Hör upp, cykel i media-tråden

Finns väl utbildningsmöjligheter för interner som ska sitta länge. Kan ju omskola sig från yrkeskriminell till svetsare, psykolog, eller varför inte låssmed...:unsure:

Att sitta i fängelse försvårar fortsatt brottslighet.
Där har väl ingen påstått annorlunda? Men man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Självklart ska brottslingar lagföras och få sitt straff, men det måste finnas en medvetenhet om att straffet i sig i många fall inte avskräcker från nya brott utan där är det sociala åtgärder som måste till. Som sagts så råder konsensus i frågan, men det går alltid att hitta någon ”Herr Doktor” som anser annorlunda.

Att sitta i fängelse försvårar fortsatt brottslighet.
Men är lösningen fängelse istället för preventiva åtgärder kommer det bara en ny kille (löjligt hög andel män i fängelse) som tar den förres plats.
Det bör finnas en balans - samhällsmoralen kräver förstås att de som begår brott straffas, men det måste kombineras med andra saker. Som jämlikhet.

Senast redigerad av en moderator:
En bra början är att skapa ett nationellt register där de som vill köpa en beg cykel kan kolla att den inte är stulen. Likaså för poliserna själva och cykelhandlarna. Vad jag förstått finns det en majoritet för detta i riksdagen, så det är bara att komma till skott!

Men är lösningen fängelse istället för preventiva åtgärder kommer det bara en ny kille (löjligt hög andel män i fängelse) som tar den förres plats.
Det bör finnas en balans - samhällsmoralen kräver förstås att de som begår brott straffas, men det måste kombineras med andra saker. Som jämlikhet.

Så det finns ett visst antal kriminella platser som ska fyllas, intressant.

Jag är för ett jämlikare samhälle. Sänk lönerna för riksdagsledamöterna med 70 procent. Eller sätt dem till medianlönen i Sverige.

En stor nackdel med att förespråka hårdare straff och mer konsekvenser för cykeltjuvar och andra kriminella, är att de som grupp inte har ett välfungerande konsekvenstänkande. Det är ju till stor del därför de är kriminella och inte välfungerande samhällsindivider.
Tack @Pfaff förresten för delningen av SDS artikeln

En stor nackdel med att förespråka hårdare straff och mer konsekvenser för cykeltjuvar och andra kriminella, är att de som grupp inte har ett välfungerande konsekvenstänkande. Det är ju till stor del därför de är kriminella och inte välfungerande samhällsindivider.
Tack @Pfaff förresten för delningen av SDS artikeln
Bra poäng! Jag skulle vilja tillägga att många kriminella har ett välfungerande konsekvenstänkande, men det är andra konsekvenser de vill undvika. Som hämndaktioner, skam, förlorad status i gruppen o s v.

Jag är för ett jämlikare samhälle. Sänk lönerna för riksdagsledamöterna med 70 procent. Eller sätt dem till medianlönen i Sverige.
Ja fy fan, det skulle göra skillnad det!

Inga fler inlägg från mig här, har redan fått en politikvarning en gång, vilket ledde till ett visst konsekvenstänkande. Jag fick vänta med att annonsera ut min Miyata.. ?

Hårdare straff är vägen att gå. Se bara på USA, där begås väl t.ex. nästan inga mord längre?
Man lyckades dra ner det i NY under en period. Jag är inte insatt men tror inte det var lägre straff som gällde. Jag tror dessutom att det är konsensus om att det viktigaste är konsekvenser och konsekvenser snabbt som hjälper. Får lättare skadegörelse tillräckligt med konsekvenser första gången så kan man låta bli att fortsätta på den vägen. Kan man inte ta till sig det så...

Jag är inte heller säker på att den enda skillnaden mellan Sverige och USA är längden på straff.

Man lyckades dra ner det i NY under en period. Jag är inte insatt men tror inte det var lägre straff som gällde. Jag tror dessutom att det är konsensus om att det viktigaste är konsekvenser och konsekvenser snabbt som hjälper. Får lättare skadegörelse tillräckligt med konsekvenser första gången så kan man låta bli att fortsätta på den vägen. Kan man inte ta till sig det så...

Jag är inte heller säker på att den enda skillnaden mellan Sverige och USA är längden på straff.
Okej, sista:

Nej, strafflängden är förstås inte den enda skillnaden på USA och Sverige. En av de andra skillnaderna är den totala avsaknaden av ett socialt skyddsnät värt namnet för alla medborgare.

Om det kan du läsa här https://www.criminaljusticedegreeschools.com/resources/new-york-city-police-department-requirements/ Det går att få ett certifikat som polis på 9 månader.

Skiljer sig en del från svenska förhållanden.

Bra poäng! Jag skulle vilja tillägga att många kriminella har ett välfungerande konsekvenstänkande, men det är andra konsekvenser de vill undvika. Som hämndaktioner, skam, förlorad status i gruppen o s v.
Och är det mycket låg risk att bli gripen så är det ju värt risken (om man inte har nåt att förlora). Läste en bok om gängen i Sverige där det var svårt att locka med riktiga (lågbetalda jobb) när det var säkert (och välbetalt) att sälja knark.

Och en stor del av de kriminella väljer tyvärr att uppgradera sina kunskaper i sitt "yrke".
Fördelen är ju att det många gånger handlar om att de skaffar sig kunskaper inom ekonomi, redovisning och företagande. Vilket möjliggör ekonomisk brottslighet i större utsträckning, efter vf. Den typen av brottslighet är ju nästintill fullkomligt ointressant att upprörasig över för befolkningen i allmänheten, och kanske happyiter i synnerhet, givet den låga graden av inblandning av vinkelkapar.

Jag antar att du syftar på Broken Window-teorin som praktiserade där en period. Det finns en hel del stöd för den, men det är nog svårt att hitta belägg för att den ensam bidrar till ett minskat antal mord.

I NY jobbade man med en stor mängd insatser för att minska brottsligheten.

Fördelen är ju att det många gånger handlar om att de skaffar sig kunskaper inom ekonomi, redovisning och företagande. Vilket möjliggör ekonomisk brottslighet i större utsträckning, efter vf. Den typen av brottslighet är ju nästintill fullkomligt ointressant att upprörasig över för befolkningen i allmänheten, och kanske happyiter i synnerhet, givet den låga graden av inblandning av vinkelkapar.
Och den (organiserade och ekonomiskt starka) brottsligheten slår rot är det väldigt svårt att få bort den (hur många småbusar man än griper). Men, den brottsligheten sysslar ju inte främst med cykelstölder. Det finns olika busar. Och går det att stjäla och sälja riskfritt så varför skulle en person (som av olika anledningar inte bryr sig om ditt och mitt) inte sno cyklar?

Jag antar att du syftar på Broken Window-teorin som praktiserade där en period. Det finns en hel del stöd för den, men det är nog svårt att hitta belägg för att den ensam bidrar till ett minskat antal mord.

I NY jobbade man med en stor mängd insatser för att minska brottsligheten.

Det finns förmodligen några stycken olika modeller som har fungerat, med betoning på "har". Även om teorin bakom är bra bygger det ändå i slutänden på att de som jobbar med det är engagerade, och om dom jobbar direkt med "buset" har en bra social förmåga.

Lite som med lärare, oavsett hur bra en läroplan är så väger ändå lärarens egenskaper tyngst, få elever intresserade och lära sig är inte självklart. Men visst, är det en dålig läroplan så hjälper det inte så mycket med en aldrig så bra lärare. (är mer insatt i skolvärlden än i kriminalvård/social, därför jag använder det som en bild.)

Tror att de som "uppfinner" en metod är väldigt engagerade, men tyvärr brukar det bli så efter ett tag att nya som kommer in kanske inte alltid är så engagerade, och/eller inte passar så bra för uppgiften.

Jag tror dessutom att det är konsensus om att det viktigaste är konsekvenser och konsekvenser snabbt som hjälper. Får lättare skadegörelse tillräckligt med konsekvenser första gången så kan man låta bli att fortsätta på den vägen.
Här gäller det, skulle jag säga, att hålla isär individ- och allmänprevention.

På individnivå finns mycket som talar för att i) tidiga, tillräckligt omfattande åtgärder men ii) inte straff ger goda resultat beträffande att stävja fortsatt brottslighet.

Allmänprevention är generellt sett ett trubbigt verktyg.

Det finns förmodligen några stycken olika modeller som har fungerat, med betoning på "har". Även om teorin bakom är bra bygger det ändå i slutänden på att de som jobbar med det är engagerade, och om dom jobbar direkt med "buset" har en bra social förmåga.

Lite som med lärare, oavsett hur bra en läroplan är så väger ändå lärarens egenskaper tyngst, få elever intresserade och lära sig är inte självklart. Men visst, är det en dålig läroplan så hjälper det inte så mycket med en aldrig så bra lärare. (är mer insatt i skolvärlden än i kriminalvård/social, därför jag använder det som en bild.)

Tror att de som "uppfinner" en metod är väldigt engagerade, men tyvärr brukar det bli så efter ett tag att nya som kommer in kanske inte alltid är så engagerade, och/eller inte passar så bra för uppgiften.
Jag håller med dig.

Det är dessutom viktigt att poängtera att varje teori har sina begränsningar. De är ju teorier, inte sanningar.

Denna tråd skapades i syfte för att sprida ut den fina sport cykelsporten är.
Här lägger man upp länkar eller tipsar om hålltider till cykelrelaterade saker i media.

Börjar med att ES visar Paris Roubaix just nu! Efter kommer ytterligare vårklassiker :)
Har ni ESHD så blir det hela Ännu bättre!
Så här ser kalendern ut just nu i år. Som vanligt svårt att se vad som sänds på linjär-TV.

Så här ser kalendern ut just nu i år. Som vanligt svårt att se vad som sänds på linjär-TV.
Jag gjorde, för ett par sidor sedan, ett försynt, för att inte säga subtilt, försök att påtala den myckna mängden stöldrelaterat material som förekommer i tråden. Nu har jag fallit till föga...

Redigerat: ett par stavfel.

Senast ändrad:
Okej, sista:

Nej, strafflängden är förstås inte den enda skillnaden på USA och Sverige. En av de andra skillnaderna är den totala avsaknaden av ett socialt skyddsnät värt namnet för alla medborgare.
Hittepåtråden no1, jag trodde också så innan jag var där och jobbade och träffade vanliga amerikaner. Det är skickligt planterad v.....rpropaganda, inget annat.

Hittepåtråden no1, jag trodde också så innan jag var där och jobbade och träffade vanliga amerikaner. Det är skickligt planterad v.....rpropaganda, inget annat.

Det stämmer att höginkomsttagare med bra anställningsavtal kan ha väldigt förmånliga villkor vad gäller sjukvård och försäkringar i USA. För de utan arbete eller lågavlönade jobb ser det ofta betydligt värre ut.

Jag jobbade som cykelmek (nästintill minimilön) bredvid Portlands universitetssjukhus under ett år. En kollega fick in fingret under kedjan i en fixiekugg och bröt det på ett rätt otrevligt sätt. Eftersom han inte hade sjukförsäkring fick han linda in fingret i en trasa och ta bussen till den billigaste vårdcentralen på andra sidan stan. Detta istället för att gå över gatan och ta hissen upp till akuten.

"Hittepåtråd, så Bull".

Fast den höll hög nivå fram till imorse... ?

Alf har ju varit vänlig nog att ge oss en definition av vanligt folk. Täcker den in vanliga amerikaner också månntro. ?

Det stämmer att höginkomsttagare med bra anställningsavtal kan ha väldigt förmånliga villkor vad gäller sjukvård och försäkringar i USA. För de utan arbete eller lågavlönade jobb ser det ofta betydligt värre ut.

Jag jobbade som cykelmek (nästintill minimilön) bredvid Portlands universitetssjukhus under ett år. En kollega fick in fingret under kedjan i en fixiekugg och bröt det på ett rätt otrevligt sätt. Eftersom han inte hade sjukförsäkring fick han linda in fingret i en trasa och ta bussen till den billigaste vårdcentralen på andra sidan stan. Detta istället för att gå över gatan och ta hissen upp till akuten.
Om man blir skadad när man sköter Sofiahemmet gräsmatta, får ministern som har tid då vänta eller får man gå iväg till annan sjukstuga?

Tillbaka
Topp