[OT] Happys symaskinstråd!

Barrett

Aktiv medlem
Gjorde eget vax?

/Martin
Ja, eller nått som ska motsvara Fjällrävens Greenland vax är väl en bättre beskrivning. Bara smälta ihop bivax med paraffin. Bivax är ju bra till mycket så det har jag numera alltid hemma o gör bl.a. vax till skärbrädor (bivax o valnötsolja), hårvax mm. Paraffin hade jag först lite svårt att hitta då det t.ex. va slut på Panduro. Men så kom jag på att många ljus är gjorda på ren paraffin, så det löste sig med ett blockljus från lokala mataffären 😊

Tejpade ihop några formar i kartong

Nu har jag vaxat o värmt in 5 lager o det märks knappt. Så jag börjar misstänka att det ska till minst 10 st behandlingar eller mer innan materialet är mättat 😬😄

Bilagor

Jonatan F

Aktiv medlem
(...) pendlingsrygga. (...) speciallösningar för att förvara skjortor (....) canvas (...) vattentät (...)

Berätta mer!! Väldigt nyfiken! Har själv liknande idéer som hela tiden ändras när Corona ger nya omständigheter.

I nuläget har jag kört med en hatt-haglöf från 90-talet (shosho) med överdrag i vattentätt reflextyg från Clas Ohlson. När det vräker ner och inget håller har det funkat klanderfritt. Sedan är en stor fördel att det omvandlar väskan till en reflexväst vilket är bra när det är grinigt väder och så kan väskan vara snygg så fort det slutar regna.

Barrett

Aktiv medlem
Berätta mer!! Väldigt nyfiken! Har själv liknande idéer som hela tiden ändras när Corona ger nya omständigheter.

I nuläget har jag kört med en hatt-haglöf från 90-talet (shosho) med överdrag i vattentätt reflextyg från Clas Ohlson. När det vräker ner och inget håller har det funkat klanderfritt. Sedan är en stor fördel att det omvandlar väskan till en reflexväst vilket är bra när det är grinigt väder och så kan väskan vara snygg så fort det slutar regna.
Ja jag går helt bananas här hemma pga. pandemin så jag förstår vad du menar.

Ja jag är fortfarande på idéstadiet. Men tänker ett datorfack i mitten för maximalt skydd utan att behöva ha den mot ryggen.
För skjorta etc. Tänker jag en hopfällbar låda som hålls ihop med antingen kardborreband eller magneter. Som enkelt går att vika ihop när den inte behövs.

Hela innanmätet kommer enkelt att gå ta ut. Jag tänker att det kan vara bra att kunna tvätta separat eller ta ut för att korta ner torktiden. Det ger ju oxå möjligheten att göra olika innanmäten efter olika behov om man vill.

För mig ser jag det bara som ett läroprojekt. Skulle det visa sig att det blir en andvändbar pendlar rygga så är jag positivt överraskad 😊

Jonatan F

Aktiv medlem
Låter superkul! Kul med modulär insida :) du får ju posta här när det finns något att visa :) mitt tips är att fundera på om det går att transportera den på cykeln. En korg att lägga den i räcker ju men det är skönt att slippa bli svettig på ryggen. Och så håller sig väskan fräschare på sommaren.

Jag började på en väska att ha när jag jobbade 300 m från hemmet men gymmade på morgonen. Optimerad för att ha svettiga träningskläder i samtidigt som den skulle vara lätt att hitta i när man var på gymmet. Alltså - inte en djup väska där allt alltid är på botten. Men sedan flyttade vi i mars två mil bort.

Då började jag åka buss till jobbet och använde min Shosho. Men så i maj började folk komma tillbaka och det blev trångt på bussen. Då började jag cykla 2 mil enkel resa varje dag. Då började jag sy på en stor randoväska istället.

Men nu i januari bytte jag jobb och började jobba hemifrån så nu behöver jag varken den halvfärdiga ryggan eller den halvfärdiga randoväskan. :) istället satte jag en korg på pendelcykel där jag kan ha en vanlig rygga när jag ibland åker in till kontoret.

Barrett

Aktiv medlem
Låter superkul! Kul med modulär insida :) du får ju posta här när det finns något att visa :) mitt tips är att fundera på om det går att transportera den på cykeln. En korg att lägga den i räcker ju men det är skönt att slippa bli svettig på ryggen. Och så håller sig väskan fräschare på sommaren.

Jag började på en väska att ha när jag jobbade 300 m från hemmet men gymmade på morgonen. Optimerad för att ha svettiga träningskläder i samtidigt som den skulle vara lätt att hitta i när man var på gymmet. Alltså - inte en djup väska där allt alltid är på botten. Men sedan flyttade vi i mars två mil bort.

Då började jag åka buss till jobbet och använde min Shosho. Men så i maj började folk komma tillbaka och det blev trångt på bussen. Då började jag cykla 2 mil enkel resa varje dag. Då började jag sy på en stor randoväska istället.

Men nu i januari bytte jag jobb och började jobba hemifrån så nu behöver jag varken den halvfärdiga ryggan eller den halvfärdiga randoväskan. :) istället satte jag en korg på pendelcykel där jag kan ha en vanlig rygga när jag ibland åker in till kontoret.
Jag har ingen dedikerar pendlingscykel så det är ryggsäck som står till hands. Men en fixie med pizzarack står där en bit ner på villhöver-listan. Men så har jag ju en Bullit som används då & då för pendling när det ska handlas på vägen etc.

Nu är jag inne på 11:e vaxningen o tyget är fortfarande inte mättat. Har köttat på ganska bra med vax de sista strykningarna, va lite försiktig i början. Överväger nu att övergå till att pensla in smält vax som jag läst mig till i vaga beskrivningar fungera för rent bivax iaf. Borde gå, men kanske testar på en spillbit först :) Är rädd att det slutar på 20+ vaxningar annars... :-/

Jonatan F

Aktiv medlem
Haha, inte lätt! Hörde att när man vaxar jackor ska de kunna stå själva när man är klar så du har nog en bitkvar till det:)

Barrett

Aktiv medlem
Gick loss med pensel o smällt vax. Var mkt enklare o nu är materialet mättat. Ingen påverkan alls på utseendet, vilket jag hade väntat mig. Men om jag vill ha det är det nog bara att arbeta in ett tunt lager o sen gå över med en borste.

Nu händer inget mer innan jag fått tummen ur o lagt en beställning hos extremtextil. Men måste planera vad jag ska ha först...

Bilagor

Senast ändrad:
Tack! Kanon bra klipp. Kollade kolen igår o rengjorde lite. Såg vad jag kunde bedöma bra ut. Vad ska man använda för kemikalie för rengöring av kolen?

Men den har helt klart ”släppt” lite där all rengöring o smörjning hjälpt till. Nu tuggar den ju iaf i sig 5 lager canvas. Mer och man får hjälpa till med handen o den missar nått stygn här o där.
När maskinen får jobba hårt händer det återkommande att övertråden hoppar av första öglan från trådrullen räknat, vilket om jag inte ser det direkt leder till dåligheter. Antar att detta är kopplat till trådspänningen?

Nu måste jag ändå beställa lite grejer så jag ska ge mig på att gå över knägasen.

Vad skulle ni rekommendera för tyg till insidan av en väska fickor och fack? I övrigt är väskan i vaxad canvas, så det får gärna stå emot vatten bra (men inte nödvändigtvis helt tätt), tåligt o lätt (med prio i den ordningen).
Hur gör ni och vad använder ni för att få sömmar etc. täta?

Jag gjorde f.ö. eget vax o vaxade väskan första gången igår. Ska upprepas tills önskat resultat uppnåtts.
Hej
Att tråden hoppar av beror ofta på att trådrullen går i spinn när symaskinen drar till sig tråd inför nästa stygn. Bästa sättet att hindra det är att haspla av sytråden uppåt, via en ståltråd över trådrullen (kolla bilden på min singer tidigare) Då behöver inte trådrullen rotera för att servera tråd till stygnen.

Vad kul att du syr en rygga i vaxad canvas. Har själv sytt väskor i 10år i vaxad canvas. Har fortfarande verkstaden igång, men har inga ambitioner på att försörja mig på det mer. Jag hade ingen fast inredning alls. Bara lösa fack och säckar på insidan. STADIG väska är det som saknas på marknaden:) inte massor av fack:)

Snygg modell du gjort. Den kommer att bli snyggare och snyggare varje dag.

Vaxningen är bra, och sömmarna kommer att täta sig själva när de blir blöta, förutsatt att det är bomullstyg. Mycket vax är bra, men det kan vara bra att känna till att en rikligt vaxad väska kommer att blöda vax på sommaren. Alltid en balansgång det där.

Så här ser min modell ut.
Skärmavbild 2021-01-29 kl. 17.54.55.png
Skärmavbild 2021-01-29 kl. 17.55.15.png

Barrett

Aktiv medlem
Hej
Att tråden hoppar av beror ofta på att trådrullen går i spinn när symaskinen drar till sig tråd inför nästa stygn. Bästa sättet att hindra det är att haspla av sytråden uppåt, via en ståltråd över trådrullen (kolla bilden på min singer tidigare) Då behöver inte trådrullen rotera för att servera tråd till stygnen.

Vad kul att du syr en rygga i vaxad canvas. Har själv sytt väskor i 10år i vaxad canvas. Har fortfarande verkstaden igång, men har inga ambitioner på att försörja mig på det mer. Jag hade ingen fast inredning alls. Bara lösa fack och säckar på insidan. STADIG väska är det som saknas på marknaden:) inte massor av fack:)

Vaxningen är bra, och sömmarna kommer att täta sig själva när de blir blöta, förutsatt att det är bomullstyg. Mycket vax är bra, men det kan vara bra att känna till att en rikligt vaxad väska kommer att blöda vax på sommaren. Alltid en balansgång det där.

Visa bilaga 467083Visa bilaga 467084
Åh, bra tips o snyggt löst. Är det mässingstråd? Hoppas det är ok om jag kopierar din lösning!

Stilig väska!
Får passa på att fråga dig då som har kolla på vaxningen. Jag trodde den lite vaxade ytan skulle framträda från början, eller kommer den med tiden? Eller har jag inte vaxat nog? 😊

Hasse#7

Aktiv medlem
Hej

Visa bilaga 467083Visa bilaga 467084
Verkligen supersnygg. Syns att det föregåtts av väldigt mycket övning och erfarenheter.

123456789

Aktiv medlem
Enligt min fru som gått beklädnads o tillskärarakademin etc o jobbat i 30 år i branschen så är det PFAFF som gäller.
Hon fnyser åt Singer etc... 😁

Så här blev min extremt överarbetade lösning. :D
Ser ju mycket bra ut med tråden.

När det gäller vaxning så beror det mycket på hur tjockt tyget är. Tunna fjällrävenbyxor behöver bara lite vax för att det skall synas på ytan, medan tjockare tyg kräver en hel del extra eftersom vaxet sugs in på djupet. Du kan testa att smälta in vaxet på två sätt: med hårfön eller med strykjärn. Det kan ge lite olika effekter på olika tyg.

De typiska vita vecken i tyget brukar dyka upp efter några månaders användning. En nyvaxad yta är alltid ganska slät och "livlös".

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Hej! Fick precis hem en Huskvarna modell 12. Allt bra tils jag insåg att den inte passade i våra moderna uttag. Vad är bästa lösningen, byta kontakt eller någon form av adapter?

Hej
Byta kontakt är bästa sättet. Var noga med att jorden hamnar på rätt plats. Finns många bilder att jämföra med på google beroende på vilken kontakt du har just nu. USA och UK har olika.

Ollton

Ny medlem
Om det är en USA kontakt på så tänk på att de har 110 och inte 230 volt i vägguttagen. Kolla i så fall att maskinen klarar 230.

Barrett

Aktiv medlem
Nu är mina el-kunskaper lite begränsade men... Maskinen är väl inte jordad, utan har ett gammaldags ojordad kontakt?

Förr gjorde man väl så att man hade vissa rum "ojordade", och då tyckte man det va tillräckligt bra.
Nu för tiden är alla uttag i ett hem jordade. Vissa apparater är dubbelisolerade & då krävs inte att dom är jordade och dom har sk. EU-kontakt.

Elsäkerhet bygger på att två saker måste falera för att det ska bli farligt. Att bara byta kontakt så har man tagit bort ett skydd. Ojordad maskin utan dubbelisolering i en jordad miljö.

Det farliga, som jag förstått det, är om man själv blir jord. Dvs. maskinen blir strömförande och man samtidigt håller i något jordat (annan apparat, element, vattenkran etc.) Därför är det extra farligt att blanda ojordade & ej dubbelisolerade apparater/prylar med jordade dito.

Att jorda apparaten själv utan att vara 100% säker på vad man håller på med är då lätt att räkna ut inte att rekomendera. Knappt ens annars heller.

Man ska oxå vara medveten om att det är olagligt och man har inget eller begränsat försäkringsskydd.

Med det sagt så håller man sig i från att bli jord själv så är inte maskinen farligare än vad den någonsin varit, men en tankeställare kring var och hur man sitter, vad man har runt sig och vem som använder den (inga fötter vilandes på värmeledningar eller sitta i köket där man kan få kontakt med diskbänk etc.). Barn kanske inte ska använda den och man kanske inte ska låna ut hur som helst.

Senast ändrad:

NON

Aktiv medlem
När jag bytte kablar på min singer så valde jag att använda en EU kontakt så att det tydligt ska synas att maskinen fortfarande är ojordad. Många förespråkar användandet av portabel jordfelsbrytare som löser vid 10 mA som extra säkerhet, men om man har ordning på det elektriska med fräscha kablar och kopplingspunkter så kan jag tycka att det är lite överdrivet med tanke på hur enkel elektronik det rör sig om.

Barrett

Aktiv medlem
När jag bytte kablar på min singer så valde jag att använda en EU kontakt så att det tydligt ska synas att maskinen fortfarande är ojordad. Många förespråkar användandet av portabel jordfelsbrytare som löser vid 10 mA som extra säkerhet, men om man har ordning på det elektriska med fräscha kablar och kopplingspunkter så kan jag tycka att det är lite överdrivet med tanke på hur enkel elektronik det rör sig om.
Tydligt för vem?
Tyvärr tror jag inte gemenemans elkunskaper sträcker sig så långt att man förstår vad det innebär med en EU-kontakt till en icke dubbelisolerad apparat, eller ens skillnaden mellan olika kontakter.

I övririgt håller jag med dig. OM man har ordning på det elektriska och t.ex. bytt kablar etc. så förefaller det för mig ganska osannolikt att det skulle uppstå någon fara. Elektriska delarna är ju ganska väl separerade till andra som kan bli ledande i kunstruktionen i sig. Dock med ett undantag. Kontakten till maskinen är ju vansinnigt korkat utförd och det krävs inte speciellt mkt för att kabeln ska hamna mot svänghjulet, vilket i ett sådant fall bara är en tidsfråga innan svänghjulet ätit sig igenom höljet...
Dock lätt att åtgärda, vilket jag rekomenderar.

Vill bara förtydliga att jag inte tycker dessa är några dödsmaskiner som gör sig bäst på skroten, tvärt om! Men man ska ha respekt för el och förstå att i ett modert hem är inte dessa maskiner försedda med den typ av elsäkerhet vi är vana med från moderna maskiner.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Tack Barrett och NON, jag gör så att jag byter kontakt och köper en sån här då jag har barn hemma och även om jag inte tänker sy medan dem är hemma/vakna, så är det en ganska liten peng för sinnesfriden.

ol__

Aktiv medlem
Hej happy!
Har senaste tiden funnit det avkopplande att sitta vid symaskinen. Har reparerat två par gamla byxor med helt ok resultat. Funderar nu på att sy en ryggsäck, vilket är ett projekt som legat i bakhuvudet under några år. Tanken är att göra en simpel lite större ryggsäck, vars främsta uppgift kommer vara att bära hem matvaror. Blir då ett komplement till min allt-i-allo-ryggsäck som jag har till jobb/vardag. Tanken är att återanvända mycket material. Har sparat diverse remmar, spännen mm från ryggsäckar som gått sönder 🙂

Önskar lite bollningshjälp om någon har lust. Har lust på dubbla lager med ljust tyg på insidan och mörkt på utsidan, så det blir lättare att se i väskan. Ska man satsa på kraftigare tåligt material på båda sidor? Tunnare på insidan eller tunnare på utsidan? Tänker att kanske undersidan av utsidan och insidan är det som tar mest stryk, om man använder väskan för mjölkpaket etc..?

Vidare funderar jag på om jag ska göra väskan expanderbar på ett eller annat sätt. De flesta lösningar jag har sett bygger på någon form av dragkedja, men det önskar jag undvika. Dels tänker jag att det kanske är mindre robust, och dels är det krångligare att sy 😋

Kom med inspel! 🙂

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Hej, kul projekt! Den inre delen kallas på engelska vanligtvis liner och jag tror att den med fördel är tunn sv ngn form av nylon. Vad gäller expandering skulle jag titta på Haglöfs Shosho medium för inspiration. Har en själv och det funkar kanon, kanske kan man göra själva öglorna med öljetter om det känns omständigt att sy

jesperC

Aktiv medlem
Hej happy!
Har senaste tiden funnit det avkopplande att sitta vid symaskinen. Har reparerat två par gamla byxor med helt ok resultat. Funderar nu på att sy en ryggsäck,...
Rullstängning ger automatiskt en typ storleksjustering och borde samtidigt vara ett rätt enkelt system för förslutningen/locket.
(har egentligen ingen aning om det är enkelt att sy en rullstängning men känns intuitivt som en minimalistisk och simpel lösning)

Innertyget gav upp först på den ryggsäck som jag använt mest. En Klättermusen Ratatosk som jag just bytte ut efter 15-20 års, mer eller mindre dagligt, nyttjande.

//j

Senast ändrad:

jesperC

Aktiv medlem
Hej, kul projekt! Den inre delen kallas på engelska vanligtvis liner och jag tror att den med fördel är tunn sv ngn form av nylon. Vad gäller expandering skulle jag titta på Haglöfs Shosho medium för inspiration. Har en själv och det funkar kanon, kanske kan man göra själva öglorna med öljetter om det känns omständigt att sy
ShoSho systemet för komprimering tycker jag också är smidigt.
Borde inte heller vara så svårt och sy (återigen världens sämsta syare. Men hur svårt kan det vara? Ett gäng hällor utmed sidorna och sedan ett snöre och dragsko för att dra ihop det...)

//j

Jonatan F

Aktiv medlem
Fyrkantig ryggsäck med rullstängning är väldigt smidigt! Lätt att sy också.
Kom bara ihåg att planera allt innan. Jag brukar rita väskan flera gånger så jag inte missar något. Vill du ha saker på utsidan så bör du ju du på dem innan du syr ihop väskan.
Annat tips är att sno Axel-remmarna från en trasig väska. Så slipper man väldigt mycket arbete. Sedan är det väldigt viktigt hur axelremmarna fäster tycker jag. Man vill ha dem lagom brett och lagom vinkel för att passa ens rygg.
Avslutningsvis - här ger jag mig själv råd - gör inget krångligt. Fyrkantig väska, ingen miner, inga ytterfickor. Då är sannolikheten att man hinner klart i år mycket högre. Varje komplexitet - svängda sömmar, fickor, funktioner etc. Ökar tidsåtgången exponentiellt. Roligare då att ha något man kan använda :)

ol__

Aktiv medlem
Tack för goda inspel! 😄

Fyrkanting med rullstängning är min grundtanke. Som jesperC skriver så ger det automatisk en form av storleksjustering. Men jag funderade på ytterligare möjlighet att krympa, så man fortfarande kan fylla upp säcken när man bara har handlat lite. Ogillar när man har stor säck och så ligger bara lite grejer längst ner. Blir inte så bekvämt att bära. ShoSho-systemet ser helt klart intressant ut! Ska fundera och skissa på lösning med det :)

Axelremmer finns från gamla ryggsäckar 🙂 Klurigheten med ena paret, som jag mest sannolikt kommer använda, är att jag klippt av dem istället för att sprätta bort dem. Behöver därför sy på någon form av förlängning antar jag... Infästning var en bra poängtering. Kanske ska försöka få till någon form av utprovning av det...

Fick en tanke om att lösa ljus insida med att ha en "innerväska", istället för att sy med dubbla lager. Detta borde vara bra för att dels göra säcken mer vattentålig och dels kan då reperationer lättare genomföras. Vattentålighet är inte en prio (kommer inte tejpa sömmar etc) men såklart är det alltid önskvärt.

Aron

Moderator
Forumvärd
Jag hade skippat liner. Om det ska hålla över tid behöver det vara ett ganska grovt, dvs tungt, material. Det är inte en slump att inga kommersiella ryggsäckar har liner. Vill du ha en ljusare insida finns det tyger med olika färg på rätan och avigan.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Jag hade skippat liner. Om det ska hålla över tid behöver det vara ett ganska grovt, dvs tungt, material. Det är inte en slump att inga kommersiella ryggsäckar har liner. Vill du ha en ljusare insida finns det tyger med olika färg på rätan och avigan.
Den 25l ryggsäck som jag har faktiskt fått hål i linern (dock efter typ 7 år). Givet det så skulle jag (iaf om jag hade mörkt tyg) absolut ha liner om inte annat för att kunna hitta saker, eventuellt att konstruera den så att man relativt enkelt byta liner.

Jonatan F

Aktiv medlem
Prova ut axelremmar är alltid ett projekt:D som så ofta med hantverk är det en fördel om man har någon när eller kär som orkar hjälpa en. Själv har jag spenderat många timmar med att försöka nåla saker på min egen rygg. Planen nu är att göra en egen budgetprovdocka:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer