[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Mitt inlägg (#249) var menat som inspiration för andra som har svårt att gå ner i vikt. Tyvärr blev reaktionerna negativa, som nästan alltid när någon nämner lågkolhydratkost.

Nåja, jag fortsätter väl i godan ro här, helt utan att "kämpa". Lycka till alla! ?

Jag misstänker det beror på saker som "Fattar fortfarande varför inte fler testar detta istället för att plåga sig." Man kan ju lätt tro att du anser din kosthållning vara överlägsen då..

Jag misstänker det beror på saker som "Fattar fortfarande varför inte fler testar detta istället för att plåga sig." Man kan ju lätt tro att du anser din kosthållning vara överlägsen då..
Överlägsen plågsamma sätt, definitivt. Verkar ju skitdumt att plåga sig när man kan låta bli med samma resultat.

Jag vänder mig inte till dem som inte har några problem. Det trodde jag var självklart, men tydligen inte. Visst kunde jag uttryckt mig annorlunda, men jag tror nog att samma negativitet hade bubblat upp ändå. Många har starka aversioner mot LCHF och jag förstår inte varför.

Här kommer någonting som funkar* för mig och som har som fördel att man inte behöver räkna kalorier, logga sin mat, utesluta någon livsmedel eller energikälla och inte heller framstå som en sociopat helt besatt av mat och utseende i sociala sammanhang.

*funkar: man får inte magrutor eller bli smal som tadej pogacar men i mitt fall räcker det för att vara 70 +/- 2kg (174 cm) med små barn, heltid jobb, osv. Your goals may vary.

1. Skippa mellanmål. Vet att någon förespråker mellanmål men för mig en mellis som kan börja med en helt ofarlig banan vänder snart till en matfest med mera frukter, knäckebröd med smör, kakor, nötter, osv. En bit choklad på kvällen blir snart tre eller fler. Lättare och mer sinnesro att avstå från maten helt utanför måltider.
Undantag är:
- när jag tränar;
- när det blir tårta eller bulle på kontoret, eller om jag är inbjuden till t.ex. fika. Eller om jag är ute och tar en glas med barnen.

2. Tumregel till måltider där, just för att jag inte fick något mellanmål, äter jag tills att jag blir mätt:
- 90 till 95% av måltider heter man hemma eller tar man med i matlåda. Åta på restaurang/café/kiosk eller take-away är alltså undantag;
- man använder riktiga ingredienser till måltider. I princip ingenting som min farfar inte skulle känna igen som mat. Så ingen Super Granola Master Crumble Heavy Falcon Nine till frukost, gärna havregryn. Ingen vanilj jordgubb rabarbar Yoggi, utan naturell yogurt. Ingen kalles kaviar, ketchup, findus lasagne, pizza grandiosa, osv. Är det ont om tid så tar det 15 minuter att fixa t.ex. en pasta med broccoli;
- rött kött försöker vi äta så lite som möjligt. Inte för att gå ner i vikt utan av miljö- och (andra) hälsoskal;
- alkohol drycker man när man går ut med kompisar, eller är inbjuden till middag hos någon, eller vid högtider, eller om det finns någonting att fira, eller om man har lagat någonting speciellt bra.
- ungefär samma gäller för söcker, tårta och kakor;
- mjölk och juice är till för barn bara;
- undantag görs när man är inbjuden oss kompisar, familj, eller på t.ex. arbetslunch. Då äter man vad som finns.

Ha det så gott och lycka till med era mål!

- man använder riktiga ingredienser till måltider.
Här finns förbättringspotential för min del. Det känns bara som att tröskeln är så hög dit när man är i (som jag upplever det) konstant tidsnöd.
Med det sagt så är ett annat tips för viktnedgång att undvika stress och sov tillräckligt vid rätt tidpunkt på dygnet.

På ämnet träna sig smal

I sammanfattning bekräftar studien att motionärer SKA hålla sig till snacktempo för att inte kolhydratförbränningen ska ta över och sänka fettförbränningen. När vi ens går upp i lite tempo dyker fettförbränningen mot noll.

Eliten KAN förbränna fett ända upp i tröskeln då de eldar upp mer energi än vad de kan tillföra (oxidera) via kolhydrater så fettet eldas upp på samma gång.

Tar jag ett mellis när cravingen sätter in blir det Lindahls sockerfria kvarg med 10g protein och 50 kcal per 100g. Ibland utgör den lunch med lite müsli.

Jag kör lchf plus att jag räknar kalorierna med. Då har man full koll ? för det ända som räknas är att man ligger i kaloriunderskott vilken diet man än kör

Överlägsen plågsamma sätt, definitivt. Verkar ju skitdumt att plåga sig när man kan låta bli med samma resultat.

Jag vänder mig inte till dem som inte har några problem. Det trodde jag var självklart, men tydligen inte. Visst kunde jag uttryckt mig annorlunda, men jag tror nog att samma negativitet hade bubblat upp ändå. Många har starka aversioner mot LCHF och jag förstår inte varför.

Jag har testat LCHF men tröttnade för jag tyckte det var tråkigt att avstå ris/potatis etc. Också plågsamt på sitt sätt.

Angående aversioner mot LCHF, de har ju inte tillkommit helt slumpartat. Jag har stött på en del rätt jobbiga LCHFare, någon nästan manisk. Om man inte direkt hyllar LCHF så måste man bevisa att man testat det ordentligt, och på rätt sätt, och ändå är det svårt att få slut på diskussionen. En del verkar helt enkelt inte acceptera att man inte tycker det är det bästa som hänt mänskligheten sedan semlan uppfanns.

Självklart är inte alla sådana.

Jag har testat LCHF men tröttnade för jag tyckte det var tråkigt att avstå ris/potatis etc. Också plågsamt på sitt sätt.

Angående aversioner mot LCHF, de har ju inte tillkommit helt slumpartat. Jag har stött på en del rätt jobbiga LCHFare, någon nästan manisk. Om man inte direkt hyllar LCHF så måste man bevisa att man testat det ordentligt, och på rätt sätt, och ändå är det svårt att få slut på diskussionen. En del verkar helt enkelt inte acceptera att man inte tycker det är det bästa som hänt mänskligheten sedan semlan uppfanns.

Självklart är inte alla sådana.
Blir det inte lite konstigt att vara emot något för att några förespråkare är jobbiga? Jag är emot religion, men inte för att många religiösa är jobbiga, utan för att religion saknar all form av logik och konsekventa resonemang.

Jag gissar att de jobbiga är det just för att LCHF utmålas som dåligt och till och med farligt, på tämligen tveksamma grunder. Det var trots allt inte särskilt länge sen som man på allvar trodde att fett är farligt. Den myten tycks oerhört svårt att slå hål på, och om man då själv grävt ner sig i ämnet och/eller provat själv och märkt att den vedertagna sanningen inte stämmer, så är det inte konstigt om man vill föra budskapet vidare. Särskilt när man ser att dylik kost skulle kunna hjälpa ganska många som kämpar med sina dieter, på ett sätt som i alla fall jag tycker verkar vara direkt plågsamt.

Vad som är ganska jobbigt är också alla de människor som blint tror på auktoriteter och inte vill tillägna sig något nytt. Det nya måste inte vara överlägset eller bättre, men bara möjligheten att det kan vara det, gör i alla fall mig nyfiken. Såsom ifrågasättandet av att man skulle må bäst av att äta något som kroppen evolutionärt inte alls är anpassad för (spannmål till exempel). Eller att man skulle behöva något (kolhydrater för hjärnan) som det är hur lätt som helst att bevisa att man inte alls behöver, genom att själv prova att eliminera det.

Eftersom sannolikheten att nån som är emot LCHF kommer prova är ungefär noll så skriver jag inte mer i den här tråden hädanefter. ?

Edit: Och där kom lite mer tvångsmässiga avståndstaganden från LCHF, som väntat. Varför känner så många ett behov av att tala om att LCHF inte är något för dem, bara för att någon annan berättat att det funkar för den personen? Ingen har sagt att det är det enda rätta.
Jag ser heller inte alls samma reaktioner på andras inlägg som verkligen beskriver hur man "bör" göra, som om det vore den enda sanningen. Förmodligen för att publiken håller med.

Senast ändrad:
Blir det inte lite konstigt att vara emot något för att några förespråkare är jobbiga? Jag är emot religion, men inte för att många religiösa är jobbiga, utan för att religion saknar all form av logik och konsekventa resonemang.

Jag gissar att de jobbiga är det just för att LCHF utmålas som dåligt och till och med farligt, på tämligen tveksamma grunder. Det var trots allt inte särskilt länge sen som man på allvar trodde att fett är farligt. Den myten tycks oerhört svårt att slå hål på, och om man då själv grävt ner sig i ämnet och/eller provat själv och märkt att den vedertagna sanningen inte stämmer, så är det inte konstigt om man vill föra budskapet vidare. Särskilt när man ser att dylik kost skulle kunna hjälpa ganska många som kämpar med sina dieter, på ett sätt som i alla fall jag tycker verkar vara direkt plågsamt.

Vad som är ganska jobbigt är också alla de människor som blint tror på auktoriteter och inte vill tillägna sig något nytt. Det nya måste inte vara överlägset eller bättre, men bara möjligheten att det kan vara det, gör i alla fall mig nyfiken. Såsom ifrågasättandet av att man skulle må bäst av att äta något som kroppen evolutionärt inte alls är anpassad för (spannmål till exempel). Eller att man skulle behöva något (kolhydrater för hjärnan) som det är hur lätt som helst att bevisa att man inte alls behöver, genom att själv prova att eliminera det.

Eftersom sannolikheten att nån som är emot LCHF kommer prova är ungefär noll så skriver jag inte mer i den här tråden hädanefter. ?

Och den oundvikliga diskussionen är igång.
Jag är inte emot LCHF, bara konstaterat att det inte är något för mig. Och det har inget att göra med huruvida LCHFare är snälla pojkar eller jobbiga typer. Jag förstår inte riktigt varför du skall vrida till vad jag skrev på det sättet. Att jag skrev något om att en del LCHFare kan vara jobbiga var p.g.a. av din kommentar "Många har starka aversioner mot LCHF och jag förstår inte varför".

Jag tycker det är en större uppoffring att köra LCHF än att minska på kalorier, vilket jag skrev i mitt inlägg. Du verkar inte kunna acceptera att någon väljer bort LCHF på rationella grunder. För den personen, LCHF är rätt för en del, inte rätt för en del, så är livet, bara att tugga i sig.

Jag har testat LCHF under ca 3,5 månader. Enligt mig en riktigt jobbig diet då jag inte alls trivdes med den typen av mat. Dieten funkade bra o tappade då ca 16kg. Men som sagt så va den nog inte min grej då varje dag kändes jobbig.
Nu är jag tillbaka i Svullo träsket o ska ner. Har provat att bara äta mindre kalorier, o de passar mig väldigt bra nu då jag upplever mig som mätt (med lagom underskott för mig) o orkar träna. Jag startade på 101kg o har ett mål på mellan 85-87kg till sommaren. Hittills är jag ner 3-4kg. Räknar inte kalorier slaviskt utan satsar på ett underskott varje dag bara, dvs håller inte på o väger mat. Äter tills jag känner att nu klarar jag mig, går aldrig hungrig. Snöat in mig på livsmedel som kyckling, ägg, stuvad spenat, böner, kikärter, havregrynsgröt med frysta hallon o mjölk., gurka, morötter i alla former, tacos, kyckling fajitas, knäckebröd med Philadelphia ost. Dricker Pepsi max, kaffe, vatten, fun light saft. Till helgen blir de dipa gurka o morötter.
Är svag för öl o GT, men avstår det helt nu, förutom vid ev. Tillställningar.

Jag skulle kunna tänka mig att testa Lchf, även fasta. Räkna och väga är för invecklat för mig.

Edit: Man ska inte uppvigla.

Jag skulle kunna tänka mig att testa Lchf, även fasta. Räkna och väga är för invecklat för mig.

Edit: Man ska inte uppvigla.

Bra att du redigerade om.

För tydlighetens skull, jag räknar inte @Makten som en jobbig LCHFare. Det hoppas jag att det inte tolkades som.

Men åter till ämnet.
Funderar på att återuppta mina morronpromenader. När jag började cykla några år sedan för bantning gjorde jag det. Efter ett tag gick jag över till morronrundor på cykel, typ 5 km i maxfart. Tanken var att komma igång på morgonen och få igång förbränningen. Det funkade bra då.

Det beror på vilket resultat du är ute efter. Om det är viktnedgång utan att ta hänsyn till fördelningen mellan fett och muskler som försvinner, så stämmer det.
Har gått på lchf i drygt två år gått ner ca 55 kilo och vågar påstå att jag har mer muskler än dom flesta här på forumet. Råkade bara äta upp mig i höstas / julas när det spårade ur när jag käkade kolhydrater igen....

Har gått på lchf i drygt två år gått ner ca 55 kilo och vågar påstå att jag har mer muskler än dom flesta här på forumet. Råkade bara äta upp mig i höstas / julas när det spårade ur när jag käkade kolhydrater igen....
Jag förstår inte om detta var en replik till min kommentar? Jag hävdade inte att LCHF inte bidrar till att bevara muskelmassa. Bara att det räcker inte med att ligga på kaloriunderskott så är allt i sin ordning. Viktnedgång kan påverka kroppen på olika sätt beroende på hur du gör, vilka makronutrienter du får i dig och hur stort energiunderskott du utsätter dig för.

caloric-deficit.jpg

Är det nu jag ska skriva att även jag tänkte tappa lite kilon till våren? För att styra skutan tillbaks till det som @Fjärdebrunn antagligen tyckte var syftet med tråden.
Jag har dock missat att väga mig men ska väl göra det typ i morgon. Min plan är egentligen bara att strunta i såser, fet mat, snabba kolhydrater, bira, snacks, godis, fikabröd och att äta något på kvällen. Alltså bara käka lite bättre. Det funkade förra året när jag gick ner 9kg så jag hoppas på det samma i år.

Är det nu jag ska skriva att även jag tänkte tappa lite kilon till våren? För att styra skutan tillbaks till det som @Fjärdebrunn antagligen tyckte var syftet med tråden.
Jag har dock missat att väga mig men ska väl göra det typ i morgon. Min plan är egentligen bara att strunta i såser, fet mat, snabba kolhydrater, bira, snacks, godis, fikabröd och att äta något på kvällen. Alltså bara käka lite bättre. Det funkade förra året när jag gick ner 9kg så jag hoppas på det samma i år.
Det kommer gå bra om du följer den planen. Låter som de flesta dieter: skippa skräpet.

Körde igång appen Lifesum igår. Bra redskap !
Men jag som inte riktigt räknat kalorier innan, ser ju till min fasa att en dag som jag inte tränar ska jag äta knappt 2000kcal på en dag. Normalt har jag följande matklocka:
06,15 Frukost hemma
09,00 Frukost jobbet
12,00 Lunch
15,00 Mellanmål
18,00 Middag
20,00 Kvällsmat.

Rakt fördelat skulle det då bli 333 Kcal per måltid, vilket inte är mycket. Jag var nog naiv, men här gäller det att tänka till..

Men jag som inte riktigt räknat kalorier innan, ser ju till min fasa att en dag som jag inte tränar ska jag äta knappt 2000kcal på en dag. Normalt har jag följande matklocka:
06,15 Frukost hemma
09,00 Frukost jobbet
12,00 Lunch
15,00 Mellanmål
18,00 Middag
20,00 Kvällsmat.

Rakt fördelat skulle det då bli 333 Kcal per måltid, vilket inte är mycket. Jag var nog naiv, men här gäller det att tänka till..
Hinner du med något mellan alla måltider? ?

06,15 Frukost hemma
09,00 Frukost jobbet
12,00 Lunch
15,00 Mellanmål
18,00 Middag
20,00 Kvällsmat.

Jag skulle tro att du klarar dig utan första frukosten och sista kvällsmaten. Jag åt också dubbla frukostar ett tag när jag bytte arbetsplats, och därigenom även rutiner, och det tog ett tag att vänja om sig men nu är det inga problem alls. Jag kör en slät kopp kaffe när jag kommer till jobbet vid 7-snåret så klarar jag mig fram till frukost.

När jag cykelpendlar mår jag bra av att inte käka före cyklingen. Läste någon gång att gubbar får bättre fettförbränning när man tränar på tom mage på morgonen.

När jag cykelpendlar mår jag bra av att inte käka före cyklingen. Läste någon gång att gubbar får bättre fettförbränning när man tränar på tom mage på morgonen.

Börjar närma mig gubbe så får väl försöka ge tusan i första målet.. Brukar pendla vår - sommar - höst en par dagar i veckan.. En banan räcker oftast efteråt så man står sig till frukosten.

Jag sitter just nu och trampar en timme på Zwift innan frukost. Tycker det funkar prima. Morgonpromenader innan fukost var standard förr när jag deffade inför tävlingar.

06,15 Frukost hemma
09,00 Frukost jobbet
12,00 Lunch
15,00 Mellanmål
18,00 Middag
20,00 Kvällsmat.

Om du äter så ofta så behöver ju inte varje måltid innehålla så många kalorier heller väl? Äta ofta och lite är väl annars ett ganska vanligt råd när man vill gå ner i vikt för att slippa risken att "överäta" pga att man känner sig hungrig.

Om du äter så ofta så behöver ju inte varje måltid innehålla så många kalorier heller väl? Äta ofta och lite är väl annars ett ganska vanligt råd när man vill gå ner i vikt för att slippa risken att "överäta" pga att man känner sig hungrig.

Vad jag har förstått finns det inte så mycket som talar för något speciellt med måltidsfrekvens. "Äta var tredje timme" osv som iaf jag fick lära mig någongång är inget man behöver hålla på med men heller inget fel. Vill man äta ofta och mindre kan man göra det, vill man äta två gånger om dagen kan man göra det.

06,15 Frukost hemma
09,00 Frukost jobbet
12,00 Lunch
15,00 Mellanmål
18,00 Middag
20,00 Kvällsmat.

Tips är att du skaffar en Apple Watch om du inte redan har en, då får du automatiskt in alla dina aktivt förbrända kalorier i Lifesum. Så går du 10 000 steg på en dag så ”får” du några hundra extra kalorier att spela med.

Jag vet att man kan lägga in manuellt men jag tycker att det blev bökigt.

06,15 Frukost hemma
09,00 Frukost jobbet
12,00 Lunch
15,00 Mellanmål
18,00 Middag
20,00 Kvällsmat.

Hitta det du trivs med och det du mår bäst av. Vi är alla olika och är olika känsliga för vilka måltider man kan hoppa över. Jag ligger på ungefär samma energiintag, eller t.om lägre (när jag väl kommer igång). Jag har lätt för att låta bli att äta på morgonen, men kan absolut inte låta bli att äta ett kvällsmål. Jag kör med 4 mål per dag, vilket fungerar bra för mig. Jag hinner inte bli hungrig mellan måltiderna. Första målet brukar bli vid 9-10 tiden och det sista ca kl 21. Så testa vad som funkar för dig!

Tips är att du skaffar en Apple Watch om du inte redan har en, då får du automatiskt in alla dina aktivt förbrända kalorier i Lifesum. Så går du 10 000 steg på en dag så ”får” du några hundra extra kalorier att spela med.

Jag vet att man kan lägga in manuellt men jag tycker att det blev bökigt.
Jag kopplade Lifesum till Hälsoappen i luren (iPhone). Den bor i fickan så Lifesum hämtade in varje steg därifrån.

Jag har en jätte bra diet som funkar för alla, vase sig de har ”stora ben” eller ”låg energiomsättning”..

Ät mindre kalorier än du gör av med!
Helt revolutionerande, jag vet.

Veckans invägning -0.5 kilo och -1cm runt midjan. Går lite trögt tycker jag. Får hoppas på bättre resultat nästa vecka. Av erfarenhet så brukar det gå bättre varannan vecka för mig

Tillbaka
Topp