[OT] Happys symaskinstråd!

Rattnalle

Aktiv medlem
clnr sa:
@rattnalle: Visyr på kobbarnas väg är min goto. Har lagat sprucken jacka med gott resultat. Tar dock endast kontanter.
Ligger rätt bra till och har fått bra recensioner också så där kan det nog bli!
Ska bara måtta lite hemma så jag vet hur mycket kläder jag vill kunna ha under rocken.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
landen sa:
thomaslundstrom sa:
landen sa:
Goofy sa:
Grymma skills på många av er.

Är det någon som gjort någon variant på Specialzed "Bandit"

Skulle vara skönt med lite mer plats, kanske för minde multiverktyg, lagningslappar mm till gravel hojen.

Har två fästen under Specialzed sadeln

Jag kan vara "testpilot" i sånt fall :)

Jag har en idé på en sådan, fast med ett BOA-spänne för att spänna fast allt, tänker att den även ska gå att fästa på ramen. Kan slänga iväg ett PM så snart jag har något klart kan du få testa en första prototyp!

Kan dröja ett par månader dock, mycket nu :)
Var får du tag på boa-spännena? Jag hade också samma idé men lyckades inte googla upp ett ställe att köpa spännen. Du har kanske bättre Google-fu än jag?
Gamla skor :) , men har även hittat på Aliexpress. Nu dock bara på Alibaba, minimum order på 1000 stycken :/
https://www.alibaba.com/product-det...?spm=a2700.details.deiletai6.7.107b6aa7G1ow5x
Läge för gruppköp! 🤪

thomaslundstrom

Aktiv medlem
marr sa:
thomaslundstrom sa:
Tyvärr verkar det vara så att man behöver en boa-utrustad produkt för att få beställa. Och där går jag bet.
Vad behöver du för att beställa? Kanske kan bidra på något sätt.
Man gick igenom ngn form av beställningsflöde där man skulle skriva vilken produkt man hade och sen skicka en bild, så skulle de hjälpa en att få tag på ett ”reparationskit” för just det man har.

ejma

Aktiv medlem
Jag drog sönder BOA snörningen på mina vinterskor vid premiärturen. Fick reservdelar efter jag skickat en bild av den trasiga skon.

frause

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
marr sa:
thomaslundstrom sa:
Tyvärr verkar det vara så att man behöver en boa-utrustad produkt för att få beställa. Och där går jag bet.
Vad behöver du för att beställa? Kanske kan bidra på något sätt.
Man gick igenom ngn form av beställningsflöde där man skulle skriva vilken produkt man hade och sen skicka en bild, så skulle de hjälpa en att få tag på ett ”reparationskit” för just det man har.
Det där låter som formuläret för garantiärenden. Då får man en spole, ratt och vajer hemskickad. Du behöver ju en ny komplett mekanism med hus (delen som är fastsydd i skon) också. Undrar om de verkligen säljer det till privatpersoner?

landen

Aktiv medlem
B.O.A är grymma med service när saker går sönder, känns fel att utnyttja det för att komma år deras produkter. Har svårt att se att de skulle sälja hela mekanismen löst till andra än partners.

Goofy

Medlem
landen sa:
Goofy sa:
Grymma skills på många av er.

Är det någon som gjort någon variant på Specialzed "Bandit"

Skulle vara skönt med lite mer plats, kanske för minde multiverktyg, lagningslappar mm till gravel hojen.

Har två fästen under Specialzed sadeln

Jag kan vara "testpilot" i sånt fall :)

Jag har en idé på en sådan, fast med ett BOA-spänne för att spänna fast allt, tänker att den även ska gå att fästa på ramen. Kan slänga iväg ett PM så snart jag har något klart kan du få testa en första prototyp!

Kan dröja ett par månader dock, mycket nu :)
Grymt, ingen brådska för min del

landen

Aktiv medlem
Angående maskiner för tyngre material och så hittade jag en billigare variant av Sailrite som beskrivs här.

Verkar ju även lättare att i Sverige köpa en Barracuda 200ZW från Aliexpress, än att få hem en Sailrite från någon leverantör till Sverige.

Det jag grejar med nu funkar min Bernina 1020 till, men det märks att den inte alls är gjord för det och den matar inte alls fint när det blir flera och tjockare lager cordura samt nylonband.

Så funderar nu på att klicka hem en sån där Barracuda 200ZW borde landa på runt 6000kr ink moms/tull.

Jonatan F

Aktiv medlem
Var köpa high-viz tyg?

Tänkte sy en jacka och vore fint med vindskyddande tyg, vattentätt gärna anandandes tyg och mesh i high viz gul färg. Hittar inget på shelby eller extremtextil men däremot på andra för mig okända butiker. Har ni några tips?

landen

Aktiv medlem
Lite nya projekt, skulle ut på en lite längre tur och hade ingen bra väska. Men material och symaskin fanns :)
Väldigt trevligt att få en väska som passar ramen perfekt, lite småjusteringar behöver göras då flärpen som skyddar dragkedjan stod ut en bit så den slog i knäna. Löstes provisoriskt med tejp. Men har någon idé att kanske bara sätta en strap runt hela, så om man packar den fullt kan man dra åt lite extra där knäna hamnar.

Kanske orka slänga upp en Youtube tutorial. Det svåra är att få till hörn utan att det knölar sig tycker jag. Klipper såna hack, men blir inte helt 100%, är svårare ju tjockare material, detta är tyngre cordura.

Bilagor

landen

Aktiv medlem
Snyggt!
Har tänkt fixa till något liknade men har inte kommit längre än till kartongbiten som nu har legat tillklippt på köksbordet i två veckor.

//j
Jag får bara något gjort när jag behöver det, men då blir det alltid stressigt istället :/

Senast ändrad:

Danne K

Medlem
Lite nya projekt, skulle ut på en lite längre tur och hade ingen bra väska. Men material och symaskin fanns :)
Väldigt trevligt att få en väska som passar ramen perfekt, lite småjusteringar behöver göras då flärpen som skyddar dragkedjan stod ut en bit så den slog i knäna. Löstes provisoriskt med tejp. Men har någon idé att kanske bara sätta en strap runt hela, så om man packar den fullt kan man dra åt lite extra där knäna hamnar.

Kanske orka slänga upp en Youtube tutorial. Det svåra är att få till hörn utan att det knölar sig tycker jag. Klipper såna hack, men blir inte helt 100%, är svårare ju tjockare material, detta är tyngre cordura.
Snyggt. Jag har en längre tid nu haft planer på att sy en sån "halvramsväska" till min gruscykel. Sydde en "helramsväska" förra sommaren och i vintras sydde jag en styrväska också. (Jag har också sytt mina väskor i grövre Cordura-tyg) Men den här sommaren har jag än så länge inte haft tid för bikepacking, så jag har ingen bild med hela uppsättningen på gruscykeln.
(De övriga väskorna sydde jag för några år sedan till min MTB. Finns bilder på den uppsättningen tidigare i den här tråden)
DSC_0214.jpg min.jpg

landen

Aktiv medlem
Snyggt. Jag har en längre tid nu haft planer på att sy en sån "halvramsväska" till min gruscykel. Sydde en "helramsväska" förra sommaren och i vintras sydde jag en styrväska också. (Jag har också sytt mina väskor i grövre Cordura-tyg) Men den här sommaren har jag än så länge inte haft tid för bikepacking, så jag har ingen bild med hela uppsättningen på gruscykeln.
(De övriga väskorna sydde jag för några år sedan till min MTB. Finns bilder på den uppsättningen tidigare i den här tråden)
Visa bilaga 433403
Riktigt snyggt, matchade och allt! :)

Hej. Jag har en sån här maskin som strular lite. Den hackar och trasslar sig och min fru tycker att jag ska slänga den. Jag tycker det känns onödigt att slänga något som kanske kan funka många är till. Någon expert som kan uttala sig i frågan?
IMG_20200802_110220231.jpg

landen

Aktiv medlem
Tack. 🙂
Jag tog och kollad dina bilder igen och la märke till symaskinen. Det lilla som syns så ser det ut att kunna vara likadan som jag använder. Kan det möjligtvis vara en Bernina? 😊 Kan det till och med vara en 1230?
Yes, Bernina! En 1020, tuggar sig igenom det mesta. Sydde nyligen bilklädsel med den!

Hasse#7

Aktiv medlem
Hej. Jag har en sån här maskin som strular lite. Den hackar och trasslar sig och min fru tycker att jag ska slänga den. Jag tycker det känns onödigt att slänga något som kanske kan funka många är till. Någon expert som kan uttala sig i frågan?Visa bilaga 433409
En service av någon som kan så funkar den nog igen. Dotterns ganska nya Bernina trasslade med undertråden. Efter service fungerar den perfekt.

landen

Aktiv medlem
Hej. Jag har en sån här maskin som strular lite. Den hackar och trasslar sig och min fru tycker att jag ska slänga den. Jag tycker det känns onödigt att slänga något som kanske kan funka många är till. Någon expert som kan uttala sig i frågan?Visa bilaga 433409
Givetvis ska du inte slänga, ser ut som trådspänningen står på 6, vilket borde vara max, testa dra ner den till typ 3-4. En skvätt olja där undertrådens kapsel går brukar vara bra med. Annars kostar en service inte mycket jämfört med att köpa en ny.

Ok. Vi har en annan maskin också, så jag kan ju skänka den här om någon behöver en och kan fixa den.

Givetvis ska du inte slänga, ser ut som trådspänningen står på 6, vilket borde vara max, testa dra ner den till typ 3-4. En skvätt olja där undertrådens kapsel går brukar vara bra med. Annars kostar en service inte mycket jämfört med att köpa en ny.

Jimel

Aktiv medlem
Vore ju väldigt trevligt med en ordentlig maskin så ska du göra dig av med den är jag intresserad, kan ge en slant.

Danne K

Medlem
Här om dagen slängde jag ihop en kopia av Topeaks burrito pack som jag sen gav bort till tjejen. Hon är på väg in i cykelhobbyn 🥰 så jag tyckte att det var en perfekt present till henne. Jag la även i däckavdragare, multiverktyg, en slang och några lagningslappar så att hon har ett litet kit. (Fick meddelande från henne idag om att hon kompletterat kitet med en pump) 😊

Öppen och stängd
DSC_0862.jpg DSC_0864.jpg

Jag valde att inte sy fast resårbanden som håller ihop "paketet" eftersom resårband brukar bli väldigt slappa efter ett tag. Så jag sydde dit kardborre så att resårbanden går lätt att byta ut när det behövs och de hålls på plats när man öppnar upp, så att man inte tappar bort dem.
DSC_0863.jpg
Jag sydde även dit resor (för att hålla grejer på plats) i två av fickorna. Topeak har bara sånt i en av fickorna.

NON

Aktiv medlem
Köpt en "ny" symaskin från -57 på loppis:

singer.jpg

Den lilla mackapären tuggar på fint efter rengöring, en skvätt olja och en ny nål. För att testa så sydde jag en orange styrväska i överbliven kapellväv som var tänkt att passa både racern och fatbiken, men den blev lite fjantig på tjockisen så jag sydde en till fast svart med rullstängning av bara farten.

20200830_194728.jpg

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Köpt en "ny" symaskin från -57 på loppis:

Visa bilaga 439361

Den lilla mackapären tuggar på fint efter rengöring, en skvätt olja och en ny nål. För att testa så sydde jag en orange styrväska i överbliven kapellväv som var tänkt att passa både racern och fatbiken, men den blev lite fjantig på tjockisen så jag sydde en till fast svart med rullstängning av bara farten.

Visa bilaga 439363
nice, får väl gå på loppis och fynda en jag med

Aron

Aktiv medlem
JAg har en 15 liters rullstängnings sadelväska https://www.pro-bikegear.com/global/en-gb/accessories/Saddle_Bags/PRO_BA_DISCOVERSEATPOSTBAG

funkar ju bra men! jag kan tänka mig samma stuk på montering men hade gärna haft vattentäta dragkedjor på sidorna så det går att snabbt komma åt saker. Är det ngt som ngn av er kunniga anses görbart med bra sesultat?
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra? Vill du byta ut befintliga blixtlås eller vill du sy dit nya? Oavsett så är det ett görbart men antagligen ganska stort ingrepp. Du får nog räkna med att sprätta upp ganska många sömmar för att få ihop det snyggt. Jag hade hellre sytt en ny med den gamla som förlaga.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra? Vill du byta ut befintliga blixtlås eller vill du sy dit nya? Oavsett så är det ett görbart men antagligen ganska stort ingrepp. Du får nog räkna med att sprätta upp ganska många sömmar för att få ihop det snyggt. Jag hade hellre sytt en ny med den gamla som förlaga.
Förlåt min otydlighet. Jag kan tänka mig att sy en ny/eller få ngn att sy mot en flaska vin eller så. Så egentliga frågan är om det verkar som en vettig lösning?

Aron

Aktiv medlem
Förlåt min otydlighet. Jag kan tänka mig att sy en ny/eller få ngn att sy mot en flaska vin eller så. Så egentliga frågan är om det verkar som en vettig lösning?
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill göra? Vill du komma åt innehållet rakt in i väskan, eller vill du ha småfickor på sidan? Det sistnämnda bör funka i praktiken. Det förstnämnda är jag dock mer tveksam till, blixtlås går sönder förr eller senare, om det sker vid fel tillfälle har du dina ägodelar utsprida över vägen.

Det ser ut att vara en del sömmar/paneler/remmar/spännen på den där väskan. Allt ska ritas upp, köpas in, skäras ut och sen sys ihop. Jag kan bara tala för mig själv, men det finge nog vara en väldigt god vän som frågar om jag skulle göra allt det arbetet för en flaska vin 😀.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill göra? Vill du komma åt innehållet rakt in i väskan, eller vill du ha småfickor på sidan? Det sistnämnda bör funka i praktiken. Det förstnämnda är jag dock mer tveksam till, blixtlås går sönder förr eller senare, om det sker vid fel tillfälle har du dina ägodelar utsprida över vägen.

Det ser ut att vara en del sömmar/paneler/remmar/spännen på den där väskan. Allt ska ritas upp, köpas in, skäras ut och sen sys ihop. Jag kan bara tala för mig själv, men det finge nog vara en väldigt god vän som frågar om jag skulle göra allt det arbetet för en flaska vin 😀.
Rakt in i väskan tänkte jag i mina fantasier men ser dina åsikter och problemen som kan uppstå, men tänker ändå att det inte är värre än ramväskan?
HA ha joo får vara en fin flaska vin

Aron

Aktiv medlem
Rakt in i väskan tänkte jag i mina fantasier men ser dina åsikter och problemen som kan uppstå, men tänker ändå att det inte är värre än ramväskan?
Det finns nog flera skäl till att de ser ut som de gör. Ett hål utan är billigare att tillverka än ett med blixtlås. Remmar är hållbarare än blixtlås. Det är samma princip som en ryggsäck. Ramväskan är nästan tvunget att ha ett blixtlås med tanke på placering och frigång till benen.

Men prova att sy en, du kanske blir supernöjd! Kopiera befintlig design och kolla några youtubefilmer på hur man syr blixtlås. Gör en prototyp i billigt material först så du listar ut i vilken ordning den ska sys.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer