[OT] Ovädret till ära - i vilken ordning skall jag visa barnen Star Wars?

Atlas

Aktiv medlem
Så har det hänt; barnen som är 8 och 10 har fattat att man kan kolla på engelska filmer. Det är knappt lönt att försöka stå upp ute i blåsten, nu skall vi kolla på StarWars!

Men i vilken ordning?
(De är HELT ovetandes om universumet. De har aldrig sett något SW alls.)

1643528765987.png

Ni tittar på den i den här ordningen.

Episode 4: A New Hope
Episode 5: The Empire Strikes Back
Episode 2: Attack of the Clones
Episode 3: Revenge of the Sith
Episode 6: Return of the Jedi
Episode 7: The Force Awakens
Episode 8: The Last Jedi
Episode 9: The Rise of Skywalker

Vill du ha med ettan, The Phantom Menace så stoppar du in den som film nr 3 mellan episode 5 och episode 2.

Jag tycker de ska få se dem i kronologisk ordning, så att tidslinjen förblir intakt. Nä, visst, ettan ÄR en styggelse, men tycker dina barn kan få bilda sig en egen uppfattning om dessa filmer, och som bonus kommer ju filmerna som följer bara att bli bättre ?
Screenshot_20220130-085408_Chrome.jpg

Det som kan vara tråkigt om man ser dem i kronologisk ordning är att det avslöjas att Darth är Lukes far innan scenen där Luke får reda på det.
Det finns egentligen inga fördelar alls med den här ordningen.

Följer man Machete-ordningen som jag skrivit ovan så går den röda tråden längs Lukes liv.

Machete körde vi också, funkade bra. Fast det är en plåga att ta sig igenom 2 och 3.

Man måste se den äldsta först. Blir ju konstigt med kvalitén om det kommer upp 70-80- talsteknik mitt i eller på slutet. För övrigt är ursprunget mest viktigt. Orkar barnen bara se några så är det de som gäller.

Machete låter kanon! Jag får gå ner och se om VHS spelaren funkar

På tal om VHS. Finns det någon nördig regel om hur man gör med digital remaster edition? En gående hutt behöver remastras igen?

Jag visade filmerna i kronologisk ordning. Det vart lite myteri i 4an,men det är kul att förklara hur specialeffekterna gjordes då och nu och vara lite mer delaktig i berättelsen.

1an har ju faktiskt den bästa fightscenen mellan kenobi och maul, så det finns ju något att se fram emot.

Samt efter 4an visade jag denna

Annars är t.ex iTunes din vän
Visserligen men plockar inte Disney+ in allt?
iTunes kör vi inte men en del SF. Eller inte jag men frun.

Åldersgräns? 11+ är lite maffigt för mina barn. Är det 11+ 1977 = 6+ om man kollat på Youtube sen 18 månader?

Vad är läskigt 2022? Darth som stryper folk med kraften är lite olämpligt...

Onda människor med mystiska krafter - vad kan gå fel? Skämt åsido - går nog bra i vuxet sällskap

Åldersgräns? 11+ är lite maffigt för mina barn. Är det 11+ 1977 = 6+ om man kollat på Youtube sen 18 månader?

Vad är läskigt 2022? Darth som stryper folk med kraften är lite olämpligt...
De senare filmerna tycker jag är mer explicit våldsamma än de första 3 som har mer klassiskt äventyrssnitt (även om det är ganska dramatisk handling). Avsaknaden av bättre specialeffekter var både på gott och ont.

De senare filmerna tycker jag är mer explicit våldsamma än de första 3 som har mer klassiskt äventyrssnitt (även om det är ganska dramatisk handling). Avsaknaden av bättre specialeffekter var både på gott och ont.
Ja precis. De gamla känns rätt ok. Just nu kan jag bara komma på strypningarna.
Exploderade x wings lär inte skrämmas en 6 åring

Åldersgränsen håller nog bättre på Aliens.

Jag väntar nog två år med star wars. Det finns tid.

Mina barn kände mig mycket väl till Star Wars, men hade olika åsikt om vilken ordningsföljd som skulle vara bäst. Många argument fram och tillbaka, någon måste ändå ge sig. Det blev pappan som fick göra det. Så vi körde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 1, 2, 3, 7, 8, 9 plus de fristående. Kan egentligen inte rekommenderas… ;-)

Verkar som om Disney+ bara har de massakrerade versionerna? Då får man väl fortfarande hålla sig till Despecialized eller 4K77.

Så har det hänt; barnen som är 8 och 10 har fattat att man kan kolla på engelska filmer. Det är knappt lönt att försöka stå upp ute i blåsten, nu skall vi kolla på StarWars!

Men i vilken ordning?
(De är HELT ovetandes om universumet. De har aldrig sett något SW alls.)

Visa bilaga 536309
Ordning spelar ingen roll, de är knappt sammanhängande, inte ens inom en o samma film.

Pojken har informerat mig om att han kollar tecknad Star Wars men är för liten för riktiga
StarWars är ingen fara om man kollar med dem. Och om det är för mycket säger de till. Precis som Harry Potter tex. The Hobbit är på gränsen för mina. LOTR har vi inte testat.

StarWars är ingen fara om man kollar med dem. Och om det är för mycket säger de till. Precis som Harry Potter tex. The Hobbit är på gränsen för mina. LOTR har vi inte testat.
Ja, och eftersom han vet att han är för liten så har han väl undersökt saken utan vuxen. Han klarar sig, det är den store som inte kan sova om hon ser nåt

Senast ändrad:
Det är för delning av film. Delning e förbjudet, nerladdning/kopiering för eget bruk är samma som förr i tiden; ok för eget bruk.
Vilket fildelningsprotokoll använder du när du laddar hem från piratbukten och åt vilket håll går trafiken?

Tyvärr är de gamla privatkopieringslagarna formulerade på den tiden då fysisk media var det enda som fanns, så de ger tyvärr inte det stöd man kunde önska när det kommer till digital media. Det har ju dessutom lobbats extremt hårt från mediabranschen i frågan. Kopierar du en fil på ett usb-minne från en kompis som spelade in filmen från en TV-sändning så är det en sak. Hämtar du hem en rippad film från en global delningstjänst där du dessutom själv delar ut data till alla andra så är det något helt annat.

Vilket fildelningsprotokoll använder du när du laddar hem från piratbukten och åt vilket håll går trafiken?

Tyvärr är de gamla privatkopieringslagarna formulerade på den tiden då fysisk media var det enda som fanns, så de ger tyvärr inte det stöd man kunde önska när det kommer till digital media. Det har ju dessutom lobbats extremt hårt från mediabranschen i frågan. Kopierar du en fil på ett usb-minne från en kompis som spelade in filmen från en TV-sändning så är det en sak. Hämtar du hem en rippad film från en global delningstjänst där du dessutom själv delar ut data till alla andra så är det något helt annat.
Nej, lagen var ny då. Men den formulerades på i stort sett samma som den gamla.

Tillbaka
Topp