %
Renault 1 %
Peugeot 1 %
Hyundai 1 %
Mazda 1 %
Subaru 1 %
Mini 1 %
Opel 1 %
Bilisterna med sämst trafikvett…
Är de som kör:
BMW 33 %
Audi 9 %
Mercedes 4 %
Lamborghini 2 %
Porsche 2 %
Dacia 1 %
Det där var en intressant tabell. Fört egen bok eller....?

Och listan baseras inte på nån fakta, utan läsarna fick rösta. Så det är väl nån slags mätning av fördomar.

Däremot publicerade ett norskt försäkringsbolag nyligen en lista på vilka bilförare som oftast bröt mot hastighetsgränserna. Tesla toppade.

Och listan baseras inte på nån fakta, utan läsarna fick rösta. Så det är väl nån slags mätning av fördomar.

Däremot publicerade ett norskt försäkringsbolag nyligen en lista på vilka bilförare som oftast bröt mot hastighetsgränserna. Tesla toppade.
Åh, att människorna som är drabbade fick rösta - det är ju demokratiskt, men du gillade inte det?!

Åh, att människorna som är drabbade fick rösta - det är ju demokratiskt, men du gillade inte det?!
Problemet med "undersökningar" där folk får rösta är att det lätt blir subjektivt tyckade, istället för objektiv fakta. Svårt att ha nån uppfattning om just den där "undersökningen" utan källhänvisning. Röstade läsarna på medtrafikanters bilmärken?

Den stämmer säkert, Volvoägare har en förmåga att alltid vara i vägen!

En omröstning är en mätning om vad personer tycker och det skiljer sig från en mätning av vad som faktiskt hänt. Ännu mer så när urvalet av röstare inte är slumpmässigt utan baserat på de som valt att rösta.

Du ser skillnaden hoppas jag, eller är det roligare att raljera för en billig poäng?

Har kört lite vinterväg med V60 T8 och jämfört med en haldexbil är den rätt… spännande och inte så trygg som man kanske vill att en familjebil ska vara. Inte svårkörd, men en haldexbil är mer förutsebar och hittar på mindre hyss. minsta släpp leder också till att bensinmotorn startar i vanliga hybridläget. Allra helst om man gasar sig ur en sladd… Men det skulle jag förstås aldrig göra.

Uppdaterade förbrukningssiffror för v60 med takbox är förresten drygt 0,8 liter per mil över ca 45 mil motorväg och landsväg i vinterväglag. Gör elbil mer och mer lockande. Laddstolparna vid vår valda rastplats var dock alla upptagna hela stoppet så ändå rätt nöjd med att inte behöva ladda…

Det är rätt sjukt att nya bilar kan dra så mycket (jag vet att den har 400 hästar, men också el...). Just åter från en ToR Sälen med 5 pers, propp med packning och full takbox i en 12 år gammal Avensis kombi (större bil än V60) bensinare. Det gick fint på just över 0,65.

Bra för finnarna att reaktorn äntligen har startat.

Har någon sett vad kalkylpriset per kilowattimme är för den nya reaktorn? Jag gissar att det är rejält högt i o m fördyringar och -seningar.
Sverige byggde 12 reaktorer. Den/de första tar en stund, man måste bygga kompetens och erfarenhet. De kommande projekten går smidigare. Som sagt, läs den här och bli lite stolt. Uppbyggnaden av svenska elsystemet är en attans bedrift: https://timbro.se/forlag/allt-du-behover-veta-om-sveriges-elforsorjning/

Sverige byggde 12 reaktorer. Den/de första tar en stund, man måste bygga kompetens och erfarenhet. De kommande projekten går smidigare. Som sagt, läs den här och bli lite stolt. Uppbyggnaden av svenska elsystemet är en attans bedrift: https://timbro.se/forlag/allt-du-behover-veta-om-sveriges-elforsorjning/
Problemet är att varenda satans reaktor är on-off byggen och att det därför blir knasdyrt och tar toklång tid att få klart. Skall man satsa på något så är det isf serietillverkade reaktorer som kan byggas i en fabrik. Att on-off platsbygga reaktorer är nog aldrig mer lönsamt.

Problemet är att varenda satans reaktor är on-off byggen och att det därför blir knasdyrt och tar toklång tid att få klart. Skall man satsa på något så är det isf serietillverkade reaktorer som kan byggas i en fabrik. Att on-off platsbygga reaktorer är nog aldrig mer lönsamt.

Det går väl teoretiskt sett att bli bättre även på one-off-byggen också. I fallet med den nybyggda reaktor 3 så är det ju så att finnarna verkar ha bränt sig och skjutit upp reaktor 4-bygget pga kostnads- och tidsöverskridandet för 3:an.

• Gilla
Reactions: BJS

Ringhals verkar ju va On-Off iaf.

Det går väl teoretiskt sett att bli bättre även på one-off-byggen också. I fallet med den nybyggda reaktor 3 så är det ju så att finnarna verkar ha bränt sig och skjutit upp reaktor 4-bygget pga kostnads- och tidsöverskridandet för 3:an.
Säkert gör det det, men verkligheten ser ut som det är extremt svårt att lyckas. Det är inga dumskallar som försöker, men trots det försenas, fördyras och läggs ner i oroväckande hög grad. Det är nog svårare än det verkar även för de som skall vara experter.

Serietillverkning känns som en mer framkomlig väg.

Snittet för de 12 som byggts i Sverige är 52 månader, det skulle jag inte säga är särskilt toklångt. Men nog känns SMR som ett rimligare alternativ om det ska byggas.

Det är ju tillstånd, domstolsprocesser och ängsliga politiker som ställer till det.

Snittet för de 12 som byggts i Sverige är 52 månader, det skulle jag inte säga är särskilt toklångt. Men nog känns SMR som ett rimligare alternativ om det ska byggas.

Det är ju tillstånd, domstolsprocesser och ängsliga politiker som ställer till det.
Var det inte för dyra kWh också? Ibland blir man ju lite fundersam också när de går en hel sommar och sen står för revision när de behövs. Går det att planera så dåligt eller håller man upp priset genom att undvika överkapacitet och "lågt" vinterpris?

Var det inte för dyra kWh också? Ibland blir man ju lite fundersam också när de går en hel sommar och sen står för revision när de behövs. Går det att planera så dåligt eller håller man upp priset genom att undvika överkapacitet och "lågt" vinterpris?

Det är väl klart det antagligen blir dyrt, men "vi" (skattebetalare) har kastat många pärlor åt svinen på annat så för en stabil elförsörjning kanske man får acceptera en dyr investering. Det var/är helt omöjligt att räkna hem vindkraft också men med bidrag så gick det helt plötsligt.

Säkerheten är ju extremt hög på kärnkraften så jag kan tänka mig att minsta sak som inte är som det ska leder till långa avbrott och åtgärder. Jag vet ju hur många oplanerade haverier vi har på våra kraftverk och hur lång tid det tar att komma igång när det väl sker. En avställning på en reaktor görs inte i en handvändning. Mycket gissningar från min sida då jag aldrig arbetat med kärnkraft men vet att "vi" (min arbetsgivare) lobbar för möjligheten att bygga SMR som man gör i Kanada.

Det är väl klart det antagligen blir dyrt, men "vi" (skattebetalare) har kastat många pärlor åt svinen på annat så för en stabil elförsörjning kanske man får acceptera en dyr investering. Det var/är helt omöjligt att räkna hem vindkraft också men med bidrag så gick det helt plötsligt.

Säkerheten är ju extremt hög på kärnkraften så jag kan tänka mig att minsta sak som inte är som det ska leder till långa avbrott och åtgärder. Jag vet ju hur många oplanerade haverier vi har på våra kraftverk och hur lång tid det tar att komma igång när det väl sker. En avställning på en reaktor görs inte i en handvändning. Mycket gissningar från min sida då jag aldrig arbetat med kärnkraft men vet att "vi" (min arbetsgivare) lobbar för möjligheten att bygga SMR som man gör i Kanada.
Jag har inte heller koll, det var mer en fråga.

Det är rätt sjukt att nya bilar kan dra så mycket (jag vet att den har 400 hästar, men också el...). Just åter från en ToR Sälen med 5 pers, propp med packning och full takbox i en 12 år gammal Avensis kombi (större bil än V60) bensinare. Det gick fint på just över 0,65.

Förutom att jag tror att ”nya” V60 är minst lika stor som en Avensis (typ samma axelavstånd som en Superb) håller jag med dig.

Hade jag valt bil idag hade det nog blivit något annat. Men, iofs har vi kvar problemet med att ingen säljare ville prata med mig hos Hyundai mfl…

Senast ändrad:

Det är inte 70-talet längre. På gott och ont.

Förutom att jag tror att ”nya” V60 är minst lika stor som en Avensis (typ samma axelavstånd som en Superb) håller jag med dig.

Hade jag valt bil idag hade det nog blivit något annat. Men, iofs har vi kvar problemet med att ingen säljare ville prata med mig hos Hyundai mfl…
Nä, min bil är... högre ?
Längd Volvo 4761, Avensis 4750
Höjd Volvo 1432 Avensis 1480
Bredd Volvo 1850 Avensis 1810
Skuff Volvo 529 liter Avensis 509 liter
(det är då f...n vad bilarna växer för varje generation! V60 var en liten bil nyss)

Va, menar du att man inte ska få byta ut fullt fungerande kök vart 10e år, tapetsera/måla om när vardagsrummet ”känns” trist efter nåt år, hyra (aka privatleasa) ny bil vart 3e år, köpa ny cykel varje år, köpa ny mobil varannat år, eller flyga iväg på semesterresa ett par ggr per år?
Räcker det inte att leasa en elbil och vara emot kärnkraft för att vara miljövänlig längre?
Du glömde yachten som ligger vid villabryggan behöver uppdateras varje år med nya segel osv.

Jajo men med den typen av körning som i exemplet så är det inte alls märkligt. Hade elen suttit ihop med avensis motorn hade den dragit mindre (om än inte enormt då motorväg kanske inte är där elassistans briljerar mest). T8 är ju elen mer där för att dels ge acceleration och dels för att ta ner en ”stor” motor till ”normala” förbrukningsnivåer

Senast ändrad:
Jajo men med den typen av körning som i exemplet så är det inte alls märkligt. Hade elen suttit ihop med avensis motorn hade den dragit mindre (om än inte enormt då motorväg kanske inte är där elassistans briljerar mest). T8 är ju elen mer där för att dels ge acceleration och dels för att ta ner en ”stor” motor till ”normala” förbrukningsnivåer
Nja, T8 ska ju ha 40-50 km räckvidd på el och även om de låter lite så är det faktiskt åtminstone 10% av sträckan om man ska 40 mil, 20% om man ska 20 mil osv förutsatt att man startar laddad... Motorn är väl heller inte stor (tror den är 2 liter?) som du är inne på, den har turbo och kompressor just för att ha låg förbrukning vid normal belastning. Vilket verkar funka sådär... Nä, inte imponerad.

Utan att aktivt välja awd-läget där bensinmotorn körs konstant är framkomligheten i låg fart sådär. 235 sulor, dubbfritt, och bakhjulsdrift är inte fantastiskt när man sitter lite halvfast i/på snö och is. Kan knappt backa upp på egna uppfarten ibland. Av samma anledning skulle jag ducka ID4 och Enyaq i grundutförande (Även Ioniq5?) Svårt att se att de skulle vara bättre, och tester på nätet bekräftar det jag misstänker…
Efter ett antal hundra mil i riktigt vinterväder måste jag säga att ID4 är den absolut bästa vinterbil jag ägt.
Stabil som ett jäkla lok trots 255mm breda dubbfria bakdäck och RWD...

De som provat bilen är förbluffade hur stabilt den tar sig fram:cool:

Efter ett antal hundra mil i riktigt vinterväder måste jag säga att ID4 är den absolut bästa vinterbil jag ägt.

Hur blir räckvidden på riktigt vinterväglag då?

Vilka bilar har du ägt innan då?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp