Ibis Ripmo AF - 3D Printa en bakstänka

Hejsan.

Hittade ingen Ripmo AF-tråd, så jag skapade denna istället.

Kände att jag ville skydda länkaget på Ripmon mot stenar och gegga, så jag CADade upp den här.

Den fästs på "Clevisen" och är tänkt att användas med vanliga flexibla plastskärmar typ Ass-Saver som man klipper till och smältlimmar in i stänkan.

Ber om ursäkt för den buckliga och sletna Ass-Savern som jag använde, det var den enda jag hade hemma.

1643468836971.png

//Anders

Förstår inte helt. Vet att många använder rrp proguard rear.
Det får de gärna göra.

Men ärligt, är det hur den är konstruerad som du inte förstår, eller är det vad vitsen är med att bygga något själv när man kan köpa något som löser samma jobb?

Är det det sistnämnda så kan jag nog inte förklara det, det är väl bara ett sätt att vara. Vissa av oss skapar gärna egna lösningar och andra köper helst andras lösningar.

Oavsett vilket, så är AFen en grym cykel ?

Snyggt! Hur fäster du den?
En möjlig förbättring skulle kunna vara fästen för buntband
Det kanske jag borde förklara bättre på Prusaslicers också.

Hållaren består av två halvor som man skruvar ihop med två M3 Skruvar.
Halvorna klämmer runt Clevisen och hindras från att röra på sig av utbuktningarna på clevisen som är "muttrarna" för bultarna dom fäster clevis i seatstays.

Hur skulle man använda buntbanden?

Det kanske jag borde förklara bättre på Prusaslicers också.

Hållaren består av två halvor som man skruvar ihop med två M3 Skruvar.
Halvorna klämmer runt Clevisen och hindras från att röra på sig av utbuktningarna på clevisen som är "muttrarna" för bultarna dom fäster clevis i seatstays.
Aha ok

Hur skulle man använda buntbanden?
Fästa stänkan i så klart. Hur har du fäst din?

Ser inte hur det sitter o var. Förstår inte riktigt helt enkelt.
Om den sitter mer framåt är det ju met clearance än med en liknande man köper som må sitta på seat stays.

NU har du förklarat vad du har gjort :) innan fick man medelst ord och en dålig bild fundera sig till = därav att LDG inte fattade riktigt troligen. Fin lösning även om det är lite mindre elegant att man behöver en extra skärm i alla fall. Det blir liksom snarlik funktion och betydligt enklare med en vanlig skärm och buntband :) men kul projekt.

NU har du förklarat vad du har gjort :) innan fick man medelst ord och en dålig bild fundera sig till = därav att LDG inte fattade riktigt troligen. Fin lösning även om det är lite mindre elegant att man behöver en extra skärm i alla fall. Det blir liksom snarlik funktion och betydligt enklare med en vanlig skärm och buntband :) men kul projekt.
Det fanns ju iofs en länk till Printprojektet på Prusaprinters.org också, men alla kanske inte klickade på den.

Glöm inte viktaspekten, denna väger totalt ~50g, vad väger en RRP proguard rear?
Dock är ju en vanlig tunn plaststänka + buntband både betydligt lättare och enklare, men som sagt hur kul är det när det är lätt (no pun intended) ?

//Anders

Funkar det här för att förklara saker lite bättre?

Jag är rätt kass på Fusion 360, skulle säkert gå att göra det mycket bättre.

Man skulle nog kunna öka avståndet till hjulet genom att göra om delen som skärmarna fäster i och flytta dem mer framåt, så att säga.

Länk till animation

Visa bilaga 536488
Visa bilaga 536489
Ok. Snyggt!
Personligen tror jag att alla cyklar skulle behöva mindre service, underhåll och tvätt och de hade vettiga stänkskärmar bak och fram. Tror de mesta av skiten på drivlinan kommer vägen från bakhjulet --> sadel/länkageish --> kedan o drev.
Tror även att en bakstänka gör mer skillnad under seat stay än över! Över handlar mer om skit på röva.
Har försökt modda en mudhugger för ripmon med cutouts o annat Men den är för styv och får inte till det.

Tänker du bara random mjuk plast på denna eller hur har du tänkt med själva stänkskärmen?

Ok. Snyggt!
Personligen tror jag att alla cyklar skulle behöva mindre service, underhåll och tvätt och de hade vettiga stänkskärmar bak och fram. Tror de mesta av skiten på drivlinan kommer vägen från bakhjulet --> sadel/länkageish --> kedan o drev.
Tror även att en bakstänka gör mer skillnad under seat stay än över! Över handlar mer om skit på röva.
Har försökt modda en mudhugger för ripmon med cutouts o annat Men den är för styv och får inte till det.

Tänker du bara random mjuk plast på denna eller hur har du tänkt med själva stänkskärmen?
Jag körde med sån här https://ass-savers.com/products/ass-saver-regular men det funkar med sånt här material också https://www.kontorsgiganten.se/gummibandsmapp-plast-3-kl-a4-transp-klar-p-25
Dock har jag upplevt Ass-savern som mycket mer hållbar, särskilt när det är kallt.

Fördelen med gummibandsmappen är ju att du får total frihet med din design av skärmarna.

Jag upplever min nedre stänka som något för kort, kommer nog göra den längre när jag byter :-)
Körde med den igår, inte det sämsta väglaget, men länkaget på framsidan av skärmen var ju helt rent, vilket det ju säkerligen varit om man kört med valfri annan lösning som fäster på typ samma ställe.

//Anders

En grej bara - Denna passar endast Ripmo AF, möjligen Ripley AF.
Anledningen är att "muttern" för bulten som fäster Clevis vid chainstay är en del av Clevis på AF, medan på CF-varianterna så är den en oregelbundet formad lös mutter som ligger i en ficka.
Konstruktionen skulle behöva justeras för att matcha den formen om man tänker sig använda den på en icke AF.

Suddig bild på Ripmo V2 Clevis:
1643616775281.png

//Anders

Tillbaka
Topp