Lvg / Tips på cykel för klättring och berg

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag cyklar ofta i Nerja och har en äldre cykel permanent parkerad där nere.
Funderar på att uppgradera till något modernare och tänker mig följande:
Låg vikt, under 8 kg
Carbon såklart
Skivbromsar
Shimano Ultegra eller möjligen 105
Sportig aggressiv körställning, ingen komfortracer.
Prisläge, upp till 30 kSEK, kanske ytterligare lite högre för rätt cykel.

Jag har tittat på Canyon Ultimate CF SL 8 Disc men den är slutsåld för året.

Tar gärna mot tips på alternativ till Canyon.

Med tanke på en del av stigningarna där bör nog även en farmorsväxel stå på önskelistan :-)

Jag cyklar ofta i Nerja och har en äldre cykel permanent parkerad där nere.
Funderar på att uppgradera till något modernare och tänker mig följande:
Låg vikt, under 8 kg
Carbon såklart
Skivbromsar
Shimano Ultegra eller möjligen 105
Sportig aggressiv körställning, ingen komfortracer.
Prisläge, upp till 30 kSEK, kanske ytterligare lite högre för rätt cykel.

Jag har tittat på Canyon Ultimate CF SL 8 Disc men den är slutsåld för året.

Tar gärna mot tips på alternativ till Canyon.

Om du vill spara ca 16 lapp och kan stå ut med fälgbromsar kan absolut den här vara något. Jag är själv nyfiken på den men orkar nog inte byta cykel nu, känner mig lat även om den vore bättre än min nuvarande (lättare samt med modernare kabeldragning):

Ett extra hjul kanske kan hjälpa? ?

Skämt åsido, är det generellt i utförskörningar du känner obehag eller t.ex. i väta?

Det finns stigningar - och utförskörningar - där på över 20% som mot el Rescate. Däremot er väta sällsynt men småvägarna är inte alltid i bra skick.

Det finns stigningar - och utförskörningar - där på över 20% som mot el Rescate. Däremot er väta sällsynt men småvägarna är inte alltid i bra skick.
Sorry för lite trådkapning, men som backälskare blev jag lite nyfiken. Hittade ett El Rescate nordväst om Almuñécar. Är det den du menar?
1644090926424.png

Jag menar inte att argumentera emot och säga att du inte ska köpa skivbromsar. Är bara lite nyfiken på vad du menar blir bättre. För min del känner jag att fälgbromsar på bergsvägar när det är blött skär i själen när man här skrapet som blir när skit kommer mellan klossen och fälgen och man väsentligen slipar ner fälgen. Det skulle för mig vara ett motiv till skivbroms. Har dock inte upplevt utförskörning i torrt väder som speciellt problematiskt, åtminstone vad det gäller förmåga att hålla nere farten. Å andra sidan har jag aldrig bråttom utför. Är det du menar risken för att överhetta fälgen eller är det bättre känsla i bromsningen som du vill uppnå?

Sorry för lite trådkapning, men som backälskare blev jag lite nyfiken. Hittade ett El Rescate nordväst om Almuñécar. Är det den du menar?
Visa bilaga 537741

Ja, det är den. Och nerfarten på andra sidan är med några tiondelar mindre, lika brant.
Det är mest så i de trakterna, upp å sen ner, inte särskilt mycket att välja på. Men man får ihop några höjdmetrar :-)

23768839-4605-4B38-974B-52A895B2B071.png

För 30K skulle jag nog titta efter någon begad hoj. Annars fultyska katalogcyklar typ. Kollar man tex av rosebikes behöver man langa upp 33K för en skivbromsad x-lite med wiredragna växlar.

Har fått ett konkret tips utöver Canyon så här långt (tack Fjärdebrunn) och det är Rose. Dock inga cyklar i lager här heller, 18 veckors leveranstid är statusen. Jag fortsätter och bevaka Canyon och Rose så får vi se.

Planetx kanske. Har blivit dyrare de senaste åren och extra dyrt utanför GB, men när de rear är de värda att hålla koll på. Inte kul, men billigare än många andra märken.

Fara F/RD (7,5 kg) och F/AR (8,2 kg) kostar en del över budget, men enligt hemsidan så ska leverans ske under våren.

Planetx kanske. Har blivit dyrare de senaste åren och extra dyrt utanför GB, men när de rear är de värda att hålla koll på. Inte kul, men billigare än många andra märken.
½ trådkap: Planet X har tagit sitt förnuft till fånga och säljer numera sina cyklar "taxfree" (drar alltså bort den brittiska momsen, vilket de tidigare inte gjort efter brexit).

Rose Xlite Team blev för ngt år sen utsedd som den snabbaste uppför. Jag har ingen länk men det var i USA.
Såg att dom numera heter Six

Edit såg att Rose redan nämnts

½ trådkap: Planet X har tagit sitt förnuft till fånga och säljer numera sina cyklar "taxfree" (drar alltså bort den brittiska momsen, vilket de tidigare inte gjort efter brexit).
Säkert det?
Fick paket från planeten förförra veckan. Engelsk vat var inkluderat. Däremot har jag inte hört från DHL ang svensk moms. Värdet bar iofs under 1600kronorsgränsen.

Jag sitter inte sjön på något vis, jag har min Ridley från 2014 men det vore som sagt var kul att uppgradera till något nyare. Jag fortsätter och leta under året och kikar på de tips jag har fått i tråden.
Jag cyklar ofta i Nerja då det är säsong året runt, det blir sällan kallare än 15 grader vintertid. Huvudsakligen berg och backar, enda flacka sträckan är längs kustvägen N340 mot Malaga. Bergsvägarna är ofta i mycket bra skick men kurviga och smala. Bifogar ett exempel på hur det kan se ut

Jag sitter inte sjön på något vis, jag har min Ridley från 2014 men det vore som sagt var kul att uppgradera till något nyare. Jag fortsätter och leta under året och kikar på de tips jag har fått i tråden.
Jag cyklar ofta i Nerja då det är säsong året runt, det blir sällan kallare än 15 grader vintertid. Huvudsakligen berg och backar, enda flacka sträckan är längs kustvägen N340 mot Malaga. Bergsvägarna är ofta i mycket bra skick men kurviga och smala. Bifogar ett exempel på hur det kan se ut
Får väl kontra med länkar till ett par RR:ar med lite stillbilder från området. Finns här och här.

Fara F/RD (7,5 kg) och F/AR (8,2 kg) kostar en del över budget, men enligt hemsidan så ska leverans ske under våren.
Någon som har koll på Fara F/RD?

OM vi nu snackar cykel primärt för klättring tycker jag det bör nämnas att det ligger en Aethos på KoS… Efter prutning troligen fortfarande mer än tre gånger TS budget, men, hey, det här Happy! ;-)

Tycker dock situationen just nu är liite intressant nu då man bör kunna fynda fälgbromsande lvg cyklar snart (eller redan nu?), antar att de börjar bli lite svårsålda och därför rimligen tacksamma att pruta på. Gissar att man kan komma över riktiga vrålåk snart för betydligt mindre pengar än en skrivbromsad variant. Medan man sedan grämer sig över sin retrobroms kan man ju åtminstone glädja sig åt att cykeln är snabbare än kompisens skrivbromsade svindyra variant. :cool: Det här är dock ett skifte som tar en del tid... blir det sedan någon uppmärksammad skärskada i något storlopp (skrivbroms mot hals eller annan känslig kroppsdel) kanske det också kan påverka (vilket vi förhoppningsvis slipper att uppleva!).

Senast ändrad:
OM vi nu snackar cykel primärt för klättring tycker jag det bör nämnas att det ligger en Aethos på KoS… Efter prutning troligen fortfarande mer än tre gånger TS budget, men, hey, det här Happy! ;-)

Rätt skönt för ett företag som Specialized att veta att oavsett vad de sätter för prislapp så har de en trogen köpkrets. Självklart behöver de dock övertyga oss om att de leder utvecklingen.

Rätt skönt för ett företag som Specialized att veta att oavsett vad de sätter för prislapp så har de en trogen köpkrets. Självklart behöver de dock övertyga oss om att de leder utvecklingen.
Jag tycker att de har varit dåliga på det de sista tio-femton åren. Men nu har de återigen cyklar som väcker begär hos mig. En kompromisslös klättrare med klassisk estetik, världens bästa linjehoj (jag köper hypen) och en Fs-XC i absolut framkant. Ska man ta sådana sjuka priser så måste det kännas bättre när de faktiskt har något bra att erbjuda.

Personligen är det över tjugo år sedan jag cyklade Spez, och det lär inte ske i närtid heller. Men nu finns iaf ett begär.

Tillbaka
Topp