Hej
Måste rekommendera en singer maskin till er som letar. Finns ofta på blocket, och säljs av personer som inte vet vad det är för symaskin de har framför sig. Många av singers maskiner ser nästan lika ut, men under skalet är det stor skillnad. Och denna maskin är korad till världens bästa symaskin.
Singer 201.
Helt unik mekanik gjorde denna maskin allt för dyr att tillverka redan när den kom 1935. Men eftersom både singer, butiker och kunder var överens om att detta var den bästa maskin som någonsin tillverkats, så hölls produktionen igång trots förlust i 30 år.
Jag köpte en för någon månad sedan, från England för säkerhets skull. Kan bara instämma i körsången på internet. Den gör en sak: världens bästa raksöm. Min maskin är från 1951, och den är helt omöjlig att slita ut. Syr tyg i tjocka buntar och tunnare läder. Finns ofta på blocket, men ingen vet vad det är. Be om ett serienummer, som finns på alla singermaskiner, och kolla i singers register för att se om det är en 201. Kan kosta från 300kr i sverige, men de som vet vad de säljer lägger sig på 3500kr.
Lycka till i letandet - jag har redan fyllt min singer-kvot (tre olika maskiner i verkstaden):)