'Aggro Gravel' is a Thing Now, Apparently

Gravelbikes om 10 år:

Nej det är inte en trailhoj, det är en travelhoj. När grusvägarna tar slut och man möts av en skog, kan man lätt transportera sig till nästa grusväg genom skogen.
1644565522024.png

Endravelhojen cyklas med fördel uppför på grusvägar. Sedan transporterar man sig nedför. Man kan med fördel ta snabbaste vägen ned på stig och genom stök, så man snabbt kommer tillbaka till uppförsbacken igen.
1644565547306.png

Downelhojen kan cyklas på hårdpackade grusvägar nedför. Ibland tar grusvägen plötsligt slut för att några meter senare återupptas. Det är inga problem. För att snabbt komma tillbaka till den packade grusvägen igen kan man gena genom skogen. Den långa fjädringsvägen säkerställer att man kan köra fort på transportsträckorna av skog så man snabbt kommer tillbaka till gruset igen.
1644565564897.png

Freevelhojen cyklas med fördel på grus i trakterna kring Utah. Löst, hårt, stenigt grus. Grusramper, gruslandningar, grusdrop. Mycket bra grejer.
1644565620152.png

It's already happening. :-)

Så vill jag ha motor på min endravel, så jag kan tjafsa om allemansrätten på forumet.

Men det kanske är en anti-motor, som bromsar i nedförsbackarna och uppförsbackarna jag behöver egentligen. Bara jag får tjafsa.

Tycker inte jag. Men å andra sidan kör jag på grus med en gruscykel. Kan vara där det ligger. Att cykla med landsvägscykeln på all annan grus än sportgrus är inte särskilt kul.
Fö är gränserna mellan cykeltyper så utsuddade så diskussion är rätt meningslös. Därtill de individuella preferenserna.

Italian brand Vent has launched a full-suspension eGravel (or should that be eAggro Gravel?) bike. The bike features 40mm of travel front and rear with the rear shock sitting in front of the rider in the middle of the top tube. Vent calls this the TST system and says it increases structural rigidity while "ensuring an effective absorption of roughness, and also making the trail more technical fun as well as easily surmountable", which we can only assume is a Google Translate special. The motor is an FSA HM 1.0 rear hub drive system that provides 250W, there's also a 250Wh battery that can be boosted with a water bottle range extender.

Currently, Vent is aiming to start selling this bike in the Spring but it will set you back €8,000. More info, here.

Det verkar ha varit lättare förr enna.

1. Vanlig cykel/standardcykel
2. Racercykel
3. Mountainbike/terrängcykel
4. BMX

Här någonstans slutade jag uppdatera mig.

Det verkar ha varit lättare förr enna.

1. Vanlig cykel/standardcykel
2. Racercykel
3. Mountainbike/terrängcykel
4. BMX

Här någonstans slutade jag uppdatera mig.

Nä det är lättare nu, idag är många cyklar så kompetenta att de suddar ut många gränser och spänner över ett mycket större spann.

Att man använder olika nischnamn är väl bara praktiskt, här hänger många upp sig av någon anledning. Det är lättare att rekommendera en ny skiva till någon som berättar vad som de tycker om för musik.

Nä det är lättare nu, idag är många cyklar så kompetenta att de suddar ut många gränser och spänner över ett mycket större spann.

Att man använder olika nischnamn är väl bara praktiskt, här hänger många upp sig av någon anledning. Det är lättare att rekommendera en ny skiva till någon som berättar vad som de tycker om för musik.
Jag tror att det är förvirrande med alla olika namn, f f a om det (som du säger) går att använda hojarna till flera saker samtidigt.

Behövs något slags tabell. ?

Sen har det väl kommit nån skit som heter dirt och slope också? Verkar köras på nåra små gravelcyklar
Sadeln ser väldigt obekväm ut och är inte TT väldigt kort?
Visa bilaga 538788
Detta är faktiskt en väldigt användbar och praktisk gravel-hoj. Växeln (och även frambromsen) är väldigt lätt att justera och känns TT för kort går det alltid att sätta sig på bakhjulet, det brukar jag göra.

Jag väntar på allvar för att se om aero XC kommer att bli ngt. Vad det kommer att heta vet jag inte, flycross kanske? Tänker mig täckta hjulsidor o strömlinjeformad ram, specialstyre e t c, det borde väl göra ett par minuter på cykel-vasan?

Tillbaka
Topp