[OT] Happys symaskinstråd!

edvin_m

Medlem
Köp en billig servo motor till den istället. Finns för under tusenlappen på ebay så slipper hon meka med att flytta spisen och kan koppla in den till vanliga 230 V istället. Låter mindre och drar mindre ström också. Lyxa till det med ett nål-positioneringssystem också när ni ändå är igång :)

Hasse#7

Aktiv medlem
edvin_m sa:
Köp en billig servo motor till den istället. Finns för under tusenlappen på ebay så slipper hon meka med att flytta spisen och kan koppla in den till vanliga 230 V istället. Låter mindre och drar mindre ström också. Lyxa till det med ett nål-positioneringssystem också när ni ändå är igång :)
Jag har en bekant som är tusenkonstnär. Han föreslog samma sak. Vad är ett nålpositionerinssystem? Laser?

Aron

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
]
Jag har en bekant som är tusenkonstnär. Han föreslog samma sak. Vad är ett nålpositionerinssystem? Laser?
När man slutar sy stannar nålen nere i tyget, tills man ber den sluta bete sig så. Det gör det enklare att sy runt hörn etc.

edvin_m

Medlem
Aron sa:
Hasse#7 sa:
]
När man slutar sy stannar nålen nere i tyget, tills man ber den sluta bete sig så. Det gör det enklare att sy runt hörn etc.
Eller uppe, om man nu föredrar det :) sparar extremt mycket tid och energi iom att man inte behöver handveva maskinen till rätt position varje gång man ska runt ett hörn. Jag har också ställbar maxvarvtalsreglering på min motor. Ganska skönt att plocka ner hastigheten några steg från proffsen som matar löpmeter snabbare än jag springer :)

Byta motor är extremt enkelt på industrisymaskiner. Motorn är helt fristående från maskinhuvudet så bara att släppa på remmen, skruva loss hela motor paketet, måtta upp och borra i bordet för nya, skruva fast och spänna remmen.

Hasse#7

Aktiv medlem
edvin_m sa:
Aron sa:
Hasse#7 sa:
]
Eller uppe, om man nu föredrar det :) sparar extremt mycket tid och energi iom att man inte behöver handveva maskinen till rätt position varje gång man ska runt ett hörn. Jag har också ställbar maxvarvtalsreglering på min motor. Ganska skönt att plocka ner hastigheten några steg från proffsen som matar löpmeter snabbare än jag springer :)

Byta motor är extremt enkelt på industrisymaskiner. Motorn är helt fristående från maskinhuvudet så bara att släppa på remmen, skruva loss hela motor paketet, måtta upp och borra i bordet för nya, skruva fast och spänna remmen.
Tack alla! Så får det bli.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det visade sig att keramiken i uttaget spruckit så att nolla saknades. Stämmer ju bra med att asynkronmororn brann upp. Om det är någon av er extremt erfarna symaskinspiloter som kan ge mig en länk eller två till ett bra köp som ersättning är jag mycket tacksam. Det som önskas är motorpaket plus nålpositionering separat. Maskinen är en Dürkopp 265-305S med Husqvarnamotor på ca 0,5-0,6 hk. Skall kolla om det är SM-628 eller SM-514.

Edit: Det är en 628-1 med 2800rpm.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Ingen som hade ett bra tips här? Om jag redan fått ett perfekt förslag tidigare ber jag om ursäkt att jag glömt eller missat det.

edvin_m

Medlem
Hasse#7 sa:
Ingen som hade ett bra tips här? Om jag redan fått ett perfekt förslag tidigare ber jag om ursäkt att jag glömt eller missat det.
Motorerna är typ universal, du får bara borra nya hål för att skruva fast den i undersidan av bordet.

Här är ett set med motor och nålpositioneringssystem.
https://www.ebay.co.uk/itm/Industri...h=item286cac89d5:g:ZIgAAOSwNnRYmchK:rk:1:pf:0

Nålpositioneringssystemet bygger på att man skruvar fast en roterande del av den svarta klumpen i bild 2 på axeln höger om drivhjulet på symaskinen. Klumpen hänger sen rakt ner och axeln roterar inne i den. En lägesgivare känner av hur axeln står och därmed kan man bestämma nålens position. Jag tror att även den här anslutningen är av standrad typ men jag är inte helt säker. Kan du fota din maskin på höger sidan?

Karin_P

Aktiv medlem
Regnig söndagsmorgon, drömmer mig bort på bikepacking.com som vanligt, hittar mönster på stem bag http://www.bikepacking.com/gear/make-your-own-stem-bag/
Rotar runt i bra-å-ha-lådan och hittar en snutt isbjörnstyg som blev över från en repsäck sydd för nåt år sen, vattentätt foder från samma, en snutt snedremsa från långbyxorna jag förlängde häromveckan, nättyg som aldrig funkade nåt bra att sy packpåsar av, kardborre och spänne över från något bortglömt projekt, snöre från en slaktad tygkasse...

47683383_494284854395862_3569414098410012672_n.jpg

Aron

Aktiv medlem
53096D47-398F-4138-BCDB-FE202BB0BE38.jpeg

Ryggsäck och kameraväska i VX-21. Kameraväskan sydde jag i våras. Ryggsäcken blev klar förra helgen. Tillsammans väger de ungefär som en kannelipulli.

För övrigt kan jag numera lägga finskfatbiking till hinklistan.

geologen

Aktiv medlem
Jag har ett antal enkla kortärmade t-tröjor i polyesterbaserat funktionstyg (liknar tyget i klassiska hockeytröjor) som jag köpt på senare delen av 00-talet, på Stadium (från deras "märke" SOC). Jag tror jag har 12-14 st i olika färger (grått, vitt, svart, olivgrönt, klargrönt, gult, blått). Tyvärr försvann den modellen för många år sen och ersättningsmodellerna är mycket sämre, med kass passform och sämre hållbarhet. De flesta är i princip som nya fortfarande, trots att jag använt dem nästan varje dag som undertröjor, och även som träningströjor, och tvättat i 60 grader hundratals gånger vardera.

Nu börjar ett par av dem släppa lite i sömmarna, och nån har fått dumma oljefläckar som jag inte kan få bort, så jag inser att de inte kommer att hålla för evigt. Därför funderar jag på att försöka skaffa tyg av motsvarande typ och kvalitet, skapa ett mönster från en av tröjorna (de är i princip sydda som en helt vanlig t-tröja) och sen kunna sy egna för att utöka, och på sikt ersätta, förrådet av tröjor.

Men var ska jag få tag på rätt sorts tyg? Eftersom det är rätt viktigt för mig att få ett tyg som är så likt som möjligt bör jag antingen kunna beställa hem provbitar billigt, eller kunna se och känna på tygerna i en fysisk butik, och då i Göteborg eller strax utanför. Och jag måste kunna handla som privatperson utan tjafs.

Tips?

Örjan Lax

Aktiv medlem
geologen sa:
Jag har ett antal enkla kortärmade t-tröjor i polyesterbaserat funktionstyg (liknar tyget i klassiska hockeytröjor) som jag köpt på senare delen av 00-talet, på Stadium (från deras "märke" SOC). Jag tror jag har 12-14 st i olika färger (grått, vitt, svart, olivgrönt, klargrönt, gult, blått). Tyvärr försvann den modellen för många år sen och ersättningsmodellerna är mycket sämre, med kass passform och sämre hållbarhet. De flesta är i princip som nya fortfarande, trots att jag använt dem nästan varje dag som undertröjor, och även som träningströjor, och tvättat i 60 grader hundratals gånger vardera.

Nu börjar ett par av dem släppa lite i sömmarna, och nån har fått dumma oljefläckar som jag inte kan få bort, så jag inser att de inte kommer att hålla för evigt. Därför funderar jag på att försöka skaffa tyg av motsvarande typ och kvalitet, skapa ett mönster från en av tröjorna (de är i princip sydda som en helt vanlig t-tröja) och sen kunna sy egna för att utöka, och på sikt ersätta, förrådet av tröjor.

Men var ska jag få tag på rätt sorts tyg? Eftersom det är rätt viktigt för mig att få ett tyg som är så likt som möjligt bör jag antingen kunna beställa hem provbitar billigt, eller kunna se och känna på tygerna i en fysisk butik, och då i Göteborg eller strax utanför. Och jag måste kunna handla som privatperson utan tjafs.

Tips?
Ta en tripp till Skroten i Kinna och kolla.
http://www.skroten.se

Jonas

Aktiv medlem
Geo: Symaskinsexperten på Hisingen har en hel del funktions/trikåtyger, ex Softshell och fleeze. Dom skulle kunna ha det du söker.

geologen

Aktiv medlem
Jonas sa:
Geo: Symaskinsexperten på Hisingen har en hel del funktions/trikåtyger, ex Softshell och fleeze. Dom skulle kunna ha det du söker.
Tack, ska kolla upp! Varit utanför en gång men bommade öppettiderna då. Fast då var jag ute efter en nål.

edvin_m

Medlem
Hasse#7 sa:
Först och främst tack! Här kommer bilder.
Sorry för sen återkoppling! Motorn ser rätt ut men inte axeln för nålpositioneringssystemet. Kanske går att fulskarva med en 3d printad bit eller något. Annars, hör av dig till nån av de större webbshoparna. Tex collegesew.co.uk (tror jag). Finns ett gäng i england som kränger diverse fin- och fultillbehör till infustrisymaskiner.

geologen sa:
Stoffochstil på Bäckebol har också en hel del funktionstyger. Lite osäker på vad du menar med hockeytröjs material men 99% av alla t-shirts är sydda singel jersey. Dvs ett stickat tyg där man stickat på en rad med nålar. Tygets egenskaper kan skilja sig rätt mycket beroende på garn, nål avstånd och trådspänning.

geologen

Aktiv medlem
Efter lite googlande tror jag tygstrukturen kallas "mesh". Det är det jag menar med hockeytröjatyg. I mitten av 90-talet, när jag gick på gymnasiet, gick många runt till vardags i gigantiska hockeytröjor, så jag hade många tillfällen att se sånt tyg på nära håll.

Här är i det närmaste exakt den struktur jag efterfrågar:

niner

Medlem
Karin P, Aron: Riktigt snygga "byggen"!

Har sytt en del packpåsar att använda i kajakerna. (Lågvolymskajaker. Många små påsar för att kunna packa effektivt...)
Har använt ärmarna på skrotade jackor. Sytt på en rund botten och en dragskostängning. Ofta vattentätt tyg men sömmarna är iofs inte täta.
Funkar väldigt bra!

Lövis

Medlem
Aron sa:
Ryggsäck och kameraväska i VX-21. Kameraväskan sydde jag i våras. Ryggsäcken blev klar förra helgen. Tillsammans väger de ungefär som en kannelipulli.

För övrigt kan jag numera lägga finskfatbiking till hinklistan.
Kanelipulla?

ensamvarg

Aktiv medlem

Örjan Lax

Aktiv medlem
ensamvarg sa:
geologen sa:
ensamvarg sa:
geologen sa:
Säkert ett bra tips, men det är alldeles för långt bort för mig. Tack i alla fall!
Vadå? Folk pendlar från Kinna till Göteborg. Med buss. 300. Hä’ bar’ å’ åk!
Det är mer en fråga om tid. Jag kan inte ta halvdag på jobbet för att köpa en bit tyg...
Skroten har väl lördagsöppet?
Japp, lördagar kl. 09:00-14:00

Och 6 mil är ju strax utanför Göteborg. Åtminstone om man snackar norrländska :)

Aron

Aktiv medlem
Jonatan F sa:
En fråga, hur fäste du öglorna i ryggsäcken för att det skulle bli starkt? Raksöm rätt över tycker jag lätt blir svagt?
Såhär gör jag:

1. Klipper snöret till rätt längd
2. Bränner ändarna med en tändare och pressar samtidigt ihop de två ändbitarna så att de håller ihop och bildar en färdig ögla, tänk konturen av ett nyckelhål. Det blir mycket lättare att sy då.
3. Syr fast öglorna, i sömnsmånen, på sina respektive platser på den ena tygpanelen. Snörädarna sticker utanför tyget med minst sömnsmånens bredd.
4. Lägger ihop med den andra tygpanelen och syr den egentliga sömmen
5. Går tillbaks och förstärker alla kontaktpunkter med remmar och öglor genom att sy över dem några extra gånger. Här kan man ju gärna köra en tät zig-zag. De utstickande ändarna på öglorna viker jag nu tillbaks 180 grader över sömnsmånen/tyget innan jag syr. På så sätt kommer dragkrafterna i snöret i "motsatt" riktning mot hur det är fastsytt.
6. Slutligen syr jag på ett kantband som ger ytterligare en söm, och ett förstärkande tyglager.

Ovanstående är mitt eget påhitt. Det finns säkert andra och bättre metoder.

Senast ändrad:

DeLiQ

Aktiv medlem
Frugan skulle reparera äldsta bonusdotterns hästtäcke.
Döm om min förvåning när hon ställer upp den ultimata happy-symaskinen...

DSC_3067.JPG

Aron

Aktiv medlem
DeLiQ sa:
Grymt!

Hälsa din fru lite försiktigt att tråden ska gå under ”haken” vänster om trådspännarvredet innan den går upp till den där ”upp-och-ned-armen”, (som jag inte har en aning om vad den heter.)

Rut-66

Medlem
Aron sa:
DeLiQ sa:
Grymt!

Hälsa din fru lite försiktigt att tråden ska gå under ”haken” vänster om trådspännarvredet innan den går upp till den där ”upp-och-ned-armen”, (som jag inte har en aning om vad den heter.)
Ser ut som det ska spolas på mer undertråd, så det kanske ska vara så på den maskinen då (?)

DeLiQ

Aktiv medlem
Rut-66 sa:
Aron sa:
DeLiQ sa:
Grymt!

Ser ut som det ska spolas på mer undertråd, så det kanske ska vara så på den maskinen då (?)
Det var precis det som gjordes när jag tog bilden.

Aron

Aktiv medlem
Ahh, nu ser jag vad som försiggår i övre hörnet. Det var ju en oortodox lösning att gå via nålen vid påspolning av undertråd. Men om det fungerar för henne så är ju allt som det ska.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Behöver hjälp med val av tyg. Ska sy nytt skydd till sandlåda. Vi har haft ett sytt i vanligt bomullstyg som suttit ute i några år men nu blivit sprött av sol och vind. Dessutom har jag byggt en större sandlåda..

Själva grundorsaken till skyddet är att läget är blåsigt och sanden blåser bort om man inte har något över. Fick fylla på ofta innan vi skaffade skyddet. Dessutom skyddar det potentiellt mot katter vilket jag iofs aldrig haft problem med.

Markisväv tänkte jag först, men det ska inte vara vattentätt för torr sand är tråkig att bygga med. Det måste dock vara UV-tåligt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jo, tanken slog mig faktiskt. Det är en variant som skulle kunna funka. Men det kommer bli många hål..

geologen

Aktiv medlem
Förbered allt och sätt dig med verktygen, duken och öljetterna i TV-soffan och se det som en modern variant av gamla tiders handarbete. Tryck igång en bra film, så kommer det att flyta på som ingenting! :)

Aron

Aktiv medlem
En Juteväv kan kanske vara det du söker? Som bonus är materialet ett av de mindre miljöovänliga.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer