Peda
Aktiv medlem
Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift
Kära forumet, har skaffat en smart-trainer och hittat till Zwift. Gjorde ett enkelt ramptest för att ser vilken ftp jag har. Fick 210 i ftp. Väger 83 kg, så ca 2,5 w/kg. Med tanke på vad som postas i Visa dina Watt-tråden känns det ju ganska mediokert, men men, man är väl inte bättre än så. Jag har aldrig tränat strukturerat så jag tänkte att det kanske är värt att göra ett litet försök. Det är ju ändå en av fördelarna med inomhuscykling, lättare att följa olika program, åtminstone för mig. Hoppade på ett träningsprogram som heter 6 week beginner FTP builder. Dom delar in motståndet i olika kategorier i träningspassen, varje kategori har sin egen färg, som grått är lätt och ca upp till 55% procent av min ftp, blått ca upp till 75% av ftp, grönt ca 93% av ftp och gult upp till 100% av ftp. Över ftp blir det först orange färg och till sist röd färg. Jag är osäker på om man angett sin maxpuls någonstans. Tycker apparna är lite röriga men jag kan inte se var jag skulle kunna lägga in max-puls. Jag är lite osäker på vad min cykelspecifika max-puls är men tror att det rör sig om 175-180 (är 55 år gammal). I vilket fall som helst så får man ju feedback på träningspasset efteråt med staplar som anger hur lång tid man spenderat i de olika pulszonerna. Dessa har samma färger som de olika ftp%-zonerna. Det jag inte förstår, eller om det bara är så att de inte är alls är korrelerade, är att min puls alltid ligger i högre puls-zoner än motsvarande ftp-zon. Alltså, t ex om jag ligger i gul zon ftp-mässigt, så ligger min puls i röd zon. Är det något fundamentalt jag missat eller är det meningen att jag pulsmässigt ska ligga så högt för att bygga bättre ftp? Till saken hör att passen bestämmer vilken kadens jag ska hålla, och ju högre kadens, ju högre puls får jag även om motståndet är samma. Stor del av träningen bedrivs på kadens som är högre än "bekvämt" för mig, därav något högre puls, möjligen. Tacksam för input!