Jag har ett antal enkla kortärmade t-tröjor i polyesterbaserat funktionstyg (liknar tyget i klassiska hockeytröjor) som jag köpt på senare delen av 00-talet, på Stadium (från deras "märke" SOC). Jag tror jag har 12-14 st i olika färger (grått, vitt, svart, olivgrönt, klargrönt, gult, blått). Tyvärr försvann den modellen för många år sen och ersättningsmodellerna är mycket sämre, med kass passform och sämre hållbarhet. De flesta är i princip som nya fortfarande, trots att jag använt dem nästan varje dag som undertröjor, och även som träningströjor, och tvättat i 60 grader hundratals gånger vardera.
Nu börjar ett par av dem släppa lite i sömmarna, och nån har fått dumma oljefläckar som jag inte kan få bort, så jag inser att de inte kommer att hålla för evigt. Därför funderar jag på att försöka skaffa tyg av motsvarande typ och kvalitet, skapa ett mönster från en av tröjorna (de är i princip sydda som en helt vanlig t-tröja) och sen kunna sy egna för att utöka, och på sikt ersätta, förrådet av tröjor.
Men var ska jag få tag på rätt sorts tyg? Eftersom det är rätt viktigt för mig att få ett tyg som är så likt som möjligt bör jag antingen kunna beställa hem provbitar billigt, eller kunna se och känna på tygerna i en fysisk butik, och då i Göteborg eller strax utanför. Och jag måste kunna handla som privatperson utan tjafs.
Tips?