BFS
Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Minskar det brottslingens kriminella vanor?Att sitta i fängelse försvårar fortsatt brottslighet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Minskar det brottslingens kriminella vanor?Att sitta i fängelse försvårar fortsatt brottslighet.
Vad spelar det för roll. Allmänheten är skyddad.Minskar det brottslingens kriminella vanor?
Där har väl ingen påstått annorlunda? Men man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Självklart ska brottslingar lagföras och få sitt straff, men det måste finnas en medvetenhet om att straffet i sig i många fall inte avskräcker från nya brott utan där är det sociala åtgärder som måste till. Som sagts så råder konsensus i frågan, men det går alltid att hitta någon ”Herr Doktor” som anser annorlunda.Att sitta i fängelse försvårar fortsatt brottslighet.
Det är väl enda chansen om man ska lära sig svetsa en ram...Finns väl utbildningsmöjligheter för interner som ska sitta länge. Kan ju omskola sig från yrkeskriminell till svetsare, psykolog, eller varför inte låssmed...![]()
När cykeltjuven kommer ut och har "utbildat" sig till rånare är allmänheten inte skyddad. Så det spelar en viss roll.Vad spelar det för roll. Allmänheten är skyddad.
Och en stor del av de kriminella väljer tyvärr att uppgradera sina kunskaper i sitt "yrke".Finns väl utbildningsmöjligheter för interner som ska sitta länge. Kan ju omskola sig från yrkeskriminell till svetsare, psykolog, eller varför inte låssmed...![]()
Men är lösningen fängelse istället för preventiva åtgärder kommer det bara en ny kille (löjligt hög andel män i fängelse) som tar den förres plats.Att sitta i fängelse försvårar fortsatt brottslighet.
Så det finns ett visst antal kriminella platser som ska fyllas, intressant.Men är lösningen fängelse istället för preventiva åtgärder kommer det bara en ny kille (löjligt hög andel män i fängelse) som tar den förres plats.
Det bör finnas en balans - samhällsmoralen kräver förstås att de som begår brott straffas, men det måste kombineras med andra saker. Som jämlikhet.
Bra poäng! Jag skulle vilja tillägga att många kriminella har ett välfungerande konsekvenstänkande, men det är andra konsekvenser de vill undvika. Som hämndaktioner, skam, förlorad status i gruppen o s v.En stor nackdel med att förespråka hårdare straff och mer konsekvenser för cykeltjuvar och andra kriminella, är att de som grupp inte har ett välfungerande konsekvenstänkande. Det är ju till stor del därför de är kriminella och inte välfungerande samhällsindivider.
Tack @Pfaff förresten för delningen av SDS artikeln
Ja fy fan, det skulle göra skillnad det!Jag är för ett jämlikare samhälle. Sänk lönerna för riksdagsledamöterna med 70 procent. Eller sätt dem till medianlönen i Sverige.
Man lyckades dra ner det i NY under en period. Jag är inte insatt men tror inte det var lägre straff som gällde. Jag tror dessutom att det är konsensus om att det viktigaste är konsekvenser och konsekvenser snabbt som hjälper. Får lättare skadegörelse tillräckligt med konsekvenser första gången så kan man låta bli att fortsätta på den vägen. Kan man inte ta till sig det så...Hårdare straff är vägen att gå. Se bara på USA, där begås väl t.ex. nästan inga mord längre?
Okej, sista:Man lyckades dra ner det i NY under en period. Jag är inte insatt men tror inte det var lägre straff som gällde. Jag tror dessutom att det är konsensus om att det viktigaste är konsekvenser och konsekvenser snabbt som hjälper. Får lättare skadegörelse tillräckligt med konsekvenser första gången så kan man låta bli att fortsätta på den vägen. Kan man inte ta till sig det så...
Jag är inte heller säker på att den enda skillnaden mellan Sverige och USA är längden på straff.
Man lyckades dra ner det i NY under en period. Jag är inte insatt men tror inte det var lägre straff som gällde. Jag tror dessutom att det är konsensus om att det viktigaste är konsekvenser och konsekvenser snabbt som hjälper. Får lättare skadegörelse tillräckligt med konsekvenser första gången så kan man låta bli att fortsätta på den vägen. Kan man inte ta till sig det så...
Jag är inte heller säker på att den enda skillnaden mellan Sverige och USA är längden på straff.
Det är inte riktigt så det funkar, men beskrivningen är ändå väldigt träffande. Plockar man bort ett småbus (som har en funktion i ett större system) så kommer det buset att ersättas.Så det finns ett visst antal kriminella platser som ska fyllas, intressant.
Och är det mycket låg risk att bli gripen så är det ju värt risken (om man inte har nåt att förlora). Läste en bok om gängen i Sverige där det var svårt att locka med riktiga (lågbetalda jobb) när det var säkert (och välbetalt) att sälja knark.Bra poäng! Jag skulle vilja tillägga att många kriminella har ett välfungerande konsekvenstänkande, men det är andra konsekvenser de vill undvika. Som hämndaktioner, skam, förlorad status i gruppen o s v.
Fördelen är ju att det många gånger handlar om att de skaffar sig kunskaper inom ekonomi, redovisning och företagande. Vilket möjliggör ekonomisk brottslighet i större utsträckning, efter vf. Den typen av brottslighet är ju nästintill fullkomligt ointressant att upprörasig över för befolkningen i allmänheten, och kanske happyiter i synnerhet, givet den låga graden av inblandning av vinkelkapar.Och en stor del av de kriminella väljer tyvärr att uppgradera sina kunskaper i sitt "yrke".
Jag antar att du syftar på Broken Window-teorin som praktiserade där en period. Det finns en hel del stöd för den, men det är nog svårt att hitta belägg för att den ensam bidrar till ett minskat antal mord.Man lyckades dra ner det i NY under en period. Jag är inte insatt men tror inte det var lägre straff som gällde. Jag tror dessutom att det är konsensus om att det viktigaste är konsekvenser och konsekvenser snabbt som hjälper. Får lättare skadegörelse tillräckligt med konsekvenser första gången så kan man låta bli att fortsätta på den vägen. Kan man inte ta till sig det så...
Och den (organiserade och ekonomiskt starka) brottsligheten slår rot är det väldigt svårt att få bort den (hur många småbusar man än griper). Men, den brottsligheten sysslar ju inte främst med cykelstölder. Det finns olika busar. Och går det att stjäla och sälja riskfritt så varför skulle en person (som av olika anledningar inte bryr sig om ditt och mitt) inte sno cyklar?Fördelen är ju att det många gånger handlar om att de skaffar sig kunskaper inom ekonomi, redovisning och företagande. Vilket möjliggör ekonomisk brottslighet i större utsträckning, efter vf. Den typen av brottslighet är ju nästintill fullkomligt ointressant att upprörasig över för befolkningen i allmänheten, och kanske happyiter i synnerhet, givet den låga graden av inblandning av vinkelkapar.
Jag antar att du syftar på Broken Window-teorin som praktiserade där en period. Det finns en hel del stöd för den, men det är nog svårt att hitta belägg för att den ensam bidrar till ett minskat antal mord.
I NY jobbade man med en stor mängd insatser för att minska brottsligheten.
Här gäller det, skulle jag säga, att hålla isär individ- och allmänprevention.Jag tror dessutom att det är konsensus om att det viktigaste är konsekvenser och konsekvenser snabbt som hjälper. Får lättare skadegörelse tillräckligt med konsekvenser första gången så kan man låta bli att fortsätta på den vägen.
Jag håller med dig.Det finns förmodligen några stycken olika modeller som har fungerat, med betoning på "har". Även om teorin bakom är bra bygger det ändå i slutänden på att de som jobbar med det är engagerade, och om dom jobbar direkt med "buset" har en bra social förmåga.
Lite som med lärare, oavsett hur bra en läroplan är så väger ändå lärarens egenskaper tyngst, få elever intresserade och lära sig är inte självklart. Men visst, är det en dålig läroplan så hjälper det inte så mycket med en aldrig så bra lärare. (är mer insatt i skolvärlden än i kriminalvård/social, därför jag använder det som en bild.)
Tror att de som "uppfinner" en metod är väldigt engagerade, men tyvärr brukar det bli så efter ett tag att nya som kommer in kanske inte alltid är så engagerade, och/eller inte passar så bra för uppgiften.
Så här ser kalendern ut just nu i år. Som vanligt svårt att se vad som sänds på linjär-TV.Denna tråd skapades i syfte för att sprida ut den fina sport cykelsporten är.
Här lägger man upp länkar eller tipsar om hålltider till cykelrelaterade saker i media.
Börjar med att ES visar Paris Roubaix just nu! Efter kommer ytterligare vårklassiker :)
Har ni ESHD så blir det hela Ännu bättre!
Jag gjorde, för ett par sidor sedan, ett försynt, för att inte säga subtilt, försök att påtala den myckna mängden stöldrelaterat material som förekommer i tråden. Nu har jag fallit till föga...Så här ser kalendern ut just nu i år. Som vanligt svårt att se vad som sänds på linjär-TV.
![]()
2022 Route, Stages & Results - Cycling | TNT Sports
Stay up to date with the full 2022 schedule. TNT Sports brings you live updates, real-time results and breaking Cycling news.www.eurosport.com
Hittepåtråden no1, jag trodde också så innan jag var där och jobbade och träffade vanliga amerikaner. Det är skickligt planterad v.....rpropaganda, inget annat.Okej, sista:
Nej, strafflängden är förstås inte den enda skillnaden på USA och Sverige. En av de andra skillnaderna är den totala avsaknaden av ett socialt skyddsnät värt namnet för alla medborgare.
Jo, jag skriver inget mer?Det här klarar ni aldrig utan politikinblandning...?
Hittepåtråden no1, jag trodde också så innan jag var där och jobbade och träffade vanliga amerikaner. Det är skickligt planterad v.....rpropaganda, inget annat.
"Hittepåtråd, så Bull".Hittepåtråden no1, jag trodde också så innan jag var där och jobbade och träffade vanliga amerikaner. Det är skickligt planterad v.....rpropaganda, inget annat.
Om man blir skadad när man sköter Sofiahemmet gräsmatta, får ministern som har tid då vänta eller får man gå iväg till annan sjukstuga?Det stämmer att höginkomsttagare med bra anställningsavtal kan ha väldigt förmånliga villkor vad gäller sjukvård och försäkringar i USA. För de utan arbete eller lågavlönade jobb ser det ofta betydligt värre ut.
Jag jobbade som cykelmek (nästintill minimilön) bredvid Portlands universitetssjukhus under ett år. En kollega fick in fingret under kedjan i en fixiekugg och bröt det på ett rätt otrevligt sätt. Eftersom han inte hade sjukförsäkring fick han linda in fingret i en trasa och ta bussen till den billigaste vårdcentralen på andra sidan stan. Detta istället för att gå över gatan och ta hissen upp till akuten.
Om man blir skadad när man sköter Sofiahemmet gräsmatta, får ministern som har tid då vänta eller får man gå iväg till annan sjukstuga?
www.cyclingnews.com
Lär ju oavsett vara jobbigt för dem att varken ha ramar eller hjul längre.Look och Corima lämnar som medsponsorer för Gazprom.
Så UCI kanske kommer undan att behöva fatta det jobbiga beslutet genom att alla andra sponsorer överger det ryska propagandalaget.
![]()
Look, Corima end partnership with Gazprom-RusVelo after Russian invasion of Ukraine
UCI expected to take action after pressure from IOC and other sportswww.cyclingnews.com
Behövs det om man har elektromekaniska växlar?Lär ju oavsett vara jobbigt för dem att varken ha ramar eller hjul längre.