Grejen är väl att det på många ställen, jag skulle t.o.m. drista mig att säga de flesta ställen, finns möjligheter att göra vandringar som är trevliga.
Jag gjorde t.ex. en kombinerad cykling-, vandring- och stadsresa i slutet av november för ett antal år sen. Jag bodde i Benidorm och cyklade tre dagar, vandrade tre dagar och tog en dag i Alicante och en dag i Valencia. När man ser Benidorm tänker man groteska höga hotell och 100% turistanpassat. Och det stämmer. Men rör man sig bara lite bort så kan man hitta fina vandringar.
En dag gick jag från Benidorm norrut längs kusten uppe längs klippkanten och tog sen tåget tillbaka från El Albir. Tyvärr lite disigt väder den dagen.
Visa bilaga 533026
Visa bilaga 533027
Visa bilaga 533028
En annan dag tog jag tåget till Calpe och vandrade upp på ett litet berg/kulle ovanför byn.
Visa bilaga 533032
Visa bilaga 533033
Visa bilaga 533034
Och den tredje vandringsdagen tog jag tåget upp till Dénia och gick upp på ett berg/kulle där.
Visa bilaga 533036
Visa bilaga 533037
Visa bilaga 533038
Visa bilaga 533039
Och även om det var nära riktigt turistiska områden så var det ffa på de två sista ytterst få andra vandrare. Så, budskapet är inte att Benidorm nödvändigtvis är stället för er utan snarast att man kan ha riktigt fina vandringar även om man inte ger sig ut på de allra mest kända vandringsställena.
Gick buss från flygplatsen i Alicante relativt frekvent och jag tror den tog under timmen. Och just transfertiden är ju onekligen en aspekt om man nu ska åka iväg under så kort tid.