Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bah, finmek! Jag stoppade in en spik och böjde till.Lilla skruven som håller bromsbeläggen satt skitfast. Kapning och urborrning med Dremel, därefter saxsprint.
175mm 82 profil frw!Det skulle se fånigt ut idag men 145-175 mm smala däck, profil 70 eller mer och minst 15 tum diameter ger förutsättningar för bra vinterdäck om hastigheten är väl anpassad.
Ser ut som det kan äta byxor :)
Men egentligen är det väl ingen skillnad från annars, bara ser styggt ut.
Okejrå: Varför byta styrlinda när det finns hockeytejp..?Bah, finmek! Jag stoppade in en spik och böjde till.
Typisk kanadensisk lösning!Okejrå: Varför byta styrlinda när det finns hockeytejp..?
Det där är ju snyggt nog att sitta på en rymdfärja! Gör om, gör fel! ;-)Känsliga tittare varnas. Knäckte mitt bromshandtag men skulle ändå till och byta ut bromsar.
Men med Shimanos i-spec II så behöver man fästet som sitter med bromsen…
Fram med sågen och kapa och ”putsa kanterna” lite.
Visa bilaga 538829
Visa bilaga 538830
Tänk på att de kan bli galet hala i lagningen när man bara går med dem.FiveTen:s platta skor har sulor med kanske bästa greppet. Men sulornas livslängd kan vara skamligt kort innan de får hål av pedalpinnar.
Ett "sommarpar" kostar relativt lite för att orka slänga det efter en säsong. Även efter första tecken på slitage kan man fortsätta använda dem för ett tag, eftersom vattentäthet inte krävs. Men vinterskor kostar ju minst två gånger mer och måste dessutom hålla mot iskallt vatten. Det är mycket svårare att skilja mig från dem efter knappt 6 månader i bruk.
Här på bilden kan man se mitt fula försök att laga hål med Rubberfixpasta. Här på forumet läste jag 1) att Rubberfix är värre än (nu otillgängligt) Liquisole; 2) att torktid blir 2+ dagar. Vi får se; jag har inget att förlora i alla fall.
Visa bilaga 539400
Och jag som precis transplanterat en sån sula till mina shimanodojor, vars inbyggda sula förmodligen håller en livstid baserat på hårdheten på gummit.. Fast det fina är ju att, när man slitit ut nygamla sulan kikar där fram en ny och knappt använd dito.FiveTen:s platta skor har sulor med kanske bästa greppet. Men sulornas livslängd kan vara skamligt kort innan de får hål av pedalpinnar.
Ett "sommarpar" kostar relativt lite för att orka slänga det efter en säsong. Även efter första tecken på slitage kan man fortsätta använda dem för ett tag, eftersom vattentäthet inte krävs. Men vinterskor kostar ju minst två gånger mer och måste dessutom hålla mot iskallt vatten. Det är mycket svårare att skilja mig från dem efter knappt 6 månader i bruk.
Här på bilden kan man se mitt fula försök att laga hål med Rubberfixpasta. Här på forumet läste jag 1) att Rubberfix är värre än (nu otillgängligt) Liquisole; 2) att torktid blir 2+ dagar. Vi får se; jag har inget att förlora i alla fall.
Visa bilaga 539400
Och jag som precis transplanterat en sån sula till mina shimanodojor, vars inbyggda sula förmodligen håller en livstid baserat på hårdheten på gummit.. Fast det fina är ju att, när man slitit ut nygamla sulan kikar där fram en ny och knappt använd dito.
Visa bilaga 539430
Lagningen ser halt ut på bilden men när man känner med fingrarna är ytan rimligt greppig. Däremot att sulans ursprungliga prick-mönster blir utjämnat med nytt gummilager må kanske bidra till värre grepp, ingen sajping för att trycka vatten ut. Vi får se på resultatet i tre-fyra dagar efter att lagningen har förhoppningsvis torkat igenom.Tänk på att de kan bli galet hala i lagningen när man bara går med dem.
Och jag som precis transplanterat en sån sula till mina shimanodojor, vars inbyggda sula förmodligen håller en livstid baserat på hårdheten på gummit.. Fast det fina är ju att, när man slitit ut nygamla sulan kikar där fram en ny och knappt använd dito.
Visa bilaga 539430
Jag vet inte om det räknas som fulmek men igår fick jag totalt frispel på min kolfibersadel som har knakat ett bra tag nu. Så vad gör man? I blint raseri, och sedan länge utan idéer på en bra lösning, sprejade jag universalsmörjmedlet 5-56 i främre delen av sadeln där rälsen och sadeln är sammanfogad (där det knakar som allra mest). Sadeln blev bannemej helt knäpptyst. Jag trodde aldrig det skulle funka. 5-56 är bra till det mestaHoppas nu inte det löser upp sadeln i atomer eller något annat hemskt för jag ska träna i morgon
![]()
Någon som har tips på var man köper nytt slitgummi till spd-skor?
Eller just det, det behövs ju inte...?
Undrar vad kilopriset blir?Nja, ibland skulle det behövas…
Visa bilaga 539458
(Fel val av skor för turen. Men Bont säljer nya gummipluttar för bara 800:-/paret.. Lite Liquisole löste återlimningen på skon)
Undrar vad kilopriset blir?
Jo, en gång var 500:e timme eller något i den stilen ja.?På SPD-skor behöver man byta slitna metalklossar. Och det kan bli ju helvete om bultarna har rostat eller skadats i huvuden.
Men mina Northwave-SPD skor har hållit bättre under åren, ingen tvekan om detta. Bara två byten på trasiga snören behövdes.
Det där är välanvända skor! Inte så snygga, men när du sitter på cykeln så förmodar jag att de är 100% funktionsdugliga trots utseendet.Nja, ibland skulle det behövas…
Visa bilaga 539458
(Fel val av skor för turen. Men Bont säljer nya gummipluttar för bara 800:-/paret.. Lite Liquisole löste återlimningen på skon)
Jo, en gång var 500:e timme eller något i den stilen ja.?
Det där är välanvända skor! Inte så snygga, men när du sitter på cykeln så förmodar jag att de är 100% funktionsdugliga trots utseendet.
Jag kände på - skratta inte nu - biltemas dörrmatta här om dagen. Ärligt talat tror jag det kan funka. Mjukt gummi och "dobbar" i tätt mönster. Men dobbarna är något höga bara.Jag tänker prova en liknande idé någon gång senare.
1. Att köpa en kvadratmeter Vibram-gummiblad för billigt.
2. Klippa ett par sulor ut ur gummin.
3. Klistra/sy de nya Vibram-sulorna över de slitna Stealth-sulor.
4. Profit!
Det är rent slöseri att FiveTen:s gummisulor är körda efter tre månader medan skornas ovandelar skulle räcka för minst två år till. Att Adidas har slutit sälja lösvikt Stealth-gummi gör läget ännu värre.
Nja, ibland skulle det behövas…
Kör med titanskruvar, de rostar inte fast och blir inte lika kallt på vintern. Har man inga titanskruvar så montera med gänglåsning. Har man inte gänglåsning så fixera/täta med smältlim. Har man ingen smältlimspistol.... då får man köra plattisar....På SPD-skor behöver man byta slitna metalklossar. Och det kan bli ju helvete om bultarna har rostat eller skadats i huvuden.
Men mina Northwave-SPD skor har hållit bättre under åren, ingen tvekan om detta. Bara två byten på trasiga snören behövdes.
Jag läste någonstans att riktiga hippies klipper sina sulor från gamla bildäcks sidoväggar… typ återvinning på gummin.Jag kände på - skratta inte nu - biltemas dörrmatta här om dagen. Ärligt talat tror jag det kan funka. Mjukt gummi och "dobbar" i tätt mönster. Men dobbarna är något höga bara.
Tror fasiken det kan funka. Det kanske jag skulle prova på mina 5.10 som nu saknar sula. Bara för att, liksom.
![]()
Gummimatta, 51 x 34,5 cm
För bilen, husvagnen, hemmet, båten etc. Med nabbar på baksidan.www.biltema.se
Longboard åkare gör ofta det, finns även färdiga bromssulor att köpa av återvunna bildäck, men utan möster är dem kassa på pedaler.Jag läste någonstans att riktiga hippies klipper sina sulor från gamla bildäcks sidoväggar… typ återvinning på gummin.
Sådant här slitage på kontaktskor anser jag inte alls som påtagligt (har en liknande situation på mina SPD:er). Mindre än 25% sula saknas, vattentäthet påverkas knappt, klämman ser nästan som ny…
Sådana skor brukar man beskriva som "nyskick" på Köp&Sälj ☺
När jag var ung och fattig köpte jag skor för en tia (tror jag, inte mycket mer iaf) paret av en skomakare som tillverkade dom av gamla bildäck och nån sorts filttyg.Jag läste någonstans att riktiga hippies klipper sina sulor från gamla bildäcks sidoväggar… typ återvinning på gummin.
När jag var ung och fattig köpte jag skor för en tia (tror jag, inte mycket mer iaf) paret av en skomakare som tillverkade dom av gamla bildäck och nån sorts filttyg.
Hmm, börjar vi närmar oss Monty Python ... ?
Min skomakare tillverkade mina skor/sandaler av barkbitar
och rep gjorde av vasstrån.
/Fedde (four Yorkshire men-fan)
Jag var aldrig ung...När jag var ung hade vi ingen pengar till skor och gick jag barfota över sten.
(åtminstone är sista delen sant)