[Notis] Buss till Tjeckiens bästa stigar

Redaktionen

Medlem
photocred-CzechMtbHolidays-01.jpg

Lilla resebyrån från Göteborg Pathfinder Travels lanserar ett nytt koncept med bussresor tillsammans med Vårgårda Buss. En grupp vandrare” samåker” tillsammans med en grupp MTB-cyklister. Väl på plats i Tjeckien väntar fullspäckade aktivitetsprogram. 

Läs hela artikeln:

Trevligt koncept som också kan göras med fokus på landsväg/grusväg. Jag tror och hoppas på fler liknande initiativ i framtiden.

Låter egentligen som en kul resa (bortsett från bussresan då...) men jag har svårt för det här med artiklar som är ren reklam. Bättre att vara tydlig med att det är reklam.

Artikel? Nja.....vore kul att hur schemat ser ut med antal åkdagar osv. givet 17 timmar buss enkel.
17h låter mycket, men är nog inte superlätt att ta sig dit mycket snabbare. Samma med alperna. Det är lockande att tänka att flyget bara är 2h, men med alla transporter och ledtider blir det en hel dag oavsett. I bussen kan man koppla av hela tiden ?
Utan barn och covid hade jag tyckt att det var en bra idé.

Edit: om man nu gillar att resa med andra, guide osv.

Artikel? Nja.....vore kul att hur schemat ser ut med antal åkdagar osv. givet 17 timmar buss enkel.
Står att resans längd är 8 dagar. Med tidig start och 7 timmars restid är de framme på senare delen av kvällen. Med samma sak åt andra hållet skulle det kunna bli i stort sett sex hela dagar att cykla.

En fundering är om det är covid-anpassning som gör att de kör 24 resenärer. En buss tar väl typiskt runt det dubbla.

Sen frågar man sig lite vad priset blir. Då jag åkte på cykelresor till Dolomiterna med busstransport hörde jag någon siffra på runt 30 resenärer för att få resorna att gå plus-minus-noll. Naturligtvis beror sånt på pris för deltagare och utgifter i form av hotell och ev. annat. Jag misstänker dock att kostnaden för bussen är en icke försumbar del av de totala kostnaderna. Den blir hur som helst uppbunden i 8 dagar.

En fundering är om det är covid-anpassning som gör att de kör 24 resenärer. En buss tar väl typiskt runt det dubbla.

Sen frågar man sig lite vad priset blir. Då jag åkte på cykelresor till Dolomiterna med busstransport hörde jag någon siffra på runt 30 resenärer för att få resorna att gå plus-minus-noll. Naturligtvis beror sånt på pris för deltagare och utgifter i form av hotell och ev. annat. Jag misstänker dock att kostnaden för bussen är en icke försumbar del av de totala kostnaderna. Den blir hur som helst uppbunden i 8 dagar.
Tyckte att priset såg ok ut.

Covid-anpassning fungerar inte i en buss i 7h. Rekommendationer på 2m är bara nonsens.

Covid-anpassning fungerar inte i en buss i 7h. Rekommendationer på 2m är bara nonsens.
Anpassningar kan ju göras av smittspridningsmässiga skäl eller av regelmässiga skäl.

Hur som helst, om bussen i artikeln är representativ är jag tämligen övertygad om att den kommer att ha en hel del tomma säten. Med mindre än att det finns/befaras finnas regler som kräver detta känns det ekonomiskt ngt konstigt. Även miljösnacket kan man argumentera för att det haltar lite.

Sen kan det ju vara en ”testresa” där de vill köra en mindre grupp och om det funkar skala upp till kommande gånger.

Om det gäller klassisk stigcykling , då har jag cyklat mest HÄR : https://www.trailforks.com/route/nove-m-sto-pod-smrkem-954/?activitytype=1&z=12.4&lat=50.88966&lon=15.19517
Best boende ( enligt mig ) hittar man i Lazne Libverda , men det funkar även i Nove Mesto pod Smrkiem , eller Hejnice. Man kan ta barn ( finns lättare stigar ) , man kan åka till Polen ( en del stigar ligger faktiskt i Polen ) , man kan dricka öl ( eller Slivovica ) och äta i OBRI SUD ( GIGANTISK TUNNA ) , eller på 999 andra ställe .
Öl kostar ca 10 kr , talrik med mat ( stor ! ) 50-70 kr. Pannkakor 25 kr. Slicvovica ( 50 ml ) 10 kr.
Boende 200 till 400 ( lyx ) .
IMG_5369.JPGIMG_5348.JPGIMG_5344.JPGIMG_5358.JPG

Bilagor

• IMG_5375.JPG
    IMG_5375.JPG
    473.5 KB · Besök: 91
  • IMG_5409.JPG
    IMG_5409.JPG
    487.4 KB · Besök: 97
  • IMG_5386.JPG
    IMG_5386.JPG
    1.4 MB · Besök: 87
  • IMG_5427.JPG
    IMG_5427.JPG
    412.5 KB · Besök: 89
  • IMG_5414.JPG
    IMG_5414.JPG
    1.1 MB · Besök: 87
  • IMG_5404.JPG
    IMG_5404.JPG
    1.2 MB · Besök: 81
  • IMG_5680.JPG
    IMG_5680.JPG
    504 KB · Besök: 86
  • IMG_5687.JPG
    IMG_5687.JPG
    501.1 KB · Besök: 90
Senast ändrad:
Om det gäller klassisk stigcykling , då har jag cyklat mest HÄR : https://www.trailforks.com/route/no...tivitytype=1&z=12.4&lat=50.88966&lon=15.19517
Best boende ( enligt mig ) hitar man i Lazne Libverda , men det funkar även i Nove Mesto pod Smrkiem , eller Hejnice. Man kan ta barn ( finns lättare stigar ) , man kan åka till Polen ( en del stigar ligger faktiskt i Polen ) , man kan dricka öl ( eller Slivovica ) och äta i OBRI SUD ( GIGANTISK TUNNA ) , eller på 999 andra ställe .Visa bilaga 535668Visa bilaga 535668Visa bilaga 535669Visa bilaga 535670Visa bilaga 535671Visa bilaga 535672Visa bilaga 535673Visa bilaga 535674Visa bilaga 535675Visa bilaga 535676Visa bilaga 535677
Hm, detta är happyride, inte happyfoodandbeer. :sneaky:

I Ungern har jag cyklat ( "organiserade" cykel stigar ) bara i Lillafured ( Bukki Nemzeti Park ) nära Debrecen.
Med gulasch ( och öl ) :Visa bilaga 535743Visa bilaga 535744Visa bilaga 535745Visa bilaga 535746
Efter dina bilder funderar jag på att åka dit i sommar =) bra väder bra mat =). Tack

Titta närmare på kartan , på Bukki Nemzeti Park
https://en.mapy.cz/turisticka?x=20.4730812&y=48.0234630&z=10
Det är inte stor område , men en vecka ( med cykling till Ungerns högsta berg Kekes i MATRA bergen) + kanske Tokaj regionen ( glöm ALDRIG , att liten del av Tokaj regionen ligger i Slovakien , och kan officiellt göra Tokaj !!! )
Min sambo kommer från Slovakien :-)

Jag skriver att det är nära Debrecen , för att jag flög innan med WIZZ AIR till Debrecen ( flyger inte längre från Malmö till destinantionen :-( ) .
Det ligger så klart närmast Miskolc https://www.arrivalguides.com/en/Travelguides/Europe/Hungary/DEBRECEN .
På andra sidan ligger Eger med sina viner ETC
( https://www.arrivalguides.com/en/Travelguides/Europe/Hungary/EGER ) , och nära Eger ligger ungersk Pamukkale ( Egerszalok ) med varma källor , pooler och annat

Ett glas vin ( helt OK ) börjar från 10 kr !!!

Senast ändrad:
Titta närmare på kartan , på Bukki Nemzeti Park
https://en.mapy.cz/turisticka?x=20.4730812&y=48.0234630&z=10
Det är inte stor område , men en vecka ( med cykling till Ungerns högsta berg Kekes i MATRA bergen) + kanske Tokaj regionen ( glöm ALDRIG , att liten del av Tokaj regionen ligger i Slovakien , och kan officiellt göra Tokaj !!! )
Min sambo kommer från Slovakien :-)

Jag skriver att det är nära Debrecen , för att jag flög innan med WIZZ AIR till Debrecen ( flyger inte längre från Malmö till destinantionen :-( ) .
Det ligger så klart närmast Miskolc https://www.arrivalguides.com/en/Travelguides/Europe/Hungary/DEBRECEN .
På andra sidan ligger Eger med sina viner ETC
( https://www.arrivalguides.com/en/Travelguides/Europe/Hungary/EGER ) , och nära Eger ligger ungersk Pamukkale ( Egerszalok ) med varma källor , pooler och annat

Ett glas vin ( helt OK ) börjar från 10 kr !!!
Verkar som jag skall dit i sommar, allt pekar åt det hållet just nu =). Tack för alla tipsen.

Om du hamnar på Kekes , då finns där mountain cart bana ( 40% byggd i trä !!! ) .
Om man pratar snällt med personalen , då kan man cykla på den !!!

Att haka på klimatångest trenden och hypa sitt företag är nuförtiden oerhört hett. Påhejat av människor som antingen inte vågar argumentera emot(eller helt enkelt inte har har energi eller lust att läsa in sig själva utan litar på "experter) - pga risk att bli utfrusen, av med jobb, inkomst och på det ett berg av skulder. Men även de som genuint tror på världens undergång inom 10 år m.m(hur länge har man varnat om 10år kvar? 30-40år?). Nä, släpp denna klimatalarmism.

Att åka buss ned kan säkerligen vara en upplevelse och kul, ser även fördelar med "enkelheten".

Att haka på klimatångest trenden och hypa sitt företag är nuförtiden oerhört hett. Påhejat av människor som antingen inte vågar argumentera emot(eller helt enkelt inte har har energi eller lust att läsa in sig själva utan litar på "experter) - pga risk att bli utfrusen, av med jobb, inkomst och på det ett berg av skulder. Men även de som genuint tror på världens undergång inom 10 år m.m(hur länge har man varnat om 10år kvar? 30-40år?). Nä, släpp denna klimatalarmism.

Att åka buss ned kan säkerligen vara en upplevelse och kul, ser även fördelar med "enkelheten".
Om du inte njuter av trådar som spårar ur i miljö/klimatsnack så förstår jag inte riktigt poängen med ditt inlägg. Den typen av aspekter har i stort sett inte alls diskuterats i tråden hittills så varför väcka den björn som sover?

Om du inte njuter av trådar som spårar ur i miljö/klimatsnack så förstår jag inte riktigt poängen med ditt inlägg. Den typen av aspekter har i stort sett inte alls diskuterats i tråden hittills så varför väcka den björn som sover?
När inlägg(#24) görs med "klimatvänlighet"(påhittat modeord från nån reklambyrå) som argument för att resa, samt att artikeln i sig anger det nobla i låg koldioxidtal per person OCH företaget smeker upp sig i brygga över det - då anser jag att det behöver belysas.

Tillbaka
Topp