[OT] Happys symaskinstråd!

MartinRF

Medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kanske ett vanligt nylontyg är ett bra alternativ. Ingen aning om uv-tålighet dock.

En mesh tror jag inte hindrar sanden från att båda bort (men jag kan ha fel).

Aron

Aktiv medlem
Nylon har inte den bästa UV-tåligheten, men det finns nylontyger med laminat och förbehandlingar som förbättrar UV-beständigheten,

landen

Aktiv medlem
Hittade Geologen någon vettig hemmabruksmaskin som klarar flera lager tjockare tyger?

Är ute efter någon liknande då min 2019 Singer Heavy Duty börjar grina illa när nålen ska igenom tre lager kanvas samt ett nylonband.
Kan tänka mig att lägga upp emot 5000kr och fokus är att den ska sy snygg raksöm genom tjockare material.

Vill helst inte meka för mycket och ser gärna att reservdelar osv är lätt att få tag i.

Har massa plats!

Denna verkar ju otroligt trevlig för ändamålet: https://www.sailrite.com/Sailrite-Ultrafeed-LSZ-1-PLUS-Walking-Foot-Sewing-Machine

Otroligt tillfredställande demo:

Exakt så vill jag att det ska fungera, men den verkar inte gå att köpa i Sverige :(

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
Nja, kom andra saker som krävde utgifter. Nästa år kanske. Men då blir det snarare ett sånt där monster från Sailrite.

kursiv

Ny medlem
landen sa:
Hittade Geologen någon vettig hemmabruksmaskin som klarar flera lager tjockare tyger?

Är ute efter någon liknande då min 2019 Singer Heavy Duty börjar grina illa när nålen ska igenom tre lager kanvas samt ett nylonband.
Kan tänka mig att lägga upp emot 5000kr och fokus är att den ska sy snygg raksöm genom tjockare material.

Vill helst inte meka för mycket och ser gärna att reservdelar osv är lätt att få tag i.

Har massa plats!

Denna verkar ju otroligt trevlig för ändamålet: https://www.sailrite.com/Sailrite-Ultrafeed-LSZ-1-PLUS-Walking-Foot-Sewing-Machine

Otroligt tillfredställande demo:

Exakt så vill jag att det ska fungera, men den verkar inte gå att köpa i Sverige :(
Den här gubben i Halmstad servar och säljer gamla starka maskiner. Han lämnar även garanti på maskinerna och har säkert massa reservdelar osv. Vet inte om han skickar maskiner om du inte bor i närheten, men ring och kolla med honom!

https://www.blocket.se/halland/Beg__BERNINA_831___HVA__PFAFF_symaskiner_76651100.htm?ca=15&w=3

landen

Aktiv medlem
Toppen, tack för tips. Mailar och kollar om det finns något lämpligt i lager. Finns en del intressant på Blocket, men när man inte vet vad som är vad så känns det snårigt. Hade vart grymt om den bara hade raksöm och möjligen sick-sack, men ju mer special och dekormönster den har, ju mer som kan gå sönder tänker jag.

Aron

Aktiv medlem
landen sa:

Har massa plats!
Med tanke på att du har gott om plats så är det kanske läge att kolla efter en industrisymaskin? Du får en begagnad inom budget och en sån syr åttor runt hushållsmaskinerna.

Jonatan F

Medlem
Nu är hösten i antågande och dags för nytt syprojekt. Brukar cykla hem till föräldrarna, farföräldrarna och svärföräldrarna och skulle vilja kunna få med skjorta och kanske även kostym. Det går ju inte i en sadelväska men kanske i en ramväska? Har någon input? Funderar på om den måste går att öppna runt om (som en kabinväska) eller om det räcker med en längsgående dragkedja i överkant (i stil med de flesta befintliga väskorna). En annan ide är ju porcelain rockets kuvertliknande modell med roll topp öppning. Mottager gärna all input! Annars uppdaterar jag när jag har börjat sy.

oxr

Aktiv medlem
En gammal Husqvarna Zig-Zag modell 20 har dykt upp i förrådsstädningen. Vet att jag tog fram den för 15 år sedan och pluggade in den och konstaterade att den sydde men att det luktade bränt damm. Dess storhetstid i sömnadssammanhang ligger minst 30 år tillbaka, troligen mer.

Är det någon som har intresse av en sån? Den har ju finesser som både sick-sack och raksöm, men jag har för mig att den något modernare modell 21 Automatic är lite mer avancerad. Den senare finns redan i släkten,och har visat sig vara en duglig maskin för att sy segel och tjocka lager jeans. Gissar att denna modell 20 har samma potential, men behöver lite genomgång.

Någon som är intresserad? Finns i Huddinge.

landen

Aktiv medlem
Projekten har rullat på, hjulväskor, styrväska. ramväska, regnskydd till campingbilen, madrass-skydd, mängder av insydda tröjor och lagade plagg. Kör främst på en Singer Heavy Duty + en tillhörande Overlock. För att sy in tröjor, laga kläder osv funkar detta perfekt, finns elastiska sömmar och alla funktioner jag behöver. Dessa projekt blir väldigt roliga då inget hindrar mig, men så fort jag ska göra en väska eller någon tjockare blir allt riktigt knöligt! Det funkar absolut, men matar mer med händerna än med maskinen och sömmarna ser ut som skit därav.

Kollar på en beggad Pfaff 1222 för de "grövre projekten"
Som jag fattar det är även 1212 en liknande maskin eller rent av "samma"?

Tycker den verkar sy så otroligt mjukt och trevligt :) Vad tror ni?
Va länge inne på industrimaskin, men har insett att jag inte har plats.

Lite bilder på projekten hittills!

Skarmavbild2020-01-07kl.15.55.24.png

Skarmavbild2020-01-07kl.15.56.04.png

Skarmavbild2020-01-07kl.15.54.021.png

Skarmavbild2020-01-07kl.15.54.26.png

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
landen sa:

Jag har en Bernina 1001 stående som jag tror gör ett minst lika bra jobb, om du är intresserad. Ser ut som en 1008 och har lika funktion.

landen

Aktiv medlem
ejma sa:
landen sa:

Jag har en Bernina 1001 stående som jag tror gör ett minst lika bra jobb, om du är intresserad. Ser ut som en 1008 och har lika funktion.
Kan absolut vara intressant, jag ringde precis Symaskinsagenturen som hade både Pfaff beggat, samt Janome HD1800 (Easy Jeans) som han hellre ville sälja till mig, 5600kr för den senare. Verkar även den rätt stabil, ingen övermatare, men enligt honom klarade den tjockare material pga unik pressarfot och matningsmekanism. Skulle isåfall kunna ersätta den jag har med.

salle

Aktiv medlem
landen sa:
Projekten har rullat på, hjulväskor, styrväska. ramväska, regnskydd till campingbilen, madrass-skydd, mängder av insydda tröjor och lagade plagg. Kör främst på en Singer Heavy Duty + en tillhörande Overlock. För att sy in tröjor, laga kläder osv funkar detta perfekt, finns elastiska sömmar och alla funktioner jag behöver. Dessa projekt blir väldigt roliga då inget hindrar mig, men så fort jag ska göra en väska eller någon tjockare blir allt riktigt knöligt! Det funkar absolut, men matar mer med händerna än med maskinen och sömmarna ser ut som skit därav.

Va länge inne på industrimaskin, men har insett att jag inte har plats.

Lite bilder på projekten hittills!
Snygga alster!

ejma

Aktiv medlem
landen sa:
Kan absolut vara intressant, jag ringde precis Symaskinsagenturen som hade både Pfaff beggat, samt Janome HD1800 (Easy Jeans) som han hellre ville sälja till mig, 5600kr för den senare. Verkar även den rätt stabil, ingen övermatare, men enligt honom klarade den tjockare material pga unik pressarfot och matningsmekanism. Skulle isåfall kunna ersätta den jag har med.
Jag har en Janome Excel Pro 5124 som i vilket fall inte är svagare än Easy Jeans. Berninan upplever jag vara ungefär lika stark, men har hela chassit i metall. Janomen har jag köpt och Berninan är arvegods. Berninan har inte lika många finesser, men den är mer lättarbetad.
Om du är intresserad kan vi kommunicera vidare via PM eller mejl.

Aron

Aktiv medlem
lundatok sa:
Kan man laga jeans med en vanlig symaskin? Behöver jag en kraftigare nål?
Om du inte ska sy igenom en massa lager, som att tex sy fast en bälteshälla så bör en vanlig maskin klara uppgiften utan problem.

landen sa:
Jag hade valt en äldre maskin. Du får mer kvalitet för mindre pengar.

Med tanke på att du syr mycket kan det kanske vara värt att titta på ett mellanting mellan industri och hushåll? Det var ganska vanligt förr att hemmafruar sydde för fabriker för att tjäna lite extra, de maskinerna var rejält byggda. Jag har tex en Husqvarna 33-10 med 120 W motor som är byggd som en stridsvagn men tar plats som en hushållsmaskin. Den har kostat mig strax under 2000 kr inkl service och lite pyssel på Blocket och Ebay, men syr allt. På en sån maskin kan man byta matarna beroende på materialets grovlek. Notera att maskinen är överflyttad till en vanlig hushållslåda och att jag köpt ny motor. De dyker upp på blocket då och då, oftast i stora bord vilket gör dem bökiga att placera och pressar ner priset.

IMG_0723kopia.jpg

landen

Aktiv medlem
lundatok sa:
Inga problem, finns lite olika tekniker, men du bör kunna fixa det mesta med en "vanlig" hushållsmaskin.
Jeans-nål med vass spets i strl 90-100 brukar funka!

Senast ändrad:

oxr

Aktiv medlem
Aron sa:
lundatok sa:
Om du inte ska sy igenom en massa lager, som att tex sy fast en bälteshälla så bör en vanlig maskin klara uppgiften utan problem.

landen sa:

Med tanke på att du syr mycket kan det kanske vara värt att titta på ett mellanting mellan industri och hushåll? Det var ganska vanligt förr att hemmafruar sydde för fabriker för att tjäna lite extra, de maskinerna var rejält byggda. Jag har tex en Husqvarna 33-10 med 120 W motor som är byggd som en stridsvagn men tar plats som en hushållsmaskin. Den har kostat mig strax under 2000 kr inkl service och lite pyssel på Blocket och Ebay, men syr allt. På en sån maskin kan man byta matarna beroende på materialets grovlek. Notera att maskinen är överflyttad till en vanlig hushållslåda och att jag köpt ny motor. De dyker upp på blocket då och då, oftast i stora bord vilket gör dem bökiga att placera och pressar ner priset.
Det där är väl i princip en äldre variant av husqvarna zig-zag modell 20? En sån har jag som söker nytt hem.

ejma

Aktiv medlem
Aron sa:
Andrahandsvärdet på symaskiner är lågt och livslängden lång. Sägs att en ny symaskin tappar hälften av värdet när den lämnar butiken.

Freddie L

Aktiv medlem
Någon som har ett mönster på cykelkeps?

Min fru syr mycket (tre maskiner framme hela tiden, men jag misstänker att det finns fler gömda i huset. Tror hon är bättre än mig på N+1.) men inget vettigt som roliga cykelkepsar åt mig. När jag pikar henne för detta så skyller hon på att hon inte har något mönster, varvid jag ifrågasätter hur svårt det kan vara, och då tycker hon jag ska sy själv. Och där tar det stopp varje gång.

Men ett mönster skulle kunna lösa mitt problem på två sätt, antingen får jag äntligen frugan att sy något snyggt, eller så får jag väl göra det själv.

Danne K

Medlem
Freddie L sa:

Min fru syr mycket (tre maskiner framme hela tiden, men jag misstänker att det finns fler gömda i huset. Tror hon är bättre än mig på N+1.) men inget vettigt som roliga cykelkepsar åt mig. När jag pikar henne för detta så skyller hon på att hon inte har något mönster, varvid jag ifrågasätter hur svårt det kan vara, och då tycker hon jag ska sy själv. Och där tar det stopp varje gång.

Men ett mönster skulle kunna lösa mitt problem på två sätt, antingen får jag äntligen frugan att sy något snyggt, eller så får jag väl göra det själv.
Det går att sy en cykelkeps utan mönster. Eller så är det inte så svårt att rita ett själv.
Jag gjorde det för en tid sedan.
Jag mätte huvudet, klurade ut vilken design jag ville ha. Ritade delarna på papper. Klippte ut och tejpade ihop allt, utom skärmen, för att kunna testa och se om storleken blir rätt.
Sydde sedan en prototyp i något "fultyg"
Den blev helt okej.
Men jag har fortfarande inte sytt en för att använda.

Finns säkert mönster att hitta på nätet. Finns i alla fall videos på youtube som visar hur man syr en.
Sök bara på cycling cap pattern eller how to make cycling cap, eller något liknande.

Goofy

Medlem
Grymma skills på många av er.

Är det någon som gjort någon variant på Specialzed "Bandit"

Skulle vara skönt med lite mer plats, kanske för minde multiverktyg, lagningslappar mm till gravel hojen.

Har två fästen under Specialzed sadeln

Jag kan vara "testpilot" i sånt fall :)

Bilagor

salle

Aktiv medlem
Freddie L sa:

Google är don vän :https://www.google.com/search?q=bike+cap+pattern&rlz=1C1GCEA_enSE839SE839&oq=bike+cap+&aqs=chrome.5.69i57j0l7.6318j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Eller så virkar du en https://www.ravelry.com/patterns/library/townie-bike-cap---kids?buy=1!

Freddie L

Aktiv medlem
Tackar alla! Jag hade väl inte kommit så långt i processen att jag kände mig manad att googla, men tack! Och sprätta en keps har jag också tänkt på, men förkastat.

Jag uppdaterar här i tråden om det blir nåt!

landen

Aktiv medlem
Goofy sa:

Skulle vara skönt med lite mer plats, kanske för minde multiverktyg, lagningslappar mm till gravel hojen.

Jag har en idé på en sådan, fast med ett BOA-spänne för att spänna fast allt, tänker att den även ska gå att fästa på ramen. Kan slänga iväg ett PM så snart jag har något klart kan du få testa en första prototyp!

Kan dröja ett par månader dock, mycket nu :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Nåt förslag på en kompetent skräddare i Göteborg?

Har ett gäng byxor med kassa fickor som jag känner är lite över min nivå att fixa.
Och en yllerock i så tjockt tyg att en vanlig maskin knappast orkar som jag vill ta in lite i midjan.

perzzon

Aktiv medlem
Jag skickade nyligen in till repamera. Tycker det blev bra. Bortset jeans lagningen som kanske kunde varit lite mer diskret. (trasig mitt på tyget)
Men dragkedja, ärmlappar och lite annat fixade de fint.

perzzon

Aktiv medlem
Med det sagt så tror jag man kommer billigare undan om man går till en lokal förmåga. Men inskick är ju väldigt smidigt.

Rattnalle

Aktiv medlem
För ren reparation låter det väldigt bekvämt.

För att ta in något (som dessutom är så tungt att det blir dyrt med frakten) känns det mindre smidigt.

Rattnalle sa:

För att ta in något (som dessutom är så tungt att det blir dyrt med frakten) känns det mindre smidigt.
Går det inte att bara bli lite fetare istället? Det kan ju vara en rätt mysig process också.

Men jag har hört mkt gott om repamera, men som du säger är det väl bökigt att skicka stora tunga grejer. Det låter ju inte som någon avancerad operation så det borde väl valfri skräddare med lite självaktning kunna fixa, eller?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
landen sa:
Goofy sa:

Jag har en idé på en sådan, fast med ett BOA-spänne för att spänna fast allt, tänker att den även ska gå att fästa på ramen. Kan slänga iväg ett PM så snart jag har något klart kan du få testa en första prototyp!

Var får du tag på boa-spännena? Jag hade också samma idé men lyckades inte googla upp ett ställe att köpa spännen. Du har kanske bättre Google-fu än jag?

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Går det inte att bara bli lite fetare istället? Det kan ju vara en rätt mysig process också.

Men jag har hört mkt gott om repamera, men som du säger är det väl bökigt att skicka stora tunga grejer. Det låter ju inte som någon avancerad operation så det borde väl valfri skräddare med lite självaktning kunna fixa, eller?
Jag vill ju ha någon med lite känsla för vad som är lagom att ta in också. Annars ingen svår operation tänker jag. Hade nog nästan fixat själv om jag haft maskinpark för det men tyget känns skottsäkert. Det är en sån där rock som är svår att hålla i handen med armen utsträckt.

Bli fetare är förstås ett alternativ men hittills har jag misslyckats trots idoga försök.

clnr

Aktiv medlem
@rattnalle: Visyr på kobbarnas väg är min goto. Har lagat sprucken jacka med gott resultat. Tar dock endast kontanter.

landen

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
landen sa:
Goofy sa:

Var får du tag på boa-spännena? Jag hade också samma idé men lyckades inte googla upp ett ställe att köpa spännen. Du har kanske bättre Google-fu än jag?
Gamla skor :) , men har även hittat på Aliexpress. Nu dock bara på Alibaba, minimum order på 1000 stycken :/
https://www.alibaba.com/product-det...?spm=a2700.details.deiletai6.7.107b6aa7G1ow5x

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer