[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har ju du inte barn med om jag förstår det rätt, men fråga valfri barnfamilj om de har skidorna i bilen..
Med två grabbar på 14 och 16 år, en åttaåring, mig och frugan så ryms det inga skidor inuti normala kombibilar. I utrustningsväg så är det som att vara fyra vuxna numera när vi åker på skidresa. Thules största takbox är ett måste.

Varför slutade Volvo med 40/20/40 som varit standard i nästan 15 år, galet.

Har faktisk fått med mig fru, 2 barn, 2 hundar, 4 x alpinskidor, 2 x snowboard inne i vår BMW 218 Gran Tourer. Men i år blir det takräcke och box.

Har faktisk fått med mig fru, 2 barn, 2 hundar, 4 x alpinskidor, 2 x snowboard inne i vår BMW 218 Gran Tourer. Men i år blir det takräcke och box.
Globalt är skidåkning en rätt liten sport väl? 40/20/40 är toppen men undrar hur många kineser eller amerikaner eller kontinentaleuropéer som bryr sig... Volvo är faktiskt inte svenskt längre.

• Gilla
Reactions: BJS

Enligt Volvo är det säkrare (starkare) både jag och journalisten som gjort review call bullshit. Billigare kan det nog vara. Riktigt pinsamt.

Globalt är skidåkning en rätt liten sport väl? 40/20/40 är toppen men undrar hur många kineser eller amerikaner eller kontinentaleuropéer som bryr sig... Volvo är faktiskt inte svenskt längre.
Bmw verkar ha gått åt andra hållet, åtminstone med 3-serien. Tidigare var det 60/40, men i de två senaste generationerna är det 40/20/40.

Det finns ju annat än skidor som är långsmalt som man kan vilja packa i bilen. Tänk på alla spjutkastare tex. Eller hockeyspelare.

Det är inte alla typer av spjut som är lika enkla att hyra

För att återgå till ämnet ;)
Coolt att det börjar hända saker

För att återgå till ämnet ;)
Coolt att det börjar hända saker

Helt klart ett steg i rätt riktning.
Främst för att minska vikten och utrymmet för batterier.
Då betyder 100kW batteripack helt plötsligt 55-60mils teoretisk räckvidd vilket är mer än tillräckligt.

Att betala och släpa på 200kW pack är lite hål i huvudet tyvärr.

Helt klart ett steg i rätt riktning.
Främst för att minska vikten och utrymmet för batterier.
Då betyder 100kW batteripack helt plötsligt 55-60mils teoretisk räckvidd vilket är mer än tillräckligt.

Att betala och släpa på 200kW pack är lite hål i huvudet tyvärr.
Ja att dom klämt i ett så stort batteri är väl bara för att det skapar rubriker med enorm räckvidd.

1150 mil från Juni-Dec, laddat 2019 kWh enligt loggning. Oklart om det är ström in inkl laddförluster eller efter laddförluster - gissar på det sistnämnda så verklig åtgång från elnätet är antagligen 5-10% högre.

Hos de flesta skidanläggningar går det att hyra utrustning.
Det som erbjuds till uthyrning skulle jag inte kalla för skidutrustning, funkar väll o man är i nöd kanske, men det skulle sitta långt inne att åka på vissna hyrskidor med uttrampade pjäxor.

Känns ju väldigt märkligt att den delen av innehållet som är miljöbra beskattas lika hårt.

Känns ju väldigt märkligt att den delen av innehållet som är miljöbra beskattas lika hårt.
Jag tror inte att biodelen i bränslen som styrs av reduktionsplikten skattas på samma sätt. Det är våra höginblandade bränslen typ HVO100 som är lite unika för Sverige och kanske Finland som EU vill skatta.

Men enligt EU är de inte miljöbra tyvärr. För några få år sedan ändrades reglerna så att t.ex. alla råvaror från palm, både olja och restprodukter, slogs samman till en kategori som av miljöskäl fick hög skatt. För E85 räknas all i princip ätlig råvara som högskattad enligt samma princip, mat före drivmedel. Det går att tillverka lågskattad HVO100 och E85, men kraven på råvarorna är så stenhårda och vitena vid minsta misstag så dyra så branschen vågar inte göra så. Dessutom skulle det ändå inte bli billigare till kund i slutändan. Inte ens Preem som använder tallolja som råvara vågar garantera att deras HVO100 aldrig ”smittas” av fel råvaror och drabbas av höga böter enligt en representant som blev intervjuad strax efter ändringen av lagen.

SE har fått göra undantag på skattereglerna fram till och med -21, men nu blev det stopp med det. Jag har tankat HVO100 de senaste 9000 milen, men igår lät jag faktiskt bli. OKQ8 var uppe över 25 kr/l och då sved det faktiskt för mycket. Jag kan inte tycka annat än att Bryssel tänkte fel här.

Nu har jag gjort första långresan 2x50 mil med en Polestar 2. Lite ovana och en första utvärdering av olika laddstationer. Polestar 2 har skidlucka i mitten av baksätet. Det verkar ju vara väldigt viktigt för vissa. Jag körde långsammare och höll högsta tillåtna hastighet hela vägen. Allt som allt tog det lite längre tid, men tiden kommer kunna kapas en hel del. Det var moddigt dit och snorhalt hem, men framhjulsdriften och hjälpsystemen gjorde att färden kändes påtagligt säkrare än min tidigare V60.

Det som erbjuds till uthyrning skulle jag inte kalla för skidutrustning, funkar väll o man är i nöd kanske, men det skulle sitta långt inne att åka på vissna hyrskidor med uttrampade pjäxor.
Tja, så dåligt uppkever jag inte hyrutrustning, men är iofs medioker skidåkare.

Tja, så dåligt uppkever jag inte hyrutrustning, men är iofs medioker skidåkare.

Det finns ju annat än skidor som är långsmalt som man kan vilja packa i bilen. Tänk på alla spjutkastare tex

Nu är förvisso spjutkastare inte långsmala. De är rätt breda. Man behöver nog fälla åtminstone 40% för att få in en sån.

1641848411181.jpeg

En annan tanke. Tänk om man kunde hyra skoter (och häst) på resmålet också? Då skulle usecaset för dieselbilar minska avsevärt. Och lyssna här - galet, jag vet - tänk om det fanns boende att hyra på diverse resmål, så att folk slapp dra med sig husvagnen till campingen????!!?

Nu är förvisso spjutkastare inte långsmala. De är rätt breda. Man behöver nog fälla åtminstone 40% för att få in en sån.

Visa bilaga 532568

En annan tanke. Tänk om man kunde hyra skoter (och häst) på resmålet också? Då skulle usecaset för dieselbilar minska avsevärt. Och lyssna här - galet, jag vet - tänk om det fanns boende att hyra på diverse resmål, så att folk slapp dra med sig husvagnen till campingen????!!?
Hur skall då folk kunna tjäna pengar på att tillverka husvagnar? Okej för att de möglar bort på några år ändå, men om ingen köper nya möggelhäckar så blir ju folk arbetslösa! Och deras barn arvslösa.

Tänk på barnen!

Visa bilaga 532568

Ensilagebalar och ved kan man iaf inte hyra

Jag fick en plötslig tanke. Publik laddning kombinerat med manuell biltvätt. Om man ser förbi eventuella problem med vatten och el, det bör ju gå att hantera eftersom man kan ladda i regn, så är ju handtvätt ett tillfälle när man står någon halvtimme eller timme med bilen. Man är konstant på plats och flyttar så fort man är klar. Borde passa taxiverksamhet också. Men grundtanken var de som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma men klarar sig ganska länge på en laddning för sin pendling och gillar att ha en fin och ren bil.

provköra bilar gör jag mest enbart för att utvärdera om bullret är acceptabelt på vår grova asfalt. det är det alltför ofta inte.

och begagnade bilar måste man ju förstås provköra av en massa andra skäl.

Senast ändrad:
Buller är intressant. Den tystaste bilen vi haft var nog Audi A6:an. Men den var svår att samtala mellan fram och baksäte i. Både Touranen vi hade efter och Model 3 som vi har nu upplevs som bullrigare men inga problem att samtala.

Är det bara jag som tycker att wolksvagens nya ID buzz som kommer nu i höst verkar väldigt intressant ? . En rymlig 6-sittsig el-bil där du får plats med både barn,hund och cykel.

tycker den är ganska snygg med :P.

Senast ändrad:
Är det bara jag som tycker att wolksvagens nya ID buzz som kommer nu i höst verkar väldigt intressant ? , en rymlig 6-sittsig el-bil där du får plats med både barn,hund och cykel.

tycker den är ganska snygg med :P.

Om den kommer att se ut som bilarna i din länk, då håller jag med om att den ser helt OK ut.

Såg bra ut tills jag såg "ratten"!

1641893385183.png

O M G så ful!

Var ska man göra av tummarna? Något för "touchpad-generationen? Tror jag börjar bli för gammal! ;)

Tyvärr har den blivit tråkigare i produktion än som koncept.

Men jag är också lite intresserad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp