Cushcore XC

Frycke

Aktiv medlem
Cushcore XC
Hej,

Sitter och funderar på cushcore xc eller inte till mina nya 30mm fälgar. Tänker köra 2,4 dissector fram och 2,4 Rekon bak. Cykeln i fråga har Sid Ultimate dämpning och används till ”downcountry/lätt trail” om man nu ska slänga sig med moderna begrepp ?
Jag misstänker att Pro varianten blir alldeles för tung. Ni som kört/kör med dom, vad tycker ni? Blir den extra roterande massan för påtaglig? Är vikt ”straffet” värt fördelerna?
Kör ni på båda hjulen eller bara det ena?

Tacksam för all input, handlar ju trots allt om en del pengar man kan lägga på annat skoj.

Cushcore XC
Jag har liknande cykel och samma däcksetup som dig och kör med det i bakhjulet. Har dock aldrig provat utan så nån skillnad på eventuellt straff kan jag inte känna av. Men det är ingen vikt jag tänker på alls.
De kan vara rätt dryga att kränga, jag kör enbart bak.

De håller väldigt bra, tittar man på andra alternativ verkar livslängden vara kortare.

Cushcore XC
De kommer att ge nära noll effekt i så stora däck med så breda fälgar. Jag har provat med liknande däck- och fälgkombination och det är helt meningslöst.

Edit: Är det bara punkaskydd du är ute efter så finns en uppsjö av "korvar" som lär skydda bättre och dessutom är de oftast lättare.

Cushcore XC
Okey, så med andra ord är Pro varianten att föredra med min tänkta däck och fälg kombo?
Definitivt, om man står ut med vikten. Halva grejen med CC är dämpningen, och den finns inte med den supertunna XC-varianten. Dessutom sticker de bara ut liiiite över fälgkanten och jag fick genomslag rätt omgående, trots att jag är ganska försiktig av mig. Pro-varianten är rejält mycket biffigare och fyller ut typ halva däcket.

Cushcore XC
Definitivt, om man står ut med vikten. Halva grejen med CC är dämpningen, och den finns inte med den supertunna XC-varianten. Dessutom sticker de bara ut liiiite över fälgkanten och jag fick genomslag rätt omgående, trots att jag är ganska försiktig av mig. Pro-varianten är rejält mycket biffigare och fyller ut typ halva däcket.
Vad skiljer det i vikt mellan XC och Pro? I och med att användningsområdet inte är i värsta stöket och böket kanske det är overkill med Pro. Och speciellt om det är kännbart dessutom.

Cushcore XC
Vad skiljer det i vikt mellan XC och Pro? I och med att användningsområdet inte är i värsta stöket och böket kanske det är overkill med Pro. Och speciellt om det är kännbart dessutom.
Det googlar du nog fram lika snabbt som jag. ?

Inte ens tillverkaren verkar tycka att XC-varianten är en bra produkt, utan det var nåt de tog fram för att folk gnölade över vikten på CC Pro. Funkar säkert på 20-23 mm fälgar och 2,1"-däck eller så, men det blir bara massa onödig vikt på större däck och bredare fälgar eftersom de är alldeles för små.

Jag har kört mycket med CC Pro och gillar det skarpt, men det ÄR för tungt. Nu kör jag bara med en enkel korv i bakdäcket och inget i framdäcket. Funkar som punkaskydd men ger inte några förbättrade egenskaper i övrigt.

Cushcore XC
Det googlar du nog fram lika snabbt som jag. ?

Inte ens tillverkaren verkar tycka att XC-varianten är en bra produkt, utan det var nåt de tog fram för att folk gnölade över vikten på CC Pro. Funkar säkert på 20-23 mm fälgar och 2,1"-däck eller så, men det blir bara massa onödig vikt på större däck och bredare fälgar eftersom de är alldeles för små.

Jag har kört mycket med CC Pro och gillar det skarpt, men det ÄR för tungt. Nu kör jag bara med en enkel korv i bakdäcket och inget i framdäcket. Funkar som punkaskydd men ger inte några förbättrade egenskaper i övrigt.
Tack för svar! Får ta mig en ordentlig funderare.

Cushcore XC
Kika istället på Rimpact, lättare, billigare och vann Pinkbikes test. Köpte en mixad uppsättning till min enduro från Trailstore och fälgen har klarat sig helt även om jag lyckades krossa stommen på ett Big Betty Supertrail.

Cushcore XC
Ni som testat och rekommenderar Rimpact till XC. Är det "Rimpact Original" eller "Rimpact Pro" ni menar?

(I mitt fall 25mm innerdiameter med 2.3" Specilized GroundControl/Fasttrak)

Cushcore XC
Rimpact Pro om man vill ha vettigt punkaskydd och stabilitet. Rimpact original hjälper men är mjukare så blir långt från lika stabilt.
Att kunna gå ner i tryck när det behövs men ändå klara sig undan punkor pga insert är guld värt. Cyklade i snitt 5 dagar i veckan under förra säsongen och satte i en liten bacon och var ett hål pga glasbit tror jag. Inga punkor på en säsong med parkcyklande, endurotävlande och massa tramp.
Rimpact Pro i alla hjul, fram är det stabiliteten snarare jag är ute efter men gör också att jag kommer utan med dumheter när man har lågt tryck.

Cushcore XC
är rimpact även lättare att montera?? ser ut som de låter sig klämma ihop i botten..
jag körde med rimpacts korv för plusfälg/-däck i specialized 2,3-däck och 40i-fälg förra säsongen. det var sjukt jobbigt att montera. men när jag provade i ett racing ralph 2,35, gamla modellen, så gick det förhållandevis lätt. däcket var bara ett par millimeter bredare och högre, men det gjorde stor skillnad.

Cushcore XC
är rimpact även lättare att montera?? ser ut som de låter sig klämma ihop i botten..
Vet inte hur det är med cushcore, men klart bökigare än utan inserts i däcken. Utan något så använde jag bara händer för montering av däck på fälg. Med rimpact (vanliga) så kör jag med ett buntband, för att hålla fast ena sidan, och sen däcksavtagare (plast) för att bända på sista biten. Går säkert utan verktyg men för att slippa svordomar och värkande fingrar kör jag på denna variant. Har kört med Maxxis DHR2 2.4, Shorty 2.4, Conti Der baron 2.4 och Trail King 2.4 på i30-fälg.

Cushcore XC
Ni som testat och rekommenderar Rimpact till XC. Är det "Rimpact Original" eller "Rimpact Pro" ni menar?

(I mitt fall 25mm innerdiameter med 2.3" Specilized GroundControl/Fasttrak)
Jag kör som sagt var mixat. Pro bak och orginal fram. 30mm (eller kanske 29) fälg och Magic Mary/Big Betty i 2,4.

Tillbaka
Topp