[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Jag hörde (prestera mera) att eliten (låg fettprocent) kan bränna fett på en så hög belastning (tröskel) att vi motionärer sedan länge tvingas gå på aerob förbränning (kolhydrater). I det läget har smala personer lättare att bränna fett.

Jag för min del går en tuff match med mina bilringar.

Varför jämföra sig med eliten? man flyter bättre med lite lagom bilringar se det positivt! ?

Jag hörde (prestera mera) att eliten (låg fettprocent) kan bränna fett på en så hög belastning (tröskel) att vi motionärer sedan länge tvingas gå på aerob förbränning (kolhydrater). I det läget har smala personer lättare att bränna fett.

Jag för min del går en tuff match med mina bilringar.

Det spelar å andra sidan en obefintlig roll för viktnedgång. Bränner du mycket fett under aktivitet så kommer kroppen nedreglera fettförbränningen efteråt. Det är fortfarande energibalansen över tid som avgör.

Det spelar å andra sidan en obefintlig roll för viktnedgång. Bränner du mycket fett under aktivitet så kommer kroppen nedreglera fettförbränningen efteråt. Det är fortfarande energibalansen över tid som avgör.

Dels är det väl ofta andelen fett respektive kolhydrater vid aktivetet man pratar om? Sitter man och cyklar på 100 W t.ex kanske man bränner stor andel fett. Men den absoluta fettförbränningen bör kunna vara iaf inte lägre om man ökar till 200 W t.ex.? Oavsett spelar det i princip ingen roll som du säger.

Det finns, enligt Nyström, inga forskningsbelägg för att träning/motion medför lägre vikt, i ett folkhälsoperspektiv. Han framhåller att det faktum att smala människor ofta har lättare att motionera medan överviktiga ofta är sjuka/har hinder som gör att de inte kan motionera feltolkas så att man tror att träning medför viktnedgång. För enskilda fallet gäller detta självklart inte alltid.

Dagens vikt 90,6. Jag stampar på här. Den stadiga viktminskning jag hoppades skulle inträffa efter några veckor har inte inträffat än. Jag kör enligt 16/8 och inser att jag måste förändra något mer...

Det förutsätter iofs att man kompenserar den ökade förbränningen under träningen med ett större kaloriintag. Men det kanske är så i de flesta fall.
Som du skriver så är det lätt att kompensera med ett större energiintag utan att tänka på det (sett över dygnet). Men det kan också vara så att man kompenserar genom att dra ned på andra aktiviteter efter träningen. T.ex. man kanske väljer att titta på tv istället för att gå ut i trädgården och plantera perenner.

Det finns, enligt Nyström, inga forskningsbelägg för att träning/motion medför lägre vikt, i ett folkhälsoperspektiv. Han framhåller att det faktum att smala människor ofta har lättare att motionera medan överviktiga ofta är sjuka/har hinder som gör att de inte kan motionera feltolkas så att man tror att träning medför viktnedgång. För enskilda fallet gäller detta självklart inte alltid.

Dagens vikt 90,6. Jag stampar på här. Den stadiga viktminskning jag hoppades skulle inträffa efter några veckor har inte inträffat än. Jag kör enligt 16/8 och inser att jag måste förändra något mer...

Så är det säkert. Oavsett vad så måste den energi man använt under ett träningspass på något sätt tillföras kroppen, annars hamnar man på minus. Det gäller oavsett om man använt kolhydrater eller fett under själva träningen, det spelar liksom i princip ingen roll. Sen är det såklart lätt att kompensera detta om man bara tränar en timme, man har ju 15 andra vakna timmar på siga att äta.

Å andra sidan så är det ju rent statistiskt rätt meningslöst att ändra diet och/eller gå ner vikt. Normalpersonen återvänder relativt snabbt till övervikten.

Det är knappt någon vits att leva över huvud taget. Man dör ju ändå till slut.

Det finns forskning på att själva träningen gör ganska lite på viktminskningen. Det är matintaget som gör skillnaden. Den extra energin man gör av med genom träning kompenserar kroppen genom att förbränna mindre resten av dygnet. Tex genom att sänka temperaturen, sänka omsättningen och aktiviteten.

Å andra sidan så är det ju rent statistiskt rätt meningslöst att ändra diet och/eller gå ner vikt. Normalpersonen återvänder relativt snabbt till övervikten.

Fast det är ju mer för att folk tror att "gå ned i vikt gör man en gång". Det funkar ju liksom inte riktigt så utan det handlar ju om ändrad livsstil, inte att köra "16 weeks of hell" som vissa verkar tro....

Det är knappt någon vits att leva över huvud taget. Man dör ju ändå till slut.

Det finns forskning på att själva träningen gör ganska lite på viktminskningen. Det är matintaget som gör skillnaden. Den extra energin man gör av med genom träning kompenserar kroppen genom att förbränna mindre resten av dygnet. Tex genom att sänka temperaturen, sänka omsättningen och aktiviteten.

Och det är ju här det är så oerhört intressant med relativ energibrist / energitillgänglighet. För här kan träningen dessutom inte bara INTE hjälpa nedgången, utan dessutom sabba en massa andra saker vilket ju går stick i stäv med vad "svensson" tror när de förnöjt trycker i sig en proteinbar som ett "nyttigt mellis"...

Jag tror väl ändå inte att relativ är så jättevanligt för motionärer? Har man inte väldigt låg kroppsvikt är det väl inte så stor risk at man är i farosonen?

Jag tror väl ändå inte att relativ är så jättevanligt för motionärer? Har man inte väldigt låg kroppsvikt är det väl inte så stor risk at man är i farosonen?

Nja det tror jag inte heller egentligen, men jag tror det finns en och annan som stagnerat i sin viktnedgång just på grund av att kroppen slagit över till "sparlåga" och de därmed hamnat på en platå där ett ökat intag under en tid skulle vara positivt för att "kalibrera" en ny set-point utifrån vilken man sedan tar nästan etapp i viktnedgången.
Det tenderar ju vara så att de som ser viktnedgången som ett "enstegsprojekt" är de som snabbt går upp igen när målvikten är nådd.

88 pannor igår, 88 pannor idag. Har gått ned 5 kg på 24 dagar.
Jag säger som Sickan: "Jag har en plan..."
Jag följer min enkla plan också.

Att det skulle krävas förmaksflimmer, lite elkonverteringar till ingen nytta och till slut en ablation för att jag skulle få tummen ur och bestämma mig för att göra viktresan är lite jobbigt att inse. Men, det är nu det händer. Jag ska ge hjärtat bra förutsättningar nu. Livet är förhoppningsvis långt.

5 kg...på nolltid...helt sjukt...bara 9 kg kvar så är jag i mål...men det ska bli 3 kg till som ska bort efter det.

Nja det tror jag inte heller egentligen, men jag tror det finns en och annan som stagnerat i sin viktnedgång just på grund av att kroppen slagit över till "sparlåga" och de därmed hamnat på en platå där ett ökat intag under en tid skulle vara positivt för att "kalibrera" en ny set-point utifrån vilken man sedan tar nästan etapp i viktnedgången.
Det tenderar ju vara så att de som ser viktnedgången som ett "enstegsprojekt" är de som snabbt går upp igen när målvikten är nådd.
Exakt så kan det vara. Kroppen tror att det är svält, och sparar...och då kan man få igång viktnedgången igen genom att äta lite mer, och sedan fortsätta viktnedgången. Jag undrar vilken takt som är bäst att ha vid en viktnedgång.

Exakt så kan det vara. Kroppen tror att det är svält, och sparar...och då kan man få igång viktnedgången igen genom att äta lite mer, och sedan fortsätta viktnedgången. Jag undrar vilken takt som är bäst att ha vid en viktnedgång.
Det bästa är att aldrig ha behövt en viktnedgång. Annars skulle jag säga 5-10 år, för att därefter balansera ut och vara viktstabil. Tror att många av snabb-bantarna här i tråden inte är nybörjare i att gå ner i vikt snabbt, och att de förmodligen inte gör det för sista gången heller.

Jag har också bristande karaktär och har också vägt för mycket. Det är ett jävla gift, den där totalt fria tillgången på energi vi omges med. Den 100 000-åriga hjärnan vi besitter tror att den kommer dö om vi inte äter NU. Min egen vikt blev bättre när jag tog bort en hel del stress ur livet (stress = akut hotfullt läge för kroppen, som försöker rädda sig själv genom en massa anpassningar - i mitt fall blir jag hungrig).

De som helt naturligt är viktstabila på en vettig nivå hur de än gör hade dött på stenåldern, då de inte besitter förmågan att äta allt som dyker upp framför dem. Åtminstone kan man trösta sig med det om vågen visar för mycket.?

Det bästa är att aldrig ha behövt en viktnedgång. Annars skulle jag säga 5-10 år, för att därefter balansera ut och vara viktstabil. Tror att många av snabb-bantarna här i tråden inte är nybörjare i att gå ner i vikt snabbt, och att de förmodligen inte gör det för sista gången heller.

Jag har också bristande karaktär och har också vägt för mycket. Det är ett jävla gift, den där totalt fria tillgången på energi vi omges med. Den 100 000-åriga hjärnan vi besitter tror att den kommer dö om vi inte äter NU. Min egen vikt blev bättre när jag tog bort en hel del stress ur livet (stress = akut hotfullt läge för kroppen, som försöker rädda sig själv genom en massa anpassningar - i mitt fall blir jag hungrig).

De som helt naturligt är viktstabila på en vettig nivå hur de än gör hade dött på stenåldern, då de inte besitter förmågan att äta allt som dyker upp framför dem. Åtminstone kan man trösta sig med det om vågen visar för mycket.?
Vi som är viktstabila har nog bara utvecklats lite mer än er andra. ?
/+3kg på 23 år

Efter sjukdomsperioden har det nu gått bra en vecka med att börja bryta julperiodens dåliga rutiner. Rimligare sömnschema, liten frukost, liten lunch, normal middag, minimalt med alkohol och sött. Målet är nu bara att jobba in rutinen, ändra beteende. Helt med på att det är det långsiktiga som spelar roll, men man måste ju börja någonstans. Bra hjälpmedel för mig är att alltid, alltid ha morötter hemma. En stor utmaning är att så mycket av det sociala i mitt liv slutar med vin och pizza, plus en godisskål på bordet.

Åt lite mer igår för att jag kände mig tom. Ca 500 kcal extra mot tidigare. Cyklade 1 timme på morgonen innan frukost och 1,5 timme innan middag. Vägde in på 65,6 imorse.

Läste någonstans att ett knep att hålla vikten (när man nått den vikt man vill ha), är att väga sig regelbundet, typ 1 ggr/vecka/varannan vecka. Då lär man sig att man diffar kanske +/- 1kg, och när det sticker iväg mer än så åt något håll så kan man lätt korrigera lite. Så slipper man vakna en morgon med ett 15 kgs projekt att ta tag i.... Funkar för mig (även om övervikt inte är mitt stora problem, tvärtom).
För övrigt mkt intressant det som @glitch skrev om relativ energibrist, förklarar endel erfarenheter jag har....

Många här är ju i den bra sitsen att ha en hobby som både är rolig och hälsofrämjande, vilket ju måste underlätta en del.
För många år sen frågade jag min morbror varför han hade gått från löpning till cykla lvg för att hålla sig i form, när det tar så mycket mer tid i anspråk för att uppnå samma effekt. ”För att jag hellre har roligt i fyra timmar än tråkigt i en”. Ridå.

Läste någonstans att ett knep att hålla vikten (när man nått den vikt man vill ha), är att väga sig regelbundet, typ 1 ggr/vecka/varannan vecka. Då lär man sig att man diffar kanske +/- 1kg, och när det sticker iväg mer än så åt något håll så kan man lätt korrigera lite. Så slipper man vakna en morgon med ett 15 kgs projekt att ta tag i.... Funkar för mig (även om övervikt inte är mitt stora problem, tvärtom).
För övrigt mkt intressant det som @glitch skrev om relativ energibrist, förklarar endel erfarenheter jag har....
Ja, jag tror att jag kommer tagga ned med viktkollen när jag nått mitt primära och sekundära viktmål. En gång i veckan är lagom för att stämma av vikten.

Tänkte jag skall styra upp min viktnedgång nu, verkar vara invägning fredagar?
Nåväl, min morgonvägning: 89,5

Tror det legat ganska jämnt denna veckan, 91,6 från förra veckan vara en panikvägning med kläder på.
Nu ska 8 kg bort.

Tänkte jag skall styra upp min viktnedgång nu, verkar vara invägning fredagar?
Du (eller någon annan) får styra upp vilken dag det är som gäller! Det råder anarki som det är nu, förstår inte riktigt när (vilken veckodag) jag ska hoppa på detta. Så jag är fortfarande fast i träsket med semlor, chips, godis etc.

Du (eller någon annan) får styra upp vilken dag det är som gäller! Det råder anarki som det är nu, förstår inte riktigt när (vilken veckodag) jag ska hoppa på detta. Så jag är fortfarande fast i träsket med semlor, chips, godis etc.
Som jag förstått det är det morgonvikt fredagar, så du är försent på det denna veckan. Du får tyvärr vältra dig i semlor, chips, godis etc.en vecka till (det goda livet är bye bye för mig).

Fuck står kvar på samma vikt denna veckan trots kaloriunderskott och en jävla massa träning. Skumt för jag har legat i ketos vid varje testning med... -1cm över bröstet bara. Nya tag tills nästa veckas vägning?

Jag står också och stampar. Blev soppa och knäckisar som lunch. Visst rasp i halsen gör att det känns sådär att veva igång på trainern.
Bara kliva in i helgen då i säck och aska…

Jag bestämde mig att idag fick det invägning trots att det är fel dag. Jag lider fortfarande av sviterna efter covid, men förhoppningsvis ska jag kunna börja röra på mig lite under kommande vecka. Jag ska ägna veckan till att rensa bort frestelser (de jag får för övriga familjen) samt laga nyttig mat som jag ska frysa in så att man har tillgång till bra snabbmat. Startvikt för min del är 79,0 kg. Jag mäter även underhudsfett med kaliper samt midjemått för att få en uppfattning om vad som händer. Pga sjukdomar, tidsbrist, stress och annat har jag inte cyklat sedan november, så det längtar jag efter att komma igång med.

Om vi syftar på samma Nyström har jag för mig att ett flertal av hans påståenden fick en del kritik från Gudiol på hans Instagram. Gällde visserligen inte just det du skrev, men det kan ju vara värt att ha i åtanke när man läser Nyströms råd

Stampade vidare på knappa 91. Trots allt lördag så familjefrukost efter skogsvända med jycken. 2 timar trainer med spurtintervaller efter det. Kvarg och ett par mackor till lunch.
Kampen går vidare.

Är det ingen här som har funderat på lchf? Själv har jag gått ner ca 16kg med den kosten, under omgångar dom senaste två åren.
Jag fortsätter även nu när jag är ”klar” då jag tycker kroppen lirar väldigt bra när jag håller nere på kolhydrater.

Har skänkt en tanke på lchf. Utmaningen är då den förälskelse jag har i bra pasta, bröd och potäter. Om det nu blir så att 16/8 inte räcker så…

En annan utmaning är då att driva den biten i en matälskande familj med unga vuxna.

Tillbaka
Topp