[OT] Happys symaskinstråd!

Det här med ramväskor: De stora modellerna pajar ju oftast möjligheten att ha ordentliga flaskor i ställ. Alltså måste man lösa flaskfrågan på annat sätt. Känns som man ofta bara flyttar problemet.

Jag har tänkt prova vätskeblåsa i väskan. Trött på dåliga flaskställ och sladdriga flaskor som är svåra att få i och tänker att en vätskeblåsa med munstycke i sån där nyckelrings-jojo vore fint.

Det här med ramväskor: De stora modellerna pajar ju oftast möjligheten att ha ordentliga flaskor i ställ. Alltså måste man lösa flaskfrågan på annat sätt. Känns som man ofta bara flyttar problemet.
Jag har använt adapter för att flytta ner ena flaskstället, och därtill bytt till sidomatade flaskställ. Ramväska och flaskor funkar då ihop. Sen är väl frågan vad som är en "stor" ramväska, min kanske är medium..

56 cm ram, 4,5 l,ramväska. Stor o liten flaska i ställ med sidoutkast om man får säga så.
Och verktygsburk under.
Men har man en ram med starkt slutande övre ramrör blir det förstås besvärligt men då är cykeln åas kanske inte lämplig för längre utfärder?

488BCAF7-F40C-4FB0-9B65-0BB5E79773A8.jpeg

Det här blir mitt bidrag i tråden.
Hittade ramen slängd utanför ett soprum, sen sydde jag ny ”hängmatta” av 3mm läder.

Ramen verkar vara byggd av ett företag i Köpenhamn när jag forskat lite i det.

Visa bilaga 533755
Snyggt, men det behöver inte nödvändigtvis vara den från Danmark då det gjorts mängder av kopior av "fladdermusen" under åren. Jag hade en original efter min mor som nu gått vidare till ett syskonbarn. Rätt värdefulla om klädseln är original.

Klurar vidare. Tänker mig göra en mindre ramväska för den främre delen av triangeln. Ungefär något sånt här:
bxb-better-half-framebag_3.jpg

Fast nog ytterligare något mindre, nog ca 20 cm lång... Vad tror ni om antalet remmar? Två på ovansida, en på underrör och en runt styrrör? Eller bara överrör och underrör?
De flesta kardborreband är ju lite hårdare/styvare, riskerar de att skava färgen? Bör man sy kardborrebandet på en remsa med mjukare tyg?

Behov av antal band beror på hur styvt materialet i sig är eftersom mjukare material lättare ”säckar ihop” med för få fästpunkter.

Ett tips är att sy fast bitar av kasserad slang på insidan av kardborrebanden, alltså den sida som ligger mot ramen. Då skyddas den från alla vassheter. Så gjorde jag på min ramväska, och ramen är fortfarande fin efter tre års konstant användning. ?‍♂️

Klurar vidare. Tänker mig göra en mindre ramväska för den främre delen av triangeln. Ungefär något sånt här:

Fast nog ytterligare något mindre, nog ca 20 cm lång... Vad tror ni om antalet remmar? Två på ovansida, en på underrör och en runt styrrör? Eller bara överrör och underrör?
De flesta kardborreband är ju lite hårdare/styvare, riskerar de att skava färgen? Bör man sy kardborrebandet på en remsa med mjukare tyg?
Nu vill ju du ha ngt mindre, men annars, modellen du visar på bilden, det finns väl sådana som är kombinerade med överrörsvästa också, eller? Som ett paket liksom, som både sitter inne i ramen som på bilden, och sedan "växer" upp över överröret.

Behov av antal band beror på hur styvt materialet i sig är eftersom mjukare material lättare ”säckar ihop” med för få fästpunkter.

Ett tips är att sy fast bitar av kasserad slang på insidan av kardborrebanden, alltså den sida som ligger mot ramen. Då skyddas den från alla vassheter. Så gjorde jag på min ramväska, och ramen är fortfarande fin efter tre års konstant användning. ?‍♂️
Sant. Funderar på om jag ska sy in någon tunn plast eller liknande. Vill dock inte att det ska bli för styvt heller...
Slang låter vettigt. Ger också lite friktion som hindrar att väskan åker runt kan jag tänka mig.

Nu vill ju du ha ngt mindre, men annars, modellen du visar på bilden, det finns väl sådana som är kombinerade med överrörsvästa också, eller? Som ett paket liksom, som både sitter inne i ramen som på bilden, och sedan "växer" upp över överröret.
Hm, den lösningen har jag inte sett men tål att tänkas på.

Det enda jag tänker på är att man gärna vill ha något som drar väskan bakåt. Annars tänker jag att risken är att den kanar fram och blir lös? Kanske hjälper om man har en väldigt styv väska?

Min dotter har en bekant som söker trälådan under till denna typ av maskin. Eller måtten för att göra en ny. Någon som har tips?
received_261581886111235.jpeg
received_5614999285183465.jpeg

Senast ändrad:
Vågar inte säga säkert då jag inte har måtten. Men jag killgissar att lådan på en Husqvarna 12 ligger väldigt nära. De maskinerna brukar gå för ett par hundra.

För mått kolla Facebookgruppen, Vi som gillar gamla symaskiner.

Inatt fick jag ny, eventuellt tokig, idé. Kanske man ska ge sig på att sy sig en vinterjacka? Med några träningsprojekt under våren och sen ta sig an det till hösten, så ser jag det inte som omöjligt :)

Jag försöker allmänt reducera min skärmtid. Min fråga är därför om någon har tips på bra syböcker? Både gällande kläder och väskor är intressant.

Vår gamla Husqvarna från 70-talet började ryka vid senaste projektet, det luktade inte hallon så givetvis vänder man ju sig till Happy när ny enkel familjesymaskin ska inhandlas. Vad har ni för tips på prisvärda maskiner, kommer sy lite gardiner, lite tyngre ibland som uniformsmärken, ryggsäcksmaterial osv.
Här verkar ju kunskapen finnas, vi snackar en budget på max 4000kr. Alla i kolfiber går då bort...

Vår gamla Husqvarna från 70-talet började ryka vid senaste projektet, det luktade inte hallon så givetvis vänder man ju sig till Happy när ny enkel familjesymaskin ska inhandlas. Vad har ni för tips på prisvärda maskiner, kommer sy lite gardiner, lite tyngre ibland som uniformsmärken, ryggsäcksmaterial osv.
Här verkar ju kunskapen finnas, vi snackar en budget på max 4000kr. Alla i kolfiber går då bort...
Det är troligtvis en avstörningskondensator som brunnit som sitter direkt innanför locket där sladdarna går in eller i pedalen. Om det är den som brunnit så är det bara att plocka bort den och köra vidare då den inte fyller någon funktion längre eftersom att tv-sändningen inte är luftburen längre. Det kan även finnas en kondensator i pedalen som också kan plockas bort om den också är trasig.

Det är troligtvis en avstörningskondensator som brunnit som sitter direkt innanför locket där sladdarna går in eller i pedalen. Om det är den som brunnit så är det bara att plocka bort den och köra vidare då den inte fyller någon funktion längre eftersom att tv-sändningen inte är luftburen längre. Det kan även finnas en kondensator i pedalen som också kan plockas bort om den också är trasig.
Aj fan. Den har redan åkt på tippen...

Vår gamla Husqvarna från 70-talet började ryka vid senaste projektet, det luktade inte hallon så givetvis vänder man ju sig till Happy när ny enkel familjesymaskin ska inhandlas. Vad har ni för tips på prisvärda maskiner,
Jag hade utan tvekan köpt en äldre begagnad kvalitetsmaskin, gärna från 70-talet. Kanske en fin Husqvarna. ;) Ska man ha en ny maskin med motsvarande kvalitet handlar det om femsiffriga belopp.

Har skurit en form med wellpapp efter lite testing :) Blir en liten sak på ca 1,5 liter. Rotade i tyglådan och fann bävernylon, en halvgrov bomull och ett par trasiga fritidsbyxor som potentiella material. Vad hade ni valt?

Tänker att det nog inte behövs avstyvning? Dubbla lager med något mellan blir nog mest klumpigt... Om det inte finns något som är tunnt, lätt och också styvt? Jag vill minnas att min syslöjdsfröken fick mig att sy in något i något projekt för att ge det lite styvhet. Minns inte var det var, men minns det som lätt och tunnt. Tror dock att det inte tillförde så väldigt mycket styvhet.. ?

Jag hade kanske styvat upp panelen som hänger rakt under överröret med någon tunn plastbit. Något i ungefär samma tjocklek som hårda plastförpackningar. Det räcker nog för att ge hela väskan form. I övrigt hade jag inte förstärkt något. Mellanlägg är rätt jobbigt att hålla på med, det krävs en hel del strykande för att få dem på plats och sedan behövs ett innertyg för att skydda mellanlägget. Att sy en sån där väska med två tyglager lär vara en rejäl huvudvärk.

Nu har jag bara vaxat canvas, men det är ju en bra metod för att både ge styvhet och visst skydd mot väder och vind. Vaxet går ju både köpa eller enkelt göra själv (bivax och parafin).

Plast kan beställas här. Har köpt polypropylen direkt av grossist i Malmö när jag skulle tillverka lampskärmar, men denna leverantör verkar funka till privatpersoner då det gäller PE plast. PE 1000 eller PE 300 borde funka som stomme i väskor:

Har skurit en form med wellpapp efter lite testing :) Blir en liten sak på ca 1,5 liter. Rotade i tyglådan och fann bävernylon, en halvgrov bomull och ett par trasiga fritidsbyxor som potentiella material. Vad hade ni valt?

Tänker att det nog inte behövs avstyvning? Dubbla lager med något mellan blir nog mest klumpigt... Om det inte finns något som är tunnt, lätt och också styvt? Jag vill minnas att min syslöjdsfröken fick mig att sy in något i något projekt för att ge det lite styvhet. Minns inte var det var, men minns det som lätt och tunnt. Tror dock att det inte tillförde så väldigt mycket styvhet.. ?

Ikeas böjbara skärbräda kan man försiktigt sy rakt igenom med en jeansnål. Jag har klippt ut bitar ur dem och sedan sytt fast dem direkt mot insidan av väskan. Funkar fint. Inte lättast men inte orimligt tungt heller

Annars är ju gamla a-4 mappar i lite hårdare plast bra till mycket. Rätt hårdhet och finns ofta hemma i överflöd numera.

Jag har sömtätat några tält med silikon ’sealer’ + lacknafta. Lär väl torka ut så småningom, men ser fortfarande fint ut sju år senare.

En väska hade jag dock hellre vaxat. Det blir en snyggare (imho) yta och silikon är ett material som blir kvar i många hundra år i naturen, det kan man gärna använda sparsamt.

Någon som har tankar och erfarenheter av alternativa låsmetoder för fickor/fack. Dragkedja, tryckknappar, knapp mot hål och kardborre har alla sina för och nackdelar. Jag lutar nu åt tryckknappar, men finns andra alternativ jag förbisett?

Någon som har tankar och erfarenheter av alternativa låsmetoder för fickor/fack. Dragkedja, tryckknappar, knapp mot hål och kardborre har alla sina för och nackdelar. Jag lutar nu åt tryckknappar, men finns andra alternativ jag förbisett?

Beror ju lite på vad som ska förvaras och hur vattenskyddat, men här är lite förslag:
Rolltop (även om fickan sitter på nåt större)
Som en hopsnörning i en ryggsäck (det heter säkert nåt fint)

Med en flärp över toppen har du även följande alternativ:
Rem/sölja (spänne)
Bandspänne/bandlås
Rem/bandlås
Tvärställd pinne/ögla

Panduro/Slöjd-detaljer kan nog hjälpa dig med prylar för ovanstående.

Annars, för inspiration till just spännen kan man besöka närmsta välassorterade affär för handväskor. Där tror jag nog man kan se en och annan variant på problemet som sedan kan anpassas för cykelväska (eller annan väska om nu så önskas).

Vattentätt är ingen superprio i detta fall. Dragkedja är kanske det jag skulle ha sett till funktion - snabbt och enkelt att öppna, även med handskar, och håller saker kvar. Men estetiskt (och till viss del sytekniskt) så vill jag ha "flärp över toppen".

Kardborre är enkelt och rätt bra, men jag tycker ofta de blir ganska snabbt slitna och börjar funka dåligt.

Magnet är kanske inte dumt. Pinne+ögla är lite lockande också, passar kanske estetiskt i detta fall.

Jag har en fundering. När jag syr väskor vill man ibland stadga dem och sy in en skiva eller en bit tunt liggunderlag i väggen. När jag gör det drar sig tyget dock alltid och det blir väldigt ojämnt. Problemet tror jag är när jag syr den sista sömmen. Istället för att sömmen hamnar i mitten av skivan (se bild)

F3EBF761-F2A6-4716-AF4A-4076BE9FAEA8.jpeg

Hamnar den förskjutet pga. Pressarfotens tryck etc.

F04603CD-B312-4011-8542-A9DF23683A98.jpeg

Det gör i sin tur att det slår sig och ser allmänt hafsigt ut.

Någon som har några tips? Utom möjligen att lämna så kort bit som möjligt innan man stoppar i skiva?

Jag har en fundering. När jag syr väskor vill man ibland stadga dem och sy in en skiva eller en bit tunt liggunderlag i väggen. När jag gör det drar sig tyget dock alltid och det blir väldigt ojämnt. Problemet tror jag är när jag syr den sista sömmen. Istället för att sömmen hamnar i mitten av skivan (se bild)

Visa bilaga 559704

Hamnar den förskjutet pga. Pressarfotens tryck etc.

Visa bilaga 559703

Det gör i sin tur att det slår sig och ser allmänt hafsigt ut.

Någon som har några tips? Utom möjligen att lämna så kort bit som möjligt innan man stoppar i skiva?

Tre möjliga (teoretiska) lösningar:
  • Lämna så kort bit som möjligt innan du stoppar in det stadgande materialet och sy resten av sömmen för hand efter instoppning.
  • Sy sömmen längre från det stadgande materialet så att upphöjningen inte påverkar sömmen.
  • Nåla ordentligt längs med det stadgande materialets kant så att det håller sig på plats precis där du vill. Därefter kan du sy precis intill det nålade.
Otestat, men inte otänkbart. ?

Testa att lämna en längre sömnsmån och sy en första söm en bra bit ut där materialhöjden inte förskjuter. Detta fixerar över- och undertyget. Sen borde det bli lättare att sy en ny söm längre in, där du vill ha den, utan att tygerna kanar.

Om det går kan du också testa att tilta förstärkningsskivan. Då dras det undre tyget in något.

Senast ändrad:
Testa att lämna en längre sömnsmån och sy en första söm en bra bit ut där materialhöjden inte förskjuter. Detta fixerar över- och undertyget. Sen borde det bli lättare att sy en ny söm längre in, där du vill ha den, utan att tygerna kanar.

Om det går kan du också testa att tilta förstärkningsskivan. Då dras det undre tyget in något.

Hur menar du tilta?
Väldigt bra tips i övrigt!

Tre möjliga (teoretiska) lösningar:
  • Lämna så kort bit som möjligt innan du stoppar in det stadgande materialet och sy resten av sömmen för hand efter instoppning.
  • Sy sömmen längre från det stadgande materialet så att upphöjningen inte påverkar sömmen.
  • Nåla ordentligt längs med det stadgande materialets kant så att det håller sig på plats precis där du vill. Därefter kan du sy precis intill det nålade.
Otestat, men inte otänkbart. ?

Väldigt bra tips! Stort tack!

Jag återkommer när jag testat ovan :)

Om du vinklar skivan, tex 45 grader, kommer det undre tyget att dras in något i förhållande till det övre. Det förutsätter förstås att det finns plats att lyfta skivan.

Ytterligare en metod att pröva:
Dra in det undre tyget lite i motsatt sida. Ex: Om du syr på höger sida om skivan förbereder du genom att dra in det undre tyget åt vänster och fästa det med nål/klämma på vänstra sidan om skivan.

Om du vinklar skivan, tex 45 grader, kommer det undre tyget att dras in något i förhållande till det övre. Det förutsätter förstås att det finns plats att lyfta skivan.

Ytterligare en metod att pröva:
Dra in det undre tyget lite i motsatt sida. Ex: Om du syr på höger sida om skivan förbereder du genom att dra in det undre tyget åt vänster och fästa det med nål/klämma på vänstra sidan om skivan.
Fattar! Smart!

Tillbaka
Topp