[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur blir räckvidden på riktigt vinterväglag då?
Så som jag kör så är det väldigt mycket stadskörning i centrala Stockholm kombinerat med 7st turer till Sälen och en till Åre över fjället, då har den snittat 22.4 sedan i 1/10, det ger 30-34mil räckvidd på en "tank" i snitt, lite högre under sista två turerna då det var 17-19 grader kallt.

Stadsturerna betyder också många stopp med förvarning då jag gillar en varm bil vid start så det försvinner en del bara på den biten när man inte vill skrapa rutor.

Sedan första turen i juli har bilen rullat 2800mil och snittat 19,7, där Juli-September snittade 17,0 med väldigt blandad förning.

Ekonomin uppdelad blir helt ok..
Långturer med DC laddning blir snabbt dyrt...hemmaladdning har jag galet billigt :-)

Så 1500kWh DC-laddning har kostat 5.20:-/mil (en hel del via CirkleK som var gratis under merparten av året)
Hemmaladdningen snittar 1.24:-/mil

Senast ändrad:
Vilka bilar har du ägt innan då?
Modena bilar med elektronik så är det Peugeot 406 (kantboll), Touran, Audi S8, Passat och Tiguan, samt att jag kört en hel del mil i Allroads från Audi i både A4 och A6, samt V90 och nya XC60.

Audin har betydligt vassare framkomlighet med sin quattro men skulle inte säga att de är bättre till vardagskörning än vad ID4 är, men helt klar att IDn lutar sig mot elektronik och Quattron på ren kraft.

Då säkerhetsfunktionerna inte går att stänga av så är nog IDn också den tråkigaste vinterbilen :LOL:

Så som jag kör så är det väldigt mycket stadskörning i centrala Stockholm kombinerat med 7st turer till Sälen och en till Åre över fjället, då har den snittat 22.4 sedan i 1/10, det ger 30-34mil räckvidd på en "tank" i snitt, lite högre under sista två turerna då det var 17-19 grader kallt.

Stadsturerna betyder också många stopp med förvarning då jag gillar en varm bil vid start så det försvinner en del bara på den biten när man inte vill skrapa rutor.

Sedan första turen i juli har bilen rullat 2800mil och snittat 19,7, där Juli-September snittade 17,0 med väldigt blandad förning.

Ekonomin uppdelad blir helt ok..
Långturer med DC laddning blir snabbt dyrt...hemmaladdning har jag galet billigt :-)

Så 1500kWh DC-laddning har kostat 5.20:-/mil (en hel del via CirkleK som var gratis under merparten av året)
Hemmaladdningen snittar 1.24:-/mil
Ser ut som kalkylen går att räkna hem, jag får 15:-/mil i ersättning i tjänsten och kör ca 2500-3000 mil per år i tjänsten. Återstår att se vad man får för TCO när det är dags att byta befintlig bil men det blir nog oavsett elbil nästa gång.

Ser ut som kalkylen går att räkna hem, jag får 15:-/mil i ersättning i tjänsten och kör ca 2500-3000 mil per år i tjänsten. Återstår att se vad man får för TCO när det är dags att byta befintlig bil men det blir nog oavsett elbil nästa gång.

15:-/mil!? Du skojar. Eller låter din arbetsgivare blåsa dig rejält.

15:-/mil!? Du skojar. Eller låter din arbetsgivare blåsa dig rejält.
Blåsa? Jag har förmånsbil och får pengar över för varje mil jag kör, märklig blåsning. ?‍♂️

Leker vi med tanken att jag kör 3000 mil på ett år får jag 45 000:- att betala elen med om jag åkte elbil.

Blåsa? Jag har förmånsbil och får pengar över för varje mil jag kör, märklig blåsning. ?‍♂️

Leker vi med tanken att jag kör 3000 mil på ett år får jag 45 000:- att betala elen med om jag åkte elbil.

Om det gäller förmånsbil borde du skrivit det ?

Jag plockar 9.50:-/mil skattefritt då jag står för drivmedlet.

15:- då gissar jag att du skattar en del på det också.

Nja, T8 ska ju ha 40-50 km räckvidd på el och även om de låter lite så är det faktiskt åtminstone 10% av sträckan om man ska 40 mil, 20% om man ska 20 mil osv förutsatt att man startar laddad... Motorn är väl heller inte stor (tror den är 2 liter?) som du är inne på, den har turbo och kompressor just för att ha låg förbrukning vid normal belastning. Vilket verkar funka sådär... Nä, inte imponerad.
Jo fast om du tex tittar på passat gte så parar de bensinmotor av mindre storlek (hk) med en elmotor då elmotorn är tänkt att täcka där bensinmotorn kommer lite i korta för storleken av bil. På t8 har man valt en motor som isig egentligen inte behöver någon hjälp. Självklart är t8 snålare med el än utan. Men det är ingen bil där man gått in för att det ska vara en miljöbil eller snål miljöbil.

Jag plockar 9.50:-/mil skattefritt då jag står för drivmedlet.

15:- då gissar jag att du skattar en del på det också.

15:- är efter skatt, 9.50:- skattefritt och en del som jag skattar på. El/bensin är samma sen diesel får vi lägre ersättning för. Men ingen får ta dieselbil sen några år så det är väl tveksamt om någon har en.

Väljer du en törstig bil går vi back, en snål går vi plus.

Om det gäller förmånsbil borde du skrivit det ?
Tänkte att jag tjatat så mycket om det i tråden redan så jag hoppade den biten idag ?

Tror vi får 33.50:- om vi kör egen bil, men det är väldigt få som vill göra det. Har man inte förmånsbil finns det poolbilar.

Tänkte att jag tjatat så mycket om det i tråden redan så jag hoppade den biten idag ?

Tror vi får 33.50:- om vi kör egen bil, men det är väldigt få som vill göra det. Har man inte förmånsbil finns det poolbilar.

Tänker inte läsa 5950 inlägg för att ta reda på det! ?

Reagerade därför att jag fick 33:-/ mil + 7X33:- i grundtillägg pr dag på den tiden dieseln kostade 5:- litern. Med egen bil då.

Efter ett antal hundra mil i riktigt vinterväder måste jag säga att ID4 är den absolut bästa vinterbil jag ägt.
Stabil som ett jäkla lok trots 255mm breda dubbfria bakdäck och RWD...

De som provat bilen är förbluffade hur stabilt den tar sig fram:cool:
Jag är också förvånad hur bra id4'an tar sig fram genom modd och snösträngar. Med feta däck, bakhjulsdrivet och dubbfritt finns alla förutsättningar för kaoz, men den uppför sig förbluffande neutralt och fint.

Sen att man kan sälja en familjebil utan 40/20/40 delbart baksäte eller ens en genomlastningslucka är för mig obegripligt. På tal om skidresor alltså...

Jag är också förvånad hur bra id4'an tar sig fram genom modd och snösträngar. Med feta däck, bakhjulsdrivet och dubbfritt finns alla förutsättningar för kaoz, men den uppför sig förbluffande neutralt och fint.

Sen att man kan sälja en familjebil utan 40/20/40 delbart baksäte eller ens en genomlastningslucka är för mig obegripligt. På tal om skidresor alltså...
Sist jag kollade gick det fortfarande att hyra skidor.

Byta bil, sälja skidorna?
Tja, jag har inte släpat skidor på många år. Skodon är ju bra att ha personliga, men skidor - nä, det har jag slutat äga, men visst åker man ofta till fjällen så går det ju spara några sekiner på eget ägande.

Man kan göra så, men det är inte rätt.

Oaktat skidtransport så hade jag personligen inte köpt en bil utan möjlighet att fälla baksätet.
Nä, inte jag heller. Ibland vill man ju köra en cykel i bilen!

Men 60/40 delning har jag haft på mina tre senaste bilar. Duger för mig.

Då får man väl hyra bil istället..

40/20/40 fällbart säte är ju otroligt användbart. En av de saker jag saknar i Model 3 jämfört med bilen jag hade innan. Men det finns ju på Model Y..

Noterade för övrigt att billigaste enklaste Model 3 som nu bara heter RWD numera har längre räckvidd än Model Y Long Range. Den har dessutom LFP-batteri som bara mår bra av att laddas till 100% och förvaras så, så "vardagsräckvidden" är ännu bättre.

40/20/40 fällbart säte är ju otroligt användbart. En av de saker jag saknar i Model 3 jämfört med bilen jag hade innan. Men det finns ju på Model Y..

Noterade för övrigt att billigaste enklaste Model 3 som nu bara heter RWD numera har längre räckvidd än Model Y Long Range. Den har dessutom LFP-batteri som bara mår bra av att laddas till 100% och förvaras så, så "vardagsräckvidden" är ännu bättre.
Ja, läste det också - det är banne mig rätt coolt!

Hyra längdskidor funkar sällan (inte på något ställe jag varit på utanför dom stora fjällanläggningarna) och skulle vara orimligt bökigt varje gång. Att ha 60/40 delning utan lastlucka är idiotiskt. Vi har två framåtvända barnstolar, så alla bilar utan 40/20/40 eller lastlucka blir diskade direkt.

Hyra längdskidor funkar sällan (inte på något ställe jag varit på utanför dom stora fjällanläggningarna) och skulle vara orimligt bökigt varje gång. Att ha 60/40 delning utan lastlucka är idiotiskt. Vi har två framåtvända barnstolar, så alla bilar utan 40/20/40 eller lastlucka blir diskade direkt.
Ja, jag hyr hellre cykel än längdskidor, är nog enklare att hitta en sådan som passar än längdskidor. Hela vintern ligger ju skidfodralet i bilen med 2-3 par skidor (för olika fören) och 2 par stavar (även det för olika fören).

Man åker väl till fjälls för att åka utför? Jaja, får säkert ha roligt på längden också, men....

40,20,40 är guld. Mycket bättre än lastlucka. Har haft en låda med ram mellan barnen i en passat. I v90 får man slänga ut både barn och stolar

Ska man resonera så kan man ju bo i en lägenhet och inte ha någonting. Då behöver man ju definitivt ingen bil öht.
Äh, just skidor (alpint) tycker jag om att hyra. Man slipper lagra skiten, man kan hyra det man vill testa det året och slipper transportera eländet.

Dock är jag inte nångon hängiven super premium expert på att åka ner för backar på snö. Tycker bara att det kan var kul sådär var tredje år....

Takbox någon? Har inte använt fällt säte eller lucka på iaf tio år. På hösten byter jag från cykelställ på taket till takbox. Plockas av om jag ska åka långt utan skidor.

Problemet löst ?

• Gilla
Reactions: BJS
Takbox någon? Har inte använt fällt säte eller lucka på iaf tio år. På hösten byter jag från cykelställ på taket till takbox. Plockas av om jag ska åka långt utan skidor.

Problemet löst ?

Rätt mycket smidigare att ha grejer i bilen för det mesta iaf för mig.

Äh, just skidor (alpint) tycker jag om att hyra. Man slipper lagra skiten, man kan hyra det man vill testa det året och slipper transportera eländet.

Dock är jag inte nångon hängiven super premium expert på att åka ner för backar på snö. Tycker bara att det kan var kul sådär var tredje år....

Det håller jag iofs med om. Finns ju annat än skidor här i världen man kan tänkas köra

• Gilla

Problemet löst ?
Takboxen har man väl sängkläder och hundbäddar i? ?

Kör för övrigt också med helt lastgaller pga vill att vi i bilen har bra sannolikhet att överleva. Då blir fällbara säten rätt ointressant.

Problemet löst ?
Varför köra runt med ett härke på taket för? Adderar ju bara en massa luftmotstånd, dessutom måste väl skiten monteras av/på m.m. Förvaras när man inte använder den, etc. Bättre förvara sakerna i bilen.

Och om vi talar elbil, hur mycket påverkar en takbox förbrukning och räckvidd på vintern? Är man nere på 20 mil då?

Skönt att slippa takboxen om man ska åka långt och på sommaren är det trångt på taket.

Jag funderar på att ge upp fullständigt och köra med släp på semestern (möjligen inte till fjällen). Känns som enda chansen att få med hojarna på roadtrip med någon chans att tjyven inte tar dem.

Skönt att slippa takboxen om man ska åka långt och på sommaren är det trångt på taket.

Jag funderar på att ge upp fullständigt och köra med släp på semestern (möjligen inte till fjällen). Känns som enda chansen att få med hojarna på roadtrip med någon chans att tjyven inte tar dem.
Köra 80... oki, det går väl, men lite segt känns det nog.

Varför köra runt med ett härke på taket för? Adderar ju bara en massa luftmotstånd, dessutom måste väl skiten monteras av/på m.m. Förvaras när man inte använder den, etc. Bättre förvara sakerna i bilen.

Och om vi talar elbil, hur mycket påverkar en takbox förbrukning och räckvidd på vintern? Är man nere på 20 mil då?
Nu har ju du inte barn med om jag förstår det rätt, men fråga valfri barnfamilj om de har skidorna i bilen..

• Gilla
Köra 80... oki, det går väl, men lite segt känns det nog.
Jo, men så fort man kommer av motorvägen är det ju ok. Erkänner att jag får ont i skallen av att tänka på för o nackdelar.
Hade det bara gällt Sverige tror jag det vore värt det.

• Gilla
Nu har ju du inte barn med om jag förstår det rätt, men fråga valfri barnfamilj om de har skidorna i bilen..
Ja, vuxenskidorna kilades faktiskt fast alldeles utmärkt mellan framsätena och nackstöden på barnstolarna :-) Baksätet är ju fällbart 60/40 men med två stora framåtvända barnstolar är det inte riktigt bra nog. Barnskidorna går fortfarande in på tvären i bagaget.

Visst kan man ha takbox, men bor man i lägenhet och dessutom har förmånsbil så att man måste byta lasthållare vart tredje år så är det inte optimalt.

Var mest en randanmärkning, tycker fortfarande att id4'an är en himla trevlig bil, även om den har sina egenheter. Men det har vi ju alla...

Nä, varför ska man släpa runt på en massa ungar för? Man är ju ingen klimatbov, vetenskapen är ju tydlig med att skaffa barn är det värsta man kan göra ur klimathänseende.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp