[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
1500 USD/år enligt hemsidan. Har jag missat något?
Ja, det hade jag:

/Martin
Precis, gratis om man delar med sig. Jag har bara Freecad att jmf med och då är Onshape oändligt mycket bättre.
Handgrepp i 3D-printad plast får nog de flesta att känna sig oroliga, även om den är ett kort grepp. Jag tror att 3D-printad kolfiberförstärkt nylon ändå skulle kunna vara tillräckligt säkert i denna applikation, men är osäker på om man kan få klämmorna runt styret att funka, dvs pga att materialet ändå flexar en del så kommer det glida. Kanske måste baka in en metallklämma och skruva rakt igenom nylonet på båda sidor så att det är metallklämman som sitter runt styret och nylonprinten är bultad fast i den.

Sen vill jag i alla fall jag helst inte kopiera en så specifik grej från ett mindre företag, men få kommer tordas printa och använda det så det spelar nog ingen roll ?
Jag avser inte att kopiera utan att skapa en egen variant dock med samma funktion. Lösningen kommer att göras kraftigare för att hålla. Jag har gjort en slangbella i abs och den håller utan vidare för vad som helst verkar det som.

[OT] Visa din 3D-print
Ska sägas att FreeCAD blir betydligt drägligare att jobba med när man använt det några veckor, helt enkelt för att man lär sig dess quirks n' bugs. De har dessutom väldigt bra användarforum. Jag har inte än behövt posta några egna frågor än för det finns redan svar på det mesta som man hittar med google. Finns också en hel del på youtube.

Det hamnar kanske lite i ett ingemansland, CAD:ar man mycket sällan vill man ha nåt gratis men som inte har en sån tröskel och konstigheter som FreeCAD har, och CAD:ar man ofta kan man lika gärna lägga några tusen på kommersiellt.

Jag CAD:ar sällan, men när jag väl gör det kan det vara ganska avancerade projekt som tar lite längre tid, och där kan FreeCAD funka om man har lite tålamod. I projektet jag jobbar med nu behöver jag dessutom FEM-analys, och det liksom många andra avancerade funktioner som man normalt måste betala en hel del för finns ju där i FreeCAD.

För mitt användningssätt funkar FreeCAD bra så tänkte att det inte bara ska vara neg om programmet i tråden ?.

[OT] Visa din 3D-print
Ett bra forum är alltid bra :-)

Tuben är en bra källa till demo/lektioner även för de svindyra program jag använder på jobbet. De är inte precis fria från 'quirks n' bugs'.

/Martin

[OT] Visa din 3D-print
Ska sägas att FreeCAD blir betydligt drägligare att jobba med när man använt det några veckor, helt enkelt för att man lär sig dess quirks n' bugs. De har dessutom väldigt bra användarforum. Jag har inte än behövt posta några egna frågor än för det finns redan svar på det mesta som man hittar med google. Finns också en hel del på youtube.

Det hamnar kanske lite i ett ingemansland, CAD:ar man mycket sällan vill man ha nåt gratis men som inte har en sån tröskel och konstigheter som FreeCAD har, och CAD:ar man ofta kan man lika gärna lägga några tusen på kommersiellt.

Jag CAD:ar sällan, men när jag väl gör det kan det vara ganska avancerade projekt som tar lite längre tid, och där kan FreeCAD funka om man har lite tålamod. I projektet jag jobbar med nu behöver jag dessutom FEM-analys, och det liksom många andra avancerade funktioner som man normalt måste betala en hel del för finns ju där i FreeCAD.

För mitt användningssätt funkar FreeCAD bra så tänkte att det inte bara ska vara neg om programmet i tråden ?.
Freecad för avancerade projekt? Skulle vilja hävda motsatsen. Olidligt mycket buggar. De verkar ha en orimlig ambitionsnivå med Freecad.. skala ned och se till att det som blir kvar fungerar. Det värsta med Freecad är att modellerna "rasar" helt plötsligt.. inget fungerar. Nej, Freecad är nog det sista jag skulle rekommendera.

[OT] Visa din 3D-print
Freecad för avancerade projekt? Skulle vilja hävda motsatsen. Olidligt mycket buggar. De verkar ha en orimlig ambitionsnivå med Freecad.. skala ned och se till att det som blir kvar fungerar. Det värsta med Freecad är att modellerna "rasar" helt plötsligt.. inget fungerar. Nej, Freecad är nog det sista jag skulle rekommendera.
Delar den erfarenheten. Och då har jag ändå försökt gilla det, men väl buggigt. Enklare prylar duger det till då det inte är hela värden att rita om prylen. Men ändå - jag har lessnat på det.

[OT] Visa din 3D-print

Modeller som rasar är i regel topological naming problem. Common-boolean har lite problem ibland också, kan vara bättre köra med Cut istället. Inget problem att byta i efterhand. Har inte haft problem att återställa en modell när det uppstått problem. När jag började med FreeCAD så höll jag på att rita om en massa jag också, men nu när jag hänger med lite mer på vad som händer så behöver jag inte det.

Har man tålamod och jobbar över några veckor utan att ge upp när det jäklas så går det framåt och efter ett tag märker man att man inte hamnar i skiten lika ofta, och när man väl gör det vet man hur man tar sig ur. Men det är definitivt inte för alla. Vet man att man blir förbannad när programvara jävlas, ja då ska man inte använda FreeCAD. Är väl kanske lite yrkesskadad själv av att jobba med programvara och är väldigt van att använda rappliga grejer under utveckling...

Projektet är kraftigt under utveckling, och jag märker idag att det gjorts framsteg i fråga om buggar sen sist jag använde det, och hoppas det fortsätter i den riktningen. Jag tycker inte man ska skala ned funktionsomfånget dock, och det kommer man nog inte göra. Jag kodar själv i såna här hobbyist-open-source-projekt ibland och det man tycker är kul är att ligga i framkant av funktion. Man sitter inte och tänker på "slutanvändare och marknadsandelar" så mycket, man tänker på vad man själv vill ha och vad man tycker om att göra. Hålla på och att ap-testa, fixa buggar och putsa på användargränssnitt är inte lika roligt. Autodesk betalar folk för att göra det tråkiga. Ja det roliga också ?.

Tror inte buggigheten ligger så mycket i funktionsomfånget, skulle man bli av med alla problem i Open Cascade (3D-geometrimotorn FreeCAD använder) skulle det lyftas rejält. Jag har inte koll på hur mycket FreeCAD-utvecklarna är inblandade i utvecklingen av OCT, om alls. Tycker det ska bli spännande och se hur det utvecklas de kommande åren, för det är som sagt ett levande projekt och jag tycker det är spännande att följa dem.

Finns gott om open-source-projekt där utvecklingen helt avstannat, och då är det ju inte så kul.

Version 0.19 som jag kör nu är betydligt stabilare än 0.17. Men ja det är fortfarande betydligt buggigare än den genomsnittliga programvaran, även inom hobbyist-open-source-världen.

[OT] Visa din 3D-print
Designen på mitt offsetsadelfäste några postningar bak visade sig inte funka förstås när jag väl provade montera plast-prototypen. Tänkte inte på att främre sadelvaggan hamnar bakom rotationscentrum pga offseten så en standard två-bultsdesign med lös överdel funkar inte man behöver oändlig styvhet i materialet för att den inte ska vridas isär. Måste sätta en extra mutter bak för att skruva ihop delarna så de inte kan vridas isär.

Jag brukar få göra 2 - 3 plastprototyper innan jag fått till allt så jag törs beställa metall. Nu har jag tagit mig tid och CAD:a upp underdelen också och testa ytterlägena. Visade sig att jag har för små öppningar i överdelen också.

1643610513691.png

Icke-fungerande prototypen på plats. Självförtroendet lite skadat ? för att jag inte insåg att de kommer förstås vridas isär (därför jag håller ihop dem med handen i bilden), så kanske inte konstigt att FEM-analysen jag provade med alla delar sammansatta aldrig gick ut :unsure:. Tror mutterlösningen jag skissar på kommer funka, men det blir lite meckigare att ställa om sadeln. Skulle kunna ha en separat skruv för att dra ihop dem, kanske byter till det om det verkar vara fööör meckigt att ställa om efter jag testar nästa prototyp.
1643610873979.png

[OT] Visa din 3D-print
Ifall nån är lika trögfattad som jag, så här ser det alltså ut när jag inte håller ihop den där bak. Underdelen faller helt enkelt ner, för främre armen är ju bakom rotationscenter.
1643631849912.png

Det finns setback-sadelstolpar med rakt sadelrör, men då är setbacken så liten att främre stödet hamnar framför ändå, som på denna Schmolke:
1643631962968.png

Avancerade FEM-analyser hjälper ju inte när man kör dem på var del för sig och inte har tänkt färdigt hur delarna samverkar ?‍♂️. Men även om det känns förargligt så är ju just för att kolla att jag tänkt rätt jag gör testprintar i plast innan jag beställer en svindyr metallprint, och det fångade ju designfelet. Nu tillbaka till ritbordet en stund och hoppas nästa prototyp blir bättre.

[OT] Visa din 3D-print
Ifall nån är lika trögfattad som jag, så här ser det alltså ut när jag inte håller ihop den där bak. Underdelen faller helt enkelt ner, för främre armen är ju bakom rotationscenter.
Visa bilaga 536526

Det finns setback-sadelstolpar med rakt sadelrör, men då är setbacken så liten att främre stödet hamnar framför ändå, som på denna Schmolke:
Visa bilaga 536529

Avancerade FEM-analyser hjälper ju inte när man kör dem på var del för sig och inte har tänkt färdigt hur delarna samverkar ?‍♂️. Men även om det känns förargligt så är ju just för att kolla att jag tänkt rätt jag gör testprintar i plast innan jag beställer en svindyr metallprint, och det fångade ju designfelet. Nu tillbaka till ritbordet en stund och hoppas nästa prototyp blir bättre.
Den här sadelklämman är ju ett fascinerande litet projekt men det jag inte fattar, varför blir inte problemet löst av en kalloy uno för 200 spänn?

Jag ska iofs inte säga så mycket eftersom jag själv försöker skriva ut ett par bar ends när jag kan köpa ett par som är bättre för 150 kr men ändå. en måste ju fråga

[OT] Visa din 3D-print
Den här sadelklämman är ju ett fascinerande litet projekt men det jag inte fattar, varför blir inte problemet löst av en kalloy uno för 200 spänn?

Jag ska iofs inte säga så mycket eftersom jag själv försöker skriva ut ett par bar ends när jag kan köpa ett par som är bättre för 150 kr men ändå. en måste ju fråga

Mycket bra fråga. Lite krystat är mitt projekt, men inte 100% kryst. Det är till vår tandemcykel som behöver väldigt långa sadelstolpar för att ramen är låg. Jag ändrar fit rätt mycket för att passa in olika folk, långa som korta. Medföljande sadelstolpar var på tok för korta för att ge ramen full potential. Så jag har skaffat 50 cm lång stolpe bak och 43 cm lång fram. Då man klämmer stokerns styrstam runt pilotens sadelrör ville jag inte ha nåt klent, och samtidigt inget Brompton-bly och helst en tvåbults-design för de är bra på ställa in sadelvinkeln precist. Shannon Hardcore, ej lightweight-versionen, passade bra, men de fanns bara raka tyvärr och ramen är designad för setback. Men jag tänkte att det är inget problem för rälsen på sadlarna är så lång så det är bara skjuta bak.

Och det är inget problem med traditionella sadlar, men nu ska ju folk ha såna trendiga shortfit-sadlar som har jättekort räls, och för att få bak dem behöver man setback. Och då uppstår problemet att hitta en sadelstolpe som är så lång och har setback, tvåbults, och hyfsad kvalite typ 7075-T6 och så. Jag har inte hittat nån. Det bästa alternativet jag hittat är att göra en custom-längd-beställning från Kina på en titanstolpe, då kommer man undan med typ 1200 kr plus skatter. Finns några i Europa som gör custom-längder också, men det är svindyra kolfiberstolpar som inte passar applikationen så bra.

Och så har jag ju redan de här fina Shannon Hardcore-rören, och såg att Shapeways precis börjat printa i 17-4 PH-stål, utmärkt tillfälle för en designutmaning. Annars vete fanken vad jag ska hitta på som är litet nog att man har råd att printa och kräver hållfasthet så man får leka med FEM.

Nu kommer inte sadelstolpen vara så lätt längre efter jag printar detta i stål så en random Brompton-stolpe skulle nog kanske vara ungefär samma vikt (dessa verkar vara enbults emellertid), men jag kan ju låtsas att jag ska byta ut mot titan så fort det blir billigt nog att printa.

Här en äldre bild på cykeln, en sån Shannon 50 cm bak med sadeln max bakåtskjuten, men en kortare person och det är inte Shannon-stolpen fram på bilden. (Kan också meddela att såna där styrstam-på-styrstam-montage som syns på bilden ska man helst undvika om man kan... nästan helt omöjligt sätta upp vågrätt och parallellt och glider lätt. Nåt slags coolhetspoäng borde man få då styrstammen fram sitter direkt på kullagret, ingen headset-kon för det lägger till för mycket stack... har sen dess printat en kon 3 mm hög, original är 15 mm. Kabelspaghettin är nödvändigt ont för att kunna supporta tvärtom-fiten med 14 cm lång styrstam på högsta läget)
1643634187008.png

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
En tanke är om du konstruerar en adapter som har en underdel vilken ser ut som sadelrails och en överdel vilken klämmer om den verkliga sadelns rails.
Har inte funderat på hur det skulle se ut i detalj men du har ju onekligen plats vertikalt för en sådan lösning.

En variant på temat är att klämma ett par enkla rörsnuttar i sadelstolpens klämma och sedan ha någon form av klipps som håller samman dessa rör med sadelns.

[OT] Visa din 3D-print
En tanke är om du konstruerar en adapter som har en underdel vilken ser ut som sadelrails och en överdel vilken klämmer om den verkliga sadelns rails.
Har inte funderat på hur det skulle se ut i detalj men du har ju onekligen plats vertikalt för en sådan lösning.

En variant på temat är att klämma ett par enkla rörsnuttar i sadelstolpens klämma och sedan ha någon form av klipps som håller samman dessa rör med sadelns.

Jo det skulle funka, finns den här som är nån slags fjädring också. Den är enligt uppgift inte så bra dock, men kan ju göra en som sitter ihop både fram och bak. Hade emellertid tänkt göra nåt som nästan ser ut som det kunde vara en produktionsdel, handlar lika mycket (mer) om personlig tillfredsställelse som att lösa själva problemet. Återstår att se hur/om det lyckas...

1643637420587.png

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Jo det skulle funka, finns den här som är nån slags fjädring också. Den är enligt uppgift inte så bra dock, men kan ju göra en som sitter ihop både fram och bak. Hade emellertid tänkt göra nåt som nästan ser ut som det kunde vara en produktionsdel, handlar lika mycket (mer) om personlig tillfredsställelse som att lösa själva problemet. Återstår att se hur/om det lyckas...

Visa bilaga 536550
Typ så, fast utan böj tänkte jag. En rak rörsektion bara och så placerar du den lösa klämman bakom stolpens klämma.
Du skulle kunna köpa en sån där, såga av böjen och bara använda den ena rörsnutten helt enkelt.

[OT] Visa din 3D-print
Finns det någon vänlig själ i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig printa en grej?
Har en 3d print funnen på nätet som jag gärna skulle vilja testa på.

Självfallet mot en slant eller annan Happy valuta ??

[OT] Visa din 3D-print
Första prototypen av min offset-sadelfäste blev inte så bra för jag hade tänkt fel. En kompis ska printa ut senaste försöket de närmsta dagarna så hoppas att det funkar bättre. Pga förskjutningen av vaggan och rotationen inte längre är mellan armarna så måste jag lägga dem omlott som komplicerar designen en del, och blir tyvärr en hel del tyngre också än första prototypen, men lättvikt är ändå inte högsta prioritet i det här projektet. Visar upp projektet i förtid nu igen, vet som sagt inte än om det faktiskt kommer funka. Pga att armarna ligger omlott blir det lite knepigt att pilla delarna på plats under sadeln, men jag tror det ska gå. Kommer snart få reda på det...

clamp-2.pngclamp-1.png
clamp-3.png

Jag har sen senast lärt mig FreeCAD lite bättre och Calculix FEM-simuleringar så istället för att testa varje del för sig som innan kan jag nu simulera sadelfästet färdigmonterat med en dummy-sadel och sadelstolpe. Har nu kört simulering av ett standard-sadeltest, och det visade sig att jag behövde biffa på fästet en del då, så största viktökningen kommer från det snarare än omdesignen.

FEM-bilden visar värstafallet med 640N kraft 25 mm från sadelns bakkant med sadeln maximalt bakåtskjuten vilket pga hävstång ger cirka 2500 N kraft på bakre armarna, överdelen och främre skruven får i princip ta upp all kraft. Den andra närbilden underifrån visar 640N fram istället som gör att underdelen och bakre skruven tar kraften istället. Färgskalan är satt till 250 MPa max.

clamp-4.pngclamp-5.png

Nu dimensionerar jag för max 200 MPa i grunden och tillåter upp till 250 MPa i stresskoncentrationer som är svåra bli av med. Stålet jag ska printa i ska klara 620 - 700 Mpa innan plastisk deformation. Jag vet inte vilken säkerhetsfaktor man brukar ha inom cykel för såna här komponenter, men tror det är mindre än 2,5 - 3 ggr jag kör med. Jag har dock inte råd att skicka in mitt fäste till ett testinstitut, och jag är ingen FEM-expert så litar inte 100% på mina simuleringar eller tolkningen av dem, och 3D-printat stål kan ha lite problem med porösiteter, så jag vill ha ganska hög säkerhetsfaktor.

Det går rita väldigt avancerat i FreeCAD, men det är en kamp, särskilt när man ändrar i sin modell. Det blir mycket arbete med att reparera sånt som går sönder. Största problemet är "topological naming problem", dvs om man t ex knyter en fillet till edge36, och så ändrar man objektet lite så det tillkommer en kant så indexeras alla kanter om och edge36 är helt plötsligt på ett annat ställe så filleten flyttar på sig, så man måste göra om den. Känner man inte till det här ser det ut som modellen bara spontant går sönder utan anledning, så förstår att många ger upp med FreeCAD ganska fort. Jag har dock minimerat användingen av fillets och andra saker som knyter till kanter (går göra rundningar på andra sätt än att använda fillet-funktionen), men man kommer inte bort helt från det, så det har inte gått att komma ifrån att jag får ägna mycket tid åt reparationsarbete när jag ändrat saker i modellen. Förut kraschade FreeCAD rätt ofta, men kör nu weekly build 0.20 och har haft väldigt lite problem med just krascher, även om det fortfarande händer så man bör inte slå av auto save-funktionen.

Det blir ännu mer kamp om man ska köra FEM-simuleringar på sin modell som jag gjort eftersom man då måste generera en simulerings-mesh och den processen skiter sig ofta, typiskt för att den tvingas göra en polygon/volym lite för spetsig nånstans ofta runt rundningar i modellen. Avancerade vridna, svepta och rundande former ökar risken för problem. Man måste då modifiera sin modell litegranna för att meshern ska klara av den (ibland behöver man inte ändra utseendet på modellen alls, bara sättet den byggs ihop på), och det är inte alldeles uppenbart alla gånger vad man behöver göra.

Det hjälper att ha hög upplösning på meshen och köra endast 1st order, men ändå kan man få dessa irrterande "ill-shaped tets"-fel. Krävs för övrigt hög upplösning på meshen för att man ska få pålitliga beräkningsresultat, särskilt om man kör 1st order. Viktigast är det att ha hög upplösning runt kontaktytor, men man får ändå räkna med att det blir orimliga stresskoncentrationer där så det kan vara bra att testa kontaktytorna separat med en enkel kraft på ytan direkt för att se hur den reagerar.

Jag har en gammal 8-kärning/16-trådad Intel Xeon som endast har 7700 poäng på cpubenchmark.net. Kör man FreeCAD vill man ha så kraftfull CPU som möjligt. AMD Ryzen 9 5950X har 46000 poäng, hade varit nice att ha en sådan. En FEM-simulering enligt tar på min dator cirka 30 sekunder att mesha, en minut att generera input-filen till Calculix och 15 minuter att simulera, sen ytterligare nån minut att visa resultatet.

Jag håller ju på en del med programmering själv så jag har kikat lite på FreeCAD-källkoden och projektet på Github, och faktiskt hunnit bidra med två små patchar (visade sig att meshern inte kör multitrådat vilket ju är rätt onödigt, mesh-tiden minskade från tre minuter till 30 sekunder med min patch. I övrigt är FreeCAD hyfsat bra på att utnyttja alla cores man har). Det finns en superstor patch på kö för att lösa mycket av topological naming problem vilket jag skulle säga är en av de viktigaste patcharna för FreeCAD på G just nu, tyvärr är det segt att få in pga den innefattar typ 10000 rader kod så det tar en del tid att granska...

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
"Värstafallet" på 640N låter extremt lågt.

Hur har du kommit fram till det?

Det handlar om hävarm, teoretisk punktlast, och värstafallet i fråga om brytkraft inte totalt tryck rakt ned mot sadelstolpen (som är rätt enkelt för ett fäste att uthärda). Det blir som sagt typ 2500 N på själva fästet. Klarar man bryttestet ska det vara en märklig design om man inte klarar av en betydligt högre normalt fördelad över sadeln, så har bara gjort enstaka simuleringar av det, inget jag använder för design. Designar efter bryttestet.

ISO 4210-9 kostar pengar att ladda ner så jag har kikat på lite taiwain-dokument som går att surfa fram gratis. Den version med 640 N var uppenbarligen äldre variant (hittar inte tillbaka till det) för de jag hittar på snabbsurf nu kör med högre värden och en standard-längd på hävarmen vilket det inte var i den jag hittade.

[edit: det var nog härifrån jag fick 640N och det var snarare 650 http://pencerw.com/feed/2014/1/22/test-protocol och det är från EN 14766:2005 som senare ersatts av nyare 4210-serien med lite tuffare krav]

Jag hittade detta på en snabbsurf nu, som jag tror är snott från kosta-pengar-ISO-standarden:
  • Applying 100,000 cycles of a test force of 1230 N, at a distance of 70 mm to the centre of the rail clamp, with the saddle rail tilted down/backwards by 10°.
  • Applying a vertical static load of 2050 N to the centre of the saddle rail clamp.
Och stämmer hyfsat överens med denna version från TBIS:

Eftersom sadlar ser ut så väldigt olika idag har man nog gått ifrån att trycka direkt på sadeln och istället ha en sån standard-jig med bara 70 mm hävarm och större kraft istället. Min hävarm på dummysadeln är cirka 90 mm så det blir typ 820 N med 70 mm hävarm, så ligger fortfarande lågt jämfört de här nya standarderna, men det är nog ganska vettigt då själva sadelstolpen i sig ju är designad för att användas utan offset så lika hållbart som en stolpe designad för offset lär det ju inte bli oavsett och lasten på originalskruven blir ju brutal. Så det är nog ganska rimligt att ta ned nivån lite och inte låta allt för tunga personer använda den.

Nu när jag surfat fram faktiska ISO-testet och hur test-jiggen ser ut skulle jag ju kunna simulera den. Kommer bli lite mer kraft då, men tror jag löser det genom att minska säkerhetsmariginalen snarare än att biffa på delen ytterligare :-). Jag väger under 70 kg själv och tänker mig inte någon tyngre än 90 kg ska köra på den, om jag vågar låta nån annan än mig själv använda den förstås...

Utmattningstest kan jag inte simulera dock, utan för den biten blir det hoppas på det bästa.

Så här ser en sån standardiserad 70 mm hävarm med 10 grader nedåtvinkel ut. Tror jag ska ta och CAD:a en sån härnäst och se vad som händer...

1645889408165.png

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Hittade videon som den skärmdumpen kommer ifrån:

Egentligen är detta standard-test tänkt att testa hela sadelstolpen tillsammans med sadelklämma som helhet, så standarden specar att sadelstolpen ska sticka ut så mycket som möjligt (minimum insertion). Som man ser på videon blir det då väldigt stor flex i själva sadelröret vilket gör att sadelklämman inte behöver ta all deformation själv och utsätts för mycket mindre krafter än om man man satt fast det på ett kort superstum järnstång.

I simuleringen jag har gjort hittills har jag bara en 40 mm lång sadelstolpe, och för att förenkla simuleringen har jag förankrat skruvarna "i luften" istället för att simulera pinnen som går genom sadelröret och kontaktytorna där. Kontaktytor mellan lösa delar gör simuleringen väldigt mycket långsammare.

Jag inser att jag inte alls vet hur mycket simuleringen påverkas om jag använder en realistisk längd på sadelröret. Rimligtvis borde det bli mindre deformation därmed lägre MPa-värden på själva sadelklämman om sadelröret flexar.

Det är det som är det knepigaste med simuleringar - resultaten kan inte bli bättre än designen på simuleringen man gjort. Så jag ska nog göra lite fler simuleringar med hela sadelstolpen också. Nu har jag definierat allt material som stål, men man kan ha olika material på olika delar, sadelröret ska vara 7075 aluminium.

[OT] Visa din 3D-print
Simulering med realistisk infästning och längd på sadelstoplen (detta tog 88 minuter att beräkna):
Screenshot from 2022-02-27 17-57-39.png

...simulering med hela sadelstolpen fixerad (detta tog 38 minuter att beräkna, en hel del snabbare pga att den inte behöver räkna på sadelstolpen).

Screenshot from 2022-02-27 19-46-13.png

Intressant resultat här är att det är exakt samma stress-nivåer (von Mises-stress visas, upp till 350 MPa med 1000 N kraft längst bak på sadeln). Jag trodde att när sadelstolpen flexar skulle det bli det bli mindre. Men jag blandar nog ihop stressnivåer vid statisk belastning, som denna typ av simulering visar (alltså man lägger på en statisk kraft och räknar ut vad stressnivåerna är när systemet nått jämvikt), och vad som händer vid dynamisk belasting, dvs när man kör över ett gupp där flex i däck och cykelram och sadelstolpe mjukar upp impulsen innan den når sadelklämman. Samma borde gälla vid ett sånt utmattningstest. Detta kan jag dock inte simulera.

Det hade förstås varit bra om jag visste vad jag höll på med när jag använder såna här avancerade verktyg, men min examen är i datateknik inte maskinteknik och det märker jag ju när jag göra såna här upptäckter. Nåja, det blir ju lite mer spännande att prova ut färdig produkt på det här viset.

Kan också konstatera att det är onödigt att CAD:a upp hela sadelstolpen. En större mesh betyder mycket längre beräkningstid. Den med avhuggen sadelstolpe som alltså ger samma resultat tar "bara" 15 minuter att beräkna.

[OT] Visa din 3D-print
Bra kämpat!
Jag tycker det är en bra idé att räkna på något trivialt när jag håller på med ett nytt verktyg eller ny typ av problem -- något som är så enkelt att jag kan kontrollräkna med 'papper och penna'. En annan fördel är att lösningstiden inte är tålamodsprövande.

/Martin

[OT] Visa din 3D-print
Tips: Ett sätt att reducera beräkningstiden är att utnyttja symmetri. I ditt fall har du ett symmetriplan: högersidan är en spegelbild av vänstersidan (eller?).

Här hittade jag en enkel jämförelse av några FEM-verktyg (plus lite annat som kanske är av intresse): https://www.youtube.com/c/MoonishEngineering/playlists

/Martin
Ja det är symmetriskt och kraften sätts in symmetriskt. Det enda jag gjort för att dra nytta av det är att låsa rörelsen i sidled. Jag kör också med multi-resolution-meshar så det är låg upplösning på dummy-sadeln och hög upplösning på kontaktytor och delar under test, men det är ganska grovhugget att styra.

Det går göra lite mer grejer i Calculix, FEM-programmet som FreeCAD använder, än vad som går att komma åt via FreeCAD:s funktioner, men har inte börjat handköra än... efter senaste simuleringarna har jag insett att jag kan backa tillbaka till mina tidigare lite enklare tester och då är beräkningstiden mer hanterbara 15 minuter (vilket på en modern kraftfull desktopdator borde bli ca 3 minuter.)

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Vad mycket finurligt det fanns i den här tråden!

Är det någon som kan knåpa ihop en sån där hållare som sitter under vevlager fast för heldraget som man kan fästa buntband i?

[OT] Visa din 3D-print
Sadelklämma-följetongen fortsätter, nu printat prototyper av senaste designen, över- och underdel:
1646486525064.png1646486542306.png

Så här blir det monterad på sadelstolpen:
1646486499123.png1646486514224.png

Konceptet verkar funka. Två justeringar kvar att göra emellertid, smalnar av överdelen framtill så den inte ska krocka lika fort med sadelrälsen när man skjuter sadeln maximalt bakåt, och gör bakre armarna på överdelen 1 mm bredare (från 4 till 5 mm).

I och med att armarna korsar bak så blir det mycket dragkraft i Z-led på de armarna. 3D-printar är typiskt flera gånger svagare just dragkraft Z-led, men desktop metal binder jetting för 17-4 PH stål verkar inte ha det problemet. Kanske. Åtminstone tyder databladen på att det inte ska vara starkare i en viss ledd. Sintrad metallprint ska ju i teorin vara homogen som gjuten metall, men det är teorin -- det kan vara porositeter kvar, och det skulle kunna vara olika i Z-led jämfört XY-led. Verkar som kvaliten på binder jet-printar ökat senaste åren (mer homogent resultat), men 100% entydig info på materialegenskaperna lyckas jag inte hitta, så det blir viss chansning.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
1646489931140.png

Beställt... får vi ser om de lyckas printa nåt vettigt. €146 för delarna och jag hade tänkt max 1500 kr så det var typ inom budget. Men så frakt på det. Och moms. Hade glömt att shapeways har ex moms-priser... nåja detta går på hobbykontot.

[OT] Visa din 3D-print
Är det någon som 3D-printar i Umeå? Jag har ett klassiskt litet 60-tals munstycks-dilemma, som kunde poppas till vanvördigt med limegrön plast... -Tapp-brott är den vanligaste skadan, utöver hälsan. Vet inte hur utprintat håller? Ersätts vanligtvis med delrinplast, eller stålrör. Jag putsar på ett i bambu, så länge.

Bilagor

• 20220308_191752.jpg
    20220308_191752.jpg
    214.3 KB · Besök: 122
[OT] Visa din 3D-print
Har inte provat ännu. Återkommer med testresultat efter provtur.
Det blev en testrunda i gårkväll. Lampan sitter stadigt utan tendenser till fladder. Skuggan av framhjulet är ca 1m framför hjulet, inget som jag tycker stör. Man skulle kunna flytta upp fästet längre upp och därmed minska skuggan men då inkräktar det på en ev styrväska
Randoljusbild.jpg
Randolyse1.jpg
Randolyse2.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Det blev en testrunda i gårkväll. Lampan sitter stadigt utan tendenser till fladder. Skuggan av framhjulet är ca 1m framför hjulet, inget som jag tycker stör. Man skulle kunna flytta upp fästet längre upp och därmed minska skuggan men då inkräktar det på en ev styrväskaVisa bilaga 546099Visa bilaga 546100Visa bilaga 546101
Svårt att se på bilderna men är inte lampan lite väl vinklad ner i backen och därför det blir sån hjulskugga? Skumpaflaskan står i alla fall fel och ska ligga ner men jag antar att den ska drickas snart och då spelar det ju ingen roll!

Tillbaka
Topp