Slak kedja vid bakåttramp?

Eken08

Aktiv medlem
Vad kan det bero på när kedjan slaknar, rasslar och ibland fastnar vid bakåttramp? Noterade det idag på sonens Frog-cykel, som är ett par veckor gammal.

och frihjulskroppen kan gå fritt när hjulet är av och nypa först när hjulaxeln dras åt, vilket gjort mig förvirrad i felsökningen.

eller så är kedjan dragen på fel sida om den lilla löjliga fliken mellan trissorna i bakväxelburen.

inte jag heller. faktum är att dagen jag föddes hörde jag ett rasslande ljud från sjukhusparkeringen. jag reste mig då på bakbenen - rätt upp och helt näck! - och stegade taktfast ut till cykelstället. snabbt hittade jag rätt farkost, delade kedjan, drog den på rätt sida om den lilla löjliga fliken och mumlade "voilà! försök göra oljud nu om du kan, din jävel". jag fick inte ens ett tack, men min kbt-terapeut har sagt att jag måste jobba med accceptansen och inte älta sånt där. först i vuxen ålder har jag förstått att en måste gå mer varsamt fram och säga något i stil med "det är en personlig preferens på vilken sida om den lilla löjliga fliken man har kedjan, men jag brukar dra den på den här sidan" för att inte folk ska tappa ansiktet.

Skulle felet bero på ngt annat än smäll på växeln är det förvånande m.t.p. att den är i princip ny. Å andra sidan har jag redan justerat en del saker som skulle varit i ordning från butik.

Frihjulskropp är prime suspect i min bok också. Att den är ny behöver INTE innebära att den är välsmord.

Edit: meningsbyggnaden blir tydligen av helt motsatt betydelse bara för man missar ett litet "inte"..

Senast ändrad:
kan även bli liknande effekt av smörjproblem i kedja. antingen slut på smörja, eller smörja som är trög i konsistensen.

Tillbaka
Topp