[OT] Happys symaskinstråd!
Gjorde eget vax?Jag gjorde f.ö. eget vax o vaxade väskan första gången igår. Ska upprepas tills önskat resultat uppnåtts.
/Martin
Gjorde eget vax?Jag gjorde f.ö. eget vax o vaxade väskan första gången igår. Ska upprepas tills önskat resultat uppnåtts.
Ja, eller nått som ska motsvara Fjällrävens Greenland vax är väl en bättre beskrivning. Bara smälta ihop bivax med paraffin. Bivax är ju bra till mycket så det har jag numera alltid hemma o gör bl.a. vax till skärbrädor (bivax o valnötsolja), hårvax mm. Paraffin hade jag först lite svårt att hitta då det t.ex. va slut på Panduro. Men så kom jag på att många ljus är gjorda på ren paraffin, så det löste sig med ett blockljus från lokala mataffärenGjorde eget vax?
/Martin
(...) pendlingsrygga. (...) speciallösningar för att förvara skjortor (....) canvas (...) vattentät (...)
Ja jag går helt bananas här hemma pga. pandemin så jag förstår vad du menar.Berätta mer!! Väldigt nyfiken! Har själv liknande idéer som hela tiden ändras när Corona ger nya omständigheter.
I nuläget har jag kört med en hatt-haglöf från 90-talet (shosho) med överdrag i vattentätt reflextyg från Clas Ohlson. När det vräker ner och inget håller har det funkat klanderfritt. Sedan är en stor fördel att det omvandlar väskan till en reflexväst vilket är bra när det är grinigt väder och så kan väskan vara snygg så fort det slutar regna.
Jag har ingen dedikerar pendlingscykel så det är ryggsäck som står till hands. Men en fixie med pizzarack står där en bit ner på villhöver-listan. Men så har jag ju en Bullit som används då & då för pendling när det ska handlas på vägen etc.Låter superkul! Kul med modulär insida :) du får ju posta här när det finns något att visa :) mitt tips är att fundera på om det går att transportera den på cykeln. En korg att lägga den i räcker ju men det är skönt att slippa bli svettig på ryggen. Och så håller sig väskan fräschare på sommaren.
Jag började på en väska att ha när jag jobbade 300 m från hemmet men gymmade på morgonen. Optimerad för att ha svettiga träningskläder i samtidigt som den skulle vara lätt att hitta i när man var på gymmet. Alltså - inte en djup väska där allt alltid är på botten. Men sedan flyttade vi i mars två mil bort.
Då började jag åka buss till jobbet och använde min Shosho. Men så i maj började folk komma tillbaka och det blev trångt på bussen. Då började jag cykla 2 mil enkel resa varje dag. Då började jag sy på en stor randoväska istället.
Men nu i januari bytte jag jobb och började jobba hemifrån så nu behöver jag varken den halvfärdiga ryggan eller den halvfärdiga randoväskan. :) istället satte jag en korg på pendelcykel där jag kan ha en vanlig rygga när jag ibland åker in till kontoret.
HejTack! Kanon bra klipp. Kollade kolen igår o rengjorde lite. Såg vad jag kunde bedöma bra ut. Vad ska man använda för kemikalie för rengöring av kolen?
Men den har helt klart ”släppt” lite där all rengöring o smörjning hjälpt till. Nu tuggar den ju iaf i sig 5 lager canvas. Mer och man får hjälpa till med handen o den missar nått stygn här o där.
När maskinen får jobba hårt händer det återkommande att övertråden hoppar av första öglan från trådrullen räknat, vilket om jag inte ser det direkt leder till dåligheter. Antar att detta är kopplat till trådspänningen?
Nu måste jag ändå beställa lite grejer så jag ska ge mig på att gå över knägasen.
Vad skulle ni rekommendera för tyg till insidan av en väska fickor och fack? I övrigt är väskan i vaxad canvas, så det får gärna stå emot vatten bra (men inte nödvändigtvis helt tätt), tåligt o lätt (med prio i den ordningen).
Hur gör ni och vad använder ni för att få sömmar etc. täta?
Jag gjorde f.ö. eget vax o vaxade väskan första gången igår. Ska upprepas tills önskat resultat uppnåtts.
Åh, bra tips o snyggt löst. Är det mässingstråd? Hoppas det är ok om jag kopierar din lösning!Hej
Att tråden hoppar av beror ofta på att trådrullen går i spinn när symaskinen drar till sig tråd inför nästa stygn. Bästa sättet att hindra det är att haspla av sytråden uppåt, via en ståltråd över trådrullen (kolla bilden på min singer tidigare) Då behöver inte trådrullen rotera för att servera tråd till stygnen.
Vad kul att du syr en rygga i vaxad canvas. Har själv sytt väskor i 10år i vaxad canvas. Har fortfarande verkstaden igång, men har inga ambitioner på att försörja mig på det mer. Jag hade ingen fast inredning alls. Bara lösa fack och säckar på insidan. STADIG väska är det som saknas på marknaden:) inte massor av fack:)
Snygg modell du gjort. Den kommer att bli snyggare och snyggare varje dag.
Vaxningen är bra, och sömmarna kommer att täta sig själva när de blir blöta, förutsatt att det är bomullstyg. Mycket vax är bra, men det kan vara bra att känna till att en rikligt vaxad väska kommer att blöda vax på sommaren. Alltid en balansgång det där.
Så här ser min modell ut.
Visa bilaga 467083Visa bilaga 467084
Verkligen supersnygg. Syns att det föregåtts av väldigt mycket övning och erfarenheter.Hej
Att tråden hoppar av beror ofta på att trådrullen går i spinn när symaskinen drar till sig tråd inför nästa stygn. Bästa sättet att hindra det är att haspla av sytråden uppåt, via en ståltråd över trådrullen (kolla bilden på min singer tidigare) Då behöver inte trådrullen rotera för att servera tråd till stygnen.
Vad kul att du syr en rygga i vaxad canvas. Har själv sytt väskor i 10år i vaxad canvas. Har fortfarande verkstaden igång, men har inga ambitioner på att försörja mig på det mer. Jag hade ingen fast inredning alls. Bara lösa fack och säckar på insidan. STADIG väska är det som saknas på marknaden:) inte massor av fack:)
Snygg modell du gjort. Den kommer att bli snyggare och snyggare varje dag.
Vaxningen är bra, och sömmarna kommer att täta sig själva när de blir blöta, förutsatt att det är bomullstyg. Mycket vax är bra, men det kan vara bra att känna till att en rikligt vaxad väska kommer att blöda vax på sommaren. Alltid en balansgång det där.
Så här ser min modell ut.
Visa bilaga 467083Visa bilaga 467084
Ser ju mycket bra ut med tråden.Så här blev min extremt överarbetade lösning. :D
Jag måste hålla med henne.Enligt min fru som gått beklädnads o tillskärarakademin etc o jobbat i 30 år i branschen så är det PFAFF som gäller.
Hon fnyser åt Singer etc...![]()
Tack, ringde en reparatör som sa samma sak så jag gör ett försök!Hej
Byta kontakt är bästa sättet. Var noga med att jorden hamnar på rätt plats. Finns många bilder att jämföra med på google beroende på vilken kontakt du har just nu. USA och UK har olika.
Tydligt för vem?När jag bytte kablar på min singer så valde jag att använda en EU kontakt så att det tydligt ska synas att maskinen fortfarande är ojordad. Många förespråkar användandet av portabel jordfelsbrytare som löser vid 10 mA som extra säkerhet, men om man har ordning på det elektriska med fräscha kablar och kopplingspunkter så kan jag tycka att det är lite överdrivet med tanke på hur enkel elektronik det rör sig om.
Rullstängning ger automatiskt en typ storleksjustering och borde samtidigt vara ett rätt enkelt system för förslutningen/locket.Hej happy!
Har senaste tiden funnit det avkopplande att sitta vid symaskinen. Har reparerat två par gamla byxor med helt ok resultat. Funderar nu på att sy en ryggsäck,...
ShoSho systemet för komprimering tycker jag också är smidigt.Hej, kul projekt! Den inre delen kallas på engelska vanligtvis liner och jag tror att den med fördel är tunn sv ngn form av nylon. Vad gäller expandering skulle jag titta på Haglöfs Shosho medium för inspiration. Har en själv och det funkar kanon, kanske kan man göra själva öglorna med öljetter om det känns omständigt att sy
Den 25l ryggsäck som jag har faktiskt fått hål i linern (dock efter typ 7 år). Givet det så skulle jag (iaf om jag hade mörkt tyg) absolut ha liner om inte annat för att kunna hitta saker, eventuellt att konstruera den så att man relativt enkelt byta liner.Jag hade skippat liner. Om det ska hålla över tid behöver det vara ett ganska grovt, dvs tungt, material. Det är inte en slump att inga kommersiella ryggsäckar har liner. Vill du ha en ljusare insida finns det tyger med olika färg på rätan och avigan.